Narrow your search

Library

LUCA School of Arts (26)

KBR (1)

Thomas More Mechelen (1)


Resource type

dissertation (23)

book (3)

image (1)


Language

Dutch (22)

English (4)

Italian (1)


Year
From To Submit

2024 (11)

2023 (1)

2022 (1)

2021 (6)

2020 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 27 << page
of 3
>>
Sort by

Image
Not in my backyard!
Authors: ---
Year: 2022 Publisher: Genk LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Not in my backyard ! : an (incomplete) visual, physical & societal dissection of the (invasive alien) plant species Japanese knotweed
Authors: --- ---
ISBN: 9789076101156 Year: 2021 Publisher: Brussels LUCA School of Arts vzw


Book
Logboek Z33, 2011
Authors: --- ---
Year: 2012 Publisher: Hasselt Z33

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een logboek, een instrument om terug te kijken naar het jaar 2011 in Z33. Z33 is een huis voor actuele kunst met een bijzondere fascinatie voor de alledaagse dingen die ons leven mee bepalen.We startten het jaar met Alter Nature (Alter Nature: We Can & Alter Nature: The Unnatural Animal), waarin we onderzochten hoe de mens de natuur (kan) veranderen en hoe dit onze blik op de wereld verandert. Kris Verdonck toonde vervolgens de verwarring en de vervreemding van de mens in zijn omgeving en in Architecture of Fear bekeken we hoe 'angst' de wereld rondom ons verandert. Z33 werkte in 2011 duidelijk rond de mens die zijn fysieke omgeving verandert op basis van de vragen, twijfels en angsten waarmee we kampen.De vragen die de kunstenaars uit deze tentoonstellingen stellen of de alternatieven die ze voorstellen, lopen vaak voorop of situeren zich in zijtrajecten van de gekende mainstream discours. Met hun werk doorbreken kunstenaars onze tunnelvisie, laten ze ons op een andere manier kijken. Kunst kan écht de wereld veranderen.In het eerste deel van het boek geeft fotograaf Kristof Vrancken een niet lineair overzicht van deze periode. Kristof is al sinds 2005 onze vaste fotograaf, de foto's die u te zien zijn van onze tentoonstellingen zijn allemaal van zijn hand. Voor dit boek vroegen we hem op dieper te graven en een hoogstpersoonlijk zicht te geven op een jaar Z33.Het tweede deel van het logboek laat een andere blik aan het woord: die van blogster, curator en critica Régine Débatty. Zij leeft ondergedompeld in de wereld van hedendaagse kunst en design en heeft bijzondere interesse voor kunstenaars en projecten op het snijvlak tussen kunst, wetenschap en maatschappij. De ideale match dus... Veel van de teksten die hier gepubliceerd zijn verschenen eerder op haar blog we-make-money-not-art.com en vonden zo al hun weg naar de blogosfeer.Dit boek probeert geen objectief of compleet overzicht te geven. Het zijn twee visies met elk ook hun verhaal. Het is een verrassende ontmoeting voor wie Z33 nog niet kent, en een boeiende excursie voor zij die Z33 al eerder bezochten.

Keywords


Dissertation
VisitAR - Communicatie in location based augmented reality
Authors: --- --- ---
Year: 2021 Publisher: Genk : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoewel location based augmented reality (LBAR) de meest voordehandliggende toepassingen heeft in de entertainmentsector, wint de technologie ook daarbuiten aan populariteit. Diverse state of the art voorbeelden doen vermoeden dat LBAR het potentieel heeft om communicatie tussen gebruikers te faciliteren. In het kader van de master in Interaction Design wordt aan de hand van de onderzoeksmethode Research Through Design (RtD) een cyclisch onderzoeksproces gehanteerd wat ons leidt tot antwoorden op de onderzoeksvraag: “Welke interacties kan ik ontwikkelen in location based augmented reality om communicatie tussen smartphonegebruikers te faciliteren?” Eerste experimentele prototypes en de bijbehorende user tests hebben reeds in een vroeg stadium de oriëntatie van het designproces beïnvloed. Hoewel raycasting een gebruiksvriendelijke manier blijkt om met een 3D omgeving te interageren via een 2D touchscreen, is de locatiebepaling en visuele output in deze eerste prototypes niet optimaal om communicatie te faciliteren. In volgende iteraties wordt aan de hand van Mapbox, een virtueel kaartsysteem, de locatiebepaling van de LBAR accuraat tot stand gebracht. In het finaal prototype ‘VisitAR’ worden twee interacties ontworpen met als doel communicatie tussen de gebruikers te faciliteren: een 3D tekentool en ruimtelijk geluid. Uit user testing blijkt dat deze laatste interacties (asynchrone) communicatie kunnen faciliteren.

Keywords


Dissertation
Living With Intelligence: Een verkenning van toekomstige interacties met intelligente systemen
Authors: --- --- ---
Year: 2020 Publisher: Genk : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Artificiële intelligentie en machine learning spelen een steeds grotere rol in de hedendaagse technologische producten. Hun onderscheidende functies zijn geautomatiseerd beslissingen maken, leren en evolueren, wat zorgt voor nieuwe producten of voegt extra waarde toe aan bestaande technologieën. In deze masterproef onderzoek ik deze functies, interacties en effecten van hedendaagse én toekomstige smart systemen. Vervolgens probeer ik de bekomen inzichten te delen met een publiek, om hun te laten reflecteren over toekomstige interacties met intelligente systemen in hun dagelijkse omgeving. Doormiddel van drie speculative ontwerpen exploreer ik thema’s zoals onze controle op deze intelligente systemen, de impact van interactie met menselijke systemen en hoe we uiteindelijk kunnen samenwerken en leven met deze intelligente systemen.

Keywords


Dissertation
Yieldly
Authors: --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Genk : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Uitstelgedrag is een probleem waar 80 tot 95 procent van de studenten uit het hoger onderwijs last van heeft. Hoewel het niet voor elke student leidt tot een negatieve invloed op hun resultaten of gemoedstoestand, geeft toch een groot deel van de studenten aan dat ze hun uitstelgedrag willen verminderen. Desk research toont aan dat gamification, peer pressure en persuasive technology het uitstelgedrag van studenten kunnen verminderen. Verschillende applicaties en webplatformen proberen studenten te helpen door deze technieken toe te passen. Het probleem hierbij is dat digitale media zoals smartphones en computers net een grote afleiding vormen voor studenten. Dit betekent dat de positieve effecten van deze technieken deels teniet gedaan worden door de afleiding die de media veroorzaken, een probleem dat verholpen kan worden door ze te vertalen naar een tangible user interface. Er werd een iteratief designproces toegepast om gamification, peer pressure en persuasive technology te integreren in een tangible user interface. De verschillende iteraties werden kwalitatief geëvalueerd met behulp van user tests om zo de gebruikservaring en de productiviteit van de student te verbeteren. Deze interface is een modulaire lamp die gebruikers kunnen aanpassen aan de persoonlijke kenmerken van hun uitstelgedrag om zo het beste resultaat te bekomen. Keywords: tangible user interface, gamification, peer pressure, persuasive technology

Keywords


Dissertation
Pet Movin'
Authors: --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Genk : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voldoende beweging is essentieel voor zowel de gezondheid als het gedrag van de hond (Bangels, 2019). Een tekort aan deze basisbehoefte kan resulteren in obesitas, depressie of destructief gedrag. Honden zitten vaak alleen thuis, dit in combinatie met het drukke sociale leven van de eigenaars resulteert in het niet vervullen van de bewegingsbehoefte. Binnen dit masterproject wordt er naar een interactief prototype gewerkt dat honden stimuleert om te bewegen zonder supervisie van de eigenaar. Het designonderzoek, onder andere bestaande uit desk research, expert interview en user testings, resulteerde in “Pet Movin’ ”, een driedelig interactief ontwerp. Pet Movin’ bestaat uit een halsbandextensie, een geautomatiseerd speeltje en een smartphone applicatie. Gamification elementen en in-app interactie tussen familieleden vertaald zich naar een context waarin beweging van de hond gestimuleerd wordt. Gedurende het gehele traject wisselden er periodes van testen, ontwerpen en ontwikkelen elkaar af. Dit heeft geleid tot een interactief ontwerp. Binnen Pet Movin’ staan beweging en gezondheid centraal, daarom worden eigenaars altijd begeleid naar goede balans tussen beweging en rust voor zijn of haar trouwe viervoeter.

Keywords


Dissertation
Onderweg met pebble: Werken aan je stresslevel tijdens het autorijden
Authors: --- --- ---
Year: 2021 Publisher: Genk : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dagelijks zijn we met z’n allen gemiddeld 50 minuten onderweg met de auto van A naar B. We bevinden ons dan in een omgeving die we volledig zelf kunnen inrichten: muziek, geen muziek; raam open of raam dicht; verwarming aan of toch de airco? Wat als we die tijd nou inzetten om voor onszelf te zorgen terwijl we rijden en het ons zo comfortabel mogelijk maken? Wat als we die tijd kunnen gebruiken om alle stress van het dagelijks leven even naast ons neer te leggen? Wat als we die tijd benutten om even af te schakelen of ons op te laden voor een drukke werkdag? Maak kennis met pebble! Dit kleine apparaatje (met bijbehorende app) meet op basis van jouw hartslag je stresslevel en biedt speciale oefeningen aan die jou zullen kalmeren of juist zullen activeren, versterkt door licht en geluid. Pebble biedt zichzelf aan en gaat pro-actief in interactie met de bestuurder tijdens het rijden. Ademhalingsoefeningen, rustgevende melodieën, guided meditations of bijvoorbeeld oppepende muziek zijn voorbeelden van oefeningen die verwerkt zijn in pebble. De ontwikkeling van pebble is gedaan middels een research trough design aanpak, waarbij de doelgroep nauw betrokken is. Zo zijn er concepten bedacht die aan de hand van testings en iteraties organisch tot diverse prototypes hebben geleid. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat een interface gebasseerd op je eigen lichaamseigen biofeedback ontspannend kan werken. Dit gegeven en diverse toepassingen uit de mindfulness zijn de basis van pebble, samen met inzichten uit ambient en calm technology. Pebble spoort de gebruiker aan om aan zichzelf te werken en nodigt uit door middel van een voice-interface. De gebruiker kan pebble bedienen door middel van een intuïtieve gesture interface. Pebble opereert in de periferie van de aandacht, wat betekent dat de ogen nooit van de weg hoeven te raken, terwijl de oefeningen wel zichtbaar zijn. Alle verzamelde data wordt opgeslagen en is zichtbaar voor de gebruiker, in een bijbehorende app, zodat inzichten en resultaten op elk moment bekeken kunnen worden.

Keywords


Dissertation
Sociaal Vocaal: Hoe interacties met voice user interfaces studenten minder eenzaam doet voelen.
Authors: --- --- ---
Year: 2021 Publisher: Genk : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De coronacrisis heeft een grote impact gehad op het mentaal welzijn van studenten. Eenzaamheidsgevoelens werden steeds groter door het gebrek aan sociale interactie met medestudenten. Met deze proef werd onderzocht hoe het groeiende aantal Voice User Interfaces (VUI) en verschuivingen naar auditieve sociale media de studenten die kampen met eenzaamheidsgevoelens kunnen aanzetten tot sociale interacties. Het resultaat van het onderzoek is een concept waarin een proactieve VUI de studenten probeert te nudgen in sociale interacties word beschreven. Er werd een prototype ontwikkeld waarbij studenten op een laagdrempelige manier werden verbonden wanneer ze plaatsnamen aan hun thuiswerkplaats. De deelnemers (n=4) van de user-test ontvingen elk een prototype waarbij gevraagd werd om iedere keer dat ze plaatsnamen aan hun thuiswerkplaats te drukken op de knop. Deze acties verbond de deelnemers met een audio-server waar studenten elkaar konden ontmoeten. In het algemeen zijn er weinig ontmoetingen geweest via het prototype. Er werden technische moeilijkheden vastgesteld tijdens de proef waardoor de motivatie bij de deelnemers weg viel om het prototype gedurende de testperiode te gebruiken. Wellicht was ook de grootte van de testgroep te klein om voldoende interacties te kunnen faciliteren. Uit opvolgende gesprekken is wel gebleken dat er zorgen zijn over het proactieve aspect van de interface, zo zouden de deelnemers niet willen dat ze iedere keer worden aangesproken als ze terugkomen van een korte pauze. De beperkingen van deze proef bespreken potentiële valkuilen en suggesties om te overwegen voor toekomstig onderzoek in VUIs.

Keywords


Dissertation
TOSA
Authors: --- --- ---
Year: 2021 Publisher: Genk : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit masterproject onderzoekt hoe een interactief ontwerp een hoogsensitief persoon kan helpen om op een non-verbale manier te communiceren over zijn / haar noden wanneer men overprikkeld is. Het doel is om binnen de gezinscontext een gesprek in de hand te werken over hoogsensitiviteit en overprikkeling, zodat men elkaar beter kan leren begrijpen. Om een antwoord te vinden op deze vraag, val ik terug op mijn eigen ervaring als HSP’er. Hiernaast worden er diepte-interviews afgenomen bij een gezin met zowel hoogsensitieve personen als niet-HSP’ers en ten slotte kijken we naar relevante literatuur en state- of-the-art. Dankzij deze desk- en field research komen we uit op ‘augmented everyday objects’. Dit zijn alledaagse objecten die, letterlijk vertaald, uitgebreid / versterkt zijn. Meestal zijn deze objecten voorzien van bepaalde sensoren, die dan informatie over het gebruik van het object doorsturen. Ze krijgen hierdoor een uitgebreide interactieve functionaliteit (‘What is Augmented Daily Objects’, z.d.). Doordat we ook te weten komen dat de behoefte aan deze non-verbale communicatie van de noden bij overprikkeling het grootst is wanneer men net thuiskomt, wordt er als interactief ontwerp gekozen voor een sleutelkastje. Dit is een object waar men meteen mee in interactie gaat als men thuiskomt. Met dit systeem kan men via een natuurlijke/bestaande interactie (sleutels ophangen) met een alledaags object (sleutelkastje) duidelijk maken aan de gezinsleden waar men op dat specifiek moment nood aan heeft. Het design werkt met licht- en kleur communicatie om de staat van overprikkeling en de bijhorende nood visueel te maken. Gedurende dit masterproject werd er nauw samengewerkt met een gezin van drie: de mama (HSP), de dochter (HSP) en de stief-vader (niet-HSP). Het design is daardoor op hun specifieke noden afgestemd.

Keywords

Listing 1 - 10 of 27 << page
of 3
>>
Sort by