Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Deze startersgids voorziet de nodige basisinformatie en biedt inzicht in de randvoorwaarden voor kwalitatief tweetalig inclusief onderwijs. Daarnaast bevat de gids een praktisch stappenplan met concrete tips, geïllustreerd vanuit de metafoor van een taalreis, om scholen te begeleiden bij de implementatie van dit type basisonderwijs. Dat geeft scholen de kans om gefundeerd te starten en vervolgens stapsgewijs te groeien.
Choose an application
Choose an application
Het huidige onderwijs voor dove kinderen wordt vandaag de dag, in Vlaanderen, hoofdzakelijk door horende mensen ingevuld. In dit onderzoek richt ik me tot dove leerkrachten. De onderzoeksvraag luidt als volgt: hoe beleven en ervaren dove leerkrachten hun positie en pedagogische praktijken in het onderwijs aan dove kinderen en jongeren? Het etnografisch onderzoeksdesign bestond uit dagboekanalyses, participerende observaties en kwalitatieve semi-gestructureerde diepte-interviews. Deze dataverzamelingsmethoden werden toegepast op twee groepen van respondenten, namelijk gediplomeerde dove leerkrachten die op dit moment actief in het dovenonderwijs staan en gediplomeerde dove leerkrachten die niet actief zijn. Deze laatste groep heeft wel professionele ervaringen opgedaan in het dovenonderwijs. De kernconcepten die uit de resultaten van het onderzoek voortkomen, zijn visualiteit, intergenerationele verantwoordelijkheid en Deafhood, die uitgebreid worden beschreven in drie etnografische hoofdstukken. Het concept Deafhood is ontwikkeld door Ladd (2005) en erkent de ontologieën en epistemologieën, met andere woorden, de gedeelde zijnservaring en kennis van dove personen. Deze gemeenschappelijke ontologische ervaringen vormen de aanleiding tot een visuele pedagogiek en verantwoordelijkheidsgevoelens jegens de volgende generaties. Zijn dove leerkrachten nu motors voor verandering, zoals in de titel van dit werk wordt gesuggereerd? Verandering is de krachtigste drijfveer voor dove leerkrachten om les te geven aan dove kinderen. De dove leraars in het onderzoek hebben zich met al hun moed, wilskracht en wijsheid ingezet voor het onderwijs van dove kinderen, maar had dit resultaat? De voormalige dove leerkrachten hebben dit opgegeven, want zij zagen verandering van de dovenscholen waar ze werkten (om tot een voor hen aanvaardbare werk- en leefomgeving te komen), als een onbereikbaar doel. Bij de actieve leerkrachten in het onderzoek heeft hun inzet wel een impact op de dov...
Choose an application
De dvd "Vijftien vingers en twee hoofden" presenteert tien versjes en vijf liedjes over verschillende thema's. Ze richten zich tot de jongste en iets oudere kleuters. Alle versjes en liedjes worden in Vlaamse Gebarentaal gebracht in een kleurrijk en visueel prikkelend decor. Alle vijftien worden ze ook voorzien van een Nederlandse voice-over zodat echt iedereen kan genieten van de dvd.
Choose an application
Lula est une fillette sourde. Elle vient de Wallonie et signe en langue des signes de Belgique francophone. Avec les élèves de sa classe, elle va passer une journée à faire du patin à roulettes avec des enfants sourds de Flandre. C’est excitant, car elle ne connait pas ces enfants et, en plus, ils signent dans une autre langue que la sienne. Juste avant de partir, Lula est surprise par une fabuleuse paire de gants jaunes qui apparait soudainement sur son lit. Et de surcroit, ces gants sont magiques…L’histoire aborde la vie des enfants sourds dans notre société et montre à quel point la langue des signes peut être une source de richesse pour chaque enfant et chaque adulte. Lula is een doof meisje. Ze komt uit Vlaanderen en ze communiceert in of ze gebaart in Vlaamse Gebarentaal. Zij gaat samen met haar klasgenootjes een dagje rolschaatsen met dove kinderen uit Wallonië. Dat is best spannend, want ze kent die kinderen niet. Bovendien hebben ze een andere gebarentaal. Net voor ze op uitstap vertrekken ligt er plots een paar stralend gele handschoenen op Lula’s bed. De handschoenen blijken magisch te zijn… Dit verhaal gaat over het leven van dove kinderen in de maatschappij en hoe gebarentaal een verrijking kan zijn voor ieder kind en iedere volwassene.
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|