Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
residentiële hulp --- gedragsstoornissen --- uithuisplaatsing --- jeugdbescherming --- psychodiagnostiek --- jeugdzorg --- Sociology of social care --- Social policy and particular groups --- Assistance sociale --- Jeugd --- Jeunesse --- Maatschappelijk werk --- residentiële jeugdzorg --- moeilijk opvoedbare jongeren --- #KVHB:Jeugd- en volwassenpsychologie --- #KVHB:Jeugdbescherming --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Residentiele hulpverlening --- 468 --- opnameprocedure --- plaatsing --- psychosociale problemen --- 364.046 --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen --- Jeugdzorg --- Residentiële zorg --- 362.74 --- 376 --- 362.7 --- Gemeenschaps- en Inrichtingsopvoeding --- Orthopedagogiek --- Residentiële jeugdzorg --- gedrags- en emotionele stoornissen --- Residentiële jeugdzorg. --- gedrags- en emotionele stoornissen. --- Gedrags- en emotionele stoornissen.
Choose an application
Assistance sociale --- Jeugd --- Jeunesse --- Maatschappelijk werk --- Psychiatrie --- residentiële jeugdzorg --- intake --- Academic collection --- #GSDBP --- 362.74 --- 361.2 --- Intake --- Opname in instelling --- Residentiële jeugdhulpverlening (gemeenschapsinstelling)
Choose an application
Het aantal kinderen en jongeren in Nederland dat, al dan niet samen met hun ouders, een beroep doet op een vorm van jeugd-hulp, is groot. Het gaat om tien tot twintig procent van de min-derjarigen. Een zowel wetenschappelijk als maatschappelijk cru-ciale kwestie is of deze jeugdhulp ook werkt: Slaagt de ingezette hulp erin (zwaar)belaste opvoedingssituaties te verlichten en de positieve ontwikkeling van kwetsbare kinderen te bevorderen? En waarom: Wat speelt zich af in de ‘black box’ van de hulpverlening dat een verklaring biedt voor meer of mindere werkzaamheid? Deze vragen vormen het hart van het onderzoeksprogramma dat binnen de Afdeling Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen onder leiding van de auteur werd en wordt uitgevoerd door de researchgroep Jeugdzorg. Bij zijn afscheid als hoogleraar orthopedagogiek kijkt Erik Knorth terug op wat er vanuit zijn team in twaalf jaar tijd aan nieuwe in-zichten kon worden toegevoegd aan de kennis over de zorg voor jeugd. In deze uitgave doet hij daarvan verslag.
opvoedingsondersteuning --- Jeugdhulpverlening --- Jeugdzorg --- 37.018 --- sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Orthopedagogics --- jeugdbescherming --- Developmental psychology --- orthopedagogiek --- jeugdzorg
Choose an application
Choose an application
De hulpverlening aan jeugdigen en hun opvoeders ondervindt veel maatschappelijke aandacht. De samenleving is zich er in toenemende mate van bewust dat een deel van de jeugd kampt met grote problemen. Het gaat daarbij om psychische problemen, gedragsproblemen, opvoedingsproblemen, leerproblemen, enzovoort. De jeugdzorg is erop gericht de bedreigde ontwikkeling van deze doelgroep in positieve zin te beïnvloeden. Dit gebeurt door een op de hulpvraag afgestemd hulpaanbod te doen. Onderzoek laat zien dat de geboden hulp er in het merendeel vande gevallen in slaagt de risico's te verminderen.
467 --- 468 --- 606.4 --- asociaal gedrag --- gedragsstoornissen --- gezinstherapie --- hulpverlening --- jeugdhulpverlening --- jeugdzorg --- kinderpsychiatrie --- ouderbegeleiding --- peergroup --- residentiële hulp --- systeemtherapie --- Jeugdhulpverlening --- Probleemgedrag --- Probleemjongeren (hangjongeren, randgroepjongeren) --- 614.2 --- jeugdgezondheidszorg (gez) --- jeugdigen (gez) --- 364.271 --- Gedragsstoornissen --- Hulpverlening --- Jeugdzorg --- Onderzoek --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Gemeenschaps- en Inrichtingsopvoeding --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Orthopedagogics --- Social problems --- psychosociale hulpverlening
Choose an application
De aandacht binnen de pedagogische wetenschappen voor cultuurverschillen begint geleidelijk toe te nemen. In een twaalftal korte essays geven auteurs uit alle universitaire opleidingen hun visie op betekenis, onderwerpen en methoden van de interculturele pedagogiek en op de plaats van deze nieuwe richting in het academisch onderwijs.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Fundamentele pedagogiek. --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Higher education --- Netherlands --- #PBIB:2003.2
Choose an application
Assistance sociale --- Jeugd --- Jeunesse --- Maatschappelijk werk --- Opvoedkunde --- Pédagogie --- Problem youth --- Sociale agogiek --- Behavior modification --- Services for --- jeugdbescherming en kinderrechten --- jeugdbescherming en kinderrechten. --- Jeugdbescherming en kinderrechten.
Choose an application
In this book attention is paid to theoretical concepts which can have and to some extent already have a guiding function in the practice of child and youth care, and which offer leads to improve the quality of care. These concepts are: social competence, social support, and social climate. Stimulating social competence is considered one of the main objectives during the residential treatment process. Therefore, this volume gives starting-points on how to enlarge the social skills of children and young people in care. Individuals can generally cope with difficult situations or personal problems when they get enough support from their social environment. In this book special attention is paid to two aspects of social support: the external social network of juveniles and the social climate in the residential care setting itself.
Children --- Social work with teenagers. --- Teenagers --- Sociale agogiek --- Institutional care. --- Services for. --- Social networks. --- Jeugdbescherming en kinderrechten. --- 343.88 --- -Social work with teenagers --- -Teenagers --- -364.046 --- Netwerken --- Residentiële zorg --- Sociale vaardigheden --- 343.88 Jeugdbescherming --- Jeugdbescherming --- Adolescents --- Teen-agers --- Teens --- Young adults (Teenagers) --- Youth --- Childhood --- Kids (Children) --- Pedology (Child study) --- Youngsters --- Age groups --- Families --- Life cycle, Human --- Institutional care --- Services for --- Social networks --- Jeugdzorg --- -Adolescents --- -Institutional care --- Jeugd --- Maatschappelijk werk
Choose an application
In the last couple of years, in research, policy and practice concerning the care and treatment of vulnerable and troublesome children and their families, a lot of attention has been paid to the question of the effectiveness of the applied interventions: do they work? Our knowledge about ‘evidencebased’ approaches to effective child, youth and family interventions has been growing during the last decade.An issue of at least as much scientific interest and societal importance is the question of how and why these interventions work. This book – published in the context of the 11th Biennial International Conference of the European Scientific Association on Residential and Foster care for children and adolescents (EUSARF) at Groningen, the Netherlands – offers a broad and compact view on the latest international findings and provides insight into the factors and conditions which underlie the outcomes – positive and negative – of current child and family interventions and arrangements.The volume is a reference work for all those practitioners, academics, researchers, managers, policymakers, students and all others interested in developments and research findings on interventions regarding vulnerable and troublesome children and their families.
TREATMENT -- 159.920.1 --- ADOPTION -- 159.920.1 --- Sociale agogiek --- jeugdbescherming en kinderrechten --- #KVHB:Gezinsbegeleiding --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Psychotherapie --- 607.2 --- contextuele therapie --- gezinsbegeleiding --- kinderpsychiatrie --- orthopedagogiek --- psychotherapie --- 364 --- Gezinsbegeleiding --- Hulpverlening --- Maatschappelijk werk --- Psychotherapie; algemeen --- 392.5 --- jeugdbescherming en kinderrechten. --- Jeugdbescherming en kinderrechten.
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|