Narrow your search

Library

UCLL (3)

KU Leuven (2)

KADOC (1)

KBR (1)

LUCA School of Arts (1)

Odisee (1)

Thomas More Mechelen (1)

VIVES (1)


Resource type

dissertation (3)

book (1)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2018 (1)

2016 (1)

1986 (1)

1973 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Dissertation
Geografisch-economische studie van Sint-Truiden en omgeving
Author:
Year: 1973 Publisher: Heverlee H.-Hartinstituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Herfst : dansen, spelen, muziek maken, beeldend werken
Authors: ---
ISBN: 903170623X Year: 1986 Volume: vol 10 Publisher: Averbode Altiora


Dissertation
"Zo is Frans leren wél leuk" : de invloed van praktijkgericht werken en activerende werkvormen op de motivatie van de leerlingen in de B-stroom tijdens de les Frans
Authors: ---
Year: 2016 Publisher: Heverlee UC Leuven-Limburg. Lerarenopleiding Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen in het beroepssecundair onderwijs leren vooral praktijkgericht en zijn vaak actief bezig. Frans is hierop een uitzondering. Dit zorgt ervoor dat de Franse les vaak niet hun ding is. Daarom onderzocht ik wat de invloed was van praktijkgericht werken en activerende werkvormen op de motivatie van de leerlingen uit de B-stroom tijdens de les Frans. Zo sluit de les Frans beter aan bij de manier van werken die de leerlingen uit de B-stroom gewoon zijn. Ik had een praktijkgerichte lessenreeks uitgewerkt, waarin veel verschillende activerende werkvormen voorkwamen. Tijdens deze lessenreeks leerden de leerlingen hoe ze naar de winkel moesten gaan, hoe ze koekjes moesten bakken... Dit was dus een relevant onderwerp voor de leerlingen. De leerlingen vulden korte enquêtes in en we hielden focusgesprekken. Ook dankzij een interview met de leerkracht kreeg ik een beter idee van de invloed van praktijkgericht werken en activerende werkvormen op de motivatie van de leerlingen. De populairste activiteiten waren: het balspel, de koekjes bakken en het geblinddoekt proeven. Je merkte — en de leerlingen gaven dit ook aan — dat ze hierdoor erg veel geleerd hadden. Voor de leerlingen waren de activerende werkvormen belangrijker dan de praktijkgerichtheid. Ze wilden zeker geen nutteloze dingen leren, maar ze vonden het wel essentiëler dat ze actief konden leren en dat de lessen fijn waren. Praktijkgericht werken en activerende werkvormen hadden niet alleen een positieve invloed op de motivatie van de leerlingen, de leerlingen verwierven op deze manier de leerstof ook veel sneller en beter. Om mee te kunnen doen met de verschillende activiteiten, moesten ze de leerstof namelijk goed beheersen. (Bron: auteur)

Keywords


Dissertation
Drummen & betekenis: een meervoudig onderzoek

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze thesis stelt het onderzoek voor naar de betekenis van het drummen voor de drummer. Hiervoor is enerzijds auto-etnografisch uitgevoerd en anderzijds een reeks diepte-interviews. Ter voorbereiding werd een voorgeschiedenis en een stand van zaken van het drummen uiteengezet, enerzijds omdat bepaalde historische termen en voorstellingen gehanteerd worden bij het spreken over het drummen en de betekenis van muziek en anderzijds om de plasticiteit van de beleving en betekenisvorming door middel van het musiceren aan te kaarten. Een achterliggende aanname is namelijk een vorm van historisch nominalisme: bepaalde praktijken bestaan historisch, maar het werkelijke functioneren en ervaren ervan verandert mee met materiële en culturele evoluties. Het functioneren en ervaren van het drummen bleek binnen de onderzochte groep daarenboven enorm heterogeen te zijn: uiteenlopende wijzen van spreken over het drum en diens betekenis onthulden een niet te reduceren veelheid aan uitgangspunten en aanknopingspunten. Ter beantwoording van de vraag werd vervolgens een fragmentarische selectie van de verschillende uitgangspunten voorgesteld. Deze werden gekoppeld aan archetypische voorstellingen in de geschiedenis van de muziekfilosofie, enerzijds om de meer essentiële verschillen in de verkondigde betekeniservaringen te belichten en anderzijds omdat er soms actief werd verwezen naar bepaalde formuleringen en voorstellingen. De geselecteerde fragmenten gingen in op hoe de fysieke praktijk en vaardigheid van het drummen een domein van ontplooiing vormden, van een meer ‘volkomen’ manifestatie van de persoon in de wereld; hoe het als vorm van escapisme werd gehanteerd, dan wel als ultieme manifestatie en beleving van zichzelf of juist als een therapeutische praktijk; hoe het drummer-zijn verschillende en soms incompatibele beelden aanreikt waarmee specifieke identiteiten worden gecultiveerd; hoe deze beelden, ondanks hun verschillen wel over het algemeen wel zeer gendergebonden zijn en er een sterke tendens is om de amateur en de professionele drummer te onderscheiden; hoe het drummen een toegang kan vormen tot het sociale leven van de drummer; hoe het drummen soms als spirituele praktijk wordt ervaren, als trancemiddel. Ongeacht het feit dat er grote verschillen waren in de pistes waar betekenis werd gezocht en de wijzen waarop betekenis werd ervaren, bleek het drummen telkens wel veel ‘betekenis’ toegeschreven, een zeer centrale rol toebedeeld te worden in het denken over zichzelf, de vorming van zichzelf en/of de inrichting van het leven en de sociale omgeving van de drummers.

Keywords

Listing 1 - 4 of 4
Sort by