Narrow your search
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Korte therapie : een leidraad bij het 'Brugse model' voor psychotherapie met een toepassing op kinderen en jongeren.
Author:
ISBN: 9789044121681 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt het 'Brugse model' van korte therapie voorgesteld. Dit model is ontstaan aan het Korzybski Instituut in Brugge, met Luc Isebaert, Marie-Christine Cabi, Louis Cauffman en Myriam Le Fevere de Ten Hove. Het werd door de Amerikaanse deelnemers op het 'Therapeutic Conversation 3'-congres in Denver (Colorado - USA) omgedoopt tot 'The Bruges Model'. Hierin is 'kort' geen doel op zich, maar het vanzelfsprekende gevolg van de respectvolle benadering van de clint, waarbij hij opnieuw de mogelijkheid ontdekt om zelf te kiezen in zijn doen en denken, om zijn leven zelf terug in handen te nemen, en zo te ontsnappen aan het keurslijf van de symptomen. Vanuit de overtuiging dat de patiënt de meeste knowhow in huis heeft - maar vaak niet het besef of de strategie om deze te gebruiken - geven wij, als therapeut, onszelf niet de opdracht hem te vergezellen tot het probleem volledig is opgelost, maar stoppen we wanneer de patiënt voldoende op de goede weg is gezet. Deze coperatieve werkwijze Tussen clint en therapeut vermijdt ook het creren van weerstand. De leidraad voor het gebruiken van dit model van korte therapie wordt dan specifiek toegepast op kinderen en jongeren. Kinderen zijn voortdurend in evolutie: dit impliceert wisselende mogelijkheden en beperkingen. Pubers en adolescenten zijn niet happig op psychotherapie, zeker niet wanneer de ouders vragende partij zijn. Het boek toont aan hoe er kan mee omgegaan worden. In dit boek stelt kinderpsychiater en therapeute Myriam Le Fevere de Ten Hove het zogenoemde 'Brugse model' voor van de systeemtheoretisch georinteerde korte therapie. Een van de uitgangspunten van deze therapievorm bestaat erin niet te willen zoeken naar de etiologie van het psychische probleem, maar wel naar de oplossingen. De auteur besteedt onder meer veel aandacht aan het zogenoemde 'therapeutische mandaat', waarbij de clint bepaalt in hoeverre hij de therapeut toegang verleent tot zichzelf. Een ander belangrijk instrument vinden we in de 'mirakelvraag' Die verderop wordt besproken. Ook wordt ingegaan op het werken met specifieke doelgroepen: kinderen enerzijds en adolescenten anderzijds. Het boek besluit met een eerlijke gevalstudie, die ondanks mirakelvragen geen mirakeloplossingen belooft. Achteraan volgen voetnoten en een bibliografie. Doorheen dat alles krijgt de lezer een uitstekend idee van hoe deze vorm van korte therapie verloopt. Zowel therapeuten als andere genteresseerden hebben baat bij het lezen van dit heldere boek. Dit beknopte maar interessante studieboek handelt over korte therapie, en meer bepaald over de toepassing van zijn 'Brugse model' bij kinderen en adolescenten. Milton Erikson is de belangrijkste inspiratiebron voor deze therapie en dit boek. De rode draad doorheen de verschillende hoofdstukken is respect voor de clint. De meest voorkomende hulpvragen en hun formulering naar de therapeut toe worden gestructureerd en duidelijk weergegeven. De auteur legt uit dat de definitie van het begrip 'kort' kan verschillen naargelang De therapievorm. Zo kan het aantal sessies vooraf bepaald worden. Het Brugse model legt echter geen limiet vast maar definieert 'kort' als volgt: niet langer dan nodig om de patiënt toe te staan zijn leven terug in handen te nemen. De clint en therapeut stemmen hun inspanningen op elkaar af zodat het doel van de clint sneller bereikt kan worden. Bij deze therapievorm leert de clint de eigen resources ontdekken, oplossingen vinden en deze toe te passen. De therapeut hoeft de clint niet op heel zijn theoretisch parcours te begeleiden; het op gang brengen van dat proces is voldoende. De methoden hiertoe legt de auteur uit in tien sterke vuistregels, die ze in een volgend hoofdstuk verduidelijkt door de praktijk toe te lichten. Het komt er vooral op neer om de clint te brengen van een probleemgerichte naar een oplossingsgerichte observatie van zichzelf. Vele problemen ontstaan doordat clinten het gevoel hebben niet meer te kunnen kiezen, en net dat wordt aangeleerd in de therapie. Zo kiest de clint O.a. wie hij eventueel meebrengt tijdens de gesprekken, stelt prioriteiten tussen de verschillende therapeutische doelstellingen, bepaalt het tijdstip van de volgende afspraak etc. Dit alles maakt dat de clint veel verantwoordelijkheid heeft in de therapie. De auteur legt de nadruk op de behandeling van kinderen en jongeren in samenwerking met hun ouders of opvoeders. Vaak ontgaat het de ouders dat bepaalde beperkingen van hun kind inherent zijn aan hun leeftijd. Zij maken zich dan onnodig zorgen en remmen op deze manier de ontwikkeling van het kind af. Er bestaan echter wel zware beperkingen die tijdens de kinderjaren ontdekt kunnen worden. Deze vergen een rigoureuze diagnose en uitgebreide informatie naar de ouders toe. Dat is o.a. het geval indien het kind achterstand op mentaal en/of motorisch vlak vertoont. Ook aan de eventuele beperkingen van de ouders wordt aandacht besteed. Het is niet ondenkbaar dat een kind problemen vertoont indien een van de ouders lijdt aan n of andere al dan niet psychosomatische Ziekte. Een niet te verwaarlozen groep zijn de adolescenten. Dit is niet de gemakkelijkste groep om te behandelen, aangezien jongeren vaak met grote tegenzin in therapie gaan en door hun ouders daartoe verplicht worden. De auteur toont aan dat ook zij overtuigd kunnen worden van het nut van de therapie en zodoende hun problemen willen aanpakken. Het slotwoord is een mooie en duidelijke samenvatting van het boek. Dit interessante en praktische boek is heel gestructureerd, to the point en duidelijk. Zowel theorie als praktijk komen voldoende aan bod. Het boek is niet geschikt voor zelfhulp en zal ook het grote publiek niet bereiken, maar richt zich vooral tot (toekomstige) therapeuten. Enige voorkennis is nodig, aangezien de auteur zich vaak bedient van een therapeutisch jargon, wat voor een leek niet altijd even begrijpelijk is. De alfabetische literatuurlijst op het einde nodigt uit tot verdere lectuur Inhoudsopgave : Korte therapie - Weerstand, een nuttige bondgenoot - Kinderen, koers met hindernissen - Pubers en adolescenten... een bijzondere groep - Een meisje met stemmetjes in haar hoofd


Book
Korte therapie : een leidraad bij het 'Brugse model' voor psychotherapie met een toepassing op kinderen en jongeren
Authors: ---
ISBN: 9789044135992 Year: 2018 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Brief therapy : manual for the 'Bruges model' of psychotherapy applied to children and adolescents
Authors: ---
ISBN: 9789044137224 Year: 2019 Publisher: Antwerp Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Survivalkit voor leerkrachten : oplossingsgericht werken op school
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044121063 Year: 2007 Volume: 26 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is een boek boordevol bespiegelingen bij herkenbare situaties binnen een school en in de klas. Hoewel de titel het doet vermoeden is het geen werk vol kant-en-klare oplossignen. Het beoogt een boek te zijn dat bijdraagt aan het professioneel handelen van leerkrachten bij grote en kleine problemen in het hedendaagse onderwijs. Er wordt niet gefocust op problemen, maar het is een voortdurende zoektocht naar iets bruikbaars voor deze jongere in deze situatie. Het is het verschil tussen probleemgericht en oplossingsgericht werken. De eerste heeft als thema: Hoe werk je jezelf in de problemen? De andere: Hoe werk je jezelf uit de problemen? Oplossingsgericht werken geeft een andere kijk op problemen en dat brengt de oplossing al meteen een stuk dichterbij. Bij OPLOSSINGSGERICHT WERKEN wordt er een beroep gedaan op krachten en sterktes van mensen. De psychotherapeut Milton Erickson sprak in het begin van de vorige eeuw al over de oplossingscapaciteiten van de mens. Hij leerde hen ook deze Zelfgenezende capaciteiten te gebruiken. Bij OPLOSSINGSGERICHT WERKEN draagt de therapeut of de leerkracht geen recepten aan om uit de problemen te komen. Wel probeert deze de leerling te helpen om eigen oplossingen te ontdekken. De leerkracht gaat mee op zoek naar stukjes oplossingen die er al zijn voor het probleem. Oplossingsgerichte interventies lokken oplossingsgerichte reacties uit. Het zet aan om op een opbouwende manier te leren omgaan met problemen, een andere manier van kijken met als gevolg een andere manier van doen.Deze 'survivalkit' voor leerkrachten moet bijdragen tot het opbouwen van een samenwerkende vennootschap met de leerlingen. Het boek vertrekt daarbij vanuit het oplossingsgericht werken, waarbij niet de oorzaak van een probleem maar net de oplossing en de capaciteiten van leerlingen centraal staan. In het eerste deel wordt gesteld dat het voor de leraar gaat om het verwerven van een mandaat. Dat krijgt een leraar echter niet cadeau: het houdt in dat de leerling de Leraar vertrouwt en hem beschouwt als iemand die met kennis van zaken oordeelt, die het goed meent met hem. Het tweede deel van dit boek beschrijft de toepassing van een oplossingsgerichte benadering van enkele problemen binnen een school: agressie en gebrek aan zelfbeheersing, faalangst, demotivatie, zelfverwonding, pesten etc. Ten slotte wordt het model ook vertaald naar 'opvoedkundige' klassengesprekken. Het betoog wordt verlucht met allerlei praktische kaders en schema's, en ondersteund met voetnoten en een bibliografie. Een waardevol instrument voor leraren om hun vaardigheden aan te scherpen.


Book
Survivalkit voor leerkrachten : oplossingsgericht werken op school
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044122862 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is een boek boordevol bespiegelingen bij herkenbare situaties binnen een school en in de klas. Hoewel de titel het doet vermoeden is het geen werk vol kant-en-klare oplossingen. Het beoogt een boek te zijn dat bijdraagt aan het professioneel handelen van leerkrachten bij grote en kleine problemen in het hedendaagse onderwijs. Er wordt niet gefocust op problemen, maar het is een voortdurende zoektocht naar iets bruikbaars voor deze jongere in deze situatie. Het is het verschil tussen probleemgericht en oplossingsgericht werken. De eerste heeft als thema: Hoe werk je jezelf in de problemen? De andere: Hoe werk je jezelf uit de problemen? Oplossingsgericht werken geeft een andere kijk op problemen en dat brengt de oplossing al meteen een stuk dichterbij. Bij Oplossingsgericht Werken wordt er een beroep gedaan op krachten en sterktes van mensen. De psychotherapeut Milton Erickson sprak in het begin van de vorige eeuw al over de oplossingscapaciteiten van de mens. Hij leerde hen ook deze zelfgenezende capaciteiten te gebruiken. Bij Oplossingsgericht Werken draagt de therapeut of de leerkracht geen recepten aan om uit de problemen te komen. Wel probeert deze de leerling te helpen om eigen oplossingen te ontdekken. De leerkracht gaat mee op zoek naar stukjes oplossingen die er al zijn voor het probleem. Oplossingsgerichte interventies lokken oplossingsgerichte reacties uit.


Book
Survival kit for teachers : solution-focused practice at school
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044137286 Year: 2019 Publisher: Antwerp Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Positief agressief : hoe woede benutten?
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789401440851 Year: 2017 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze wereld kan best wat meer veerkracht gebruiken. Daarvoor zijn creativiteit, keuzevrijheid, coping én vuistkracht nodig. Leer die facetten kennen en ontdek zo de tangodansende bokser, poëzieminnende voetballer, origamiplooiende bouwvakker, stoere naaister of macho yogaleraar in jezelf en anderen. Agressie fascineert. Tegelijk vinden we agressief gedrag verwerpelijk. Maar bestraffing werpt weinig vruchten af. Positief agressief biedt een inspirerend alternatief. Het vertrekt vanuit de idee dat agressie een kracht is, die alleen schadelijk wordt bij een gebrek aan keuzes. Wie zijn of haar waaier aan keuzes uitbreidt, kan agressie tot een positieve kracht ombuigen.Bron : www.lannoo.be

Listing 1 - 7 of 7
Sort by