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Cet opuscule propose une mesure de la performance des États-providence européens fondée sur la manière dont ils traitent des inégalités sociales, de santé, d’emploi et d’éducation. Cette mesure permet de comparer la performance des pays de l’Europe des quinze avec celle des douze nouveaux membres ; elle donne aussi la possibilité de tester l’hypothèse d’un éventuel dumping social à l’œuvre dans ces pays ; enfin elle peut être utilisée pour mieux appréhender la façon dont les différents États européens prennent en charge les personnes âgées. Sans surprise, les pays nordiques présentent les meilleurs scores. En revanche, l’entrée des douze nouveaux membres a eu un effet contrasté. Certains, telles la République Tchèque ou la Slovénie, font aussi bien que les meilleurs de l’Europe des quinze, alors que d’autres, la Roumanie et la Bulgarie en particulier, sont à la traîne. On n’y observe pas de dumping social et, en dépit de l’augmentation du taux de dépendance, le bien-être des personnes âgées n’y a pas progressé au cours de la dernière décennie.
Health Care --- Delivery of Health Care --- Health Policy --- Europe --- Aged --- statistics and numerical data [Subheading] --- W 84 Health services. Quality of health care (General) --- Welfare state --- Etat providence --- Europe, Western --- Europe de l'Ouest --- Economic policy --- Social policy --- Politique économique --- Politique sociale --- European Union countries --- État providence --- Dumping social --- Pays de l'Union européenne --- EEC / European Union - EU -Europese Unie - Union Européenne - UE --- 334.151.50 --- 330.580 --- Sociaal beleid : algemeenheden. --- Gecontroleerde economie. Geleide economie. Welvaarststaat. Algemeenheden. --- Politique économique --- Dumping social. --- Public welfare --- Gecontroleerde economie. Geleide economie. Welvaarststaat. Algemeenheden --- Sociaal beleid : algemeenheden --- Social policy. --- Performance. --- Évaluation --- Personnes âgées --- Welfare state - European Union countries --- European Union countries - Social policy --- Etat --- Inclusion sociale --- Ue
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L'État-providence n'a jamais été autant décrié qu'aujourd'hui, alors qu'il n'a sans doute jamais été aussi nécessaire. Les critiques qu'il doit essuyer viennent de ceux qui veulent en réduire la voilure comme de ceux qui le trouvent incapable de remplir ses principales missions. Les multiples fractures sociales qui ont conduit une partie de la population à douter des politiques censées la secourir pour finir par basculer dans le vote populiste redonnent toute sa justification à un État-providence plus performant et soucieux de combler le fossé séparant une partie de la population socialement intégrée de celle qui compte les exclus. C'est dans cette perspective que se place cet ouvrage. Il présente d'abord un portrait social des pays européens en mettant l'accent sur la France. Il analyse la performance de leurs États-providence face à des obstacles qui ont pour noms "globalisation" et "individualisme". Il aborde ensuite les principaux domaines où il peut et doit avoir une action : la santé, l'emploi, la retraite et la famille. Il conclut en proposant un certain nombre de recommandations concrètes
Welfare state --- Public welfare --- European Union --- France --- European Union countries --- Social policy --- État providence --- Aide sociale --- Union européenne --- Pays de l'Union européenne --- Politique sociale --- Union européenne. --- European Union. --- Politique sociale. --- État-providence --- --European Union --- Pays de l'Union européenne --- Welfare state - European Union countries --- Welfare state - France --- Public welfare - France --- Public welfare - European Union countries --- France - Social policy --- European Union countries - Social policy --- État providence --- Union européenne.
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We explore the link between health indicators and employment rates of the population aged 55 or more. Our focus lies on work capacity as a key determinant of employment. Using cohort mortality information as a proxy for overall health outcomes, we establish a substantial untapped work capacity in the population 55+. Even stronger results are obtained when relying on individual-level objective and subjective health and socioeconomic parameters as predictors.
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The paper studies the labor market participation of older workers in Belgium over the last 3 decades. It outlines the changes to the institutional framework of relevance for labor market participation and employment. Drawing on data from the European Union Labour Force Survey (LFS) over the period 1983-2013, we provide evidence of the trends in participation in (early-) retirement routes. We also explore how the jobs occupied by older workers have changed over time, both in terms of their "quality" and the "quantity" of work involved. Part-time work is found to become more common, though with different attributes for men and women.
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L'État-providence n'a jamais été autant décrié qu'aujourd'hui, alors qu'il n'a sans doute jamais été aussi nécessaire. Les critiques qu'il doit essuyer viennent de ceux qui veulent en réduire la voilure comme de ceux qui le trouvent incapable de remplir ses principales missions. Les multiples fractures sociales qui ont conduit une partie de la population à douter des politiques censées la secourir pour finir par basculer dans le vote populiste redonnent toute sa justification à un État-providence plus performant et soucieux de combler le fossé séparant une partie de la population socialement intégrée de celle qui compte les exclus. C'est dans cette perspective que se place cet ouvrage. Il présente d'abord un portrait social des pays européens en mettant l'accent sur la France. Il analyse la performance de leurs États-providence face à des obstacles qui ont pour noms « globalisation » et « individualisme ». Il aborde ensuite les principaux domaines où il peut et doit avoir une action : la santé, l'emploi, la retraite et la famille. Il conclut en proposant un certain nombre de recommandations concrètes.
France --- Social policy.
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The paper provides a perspective on the development of the Belgian disability insurance system. Using both survey and administrative data, it sketches a picture of the (changing) factors leading towards disability, as well as the outcomes in terms of program participation. The paper shows the key role of integrating other forms of early retirement programs into the analysis. The main findings are an unspectacular trend in the number of DI beneficiaries over time combined with a strong expansion of (early-) retirement schemes.
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Many Belgian retire well before the statutory retirement age. Numerous exit routes from the labor force can be identified: old-age pensions, conventional early retirement, disability insurance, and unemployment insurance are the most prominent ones. We analyze the retirement decision of Belgian workers adopting an option value framework, and pay special attention to the role of health status. We estimate probit models of retirement using data from SHARE. The results show that health and incentives matter in the decision to exit from the labor market. Based on these results, we simulate the effect of potential reforms on retirement.
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The paper traces labor market reforms over the last four decades. It provides estimates of retirement incentives for a selected set of typical worker profiles across time and socioeconomic groups and links these series to the labor market performance in Belgium. The results show that the numerous retirement and social security program reforms have had a marked impact on incentives at the micro level. At the aggregate level, results are less clear-cut given the extreme diversity of programs and features in the Belgian institutional context.
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In this paper, we describe the changes of (early) retirement programs over time and study the link between trends in elderly labor force participation and youth unemployment. From a theoretical point of view, there is no convincing argument that the idea of a lump-of-labor should hold. Our empirical results comfort this finding, and indicate a very weak link, if any, between elderly retirement and activity among the young and the prime-age populations.
Retirees --- Youth --- Retirement age. --- Pensions --- Compensation --- Pension plans --- Retirement pensions --- Superannuation --- Retirement income --- Annuities --- Social security individual investment accounts --- Vested benefits --- Age of retirement --- Pension age --- Age and employment --- Retirement, Mandatory --- Young people --- Young persons --- Youngsters --- Youths --- Age groups --- Life cycle, Human --- Employment. --- Employment --- Labor --- Demography --- Economics of the Elderly --- Economics of the Handicapped --- Non-labor Market Discrimination --- Retirement --- Retirement Policies --- Labor Standards: Labor Force Composition --- Unemployment: Models, Duration, Incidence, and Job Search --- Demand and Supply of Labor: General --- Labour --- income economics --- Population & demography --- Aging --- Labor force participation --- Unemployment --- Labor markets --- Population aging --- Labor market --- Belgium --- Income economics
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