Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Gezien de bijzondere nood aan rechtsbescherming ten aanzien van het bestuur, wordt in België de rechtsonderhorige beschermd tegen onrechtmatig bestuur door middel van politieke, administratieve en jurisdictionele rechtsbescherming. In het kader van het administratief contentieux spelen zowel de justitiële als de administratieve (kortgeding-)rechter een belangrijke rol in het voorzien van die cruciale rechtsbescherming ten overstaan van het bestuur. De geleidelijke uitbreiding van de uitspraakbevoegdheden van de administratieve rechter, heeft in het algemeen aanleiding gegeven tot een toegenomen overlappend wettigheidstoezicht door de justitiële en de administratieve rechter. In het kader van het kort geding is er zelfs sprake van een mogelijke parallelle rechtsgang. De grenzen tussen beide rechtsprekende instanties en hun bevoegdheden zijn namelijk zodanig vervaagd dat in bepaalde situaties een rechtzoekende zich, al dan niet gelijktijdig, tot zowel de Raad van State als de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg kan richten. Hoewel de overlappende rechtsmacht en bevoegdheden van de civielrechtelijke en administratieve kortgedingrechter ertoe kunnen leiden dat de rechtsonderhorige zijn rechten maximaal beschermd ziet, brengen deze overlappingen ook nadelige gevolgen met zich mee. Zo zijn niet louter de fenomenen van attributieconflicten, tegenstrijdige uitspraken en forum shopping onvermijdelijk, maar staat de parallelle rechtsgang ook uniforme rechtspraak en rechtszekerheid in de weg. Bij het nastreven van een (wetgevend) initiatief om deze nadelige gevolgen van een parallelle rechtsgang te remediëren, mag evenwel de meerwaarde aan cruciale rechtsbescherming voor de burger ten aanzien van het bestuur, die de toegang tot beide kortgedingrechters wel degelijk biedt, niet uit het oog worden verloren. Met het wetsvoorstel tot wijziging van artikel 584 Ger.W. en de hiermee gepaard gaande implementatie van het adagium ‘l’administratif tient le civil en état’, wordt er een poging gewaagd om – zonder grondwetsherziening of herverdeling van rechtsmacht tussen de Raad van State en de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg – tegemoet te komen aan de hierboven genoemde nadelige gevolgen van de parallelle rechtsgang en overlappende bevoegdheden van deze twee kortgedingrechters.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
juweelkunst --- zilversmeedkunst --- decorative arts --- silversmithing --- toegepaste kunsten --- Applied arts. Arts and crafts --- anno 1950-1959 --- Belgium --- zilver --- Zilvermuseum Sterckshof --- jaren vijftig --- fifties --- 1958 --- België --- C3 --- KADOC - Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving (1977-) --- kunstpatrimonium --- tentoonstellingen --- Kunst en cultuur --- Exhibitions --- Silverwork --- Antwerp (Belgium) --- History --- 20th century --- decorative arts [discipline] --- Provinciaal Museum Sterckshof --- 2de kwart 20ste eeuw --- 3de kwart 20ste eeuw --- silverwork --- 739 --- 739 Edelsmeedkunst. Kunstsmederij. --- Edelsmeedkunst. Kunstsmederij. --- Edelsmeedkunst. Kunstsmederij
Choose an application
Mijn angstige ik bevindt zich ergens tussen mijn angsten, mijn verlangens en mijn verbeelding. Het wordt aangewakkerd in mijn hoofd, en het doet paniekaanvallen ontstaan door het andere en de omgeving rondom. Onze denkbeeldige veiligheid bevindt zich ergens tussen het angstige, het verlangende en het verbeeldende. Het wordt aangewakkerd in het dynamische discours, en het doet angsten ontstaan door het andere en de omgeving rondom. Ik, wandelend als vrouw, in de agressieve en angstige wereld van het stedelijke, zoek naar een plek van empathie. Zoekend naar de kracht om vervreemde en angstige gevoelens om te zetten naar het verbeeldende en het zorgeloze. Misschien zijn mijn angsten een opening naar het bewustzijn en de veiligheid binnenin het collectief. Misschien is vrouw zijn een opening naar het engagement en de sensibilisatie voor het collectief. Misschien is de omkanteling van angsten en vervreemdingen, naar verlangens en verbeeldingen een opening naar de wereld van het spelende kind en het vrije paard. Ik, wordende als vrouw, mag ervaren hoe het is om warmte, liefde en steun rondom me te hebben. Bewustzijn van en stilstaan bij iedereen die deze gevoelens niet, nog niet, niet altijd, altijd ervaren, kom ik op voor degene die in welke vorm dan ook de fragiliteit, de impotentie of de hulpeloosheid hebben gevoeld. Wij, wordende als maatschappij, kunnen de negatieve herinnering van het diversiteitdiscours, de machtsverhouding en de agressieve structuur verdraaien tot de positieve herinnering van de inclusiviteit, de zorgende verhouding en de empathische structuur. Wij kunnen het voorafgaande negatieve bewustzijn verdraaien tot het positieve bewustzijn met de actieve bewustwording door het lichaam dat zich fysiek en mentaal opnieuw verbindt met de ik, de anderen en de omgeving. Ik voel heel veel en heel diep. Het fijne en het empathische, ook het agressieve en het angstige. De ik, een persoon die het vermogen heeft te voelen. De ander, een ontmoeting die het vermogen heeft dit gevoel in te vullen. De ruimte, een scene die het vermogen heeft verantwoordelijk te zijn voor de beleving. De tijd, een veranderende factor die het vermogen heeft routineus te kantelen. De materie, een element dat het vermogen heeft fysieke en mentale interacties op te roepen. De perceptie, een bewustzijn dat het vermogen heeft om omgekanteld te worden. Wij voelen heel veel en en heel diep. Het fijne en het empathische, ook het agressieve en het angstige. Aan de hand van verdraaiingen in het discours wil ik de nis van de angst in de agressieve stad uitbalanceren tot de empathische nis in de zorgeloze stad, waar het bewustzijn, het zijn en het worden van het zorgende individu kunnen samenvallen tot het tolererende collectief. Aan de hand van verdraaiingen in het discours wil ik de vervreemde en versnelde wereld uitbalanceren tot de verbonden en empathische wereld, waar de (her –)waardering van het lichaam, de anderen en de omgeving kan ontstaan. Met empathie, omkanteling, toe–eigening, en ontmoeting als instrumenten, met bewustzijn en herinnering om tot dialoog te komen, met engagement en empowerment als actie en verzet, meditatie en verbondenheid als rituelen, kan mijn angstige ik, onze denkbeeldige veiligheid worden tot mijn verbeeldende ik, onze verbeelde veiligheid van het positieve bewustzijn en de positieve herinnering. Dat ook jij mag ervaren wat het is om te voelen, heel veel en heel diep. Het fijne en het empathische, ook het angstige en het agressieve.
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|