Narrow your search

Library

UGent (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

French (1)


Year
From To Submit

2007 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
L'enseignement du français dans la transition de l'école primaire au secondaire: comparaison des programmes, des manuels et de la pratique en classe
Authors: ---
Year: 2007 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Het doel van deze scriptie is na te gaan of het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs aansluit op de eerste graad van het secundair onderwijs. We hebben tevens onderzocht of het onderwijs van het Frans op de communicatieve aanpak steunt. Middelen of methode: Allereerst hebben we onderzocht welke factoren het leerproces beïnvloeden en wat de belangrijkste kenmerken van de communicatieve aanpak zijn. Vervolgens hebben we twee leerplannen Frans van het Gesubsidieerd Vrij Onderwijs met elkaar vergeleken: dat van het basisonderwijs en dat van de eerste graad van het algemeen secundair onderwijs. Aangezien handboeken het leerproces sterk sturen, hebben we er drie geanalyseerd: één voor het laatste jaar van het basisonderwijs (Eventail-Junior 2000) en twee voor het eerste jaar van het algemeen secundair onderwijs (Parcours 1 et Concorde 1). Net zoals de handboeken, hebben de leerkrachten een aanzienlijke invloed op het leerproces. Daarom hebben we vier lessen geobserveerd. Tot slot deden we een voorstel om de aansluiting tussen het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs te verbeteren door middel van een taalportfolio. Resultaten: Beide leerplannen steunen in grote mate op de communicatieve aanpak en ze sluiten relatief goed aan. Aangezien de objectieven van de leerplannen nogal vaag zijn, hangt veel af van de didactische interpretatie, met name de interpretatie van leerkrachten en van auteurs van handboeken. Aangezien de handboeken van het secundair onderwijs beter voldoen aan de communicatieve eisen dan het handboek van het basisonderwijs, is een goede aansluiting niet verzekerd. Bovendien blijken de geobserveerde lessen een relatief lage communicativiteitswaarde te hebben, hoewel de leerkrachten dikwijls het advies van de leerplannen opvolgen. Omdat we slechts één les bij elke leerkracht hebben bijgewoond, konden we niet zomaar besluiten dat ze de communicatieve aanpak niet volgen. Algemeen kunnen we stellen dat de bezochte scholen op de goede weg zijn maar toch kan de aansluiting tussen basisonderwijs en secundair onderwijs nog verbeterd worden. Een taalportfolio zou daar zeker bij kunnen helpen.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by