Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Ongeveer 6000 leerlingen bereiden zich in het deeltijds onderwijs voor op de uitoefening van een beroep. Idealiter vullen zij hun opleiding in een centrum voor deeltijds onderwijs aan met werkervaring zodat ze goed voorbereid op de arbeidsmarkt komen. Maar de realiteit is anders: ongeveer de helft van de jongeren werkt niet. Uit eerder onderzoek weten we dat dit deels te verklaren valt door de kenmerken van de jongeren (lage motivatie, tekort aan competenties en arbeidsattitudes, Â ) en dat het zeker ook niet evident is dat werkgevers zich engageren om leerlingen uit het deeltijds onderwijs werk te geven en op te leiden. Toch zijn er centra voor deeltijds onderwijs waar veel meer leerlingen aan het werk zijn dan gemiddeld. In opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming onderzocht het Hoger instituut voor de arbeid (HIVA-K.U.Leuven) of de grote verschillen tussen de centra te verklaren zijn door de strategieën die ze aanwenden opdat leerlingen hun opleiding aanvullen met werkervaring. Dit onderzoeksrapport geeft het onderwijs inzicht in werkzame acties en strategieën en in de knelpunten, en geeft ook aan op welke manier de overheid en arbeidsmarktactoren kunnen bijdragen tot het realiseren van een voltijds engagement in het deeltijds onderwijs. Inhoudsopgave : Hoofdstuk 1/ Een voltijds engagement in het deeltijds onderwijs Hoofdstuk 2/ Inzicht verwerven in de strategieën van de cdo's Hoofdstuk 3/ Werken aan de invulling van het werkervaringscomponent Hoofdstuk 4/ Conclusies en aanbevelingen Bijlage 1/ Synthese: uitdagingen, werkzame acties, belemmerende factoren en aanbevelingen
Deeltijds onderwijs --- Vlaanderen --- Onderwijs 37 --- Deeltijds leren 377.35 --- Jeugdproblematiek 301.185.3-053.7 --- Academic collection --- Vlaanderen.
Choose an application
Dit onderzoeksrapport geeft het onderwijs inzicht in werkzame acties en strategieën en in de knelpunten, en geeft ook aan op welke manier de overheid en arbeidsmarktactoren kunnen bijdragen tot het realiseren van een voltijds engagement in het deeltijds onderwijs.
Choose an application
Choose an application
Heeft de rechtspracticus of paralegal na ruim twee decennia aanwezigheid op de arbeidsmarkt zijn eigen plek gevonden in het juridische werkveld? Dat is de vraag die in dit boek centraal staat. De Vlaamse paralegal is het resultaat van een unieke samenwerking tussen alle acht Vlaamse hogescholen die vandaag de professionele bacheloropleiding bedrijfsmanagement, afstudeerrichting rechtspraktijk aanbieden. De paralegal is een relatieve nieuwkomer op de Vlaamse arbeidsmarkt en nog niet zo bekend in vergelijking met de notaris, advocaat, rechter of gerechtsdeurwaarder. Toch blijkt hij een waardevolle en gewaardeerde medewerker. In welke sectoren is dat het geval? Wat doet hij daar concreet? Is hij meer dan louter een administratieve kracht? Wat is zijn relatie tot de universitaire jurist? En hoe ziet zijn toekomst eruit in een wereld van digitalisering en artificiële intelligentie? Op deze en andere vragen proberen de auteurs een antwoord te geven.
Didactics of law --- aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt --- beroepsprofielen --- recht --- hoger onderwijs --- onderzoek --- 331.1 --- Arbeidsmarkt --- 347.96 --- rechtspraktijk --- arbeidsmarkt
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|