Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Toegankelijke inleiding in de historische praktijk voor het secundair geschiedenisonderwijs. Was het dodelijke schot dat Gavrilo Princip op 28 juni 1914 afvuurde de rechtstreekse aanleiding voor het losbarsten van de Eerste Wereldoorlog? Moeten we de dieperliggende oorzaken voor de Groote Oorlog eerder in de militair-politieke dan wel in de economische sfeer zoeken? En wat met de rol van het toeval in dit alles? Deze en andere historische vragen werden doorheen de afgelopen eeuw uiteenlopend beantwoord. Die verschillende, zelfs rivaliserende representaties van voorbije fenomenen, hebben alles te maken met hoe historici geschiedenis schrijven. Via voorbeelden uit de historiografie over de Eerste Wereldoorlog biedt dit tweede volume in de reeks Historisch denken een toegankelijke inleiding in de historische praktijk. Per hoofdstuk krijgt de lezer verschillende didactische scenario's, toepasbaar in het secundair geschiedenisonderwijs. Tot slot gaat dit boek in op hoe het historisch metier een zinvolle en haalbare vertaling kan krijgen naar het vak geschiedenis.
930.2 --- 930.2 Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- History as a science --- World history --- anno 1910-1919 --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; didactiek --- Wereldoorlog I --- C6 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- HISTORY / Study & Teaching. --- Historiography. --- History --- World War, 1914-1918 --- Study and teaching (Secondary). --- Study and teaching (Secondary) --- Geschiedenis ; didactiek --- Geschiedeniswetenschap --- Wereldoorlog I ; beeldvorming --- 927.5 --- Geschiedenis--didactiek --- Wereldoorlog I--beeldvorming --- Historical criticism --- Authorship --- Criticism --- Historiography --- Belgium --- historiografie --- Didactics of history --- Didactics of secundary education --- geschiedenisonderwijs --- Eerste Wereldoorlog --- oorlogen
Choose an application
938.1 --- Glabbeek--Wereldoorlog I --- Vlaams-Brabant Glabbeek
Choose an application
Samenlevingen hebben een diepe drang om te herdenken en te herinneren. Zeker vandaag is het verleden alomtegenwoordig, en is er sprake van een ware 'memory boom'. Collectieve herinnering is echter niet neutraal. Ze wordt ingezet in het nastreven van allerlei politieke, sociale, culturele en morele doelen. De noodzaak van een kritische houding tegenover herinnering dringt zich dan ook op. 0'Herinneringen aan de Holocaust' richt zich op de educatie over herinnering, en analyseert het selectieve, politieke en evoluerende karakter van herinnering. Het boek onderzoekt de verschillende vormen van herinnering en de gespannen relatie tussen herinnering en geschiedenis. Via de analyse van onder meer films, stripverhalen, musea, monumenten en memorialen focussen de auteurs zich daarbij specifiek op de evolutie van de holocaustherinnering vanaf 1945, in Europa en in de Verenigde Staten. Bovendien krijgt de lezer bij elk hoofdstuk verschillende didactische scenario?s aangeboden, geschikt voor het secundair geschiedenisonderwijs. Kortom, een toegankelijk boekje voor iedereen die geįnteresseerd is in geschiedenis, en in het bijzonder een aanrader voor leerkrachten en al wie werkzaam is in de educatieve sector
Holocaust, Jewish (1939-1945) --- Catastrophe, Jewish (1939-1945) --- Destruction of the Jews (1939-1945) --- Extermination, Jewish (1939-1945) --- Holocaust, Nazi --- Ḥurban (1939-1945) --- Ḥurbn (1939-1945) --- Jewish Catastrophe (1939-1945) --- Jewish Holocaust (1939-1945) --- Jews --- Nazi Holocaust --- Nazi persecution of Jews --- Shoʾah (1939-1945) --- Genocide --- World War, 1939-1945 --- Kindertransports (Rescue operations) --- Study and teaching --- Nazi persecution --- Persecutions --- Atrocities --- Jewish resistance --- C6 --- Academic collection --- 928 --- KADOC --- Herinneringseducatie --- Holocaust --- Jodenvervolging --- 1939-1945; 2e wereldoorlog --- Holocauste, 1939-1945 --- History as a science --- History of Europe --- anno 1940-1949 --- Holocauste --- --Historiographie --- --Holocaust, Jewish (1939-1945) --- Collective memory --- Holocaust, Jewish (1939-1945), in motion pictures --- Étude et enseignement --- --Europe --- --États-Unis --- --Mémoire collective --- --Cinéma --- --Bande dessinée --- --Study and teaching --- History --- Holocaust [Jewish ] (1939-1945) --- Personal narratives --- Historiography --- Holocaust, Nazi (Jewish Holocaust) --- Nazi Holocaust (Jewish Holocaust) --- Nazi persecution (1939-1945) --- Historiographie --- Holocaust, Jewish (1939-1945) - Study and teaching - United States --- Holocaust, Jewish (1939-1945) - Study and teaching - Europe --- Holocaust, Jewish (1939-1945) - History --- Holocaust, Jewish (1939-1945) - Comic books, strips, etc. --- Mémoire collective --- Cinéma --- Bande dessinée --- Europe --- États-Unis --- Didactics of history --- Didactics of secundary education --- geschiedenisonderwijs --- Tweede Wereldoorlog --- herinneringen --- holocaust
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|