Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
leerlinggedrag --- schoolmaatschappelijk werk --- leerkrachten-leerlingen --- #gsdbP --- #BSCH: vak: Nederlands --- 484.23 ) * DIDACTISCHE PRINCIPES - S.O. --- 484.23 --- didactiek --- krisisbegeleiding --- 371.21 --- 371.22 --- Schoolbooks - Didactic material --- Pedagogiek en onderwijskunde --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- 484.23 ) * DIDACTISCHE PRINCIPES - S.O
Choose an application
didactiek --- 450.7 ) * ONDERWIJSOPLEIDING --- mentor --- Lerarenopleiding --- algemeen. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- gespreksvaardigheden --- voortgezet onderwijs --- #gsdbP
Choose an application
24
Didactische werkvormen --- Gesprekken --- Gesprekstechnieken --- Relatie leraar - leerling --- schoolmaatschappelijk werk --- leerkrachten-leerlingen --- communicatie in de hulpverlening --- #PBIB:+110.10 --- #PBIB:+105.10 --- Communicatie --- lagere school: didactiek --- leerlingenbegeleiding --- 371.21 --- 371.22 --- 361.2 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Algemeen --- Didactische werkvorm --- Gesprek --- Gesprekstechniek
Choose an application
Choose an application
Leraren kunnen een belangrijke rol spelen in het opvangen en begeleiden van leerlingen in een crisissituatie. Sommigen hebben een speciale functie als faalangsttrainer, remedial teacher, leerlingbegeleider of orthopedagoog. Anderen hebben geen officiële taak op het gebied van leerlingbegeleiding, maar kunnen tijdens of buiten de les signalen opvangen dat een leerling in een crisis zit. Dit boek is bedoeld als een handreiking voor leraren om hen te helpen hun vaardigheid te vergroten bij de ondersteuning van leerlingen.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Er wordt van uitgegaan dat in elke klas enige mate van samenhang bestaat. Dit houdt in dat elke klas in mindere of meerdere mate de kenmerken van een groep vertoont. Het draait daarbij om twee vragen. Hoe kun je een klas als groep zo begeleiden dat een gunstig klasklimaat kansen krijgt? Op welke wijze kun je als begeleider met spanningen en botsingen omgaan, opdat er een gunstig klasklimaat tot stand kan komen of hersteld wordt? Bij beide vragen staat de klassementor centraal. Er worden inzichten, vaardigheden en hulpmiddelen aangeboden, die bij het begeleiden van de klas als groep kunnen worden gebruikt. Allereerst wordt uitgewerkt wat het betekent als de klas als groep wordt bekeken. Daarna wordt nagegaan wat zich kan afspelen in de klas als groep, hoe het groepsproces kan worden begeleid en hoe problemen zoveel mogelijk kunnen worden voorkomen. Tot slot wordt aandacht besteed aan het begeleiden van de klas bij spanningen of botsingen. Een en ander wordt onderbouwd door onderzoek en praktijkervaringen.
Choose an application
Elke klas heeft kenmerken van een groep: een groepsproces, een sociaal patroon en onderlinge spanningen. Een prettig klimaat in de klas is zeer belangrijk voor de studie en voor het welbevinden van leerlingen en docenten. Helaas ontbreekt het hier soms aan. In Begeleiden van de groep wordt beschreven wat zich in een klas kan afspelen en hoe de klassementor het groepsproces zo kan begeleiden dat er een positief klimaat ontstaat. Er worden concrete aanwijzingen gegeven hoe de klassementor een klas kan helpen om onderlinge problemen op te lossen. Natuurlijk kan bij het begeleiden van het proces en het helpen oplossen van conflicten nooit afgedwongen worden dat leerlingen een prettige groep worden. Maar de klassementor kan daarvoor wel de voorwaarden scheppen. Begeleiden van de groep biedt begeleiders, mentoren en docenten daarvoor praktische suggesties.
Choose an application
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|