Listing 1 - 10 of 40 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Vanuit cvo MIRAS, kregen we de opdracht om een toolbox uit te werken die gericht is op het optimaliseren van het groepsfunctioneren binnen de teams in West-Vlaanderen. De fusionering tussen de twee regio’s gaf de projectindiener de aanleiding tot deze vraagstelling. Het eindproduct, de toolbox, is wetenschappelijk onderbouwd aan de hand van kwantitatief en kwalitatief praktijkgericht onderzoek. Dit onderzoek bestaat uit het in kaart brengen van thema’s waarrond er moeilijkheden worden ervaren binnen de teams. Bovendien wordt er in de maatschappij meer ingezet op het procesgerichte in een organisatie. Ten gevolge van het coronatijdperk ontstaat een toenemende digitalisering, dit zorgt voor een innovatief project rond een digitale toolbox die gebruiksvriendelijk en toegankelijk moet zijn. Hierdoor wordt ons eindproduct online aangeboden op het platform SharePoint. De thema’s van het project benadrukken op deze manier het humane aspect in cvo MIRAS. Het eindproduct bevat verschillende verdiepingsniveaus, zodat er kan ingespeeld worden op de noden van een team. Vanuit de centrale onderzoeksvraag en thema’s rond teamontwikkeling verzamelden we literatuur. Deze literatuur is gestructureerd aan de hand van een mindmap en cirkel van invloed en betrokkenheid. Op basis van deze analyse hebben we de hoofdthema’s van ons onderzoek opgesteld die ook de basis vormen van onze enquête- en interviewvragen. Het kwantitatief onderzoek bestaat uit enquêtes bij de medewerkers en het kwalitatief onderzoek, als aanvullende analyse, uit interviews bij de teamverantwoordelijken. Vanuit de enquêtes en interviews kunnen we concluderen dat er verscheidene thema’s belangrijk worden geacht zoals: besluitvorming, conflicthantering, feedback, groepscohesie, interactie en verbinding. Vanuit deze insteek hebben we onze toolbox gestructureerd. Het is belangrijk om de resultaten wel met enige voorzichtigheid te interpreteren. Doorheen ons onderzoek hadden we een vlotte communicatie met HR-medewerker, mevrouw De Schrijver. Daarnaast vonden we heel wat informatie rond het thema. Hierdoor konden we een uitgebreide analyse voeren, waardoor we moesten afbakenen. Tot slot zorgden de twee onderzoeksmethodieken voor een kritische vergelijking tussen de verschillende perspectieven. Immers botsten we ook op enkele beperkingen, namelijk de korte periode van het onderzoek, de geringe respondenten uit de interviews en de ongelijke verdeling respondenten per team. Tot slot waren de verdiepingsniveaus niet bij iedere tool mogelijk. Als vervolgonderzoek suggereren we een analyse per team, omdat dit een duidelijk beeld zou geven over de sterktes en moeilijkheden per team. Daarnaast kan de toolbox uitgebreid worden met extra verdiepingsniveaus en fysiek materiaal. Concluderend wijzen de bevindingen van het onderzoek op een brede nood aan tools, die de teams kunnen inzetten op verschillende aspecten van teamontwikkeling. Uit tijdsgebrek volgt er geen evaluatieonderzoek met een terugkoppeling. Door deze beperking ondersteunen we de toolbox aan de hand van een kennisvalorisatie, namelijk een instructiefilmpje en een eindpresentatie. Trefwoorden - teamontwikkeling, toolbox, besluitvorming, conflicthantering, feedback, groepscohesie, interactie, verbinding.
Choose an application
Westhoek Vredeshoek is een overlegplatform dat inzet op de initiatieven van gemeentebesturen en inwoners van de Westhoek om gastvrijheid in de praktijk te brengen. Dit platform werkt rond vijf pijlers: bijdragen aan een geweldloze maatschappij, een (kern)wapenvrije Westhoek, aandacht voor evenwicht tussen mens en planeet, een gastvrije Westhoek en tot slot iedereen vredesambassadeur. Dit onderzoek werd uitgevoerd ter ondersteuning van de vierde pijler: een gastvrije Westhoek. Het platform stimuleert initiatieven waarbij gemeentebesturen en inwoners van de Westhoek geprikkeld worden om gastvrijheid in de praktijk te brengen, onder meer tegenover anderstalige nieuwkomers. Er hebben verscheidene overlegmomenten plaatsgevonden met betrokken Vlaamse en Federale overheidsdiensten die resulteerden in een eerste SWOT-analyse (zie bijlage 1). Hieruit is gebleken dat er tekorten aanwezig zijn op vlak van onthaal en integratie van anderstalige nieuwkomers in de Westhoek en dan meer specifiek op vlak van psychosociaal welzijn. Door het psychosociaal welzijn in deze regio te gaan onderzoeken, wordt er een beeld gevormd van de wensen, noden, knelpunten, kansen en sterktes bij de nieuwkomers en de hulpverlenende instanties. De doelgroep werd afgebakend aan de hand van volgende vereisten: personen die afgelopen tien jaar een positieve beslissing kregen op hun verzoek tot internationale bescherming, afkomstig zijn uit een niet-EU land, tussen de 12 en 65 jaar oud zijn en in de Westhoek wonen. Er werd een kwalitatieve vragenlijst opgesteld voor zowel de nieuwkomers als voor de hulpverlenende organisaties. Er werden veertien nieuwkomers bevraagd en dertien professionele figuren. De interviews werden opgesteld aan de hand van de acht domeinen van Schalock: emotioneel welbevinden, interpersoonlijke relaties, materieel welbevinden, persoonlijke ontwikkeling, lichamelijk welbevinden, zelfbeschikking, sociale integratie en rechten. Dit zorgt voor een holistisch beeld van het psychosociaal welzijn van de nieuwkomers. Ook de literatuurstudie is hierop gebaseerd. Hierin wordt er per domein van Schalock extra duiding gegeven. Daarnaast werden er ook cijfers verzameld waarbij de volgende indicatoren in kaart werden gebracht: Demografie, onderwijs en vorming, huisvesting, inburgering en werk. Dit cijfermateriaal is afkomstig uit de Gemeente-Stadsmonitor en de lokale Inburgerings-en Integratiemonitor. Uit de resultaten kan geconcludeerd worden dat er heel wat potentieel is om het psychosociaal welzijn van anderstalige erkende nieuwkomers te bevorderen, maar dat er enkele factoren zijn die extra aandacht verdienen zoals tewerkstelling, de zoektocht naar een woning en het leren van de Nederlandse taal. Indien er meer aandacht wordt besteed aan deze aandachtspunten, kan dit een positief effect hebben op het psychosociaal welzijn van nieuwkomers in de Westhoek.
Choose an application
Vanuit cvo MIRAS, kregen we de opdracht om een toolbox uit te werken die gericht is op het optimaliseren van het groepsfunctioneren binnen de teams in West-Vlaanderen. De fusionering tussen de twee regio’s gaf de projectindiener de aanleiding tot deze vraagstelling. Het eindproduct, de toolbox, is wetenschappelijk onderbouwd aan de hand van kwantitatief en kwalitatief praktijkgericht onderzoek. Dit onderzoek bestaat uit het in kaart brengen van thema’s waarrond er moeilijkheden worden ervaren binnen de teams. Bovendien wordt er in de maatschappij meer ingezet op het procesgerichte in een organisatie. Ten gevolge van het coronatijdperk ontstaat een toenemende digitalisering, dit zorgt voor een innovatief project rond een digitale toolbox die gebruiksvriendelijk en toegankelijk moet zijn. Hierdoor wordt ons eindproduct online aangeboden op het platform SharePoint. De thema’s van het project benadrukken op deze manier het humane aspect in cvo MIRAS. Het eindproduct bevat verschillende verdiepingsniveaus, zodat er kan ingespeeld worden op de noden van een team. Vanuit de centrale onderzoeksvraag en thema’s rond teamontwikkeling verzamelden we literatuur. Deze literatuur is gestructureerd aan de hand van een mindmap en cirkel van invloed en betrokkenheid. Op basis van deze analyse hebben we de hoofdthema’s van ons onderzoek opgesteld die ook de basis vormen van onze enquête- en interviewvragen. Het kwantitatief onderzoek bestaat uit enquêtes bij de medewerkers en het kwalitatief onderzoek, als aanvullende analyse, uit interviews bij de teamverantwoordelijken. Vanuit de enquêtes en interviews kunnen we concluderen dat er verscheidene thema’s belangrijk worden geacht zoals: besluitvorming, conflicthantering, feedback, groepscohesie, interactie en verbinding. Vanuit deze insteek hebben we onze toolbox gestructureerd. Het is belangrijk om de resultaten wel met enige voorzichtigheid te interpreteren. Doorheen ons onderzoek hadden we een vlotte communicatie met HR-medewerker, mevrouw De Schrijver. Daarnaast vonden we heel wat informatie rond het thema. Hierdoor konden we een uitgebreide analyse voeren, waardoor we moesten afbakenen. Tot slot zorgden de twee onderzoeksmethodieken voor een kritische vergelijking tussen de verschillende perspectieven. Immers botsten we ook op enkele beperkingen, namelijk de korte periode van het onderzoek, de geringe respondenten uit de interviews en de ongelijke verdeling respondenten per team. Tot slot waren de verdiepingsniveaus niet bij iedere tool mogelijk. Als vervolgonderzoek suggereren we een analyse per team, omdat dit een duidelijk beeld zou geven over de sterktes en moeilijkheden per team. Daarnaast kan de toolbox uitgebreid worden met extra verdiepingsniveaus en fysiek materiaal. Concluderend wijzen de bevindingen van het onderzoek op een brede nood aan tools, die de teams kunnen inzetten op verschillende aspecten van teamontwikkeling. Uit tijdsgebrek volgt er geen evaluatieonderzoek met een terugkoppeling. Door deze beperking ondersteunen we de toolbox aan de hand van een kennisvalorisatie, namelijk een instructiefilmpje en een eindpresentatie. Trefwoorden - teamontwikkeling, toolbox, besluitvorming, conflicthantering, feedback, groepscohesie, interactie, verbinding.
Choose an application
Vanuit cvo MIRAS, kregen we de opdracht om een toolbox uit te werken die gericht is op het optimaliseren van het groepsfunctioneren binnen de teams in West-Vlaanderen. De fusionering tussen de twee regio’s gaf de projectindiener de aanleiding tot deze vraagstelling. Het eindproduct, de toolbox, is wetenschappelijk onderbouwd aan de hand van kwantitatief en kwalitatief praktijkgericht onderzoek. Dit onderzoek bestaat uit het in kaart brengen van thema’s waarrond er moeilijkheden worden ervaren binnen de teams. Bovendien wordt er in de maatschappij meer ingezet op het procesgerichte in een organisatie. Ten gevolge van het coronatijdperk ontstaat een toenemende digitalisering, dit zorgt voor een innovatief project rond een digitale toolbox die gebruiksvriendelijk en toegankelijk moet zijn. Hierdoor wordt ons eindproduct online aangeboden op het platform SharePoint. De thema’s van het project benadrukken op deze manier het humane aspect in cvo MIRAS. Het eindproduct bevat verschillende verdiepingsniveaus, zodat er kan ingespeeld worden op de noden van een team. Vanuit de centrale onderzoeksvraag en thema’s rond teamontwikkeling verzamelden we literatuur. Deze literatuur is gestructureerd aan de hand van een mindmap en cirkel van invloed en betrokkenheid. Op basis van deze analyse hebben we de hoofdthema’s van ons onderzoek opgesteld die ook de basis vormen van onze enquête- en interviewvragen. Het kwantitatief onderzoek bestaat uit enquêtes bij de medewerkers en het kwalitatief onderzoek, als aanvullende analyse, uit interviews bij de teamverantwoordelijken. Vanuit de enquêtes en interviews kunnen we concluderen dat er verscheidene thema’s belangrijk worden geacht zoals: besluitvorming, conflicthantering, feedback, groepscohesie, interactie en verbinding. Vanuit deze insteek hebben we onze toolbox gestructureerd. Het is belangrijk om de resultaten wel met enige voorzichtigheid te interpreteren. Doorheen ons onderzoek hadden we een vlotte communicatie met HR-medewerker, mevrouw De Schrijver. Daarnaast vonden we heel wat informatie rond het thema. Hierdoor konden we een uitgebreide analyse voeren, waardoor we moesten afbakenen. Tot slot zorgden de twee onderzoeksmethodieken voor een kritische vergelijking tussen de verschillende perspectieven. Immers botsten we ook op enkele beperkingen, namelijk de korte periode van het onderzoek, de geringe respondenten uit de interviews en de ongelijke verdeling respondenten per team. Tot slot waren de verdiepingsniveaus niet bij iedere tool mogelijk. Als vervolgonderzoek suggereren we een analyse per team, omdat dit een duidelijk beeld zou geven over de sterktes en moeilijkheden per team. Daarnaast kan de toolbox uitgebreid worden met extra verdiepingsniveaus en fysiek materiaal. Concluderend wijzen de bevindingen van het onderzoek op een brede nood aan tools, die de teams kunnen inzetten op verschillende aspecten van teamontwikkeling. Uit tijdsgebrek volgt er geen evaluatieonderzoek met een terugkoppeling. Door deze beperking ondersteunen we de toolbox aan de hand van een kennisvalorisatie, namelijk een instructiefilmpje en een eindpresentatie. Trefwoorden - teamontwikkeling, toolbox, besluitvorming, conflicthantering, feedback, groepscohesie, interactie, verbinding.
Choose an application
Westhoek Vredeshoek is een overlegplatform dat inzet op de initiatieven van gemeentebesturen en inwoners van de Westhoek om gastvrijheid in de praktijk te brengen. Dit platform werkt rond vijf pijlers: bijdragen aan een geweldloze maatschappij, een (kern)wapenvrije Westhoek, aandacht voor evenwicht tussen mens en planeet, een gastvrije Westhoek en tot slot iedereen vredesambassadeur. Dit onderzoek werd uitgevoerd ter ondersteuning van de vierde pijler: een gastvrije Westhoek. Het platform stimuleert initiatieven waarbij gemeentebesturen en inwoners van de Westhoek geprikkeld worden om gastvrijheid in de praktijk te brengen, onder meer tegenover anderstalige nieuwkomers. Er hebben verscheidene overlegmomenten plaatsgevonden met betrokken Vlaamse en Federale overheidsdiensten die resulteerden in een eerste SWOT-analyse (zie bijlage 1). Hieruit is gebleken dat er tekorten aanwezig zijn op vlak van onthaal en integratie van anderstalige nieuwkomers in de Westhoek en dan meer specifiek op vlak van psychosociaal welzijn. Door het psychosociaal welzijn in deze regio te gaan onderzoeken, wordt er een beeld gevormd van de wensen, noden, knelpunten, kansen en sterktes bij de nieuwkomers en de hulpverlenende instanties. De doelgroep werd afgebakend aan de hand van volgende vereisten: personen die afgelopen tien jaar een positieve beslissing kregen op hun verzoek tot internationale bescherming, afkomstig zijn uit een niet-EU land, tussen de 12 en 65 jaar oud zijn en in de Westhoek wonen. Er werd een kwalitatieve vragenlijst opgesteld voor zowel de nieuwkomers als voor de hulpverlenende organisaties. Er werden veertien nieuwkomers bevraagd en dertien professionele figuren. De interviews werden opgesteld aan de hand van de acht domeinen van Schalock: emotioneel welbevinden, interpersoonlijke relaties, materieel welbevinden, persoonlijke ontwikkeling, lichamelijk welbevinden, zelfbeschikking, sociale integratie en rechten. Dit zorgt voor een holistisch beeld van het psychosociaal welzijn van de nieuwkomers. Ook de literatuurstudie is hierop gebaseerd. Hierin wordt er per domein van Schalock extra duiding gegeven. Daarnaast werden er ook cijfers verzameld waarbij de volgende indicatoren in kaart werden gebracht: Demografie, onderwijs en vorming, huisvesting, inburgering en werk. Dit cijfermateriaal is afkomstig uit de Gemeente-Stadsmonitor en de lokale Inburgerings-en Integratiemonitor. Uit de resultaten kan geconcludeerd worden dat er heel wat potentieel is om het psychosociaal welzijn van anderstalige erkende nieuwkomers te bevorderen, maar dat er enkele factoren zijn die extra aandacht verdienen zoals tewerkstelling, de zoektocht naar een woning en het leren van de Nederlandse taal. Indien er meer aandacht wordt besteed aan deze aandachtspunten, kan dit een positief effect hebben op het psychosociaal welzijn van nieuwkomers in de Westhoek.
Choose an application
Dit onderzoeksrapport is tot stand gekomen door een interdisciplinaire groep van zes studenten die studeren binnen het studiegebied sociaal-agogisch werk aan hogeschool VIVES te Kortrijk. Deze bachelorproef is geschreven in opdracht van stad Ieper. De personeelsdienst wil meer inzetten op een feedbackcultuur binnen de verschillende diensten aangezien feedback een belangrijk gegeven is, maar dit is moeilijk te integreren wegens verschillende visies op feedback die aanwezig zijn. Het onderzoeksrapport start met een algemene inleiding die gevolgd wordt door een literatuurstudie. In deze literatuurstudie wordt er dieper ingegaan op de organisatie stad Ieper, vakterminologie, methodieken en tools. De voornaamste vaktermen zijn ‘feedback’ en ‘prestatiemanagement’. Vanuit deze termen worden bijhorende aspecten en onderliggende definities bekeken. Daarnaast worden ook bestaande methodieken en tools (met hun wetenschappelijke onderbouwing) onderzocht en in kaart gebracht. Vervolgens worden de doelstellingen aangekaart. Een eerste primaire doelstelling is het onderzoeken van hoe de feedbackcultuur binnen de organisatie stad Ieper verloopt op dit moment. Een tweede primaire doelstelling is onderzoeken hoe de feedbackcultuur geoptimaliseerd kan worden binnen stad Ieper. Alle leidinggevenden en werknemers binnen stad Ieper werden betrokken in het onderzoek dat plaats vond in de periode van 2 mei 2023 tot 22 juni 2023. Om de primaire doelstellingen te onderzoeken, werd een enquête opgesteld die door iedere leidinggevende en werknemer binnen stad Ieper vrijblijvend kon ingevuld worden. Aan de hand van deze methode werd in kaart gebracht hoe de feedback momenteel verloopt. Er werden ook interviews afgenomen met verschillende organisaties om te onderzoeken hoe de feedbackcultuur bij de organisatie stad Ieper geoptimaliseerd kan worden. Vervolgens worden de resultaten van de enquêtes en good practices uitgebreid besproken. De kwantitatieve vragen worden voorgesteld aan de hand van visuele statistieken zoals taart- en staafdiagrammen. Met deze output wordt een antwoord geformuleerd op de deelonderzoeksvragen. Al deze delen gecombineerd formuleren uiteindelijk het antwoord op de centrale onderzoeksvraag. In het algemeen zijn de werknemers tevreden over de frequentie en manier waarop ze feedback krijgen van hun leidinggevende. Het valt wel op dat leidinggevenden niet vaak feedback krijgen van hun werknemers. Dit kan verklaard worden doordat één op vijf werknemers zich eerder onveilig of onveilig voelen om feedback te geven aan hun leidinggevende. Op basis van de resultaten werd besloten om een tool te ontwikkelen, de EHBF-kaarten. Deze afkorting staat voor Eerste Hulp Bij Feedback-kaarten. Deze kaarten bieden verschillende tips en handvaten omtrent vijf belangrijke thema’s: vertrouwen, psychologische veiligheid, reflectie, voorbereiding en organisatie en open communicatie. Bij het opstellen van deze kaarten werd er rekening gehouden met de output van het onderzoeksrapport. Zo wordt er een oplossing aangeboden voor knelpunten of noden die naar boven kwamen uit de enquêtes. Trefwoorden: Feedbackcultuur, prestatiemanagement, feedbackkaarten, feedback op de werkvloer, psychologische veiligheid
Choose an application
Vanuit cvo MIRAS, kregen we de opdracht om een toolbox uit te werken die gericht is op het optimaliseren van het groepsfunctioneren binnen de teams in West-Vlaanderen. De fusionering tussen de twee regio’s gaf de projectindiener de aanleiding tot deze vraagstelling. Het eindproduct, de toolbox, is wetenschappelijk onderbouwd aan de hand van kwantitatief en kwalitatief praktijkgericht onderzoek. Dit onderzoek bestaat uit het in kaart brengen van thema’s waarrond er moeilijkheden worden ervaren binnen de teams. Bovendien wordt er in de maatschappij meer ingezet op het procesgerichte in een organisatie. Ten gevolge van het coronatijdperk ontstaat een toenemende digitalisering, dit zorgt voor een innovatief project rond een digitale toolbox die gebruiksvriendelijk en toegankelijk moet zijn. Hierdoor wordt ons eindproduct online aangeboden op het platform SharePoint. De thema’s van het project benadrukken op deze manier het humane aspect in cvo MIRAS. Het eindproduct bevat verschillende verdiepingsniveaus, zodat er kan ingespeeld worden op de noden van een team. Vanuit de centrale onderzoeksvraag en thema’s rond teamontwikkeling verzamelden we literatuur. Deze literatuur is gestructureerd aan de hand van een mindmap en cirkel van invloed en betrokkenheid. Op basis van deze analyse hebben we de hoofdthema’s van ons onderzoek opgesteld die ook de basis vormen van onze enquête- en interviewvragen. Het kwantitatief onderzoek bestaat uit enquêtes bij de medewerkers en het kwalitatief onderzoek, als aanvullende analyse, uit interviews bij de teamverantwoordelijken. Vanuit de enquêtes en interviews kunnen we concluderen dat er verscheidene thema’s belangrijk worden geacht zoals: besluitvorming, conflicthantering, feedback, groepscohesie, interactie en verbinding. Vanuit deze insteek hebben we onze toolbox gestructureerd. Het is belangrijk om de resultaten wel met enige voorzichtigheid te interpreteren. Doorheen ons onderzoek hadden we een vlotte communicatie met HR-medewerker, mevrouw De Schrijver. Daarnaast vonden we heel wat informatie rond het thema. Hierdoor konden we een uitgebreide analyse voeren, waardoor we moesten afbakenen. Tot slot zorgden de twee onderzoeksmethodieken voor een kritische vergelijking tussen de verschillende perspectieven. Immers botsten we ook op enkele beperkingen, namelijk de korte periode van het onderzoek, de geringe respondenten uit de interviews en de ongelijke verdeling respondenten per team. Tot slot waren de verdiepingsniveaus niet bij iedere tool mogelijk. Als vervolgonderzoek suggereren we een analyse per team, omdat dit een duidelijk beeld zou geven over de sterktes en moeilijkheden per team. Daarnaast kan de toolbox uitgebreid worden met extra verdiepingsniveaus en fysiek materiaal. Concluderend wijzen de bevindingen van het onderzoek op een brede nood aan tools, die de teams kunnen inzetten op verschillende aspecten van teamontwikkeling. Uit tijdsgebrek volgt er geen evaluatieonderzoek met een terugkoppeling. Door deze beperking ondersteunen we de toolbox aan de hand van een kennisvalorisatie, namelijk een instructiefilmpje en een eindpresentatie. Trefwoorden - teamontwikkeling, toolbox, besluitvorming, conflicthantering, feedback, groepscohesie, interactie, verbinding.
Choose an application
Vanuit Stad Menen, het Sociaal Huis en CAW werd er gevraagd om een duurzaam spel te ontwikkelen. De vraag tot samenwerking is ontstaan omdat jongeren vaak naar deze organisaties komen met dezelfde vragen. Om jongeren wegwijs te maken, werd er gevraagd een interactief spel te ontwikkelen dat inspeelt op deze vragen en onzekerheden van jongeren tussen 12 en 25 jaar uit Menen. Hier werd onderzoek naar gedaan. Om dan ook correcte informatie mee te geven aan de hand van een interactief spel. Om dit eindproduct te realiseren is er een enquête opgesteld die in kaart moest brengen met welke thema’s en vragen de jongeren worstelden. Ook werd er een kwalitatief onderzoek opgesteld in de vorm van een interview om een totaal van twaalf verschillende organisaties en instanties te ondervragen die in aanraking kunnen komen met jongeren. Zo ontstond er een kijk op de thema’s en vragen. Hieruit is gebleken dat de meeste vragen te maken hebben met de thema’s: welbevinden, drugs en verdovende middelen, administratie en financiën, seksualiteit en seksuele geaardheid, politie en rechten, wonen, werk en studentenjobs, rijbewijs, onderwijs en geloof. Omwille van de beperkte tijd zijn enkel de thema’s: mentaal welbevinden, drugs en verdovende middelen, administratie en financiën, seksualiteit en seksuele geaardheid, politie en rechten, wonen én werk en studentenjobs uitgewerkt aan de hand van een literatuurstudie. Om een beeld te vormen van hoe er ingezet kon worden op duurzaamheid in de ontwikkeling van het spel, werd er ook een interview afgenomen met het Spellenlab. Het spel is gebaseerd op het bestaande spel ‘Een Steekje Los’. Ons eindproduct heet ‘De Meense weg’. Het is een bordspel dat een antwoord biedt op de vragen waarmee de jongeren gingen aankloppen bij de verschillende organisaties uit Menen. Het spel is opgedeeld in verschillende thema’s. Ieder thema heeft ook een eigen tegel met specifieke vragen die geformuleerd staan op de bijhorende spelkaarten. Er is op deze manier aan de slag gegaan zodanig dat het spel binnen verschillende contexten kan gespeeld worden. Organisaties of scholen kunnen zelf bepalen welke thema’s ze graag zouden aankaarten. Het spelbord is zo ontworpen dat je met één of meerdere relevante thema’s aan de slag kunt gaan. Er werd ook gekozen om gebruik te maken van een actua-tegel. Deze tegel biedt de mogelijkheid om actuele thema’s toch te gaan bespreken. Hiervoor dienen personen dan zelf wel spelkaarten te voorzien. Er werd dus ingezet op flexibiliteit waardoor het spel in verschillende situaties en met verschillende groepen gebruikt kan worden. Om gedurende het spel voldoende dialoog en afwisseling te voorzien, is er ook nagedacht over verschillende soorten spelkaarten, namelijk doe-opdrachten, stellingen, meningen en informatie. Het spel moet een antwoord bieden op de vragen van jongeren tussen de 12 en 25 jaar oud binnen Menen. Hierdoor zouden jongeren meer informatie moeten krijgen over met welke vraag ze bij welke organisatie terechtkunnen. Daarnaast zou het er ook voor moeten zorgen dat heel wat van hun vragen al beantwoord worden door middel van het spel, waardoor ze hier niet meer telkens naar een organisatie voor moeten gaan. Er is geen testfase kunnen doorgaan omwille van de beperkte tijd, maar er is toch een uitgewerkt eindproduct afgeleverd aan onze opdrachtgevers. Het eindresultaat bevat een bordspel met mogelijkheid tot verdere uitwerking vanuit de organisaties zelf.
Choose an application
Vanuit Stad Menen, het Sociaal Huis en CAW werd er gevraagd om een duurzaam spel te ontwikkelen. De vraag tot samenwerking is ontstaan omdat jongeren vaak naar deze organisaties komen met dezelfde vragen. Om jongeren wegwijs te maken, werd er gevraagd een interactief spel te ontwikkelen dat inspeelt op deze vragen en onzekerheden van jongeren tussen 12 en 25 jaar uit Menen. Hier werd onderzoek naar gedaan. Om dan ook correcte informatie mee te geven aan de hand van een interactief spel. Om dit eindproduct te realiseren is er een enquête opgesteld die in kaart moest brengen met welke thema’s en vragen de jongeren worstelden. Ook werd er een kwalitatief onderzoek opgesteld in de vorm van een interview om een totaal van twaalf verschillende organisaties en instanties te ondervragen die in aanraking kunnen komen met jongeren. Zo ontstond er een kijk op de thema’s en vragen. Hieruit is gebleken dat de meeste vragen te maken hebben met de thema’s: welbevinden, drugs en verdovende middelen, administratie en financiën, seksualiteit en seksuele geaardheid, politie en rechten, wonen, werk en studentenjobs, rijbewijs, onderwijs en geloof. Omwille van de beperkte tijd zijn enkel de thema’s: mentaal welbevinden, drugs en verdovende middelen, administratie en financiën, seksualiteit en seksuele geaardheid, politie en rechten, wonen én werk en studentenjobs uitgewerkt aan de hand van een literatuurstudie. Om een beeld te vormen van hoe er ingezet kon worden op duurzaamheid in de ontwikkeling van het spel, werd er ook een interview afgenomen met het Spellenlab. Het spel is gebaseerd op het bestaande spel ‘Een Steekje Los’. Ons eindproduct heet ‘De Meense weg’. Het is een bordspel dat een antwoord biedt op de vragen waarmee de jongeren gingen aankloppen bij de verschillende organisaties uit Menen. Het spel is opgedeeld in verschillende thema’s. Ieder thema heeft ook een eigen tegel met specifieke vragen die geformuleerd staan op de bijhorende spelkaarten. Er is op deze manier aan de slag gegaan zodanig dat het spel binnen verschillende contexten kan gespeeld worden. Organisaties of scholen kunnen zelf bepalen welke thema’s ze graag zouden aankaarten. Het spelbord is zo ontworpen dat je met één of meerdere relevante thema’s aan de slag kunt gaan. Er werd ook gekozen om gebruik te maken van een actua-tegel. Deze tegel biedt de mogelijkheid om actuele thema’s toch te gaan bespreken. Hiervoor dienen personen dan zelf wel spelkaarten te voorzien. Er werd dus ingezet op flexibiliteit waardoor het spel in verschillende situaties en met verschillende groepen gebruikt kan worden. Om gedurende het spel voldoende dialoog en afwisseling te voorzien, is er ook nagedacht over verschillende soorten spelkaarten, namelijk doe-opdrachten, stellingen, meningen en informatie. Het spel moet een antwoord bieden op de vragen van jongeren tussen de 12 en 25 jaar oud binnen Menen. Hierdoor zouden jongeren meer informatie moeten krijgen over met welke vraag ze bij welke organisatie terechtkunnen. Daarnaast zou het er ook voor moeten zorgen dat heel wat van hun vragen al beantwoord worden door middel van het spel, waardoor ze hier niet meer telkens naar een organisatie voor moeten gaan. Er is geen testfase kunnen doorgaan omwille van de beperkte tijd, maar er is toch een uitgewerkt eindproduct afgeleverd aan onze opdrachtgevers. Het eindresultaat bevat een bordspel met mogelijkheid tot verdere uitwerking vanuit de organisaties zelf.
Listing 1 - 10 of 40 | << page >> |
Sort by
|