Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Vanaf het begin van dit schooljaar (2001-2002) wordt er informatica in het eerste jaar van het secundair onderwijs onderwezen. Deze informatica wordt al dan niet geïntegreerd in technologische opvoeding of andere vakken. De leerlingen maken hier reeds kennis met de meest elementaire zaken omtrent computergebruik. Een logisch gevolg hiervan is dat een aantal basisvaardigheden uit het leerplan AV informatica van de tweede graad zal geschrapt worden. Zodoende komen er meer uren vrij om aan probleemoplossend denken in informatica te doen. Dit is een zeer gunstige evolutie want vele leerlingen zullen in hun verdere schoolloopbaan geconfronteerd worden met probleemoplossend denken in het algemeen en meer specifiek met programmeren. Het is dan ook de taak van het onderwijs om de leerlingen hierop zo goed mogelijk voor te bereiden. Dit kan binnen het vak informatica door de leerlingen algoritmisch denken en programmeren aan te leren. Het is aangewezen daarbij een aantrekkelijke en actuele programmeertaal te gebruiken. In ons eindwerk gaan we na in welke mate Java en/of JavaScript kunnen dienen als instrument om de leerlingen probleemoplossend te leren denken. Java en JavaScript hebben op dit moment zeker hun verdienste in de bedrijfs- en internetwereld. Wij willen nagaan of er ook een plaats voor deze talen kan zijn in het secundair onderwijs. We hebben dit eindwerk geschreven vanuit onze eigen visie op probleemoplossend denken. Deze visie hebben we in onze stages kunnen toetsen aan de praktijk. Tevens hebben we de mening van deskundigen visie gevraagd en verwerkt. (Bron: auteur)
Choose an application
Het lespakket bevat lesactiviteiten rond klimaatverandering en de gevolgen in het Zuiden en bij ons. Het is bedoeld voor leerkrachten en leerlingen uit de 2e en 3e graad TSO. Verschillende onderdelen zijn evenwel ook geschikt voor BSO en ASO. De aangeboden lesactiviteiten kunnen vrij door elkaar gebruikt worden en maken het mogelijk één of meerdere lesuren aan het thema te besteden. Ze kunnen perfect ingepast worden in verschillende lessen of gebruikt worden in een praktijkles, als inleiding op een klasproject rond klimaatvriendelijkheid binnen de eigen studierichting. De lesmap bevat naast achtergrondinformatie, een handleiding voor de leerkracht, vier lesmodules en werkblaadjes.
Didactics of social education --- Didactics of sciences --- Meteorology. Climatology
Choose an application
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|