Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
In een samenleving waarin het aantal tweeverdienersgezinnen nog steeds toeneemt, is de afstemming van betaald werk op het privéleven uitgegroeid tot een maatschappelijk probleem. Gezinnen kunnen verschillende strategieën volgen om de combinatie van werk en gezin haalbaar te maken. Een veel gebruikte manier om een betere werk-gezin-balans te realiseren is deeltijds werken.Deze doctoraatsstudie onderzoekt de context en dynamiek van de keuze voor deeltijds werk door jongvolwassen vrouwen in Vlaanderen. Draagt deeltijdwerk werkelijk bij tot een verbetering van de werk-gezinbalans of spreekt de vermindering van de arbeids-tijd vooral personen met een specifiek profiel aan? De studie analyseert de combinatiedruk bij deeltijds werkenden, de rol van kwalitatieve kenmerken van de betaalde baan en persoonlijke houdingen ten aanzien van betaald werk bij de keuze voor deeltijds werk
Personnel management --- Sociology of work --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Belgium --- Flanders --- Part-time employment --- Career changes --- PXL-Social Work 2015 --- arbeidsverdeling --- arbeidscultuur --- AA / International- internationaal --- 332.811 --- 658.331 --- #SBIB:316.346H22 --- #SBIB:316.356.2H1540 --- #SBIB:316.334.2A341 --- 392.5 --- 331 --- 331.811.4 --- deeltijdarbeid --- gezin en arbeid --- Wekelijkse en dagelijkse arbeidsduur. Deeltijdse arbeid. Flexibiliteit van de arbeid. --- Personeel: arbeidsduur. --- Positie van de vrouw in de samenleving: arbeid en beroep --- Gezin en buitenhuisarbeid van de vrouw: algemeen --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: de vrouw en de arbeidsmarkt --- huwelijk - gezin (zie ook 265.5, 392.3, 396.6) --- arbeid --- deeltijdse arbeid - parttime arbeid --- 331.8 --- Theses --- Deeltijdse arbeid --- Vrouwen --- Relatie gezin - werk --- Werksituatie --- Kwaliteit --- Wekelijkse en dagelijkse arbeidsduur. Deeltijdse arbeid. Flexibiliteit van de arbeid --- Personeel: arbeidsduur --- Deeltijd --- Vrouw --- Werk-privébalans --- Kwaliteit (proceskenmerk) --- Kunst --- Ondernemerschap --- Poëzie --- 316.356.2 <493> --- 316.356.2 <493> Gezinssociologie--België --- Gezinssociologie--België --- Family --- Labour --- Attitudes --- Thesis --- Division of tasks --- Dual earners --- Career choice --- Book
Choose an application
In dit rapport worden de arbeidsmarktervaringen van schoolverlaters in Vlaanderen geanalyseerd met recente paneldata. Verminderen de initiële voordelen voor beroepsopgeleide jongeren ten opzichte van de algemeen opgeleiden na enkele jaren op de arbeidsmarkt? Gaat dit op voor zowel de tewerkstellingskansen als het loon? Zijn de conclusies afhankelijk van het type beroepsonderwijs en het onderwijsniveau? Alle antwoorden lees je in het gratis te downloaden rapport.
Primary education --- Secondary education --- Educational sciences
Choose an application
Choose an application
Allochtone jongeren vinden minder vaak én minder snel werk dan autochtone jongeren en dreigen daardoor meer in de langdurige werkloosheid terecht te komen. Ook de functies waarin allochtone schoolverlaters hun beroepsloopbaan starten zijn kwalitatief minder gunstig dan deze van autochtonen. Ze hebben in hun eerste baan minder vaak een vast contract, hun werk is minder uitdagend, kent minder variatie en mogelijkheden om zich uit te leven, ze beschikken over minder autonomie en ze werken vaker in slechte arbeidsomstandigheden. Een minder gunstige arbeidsmarktpositie beperkt niet alleen de levenskansen en de sociale integratie van de huidige generaties allochtone jongeren maar hypothekeert ook de kansen van hun kinderen. Hoe komt het dat werkgevers de openstaande vacatures niet kunnen of willen opvullen met allochtone jongeren? Waarom vinden allochtonen minder vlot de weg naar een stabiele baan?Dit boek brengt de arbeidsmarktintrede van allochtone jongeren in kaart en gaat na in welke mate de beroepspositie beïnvloed wordt door toegeschreven (etnische en sociale achtergrond en geslacht) en verworven kenmerken (onderwijsniveau en -resultaat). Dit gebeurt door allochtone en autochtone jongeren systematisch met elkaar te vergelijken op basis van een grootschalige peiling bij 9000 Vlaamse jongeren die uitgevoerd werd door de interuniversitaire onderzoeksgroep SONAR - Studiegroep van ONderwijs naar ARbeidsmarkt
Foreign workers --- Minority youth --- Employment --- arbeidsmarkt --- Labour market --- Sociology of work --- allochtonen --- Sociology of minorities --- Belgium --- Labor market --- Emigration and immigration --- PXL-Social Work 2015 --- schoolverlaten --- werkloosheid --- Allochtonen --- Arbeidsmarkt --- Vlaanderen --- Migrantenjongeren --- Tewerkstellingskansen --- 325.141 --- 331.656.44 --- 331.6 --- BPB0909 --- Flandre --- Marché du travail --- Migrant --- Arbeid --- Migranten --- Werkloosheid --- 331.556 --- Arbeidsmarkt : migranten --- Discriminatie --- Integratie op de arbeidsmarkt --- 120160.jpg --- Migranten ; arbeidsmarkt ; Vlaanderen --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.2A342 --- #KVHB:Allochtonen --- #KVHB:Arbeidsmarkt --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- 332.602.2 --- BE / Belgium - België - Belgique --- VL / Flanders - Vlaams Gewest - Région Flamande --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Migranten 325.11 --- Chômage Werkloosheid --- Travail Arbeid --- 331.5 <493-17> --- 668.3 Migrantenwerkgelegenheid --- 844.1 Minderheden --- Youth --- Alien labor --- Aliens --- Foreign labor --- Guest workers --- Guestworkers --- Immigrant labor --- Immigrant workers --- Migrant labor (Foreign workers) --- Migrant workers (Foreign workers) --- Employees --- migráns --- migrující --- Zuwanderer --- migrant --- migrantas --- μετανάστης --- migrante --- мигрант --- siirtolainen --- migrerande --- migrants --- émigrant --- inmigrante --- izceļotājs --- Auswanderer --- ieceļotājs --- διακινούμενος --- įeivis --- emigrado --- απόδημος --- αλλόδημος --- emigráns --- emigrant/vysťahovalec --- sisserändaja --- емигрант --- persikėlėlis --- emigrants --- Emigrant --- udvandrer --- immigráns --- immigrato --- geëmigreerde --- immigrant --- imigrant --- invandrare --- přistěhovalec --- indvandrer --- imigrantas --- utvandrare --- Einwanderer --- emigrantas --- imigrante --- vystěhovalec --- immigrante --- имигрант --- išeivis --- bevándorló --- Immigrant --- geïmmigreerde --- inmigrado --- emigrato --- émigré --- emigrant --- emigrantti --- emigrante --- imigrant/prisťahovalec --- kivándorló --- imigrants --- maahanmuuttaja --- Abwanderer --- immigré --- väljarändaja --- arbetsmarknad --- arbejdsmarked --- suq tax-xogħol --- tržište rada --- пазар на работна сила --- Arbeitsmarkt --- labour market --- αγορά της εργασίας --- pracovný trh --- тржиште рада --- mercato del lavoro --- trg dela --- пазар на труд --- margadh an tsaothair --- darba tirgus --- trh práce --- rynek pracy --- treg i punës --- piața muncii --- mercado do trabalho --- työmarkkinat --- mercado laboral --- munkaerőpiac --- tööturg --- darbo rinka --- työllisyystaso --- situação do emprego --- margadh saothair --- užimtumo padėtis --- επίπεδο απασχόλησης --- nivel punësimi --- mercado de trabajo --- úroveň zaměstnanosti --- työllisyystilanne --- employment level --- Beschäftigungsniveau --- tööhõive tase --- úroveň zamestnanosti --- situácia v zamestnanosti --- niveau d'emploi --- situation de l'emploi --- employment situation --- nivel de ocupare a forței de muncă --- situatë punësimi --- munkaerő-piaci helyzet --- beskæftigelsesmarked --- tööhõive olukord --- nodarbinātības līmenis --- werkgelegenheidsniveau --- Arbeitsmarktsituation --- стапка на вработеност --- nivel de empleo --- mercato dell'occupazione --- livello occupazionale --- κατάσταση της απασχόλησης --- Beschäftigungslage --- užimtumo lygis --- situación del empleo --- werkgelegenheidssituatie --- anställningsnivå --- foglalkoztatási szint --- beskæftigelsessituation --- situace v zaměstnanosti --- nível de emprego --- marché de l'emploi --- nodarbinātības stāvoklis --- situazione occupazionale --- anställningssituation --- beskæftigelsesniveau --- 331.5 <493-17> Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- migrantenbeleid - diversiteit --- buitenlandse werknemers - gastarbeiders - vreemde arbeidskrachten (zie ook 362.92) --- arbeidsmarkt - arbeidsmarktvraagstukken - arbeidsmarktstudie - arbeidsmarkt, analyse van de - arbeidsplaatsen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: migranten op de arbeidsmarkt --- Buitenlandse arbeidskrachten --- Allochtoon --- Autochtoon --- Emigratie --- Migrantenjongere --- Tewerkstellingskans --- imirceach --- Noncitizen labor --- Noncitizens --- Persoon met een migratieachtergrond --- Marché du travail
Choose an application
De analyses uit het on derzoek leidden weliswaar tot relevante inzichten over de leerprestaties van allochtonen in het onderwijs en hun intrede op de arbeidsmarkt maar tegelijkertijd bleek ook dat niet alle bijzonderheden in de school- en arbeidsloopbanen van de allochtone jongeren via kwantitatieve analyses kunnen worden geduid. Meer bepaald viel op hoe één groep allochtonen in het bijzonder moeilijkheden ondervond om aansluiting te vinden op school en op de arbeidsmarkt: de meisjes van Turkse en Marokkaanse herkomst. In dit boek staat deze groep centraal en komen zij zelf aan het woord. Het boek gaat dieper in op de achterliggende processen die de erg opvallende trajecten van Turkse en Marokkaanse vrouwen mee vorm geven. Wat zijn de belangrijkste belemmeringen voor een volwaardige participatie van deze vrouwen aan het onderwijs en op de arbeidsmarkt? En zijn er ook specifieke kansen? Welke rol spelen genderrelaties hierin? Om meer inzicht te verwerven in de achterliggende processen van sociale achterstelling, uitsluiting en discriminatie in de onderwijs- en arbeidsloopbanen van deze vrouwen werden een aantal Turkse en Marokkaanse vrouwen uit het eerdere onderzoek opnieuw bezocht voor een diepgaand vervolginterview over hun school- en beroepsloopbaan. Dit boek brengt hun verhalen, toetst ze af aan eerdere bevindingen en duidt ze met inzichten uit de literatuur
Immigrants --- Muslim women --- Education --- Employment --- Marokkaanse migrantenvrouwen ; België - Turkse migrantenvrouwen ; België. --- Migranten. --- Labour market --- Marokkanen --- arbeidssociologie --- allochtonen --- School management --- gender --- Turken --- Social policy and particular groups --- Turkey --- Belgium --- Morocco --- Women immigrants --- 331.108 --- Allochtone meisjes --- Allochtonen --- arbeidsmarkt --- Arbeidsmarkt --- arbeid, vrouwen --- etnisch-culturele minderheden --- Onderwijs --- Marokkaanse migrantenvrouwen ; België --- Turkse migrantenvrouwen ; België --- #KVHB:Allochtonen --- #KVHB:Arbeidsmarkt --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Migranten 325.11 --- 331 --- 668.3 Migrantenwerkgelegenheid --- 668.4 Migrantenjongeren --- 668.5 Migrantenvrouwen --- onderwijs voor allochtonen --- Islamic women --- Women, Muslim --- Women --- Emigrants --- Foreign-born population --- Foreign population --- Foreigners --- Migrants --- Persons --- Aliens --- 331 Arbeid. Labour economics. Arbeidseconomie --- Arbeid. Labour economics. Arbeidseconomie --- Flanders (Belgium) --- Vlaanderen (Belgium) --- Région flamande (Belgium) --- Flemish Region (Belgium) --- Vlaams Gewest (Belgium) --- Flandre (Belgium) --- Emigration and immigration. --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.2A342 --- #SBIB:316.8H16 --- #SBIB:39A6 --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: migranten op de arbeidsmarkt --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- PXL-Social Work 2015 --- onderwijs --- Vrouwen --- Sociale problemen --- Sociaal-economische beschrijvingen --- Multiculturele samenleving --- Migrantenmeisjes --- Tewerkstellingskansen --- Gender --- Région flamande (Belgium) --- Allochtoon --- Vrouw --- Sociale problematiek --- Sociaal-economische beschrijving --- Autochtoon --- Kunst --- Ondernemerschap --- Poëzie --- Migrantenmeisje --- Tewerkstellingskans --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- migrantenvrouwen --- allochtone vrouwen --- discriminatie --- etnische minderheden --- Vlaanderen --- Marokko --- Turkije --- Persoon met een migratieachtergrond --- Muslimahs --- Migration background --- Book --- Experiences --- Vlaanderen. --- Marokko. --- Turkije.
Choose an application
Choose an application
In het algemeen verlopen vele schoolloopbanen van allochtonen erg problematisch. Een groot deel van hen begint het secundair onderwijs al met achterstand, ze volgen met veel minder het algemeen secundair onderwijs, ze blijven vaker zitten en halen in veel mindere mate een einddiploma. De auteurs maken een indringende vergelijking tussen de schoolloopbaan van allochtonen en die van autochtonen en zoeken naar mogelijke verklaringen voor de grote onderwijsachterstand van allochtone jongeren. Is deze achterstand een gevolg van de slechtere sociaal-economische omstandigheden waarin deze jongeren opgroeien? Is het omdat zij en hun ouders minder vertrouwd zijn met onze cultuur en teveel vasthouden aan hun eigen cultuur? Is het veeleer een gevolg van een tekort aan mentale en praktische ondersteuning van het sociale milieu waarin ze opgroeien?Uit de inhoud: Allochtone jongeren in Vlaanderen (Wie is allochtoon? - Kenmerken) ? Allochtonen in het secundair onderwijs (Problematische schoolloopbanen in kaart - Verklaringen voor het geringe succes van allochtonen) ? Allochtonen in het hoger onderwijs (Ondervertegenwoordiging van allochtonen - Verklaringen voor de differentiële prestaties van allochtonen en autochtonen - Waarom allochtonen niet starten en niet slagen) ? Conclusies
Allochtone studenten --- Allochtonen --- Intercultureel onderwijs. --- Schoolloopbaan --- Hoger onderwijs --- Vlaanderen. --- Onderwijs --- Migrantenjongeren. --- onderwijsachterstand --- Sociology of education --- Sociology of minorities --- allochtonen --- Research on teaching --- SO (secundair onderwijs) --- Belgium --- Netherlands --- Flanders --- Children of immigrants --- Education --- Flanders (Belgium) --- Education [Secondary ] --- Learning disabled youth --- School failure --- Sociologie van de minderheden --- Sociologie van het onderwijs --- Onderwijsonderzoek --- Nederland --- Vlaanderen --- België --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Schoolloopbaan --- #KVHB:Onderwijs; allochtonen --- 668.4 Migrantenjongeren --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 847 Onderwijs --- 846.1 Etniciteit --- 846.2 Racisme --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O400 --- #SBIB:316.8H16 --- 376.68 --- schoolloopbaan --- onderwijs --- 454.6 --- 450.9 --- schoolloopbaan (ler) --- et al. --- etnisch-culturele minderheden --- integratie --- leerlingenbegeleiding --- onderwijs, middelbaar --- onderwijs, universitair en voortgezet --- school- en onderwijsproblematiek --- 376.7 --- Achterstand --- Kenmerken --- Migranten --- 120159.jpg --- Interculturel onderwijs --- Schoolloobbaan ; migrantenjongeren --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- onderwijs voor migranten --- intercultureel onderwijs --- et al --- Intercultureel onderwijs --- Onderwijsachterstand --- Jeugd --- Multiculturele samenleving --- Migrantenjongeren --- Provincie West-Vlaanderen --- Allochtoon --- Autochtoon --- Migrantenjongere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere --- Persoon met een migratieachtergrond --- Higher education --- Migration background --- Level of education --- Secondary education --- Book
Choose an application
Choose an application
In een duaal onderwijssysteem combineren leerlingen per week één tot twee dagen les op school met drie tot vier dagen opleiding op de werkvloer. In dit boek bekijken we de invoering van duaal leren in het Vlaamse secundair onderwijs met een kritische blik. We doen hiervoor beroep op de beschikbare economische en sociologische internationale wetenschappelijke literatuur. De volgende vragen komen aan bod: (1) Suggereren de cijfers van jeugdwerkloosheid in Vlaanderen dat de invoering van duaal leren noodzakelijk is? (2) Wat zijn de verwachte effecten van duaal leren op de arbeidsmarktintrede van de leerlingen en hun latere loopbaan? (3) Wat zijn de verwachte effecten van duaal leren op ongekwalificeerde uitstroom? En op de doorstroom naar het hoger onderwijs? (4) In welke mate is de Vlaamse context geschikt om van duaal leren een succes te maken? (5) Welke kritische kanttekeningen kunnen geplaatst worden bij het huidige Vlaamse voorstel? (Informatie van de uitgever)
Ervaringsleren --- Praktijklessen --- Onderwijs en arbeidsmarkt --- Deeltijds onderwijs --- onderwijssociologie --- #SBIB:316.334.1O350 --- #SBIB:316.334.1O364 --- #SBIB:316.334.2A343 --- #SBIB:316.334.2A472 --- Enseignement Onderwijs --- Méthodes d'enseignement Onderwijsmethoden --- secundair onderwijs --- arbeidssociologie --- Vlaanderen --- 371 --- Onderwijs en economie --- Onderwijssociologie: curricula van middelbaar onderwijs --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: positie van jongeren en ouderen op de arbeidsmarkt --- Arbeidssociologie: het beleid ter bestrijding en opslorping van de werkloosheid --- Primary education --- Secondary education --- Flanders --- School management --- Didactic strategies --- leren
Choose an application
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|