Narrow your search

Library

UGent (6)

UCLL (4)

KU Leuven (2)

Odisee (2)

Arteveldehogeschool (1)

DocAtlas (1)

Thomas More Kempen (1)

UAntwerpen (1)

UHasselt (1)


Resource type

book (12)


Language

Dutch (12)


Year
From To Submit

2010 (2)

2007 (1)

2001 (1)

1998 (1)

1996 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Krisisbegeleiding in de school : handreiking voor leraren.
Author:
ISBN: 9063100086 Year: 1988 Publisher: 's-Hertogenbosch Katholiek pedagogisch centrum


Book
Mentor en leerling in gesprek : praktische gespreksvaardigheid voor begeleiders.
Author:
ISBN: 9063100078 Year: 1989 Publisher: Nijmegen KPC Katholiek Pedagogisch Centrum


Book
In gesprek met de leerling
Author:
ISBN: 9040200327 Year: 2001 Publisher: Houten Educatieve Partners Nederland


Book
Het intakegesprek : een gespekstechnische benadering.
Author:
ISBN: 9067550388 Year: 1990 Publisher: 's-Hertogenbosch : Katholiek Pedagogisch Centrum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Crisisbegeleiding in school: handreiking voor leraren
Author:
ISBN: 9789079596096 Year: 2010 Publisher: Esch Quirijn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leraren kunnen een belangrijke rol spelen in het opvangen en begeleiden van leerlingen in een crisissituatie. Sommigen hebben een speciale functie als faalangsttrainer, remedial teacher, leerlingbegeleider of orthopedagoog. Anderen hebben geen officiële taak op het gebied van leerlingbegeleiding, maar kunnen tijdens of buiten de les signalen opvangen dat een leerling in een crisis zit. Dit boek is bedoeld als een handreiking voor leraren om hen te helpen hun vaardigheid te vergroten bij de ondersteuning van leerlingen.


Book
In gesprek met de leerling
Author:
ISBN: 9789040200328 Year: 2007 Publisher: Houten EPN

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Het begeleidingsgesprek in de opleiding : over de begeleiding van studenten in de opleiding tot onderwijsgevende, met name in de praktische beroepsvoorbereiding.
Authors: --- ---
Year: 1983 Publisher: 's-Hertogenbosch : Katholiek Pedagogisch Centrum. Afdeling Opleidingen,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Begeleiden van de groep : samenhang en spanningen in de klas.
Authors: --- ---
ISBN: 9040200319 Year: 1996 Publisher: Houten Schoolpers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er wordt van uitgegaan dat in elke klas enige mate van samenhang bestaat. Dit houdt in dat elke klas in mindere of meerdere mate de kenmerken van een groep vertoont. Het draait daarbij om twee vragen. Hoe kun je een klas als groep zo begeleiden dat een gunstig klasklimaat kansen krijgt? Op welke wijze kun je als begeleider met spanningen en botsingen omgaan, opdat er een gunstig klasklimaat tot stand kan komen of hersteld wordt? Bij beide vragen staat de klassementor centraal. Er worden inzichten, vaardigheden en hulpmiddelen aangeboden, die bij het begeleiden van de klas als groep kunnen worden gebruikt. Allereerst wordt uitgewerkt wat het betekent als de klas als groep wordt bekeken. Daarna wordt nagegaan wat zich kan afspelen in de klas als groep, hoe het groepsproces kan worden begeleid en hoe problemen zoveel mogelijk kunnen worden voorkomen. Tot slot wordt aandacht besteed aan het begeleiden van de klas bij spanningen of botsingen. Een en ander wordt onderbouwd door onderzoek en praktijkervaringen.

Keywords


Book
Begeleiden van de groep : Samenhang en spanningen in de klas.
Authors: --- ---
ISBN: 9789040200311 Year: 2010 Publisher: Houten EPN

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elke klas heeft kenmerken van een groep: een groepsproces, een sociaal patroon en onderlinge spanningen. Een prettig klimaat in de klas is zeer belangrijk voor de studie en voor het welbevinden van leerlingen en docenten. Helaas ontbreekt het hier soms aan. In Begeleiden van de groep wordt beschreven wat zich in een klas kan afspelen en hoe de klassementor het groepsproces zo kan begeleiden dat er een positief klimaat ontstaat. Er worden concrete aanwijzingen gegeven hoe de klassementor een klas kan helpen om onderlinge problemen op te lossen. Natuurlijk kan bij het begeleiden van het proces en het helpen oplossen van conflicten nooit afgedwongen worden dat leerlingen een prettige groep worden. Maar de klassementor kan daarvoor wel de voorwaarden scheppen. Begeleiden van de groep biedt begeleiders, mentoren en docenten daarvoor praktische suggesties.

Keywords


Book
Het mentorenberaad, van vergaderen naar intervisie : een handboek
Authors: --- ---
ISBN: 9063100027 Year: 1985 Publisher: 's-Hertogenbosch : Katholiek Pedagogisch Centrum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by