Narrow your search
Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Systemic obstacles to participation in lifelong learning
Authors: ---
Year: 2015 Publisher: Leuven Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Europa wil de deelname aan levenslang leren optrekken tot 15% van de bevolking op actieve leeftijd. In Vlaanderen stagneert deze deelname echter al een aantal jaren rond de 7%. In het rapport onderzoeken Jeroen Lavrijsen en Ides Nicaise verschillende mogelijke verklaringen. Uit een analyse van twee internationale enquêtes (AES en PIAAC) blijkt dat kostprijs, gezinsverantwoordelijkheden en werktijdregelingen het vaakst worden aangehaald om niet-deelname aan een opleiding te verklaren. Maar vergeleken met andere landen verwijst in Vlaanderen slechts een beperkte groep respondenten naar deze obstakels: Vlaamse respondenten zeggen vooral dat ze gewoon aan geen opleiding willen deelnemen. Een deel van dit 'niet willen' deelnemen kan worden gerelateerd aan de houding t.o.v. leren van de respondent (zelf-gerapporteerde 'leerbereidheid': leert men graag bij, gaat men actief op zoek naar informatie, etc.). Op dit vlak doet Vlaanderen het niet goed: we hebben de laagste gemiddelde leerbereidheid van alle onderzochte West-Europese landen, vooral onder lager opgeleiden. Er is een opvallend verband met de vroege studie-oriëntering ('tracking') in het secundair onderwijs. Ook in andere landen met vroege tracking blijkt de leerbereidheid van volwassenen laag te zijn. Toch willen we voorzichtig zijn met eenzijdige causale interpretaties. Zo suggereren tests als PIRLS en TIMSS dat ook Vlaamse 10-jarigen al een eerder negatieve houding t.o.v. leren rapporteren. Misschien moeten we dus in het basisonderwijs of in onze gezinsopvoedingspatronen nog bijkomende verklaringen gaan zoeken?

Keywords


Book
Parental background and early school leaving : the impact of the educational and socio-economic context.
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Leuven Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Verzekeringen in de car- en bussector
Authors: ---
Year: 2004 Publisher: Brussel Instituut voor Wegtransport

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Digital
Richtlijn omgevingslawaai : geluidskaarten en actieplannen in Vlaanderen
Authors: --- ---
Year: 2009 Publisher: Brussel Vlaamse Overheid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Vroege tracking, kwaliteit en rechtvaardigheid : wat het wetenschappelijk onderzoek ons leert over de hervorming van het secundair onderwijs.
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Leuven KU Leuven Hiva - Ondezoeksinstituut voor arbeid en samenleving

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Ontwikkelen van cognitief talent : handboek voor onderwijsprofessionals
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789464144116 Year: 2021 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cognitief begaafde leerlingen hebben, net als andere leerlingen, recht op kwaliteitsvol onderwijs afgestemd op hun onderwijsbehoeften. Op die manier kunnen zij hun cognitieve talenten verder ontwikkelen en zich ten volle ontplooien als persoon. Vele scholen voelen zich dan ook aangesproken om de onderwijsbehoeften van deze leerlingen ernstig te nemen en naar een gepast aanbod te zoeken. Het doel van dit handboek is onderwijsprofessionals te ondersteunen in die zoektocht. In de onderwijspraktijk leven immers nog veel vragen maar ook misverstanden over wat cognitieve begaafdheid is, hoe men cognitief begaafde leerlingen kan herkennen en welke aanpak wenselijk is en werkt. Op die vragen speelt dit handboek in. Het biedt kaders voor het denken over cognitieve talentontwikkeling en handvatten voor het versterken van de aanpak van cognitief begaafde leerlingen in de onderwijspraktijk. Op die wijze wil dit boek bijdragen aan kwaliteitsvol onderwijs aan cognitief begaafde leerlingen op school. Het richt zich zowel op het basis- of primair onderwijs, als op het secundair of voortgezet onderwijs. De primaire doelgroep zijn (toekomstige) onderwijsprofessionals met een honger naar actuele inzichten en kaders die hun professioneel handelen richting bieden: leraren (in opleiding), leerlingenbegeleiders, zorgleerkrachten en -coördinatoren, schoolleiders, pedagogisch begeleiders, CLB-medewerkers, ondersteuners, lerarenopleiders, (toekomstige) hoogbegaafdheidscoaches of -specialisten en alle anderen die een begeleidende of ondersteunende rol spelen op school. Dit handboek is ook relevant voor beleidsmedewerkers, buitenschoolse hulpverleners en ouders die op zoek zijn naar inzichten over de ontwikkeling van en onderwijs aan cognitief begaafde kinderen en jongeren. Dit handboek bestaat uit twee delen. Het eerste deel schetst actuele inzichten over cognitieve begaafdheid en het sociaal-emotioneel en motivationeel functioneren van cognitief begaafde kinderen en jongeren. Het tweede deel biedt handvatten voor het versterken van onderwijs aan en de begeleiding van cognitief begaafde leerlingen. Het behandelt de vraag hoe je een beleid voor cognitief sterke leerlingen vorm kan geven en welke pedagogisch-didactische interventies volgens onderzoek werken. Interventies zoals compacten, verrijken, groeperen en versnellen komen aan bod, evenals interventies gericht op het verhogen van de motivatie, de betrokkenheid en het welbevinden van onderpresterende begaafde leerlingen.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789464144116/Ontwikkelen-van-cognitief-talent


Book
Secondary education regimes and perceived equity in social and educational mobility in OECD countries
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: (Leuven) SSL

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Richtlijn omgevingslawaai : geluidskaarten en actieplannen in Vlaanderen
Authors: --- --- ---
Year: 2009 Publisher: Brussel Vlaamse Overheid. Departement Leefmilieu, Natuur en Energie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Integration and differentiation : the impact of educational regimes at secondary level on equity and social mobility in comparative perspective
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Social choice : een topologische benadering

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by