Narrow your search
Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Waar de vrouwen vandaan komen : oude verhalen voor nieuwe lezers
Author:
ISBN: 9062833934 Year: 2004 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie net geleerd heeft om Nederlandse woorden en zinnen te lezen, krijgt het lezen pas echt onder de knie door het veel te doen. Voor deze nieuwe lezers is 'Waar de vrouwen vandaan komen' geschreven, een bundel met korte, bewerkte verhalen uit orale tradities. De verhalen komen overal vandaan en variëren van een sprookje uit Kazachstan tot een tori over de spin Anansi. Het boek is in de eerste plaats bedoeld voor alfacursisten Nederlands als tweede taal, maar kan ook gebruikt worden door beginnende NT2ers en door alfacursisten Nederlands als moedertaal. Het is geschikt voor gebruik in de les én om daarbuiten zelfstandig het lezen te oefenen. Achter in het boek zijn informatie en enkele tips voor docenten opgenomen;


Book
Met ongeletterde ogen. Kennis van taal en schrift van analfabeten
Author:
Year: 2002 Publisher: Amsterdam Aksant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit onderzoek gaat over het onbekende denken door analfabeten over taal en schrift. De uitkomsten ervan bevestigen dat volwassen analfabeten in een schriftomgeving weliswaar veel kennis hebben verzameld over uiterlijke kenmerken en over functies en gebruik van geschreven taal, maar dat leren lezen en schrijven meer vraagt dan louter blootstelling aan geschreven taal en goed kijken. Docenten zouden dan ook door de ogen van de analfabeten het leerproces moeten bekijken. Leren lezen is een ontdekkingstocht, waarop beginnende lezers een veelvoud van onvermoede structurele kenmerken van taal leren zien en horen.


Dissertation
Met ongeletterde ogen : kennis van taal en schrift van analfabeten
Author:
ISBN: 9052600570 Year: 2002 Publisher: Amsterdam Aksant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Moeilijk lezen makkelijk maken : de veelzijdige zwakke lezer
Authors: ---
ISBN: 9054833300 Year: 2002 Publisher: Leidschendam Biblion

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

icatie van lezingen van het gelijknamig symposium te Tilburg (Letterenfaculteit Universiteit van Tilburg) op 23 januari 2002


Book
Moeilijk lezen makkelijk maken : de veelzijdige zwakke lezer
Authors: ---
Year: 2002 Publisher: Den Haag Biblion

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze bundel wordt het oude thema van de moeizame lezer geactualiseerd; oude vragen worden van nieuwe antwoorden voorzien en er worden nieuwe vragen gesteld. Is het een mythe dat informatie in deze tijd veel toegankelijker is? Wat moet de moeizame lezer met het ongebreidelde aanbod op internet en wie scheidt het kaf van het koren? Kunnen beeld en tekst elkaar ook hinderen? Waarom mag een NT2-docent de lesbeurt niet gebruiken als uitspraakoefening? Wie houdt bij alle technische hoogstandjes de emotionele lading van de lectuur voor de jeugd in de gaten? Helpt rekenen op rijm, en dragen horen, zien en doen bij aan het lezen van informatieve teksten? De teksten in deze bundel bestrijken alle sectoren van het onderwijs en zijn afkomstig van onderzoekers, bemiddelaars tussen boek en kind, en jeugdboekenschrijvers.

Keywords

Didactics


Book
Alleen op reis
Authors: --- ---
ISBN: 9027613052 Year: 1989 Volume: vol *12 Publisher: Tilburg Zwijsen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
In de ban van het schrift: over analfabetisme en alfabetisering in een tweede taal
Authors: ---
ISBN: 9026511396 Year: 1990 Publisher: Amsterdam Swets & Zeitlinger


Multi
Ster in schrijven : alfa A
Authors: --- ---
ISBN: 9789024432868 Year: 2020 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ster in schrijven bevat functionele oefeningen voor beginnende schrijvers. Leerlingen leren bijvoorbeeld een appje of een mail schrijven, formulieren invullen en eenvoudige verslagen maken. Daarnaast is ruim aandacht voor creatief schrijven: gedichten, posters, (strip)verhalen; het komt allemaal langs.De oefeningen sluiten aan bij de deelvaardigheden van het Raamwerk Alfabetisering en het ERK: correspondentie, berichten en formulieren, verslagen en vrij schrijven. Door een heldere structuur en de voorbereiding in stappen worden leerlingen meegenomen in het schrijfproces. Zo ontwikkelen ze heel geleidelijk hun functionele schrijfvaardigheid. Bron: https://www.nt2.nl/nl/zoeken/101-53_Ster-in-schrijven

De mondige jeugdliteratuur
Authors: --- ---
ISBN: 9054835281 Year: 2004 Publisher: Den Haag Biblion


Book
Verborgen talenten : jeugdliteratuur op school
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789046902882 Year: 2012 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Verborgen talenten" is een handboek dat leraren helpt expertise te ontwikkelen om voor en met kinderen in verschillende fasen van hun ontwikkeling interessante boeken te selecteren en leert op welke manier jeugdliteratuur in de les kan worden ingezet. Het boek bestaat uit drie delen. Het inleidende deel 1 schetst de achtergrond. In deel 2 gaan de auteurs uitgebreid in op de theorie en praktijk van de leesontwikkeling, en jeugdliteratuur. Deel 3 laat zien hoe jeugdliteratuur kan worden ingezet in het basisonderwijs.

Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by