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Municipal government --- Administration municipale --- Byzantine Empire --- Empire byzantin --- History --- Politics and government --- Officials and employees --- Histoire --- Politique et gouvernement --- Fonctionnaires --- Municipal officials and employees --- Steden. --- Elites. --- Lokaal bestuur. --- Municipal government. --- Municipal officials and employees. --- Byzantine studies --- Histoire. --- To 1081. --- Byzantine Empire. --- Rome (Empire). --- Byzantine studies. --- Cities and towns --- City government --- Municipal administration --- Municipal reform --- Municipalities --- Urban politics --- Local government --- Metropolitan government --- Municipal corporations --- Government --- Rome --- Officials and employees. --- Municipal government - Rome - History --- Byzantine Empire - History - To 527
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À proposLes juristes de l'époque de Justinien tendent à ignorer les questions ethniques. Il y a pourtant des exceptions, notamment dans une scholie anonyme tirée d'un commentaire grec du Digeste, sans doute celui de Stéphanos l'Antécesseur. Cette scholie se rapporte à un fragment de Papinien qui énonce une règle selon laquelle "toutes les fois qu'on enquête pour savoir quel est, ou n'est pas, le genus ou la gens de quelqu'un, celui-ci doit le prouver lui-même". L'auteur de la scholie, qui enseigne le droit romain à des élèves hellénophones, probablement à Constantinople, rend ici gens par ethnos, et illustre le raport entre ethnos et preuve par trois exemples du domaine du droit public. Le premier exemple fait des phoideratoi, groupe d'alliés Goths devenus des militaires à part entière au début du VIe siècle, un ethnos qui est à la fois étranger et privilégié ; le deuxième évoque le cas d'un colon (géôrgos) qui revendique comme le lieu de son origo un domaine exempté de certaines charges fiscales ; vient enfin un curieux exemple selon lequel des mystérieux "chasseurs de Syriens" (Syropiastai) et "chasseurs d'Egyptiens" (Aigyptopiastai) soupçonnent les individus qu'ils détiennent de dissimuler leur identité ethnique. Ces exemples font de cette scholie injustement négligée par la recherche moderne un témoignage plein d'intérêt pour l'histoire administrative, militaire et sociale du monde protobyzantin.
Law, Byzantine. --- Public law (Roman law) --- Droit byzantin --- Droit public (Droit romain) --- Justinian --- Ethnic groups --- Groupes ethniques --- Legal status, laws, etc. --- Droit --- Influence.
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This book deals with various manifestations of charity or giving in the contexts of the Christian, Jewish, and Muslim societies in Late Antiquity and Early Middle Ages. Monotheistic charity and giving display many common features. These underlying similarities reflect a commonly shared view about God and his relations to mankind and what humans owe to God and expect from him. Nevertheless, the fact that the emphasis is placed on similarities does not mean that the uniqueness of the concepts of charity and giving in the three monotheistic religions is denied. The contributors of the book deal with such heterogeneous topics like the language of social justice in early Christian homilies as well as charity and pious endowments in medieval Syria, Egypt and al-Andalus during the 11th-15th centuries. This wide range of approaches distinguish the book from other works on charity and giving in monotheistic religions.
Generosity. --- Generosity --- Monotheism. --- Charity. --- Alms and almsgiving --- Conduct of life --- Pantheism --- Religion --- Theism --- Trinity --- Polytheism --- Giving --- Magnanimity --- Religious aspects. --- Charity, Christian. --- Charity, Jewish. --- Charity, Muslim. --- Charity, medieval and ancient. --- Giving.
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