Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Wie net geleerd heeft om Nederlandse woorden en zinnen te lezen, krijgt het lezen pas echt onder de knie door het veel te doen. Voor deze nieuwe lezers is 'Waar de vrouwen vandaan komen' geschreven, een bundel met korte, bewerkte verhalen uit orale tradities. De verhalen komen overal vandaan en variëren van een sprookje uit Kazachstan tot een tori over de spin Anansi. Het boek is in de eerste plaats bedoeld voor alfacursisten Nederlands als tweede taal, maar kan ook gebruikt worden door beginnende NT2ers en door alfacursisten Nederlands als moedertaal. Het is geschikt voor gebruik in de les én om daarbuiten zelfstandig het lezen te oefenen. Achter in het boek zijn informatie en enkele tips voor docenten opgenomen;
NT2 (Nederlands tweede taal) --- Literature --- Dutch language --- Tales --- Néerlandais (Langue) --- Contes --- Readers --- Lectures et morceaux choisis --- Néerlandais (Langue) --- Letterkunde
Choose an application
Dit onderzoek gaat over het onbekende denken door analfabeten over taal en schrift. De uitkomsten ervan bevestigen dat volwassen analfabeten in een schriftomgeving weliswaar veel kennis hebben verzameld over uiterlijke kenmerken en over functies en gebruik van geschreven taal, maar dat leren lezen en schrijven meer vraagt dan louter blootstelling aan geschreven taal en goed kijken. Docenten zouden dan ook door de ogen van de analfabeten het leerproces moeten bekijken. Leren lezen is een ontdekkingstocht, waarop beginnende lezers een veelvoud van onvermoede structurele kenmerken van taal leren zien en horen.
Adult education. Lifelong learning --- schrijfvaardigheid --- linguïstiek --- analfabetisme --- sociolinguïstiek
Choose an application
Choose an application
icatie van lezingen van het gelijknamig symposium te Tilburg (Letterenfaculteit Universiteit van Tilburg) op 23 januari 2002
Didactics of Dutch --- leesproblemen --- lezen --- Makkelijk lezen --- Leesproblemen --- 475.26 --- Basisonderwijs --- Gebarentaal --- Hoger onderwijs --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Makkelijk lezen (Moeilijk lezenden) --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Secundair onderwijs --- Volwasseneneducatie --- 433.7 --- 464 --- Leesvaardigheid --- Lezen --- Nederlands als tweede taal --- Taal --- Leesopvoeding --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Lezen) --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- Leesprobleem
Choose an application
In deze bundel wordt het oude thema van de moeizame lezer geactualiseerd; oude vragen worden van nieuwe antwoorden voorzien en er worden nieuwe vragen gesteld. Is het een mythe dat informatie in deze tijd veel toegankelijker is? Wat moet de moeizame lezer met het ongebreidelde aanbod op internet en wie scheidt het kaf van het koren? Kunnen beeld en tekst elkaar ook hinderen? Waarom mag een NT2-docent de lesbeurt niet gebruiken als uitspraakoefening? Wie houdt bij alle technische hoogstandjes de emotionele lading van de lectuur voor de jeugd in de gaten? Helpt rekenen op rijm, en dragen horen, zien en doen bij aan het lezen van informatieve teksten? De teksten in deze bundel bestrijken alle sectoren van het onderwijs en zijn afkomstig van onderzoekers, bemiddelaars tussen boek en kind, en jeugdboekenschrijvers.
Choose an application
Choose an application
Een verslag van twee veldonderzoeken naar alfabetisering in het Nederlands als tweede taal. Centraal staat de wijze waarop en de mate waarin cursisten leren lezen in niet-intensieve en in intensieve cursussen
Didactics of Dutch --- Adult education. Lifelong learning --- Dutch language --- -Language and languages --- -Linguistic minorities --- -Literacy --- -Second language acquisition --- KVH-BOM --- #A9203A --- #KVHB:Analfabetisme --- #KVHB:Schrijven --- #KVHB:Lezen --- #KVHB:Nederlands voor anderstaligen --- Nederlands als tweede taal --- Second language learning --- Language acquisition --- Illiteracy --- Education --- General education --- Minority languages --- Language and languages --- Minorities --- Sociolinguistics --- Foreign languages --- Languages --- Anthropology --- Communication --- Ethnology --- Information theory --- Meaning (Psychology) --- Philology --- Linguistics --- Flemish language --- Netherlandic language --- Germanic languages --- Study and teaching --- -Foreign speakers --- -Education --- -NT2 --- Political aspects --- Linguistic minorities --- Literacy --- Second language acquisition. --- Foreign speakers. --- Second language acquisition --- Study and teaching&delete& --- Foreign speakers --- NT2 --- Minoritized languages
Choose an application
Ster in schrijven bevat functionele oefeningen voor beginnende schrijvers. Leerlingen leren bijvoorbeeld een appje of een mail schrijven, formulieren invullen en eenvoudige verslagen maken. Daarnaast is ruim aandacht voor creatief schrijven: gedichten, posters, (strip)verhalen; het komt allemaal langs.De oefeningen sluiten aan bij de deelvaardigheden van het Raamwerk Alfabetisering en het ERK: correspondentie, berichten en formulieren, verslagen en vrij schrijven. Door een heldere structuur en de voorbereiding in stappen worden leerlingen meegenomen in het schrijfproces. Zo ontwikkelen ze heel geleidelijk hun functionele schrijfvaardigheid. Bron: https://www.nt2.nl/nl/zoeken/101-53_Ster-in-schrijven
Didactics of Dutch --- Secondary education --- Adult education. Lifelong learning --- Dutch language --- NT2 --- OKAN --- Schrijven --- Correspondentie --- Niveau A1 (Europees referentieniveau) --- Beginner
Choose an application
92
Folklore --- Children's literature. Juvenile literature --- Literature --- Jeugdliteratuur --- Volkscultuur --- Children's literature --- History and criticism --- Popular culture in literature --- Children's literature, Dutch --- jeugdliteratuur --- volkscultuur --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Choose an application
"Verborgen talenten" is een handboek dat leraren helpt expertise te ontwikkelen om voor en met kinderen in verschillende fasen van hun ontwikkeling interessante boeken te selecteren en leert op welke manier jeugdliteratuur in de les kan worden ingezet. Het boek bestaat uit drie delen. Het inleidende deel 1 schetst de achtergrond. In deel 2 gaan de auteurs uitgebreid in op de theorie en praktijk van de leesontwikkeling, en jeugdliteratuur. Deel 3 laat zien hoe jeugdliteratuur kan worden ingezet in het basisonderwijs.
Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- Children's literature. Juvenile literature --- jeugdliteratuur --- Lager onderwijs --- Jeugdliteratuur --- Werken met jeugdboeken --- Leesbevordering --- Prentenboeken --- Jeugdpoëzie --- Lerarenopleiding --- PHL-Education 13 --- leesbevordering --- basisonderwijs --- Jeugdliteratuur ; basisonderwijs --- Leesbevordering ; basisonderwijs --- 433.75 --- vakoverschrijdend werken --- leesplezier --- taalvaardigheid --- Jeugdliteatuur ; basisonderwijs ; didactiek --- activiteiten met het jeugdboek, vertellen, voorlezen, dramatiseren en andere creatieve verwerking --- Activiteiten met het jeugdboek --- Didactics of languages --- Primary education --- Prentenboek --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|