Narrow your search

Library

KU Leuven (77)

DocAtlas (2)

KBR (2)

DB (1)

Hogeschool Gent (1)

Hogeschool West-Vlaanderen (1)

UAntwerpen (1)

UCLL (1)

UGent (1)

VUB (1)


Resource type

dissertation (76)

book (3)

article (1)


Language

Dutch (76)

English (4)


Year
From To Submit

2017 (17)

2016 (19)

2015 (14)

2014 (8)

2013 (5)

More...
Listing 1 - 10 of 80 << page
of 8
>>
Sort by

Book
Nationalism, cultural indoctrination, and economic prosperity in the digital age
Authors: ---
ISBN: 9781466674929 Year: 2015 Publisher: Hershey, PA Information Science Reference

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Tussen commercie en cultuur : reclamepercepties van autochtone en allochtone jongeren in Vlaanderen
Authors: ---
Year: 2011 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven. Faculteit der Sociale Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Article
Hoe Ali Baba en Sneeuwwitje elkaar vinden: Studio Sesam geeft prentenboeken een kleurtje
Authors: --- ---
Year: 2016

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Stem in kleur : een verkenning naar beeld- en tekstgebruik bij een cultureel divers publiek : weerslag van een digitale en schriftelijke enquête bij 1.040 deelnemers
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Antwerpen Verbal Vision vzw

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met 'Stem in kleur', een enquête i.v.m. etnocommunicatie, verkende Verbal Vision vzw het beeld- en tekstgebruik bij een cultureel divers publiek. Ook wordt het verband tussen kenmerken van doelgroepen en hun kennis en houding ten aanzien van leren, werken, wonen, gezondheid en samenleven onderzocht. Welke boodschappen werken, welke niet? Vragen beelden extra aandacht? Welke teksten spreken het meest aan?


Book
Integratie of identiteit? Mediamenu's van Turkse en Marokkaanse jongeren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9085060435 Year: 2004 Publisher: Amsterdam : Boom,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kern van dit boek is het verslag van onderzoek naar mediagebruik door Turkse en Marokkaanse jongeren van 12-19 jaar in Nederland en Vlaanderen. Wat lezen ze, waar kijken en luisteren ze naar en wat doen ze met ICT? De resultaten worden vergeleken met Nederlandse jongeren. Ook is er aandacht voor verschillen tussen groepen allochtone jongeren. Het boek bevat voorts bijdragen over de context van het mediagebruik: het overheidsbeleid, de opvoeding in allochtone gezinnen en de allochtone jongerencultuur. Om het onderzoek breder toegankelijk te maken, zijn enkele elementen toegevoegd die in studieboeken worden gebruikt zoals begeleidende teksten in de marge, opgaven en aanvullende literatuur. De wetenschappelijke betoogtrant is echter behouden, zodat het boek toch veel eist van de lezer die uit is op snelle conclusies en hapklare brokken. Studenten in de sociale wetenschappen, beleidsmakers en mediamensen die de feiten met betrekking tot het mediagebruik van allochtonen willen leren kennen, zullen dit boek graag lezen. © NBD Biblion


Dissertation
Outside in and inside out : Media portrayal, reception and identification of Moroccan minorities in the Low Countries.
Authors: --- --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Sociale wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
De betekenis van ‘moederschap’ voor families met een niet vanzelfsprekend vervulbare kinderwens: een overzicht van Vlaamse printmedia
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Sociale Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenvatting werd als bijlage toegevoegd; foutmelding: te lang voor dit veld (ondanks 2457 woorden)

Keywords


Dissertation
Neemt virtual reality je mee op reis? Een experimenteel onderzoek naar de effectiviteit van VR versus website in het kader van de Theory of Planned Behavior
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De opkomst en beschikbaarheid van het internet heeft de manier van adverteren geheel veranderd (Kotler & Keller, 2010). Dat geldt ook voor de toerisme industrie, waar internet een dominante rol speelt als reclamekanaal en als kanaal voor het boeken van de reizen zelf (Conrady & Buck, 2012; Parker, 2017). Naast websites, zou virtual reality (VR) een geschikt reclamekanaal zijn om reizen te promoten (Guttentag, 2010). VR is namelijk gecommercialiseerd in 2016 (Metz, 2015) en VR-marketing zou het best toepasbaar zijn in een toeristische context (Otto, 2016). Dankzij VR kan de potentiële toerist de bestemming namelijk op voorhand ‘uittesten’, waardoor de beslissing om een reis te boeken gefaciliteerd zou worden (Guttentag, 2010). Desondanks wordt VR nog niet vaak toegepast als marketingtool, omdat de effectiviteit ervan nog niet genoeg werd aangetoond (Otto, 2016). Die leemte tracht deze studie in te vullen. Deze masterproef onderzoekt namelijk of er een verschil in effectiviteit is tussen VR en een website als reclamekanalen in een toeristische context. Dit werd onderzocht met de effectiviteitsparameters van de Theory of Planned Behavior (TPB)(Ajzen, 1991): aankoopintentie, attitude tegenover de bestemming en de advertentie, subjectieve norm (d.w.z. de mening van naasten over het gedrag) en perceived behavioral control (PBC) (d.w.z. de controle over het gedrag). Er werd een between-subjects design experiment uitgevoerd met een online pre-test en post-test. De participanten werden at random aan één van de drie condities toegekend: de VR conditie (360° filmpje van de bestemming, bekeken met een head mounted display), de website conditie (website van de bestemming) of de controleconditie waar de participant een tekst moest lezen zonder enige visuele prikkel. Er werd geopteerd voor Australië als bestemming. Aan de hand van independent T-testen, one-way independent ANOVA- en ANCOVA analyses, werd geconcludeerd dat VR-marketing niet significant effectiever is dan website marketing. Zelfs wanneer er gecontroleerd wordt voor leeftijd en geslacht, blijkt er nog steeds geen verschil in effectiviteit te zijn. Leeftijd had echter wel een negatieve invloed op de aankoopintentie en de subjectieve norm. Geslacht had een invloed op de PBC, in die zin dat mannen hier significant hoger op scoren dan vrouwen. Ondanks dat dit een verkennende studie is, gaan de resultaten toch in tegen de verwachtingen. De participanten uit de VR conditie zouden dus niet sneller geneigd zijn een reis te boeken dan de participanten uit de website conditie. Deze studie heeft echter enkele tekortkomingen: voornamelijk de zwakke kwaliteit van de 360° filmpjes, de keuze van de bestemming en het grote aantal missing values. Afgezien van deze beperkingen, mogen de resultaten van deze studie niet genegeerd worden. Dit onderzoek roept namelijk vragen op omtrent de geslachtskloof in de attitude tegenover VR. Mannen blijken significant positiever te staan tegenover VR dan vrouwen. De reden hiervoor zou toekomstig onderzoek moeten uitwijzen opdat VR een effectief reclamekanaal kan zijn voor iedereen. Deze masterproef is tevens een exploratieve studie. Toekomstige onderzoekers kunnen een gelijkaardige onderzoeksopzet gebruiken om de effectiviteit van VR verder te onderzoeken. Zij hanteren best meerdere bestemmingen om het risico op individuele verschillen te beperken, en vergelijken best ook andere reclamekanalen met VR, zoals brochures en sociale media.

Keywords


Dissertation
Online suïcidepreventie: blogging : Praktijkgericht onderzoek naar kansen en valkuilen van een weblog binnen het thema zelfdoding
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Sociale Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het welzijnswerk in Vlaanderen gaat online. We kunnen mailen naar het Jongerenadviescentrum, skypen met De Druglijn, het forum bezoeken van Awel, chatten met Zelfmoordlijn 1813. Het internet biedt die lage drempel om de stap te zetten naar hulp. De digitalisering en de nieuwe tools die eruit voorkomen worden meer en meer gezien als een opportuniteit voor mensen om hun problemen, op welk gebied dan ook, te helpen exploreren en mogelijk op te lossen. In deze masterproef wordt er ingezoomd op hoe het online aanbod voor de preventie van zelfmoord kan worden uitgebreid. Momenteel bestaat dit aanbod uit een website, chat en mail. Vooreerst worden via een focusgroepgesprek een aantal mogelijkheden geëxploreerd. Het onderzoek spitst vervolgens toe op de blog (online dagboek). Is een weblog een mogelijke aanvulling op het huidige suïcidepreventieaanbod? Via een open survey, gekaderd binnen een verkennende kwalitatieve studie komen 60 (crisis)hulpverleners en online welzijnswerkers aan het woord om hun visie omtrent dit onderwerp te geven. De verwerking van quotes van de respondenten resulteert in een reeks kansen en krachten, mogelijke valkuilen en gevaren, belangrijke randvoorwaarden en de te bereiken doelgroepen voor een blog rond suïcide.

Keywords


Dissertation
De toekomst van het jeugdboek : Leesgedrag van Vlaamse kinderen tussen 3 en 9 jaar.
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Sociale Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met dit onderzoek naar leesgedrag wordt de leemte van leesonderzoek in Belgie opgevuld. De focus wordt hierbij gelegd op kinderen van 3 tot 9 jaar, want hoewel de ontwikkelingen die zij gedurende deze jaren doormaken fundamenteel zijn voor hun latere leesgedrag wordt hun gedrag zelden onderzocht. Aan de hand van een uitgebreide literatuurstudie selecteren we concepten om leesgedrag te meten en slagen we er in om door middel van 350 surveys en daaropvolgende kwantitatieve analyses een goed beeld te schetsen van het leesgedrag van het Vlaamse kind, vaststellingen uit andere onderzoeken ook bij Vlaamse kinderen af te toetsen en nieuwe invalshoeken te exploreren. We raken daarbij vele onderwerpen aan die we (terug) op de onderzoeksagenda wensen te plaatsen, zoals leren lezen in een multiculturele samenleving, de invloed van technologische snufjes als ipads en smartphones op het leesgedrag van de jongste generatie en het creeren van een positief leesklimaat zowel thuis als op school.

Keywords

Listing 1 - 10 of 80 << page
of 8
>>
Sort by