Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
In de maatschappelijke debatten rond racisme en discriminatie roepen weinig woorden zo’n hevige reacties op als het woord ‘islamofobie’. Dit kleine, krachtige boekje van antropoloog Martijn de Koning is bijgevolg meer dan op zijn plaats. Geen grootse theorieën of uitvoerige bespiegelingen, maar concrete voorbeelden en gerichte argumenten die je kan bovenhalen wanneer je met familie, kennissen of collega’s in een discussie over de thematiek terecht komt. Als onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit Nijmegen houdt Martijn zich al enkele jaren met de thematiek bezig. Het viel hem op hoe telkens opnieuw gelijkaardige en problematische argumenten naar voor geschoven worden om de term ‘islamofobie’ aan de kant te schuiven. Hij bundelde ze in vijf mythes die hij elk in een apart hoofdstukje ontkracht. Martijns boekje schetst op die manier een soort basisnorm voor verder debat. Opiniemakers, beleidsverantwoordelijken en politici die zich fel willen uitspreken tegen het gebruik van de term, behoren zich eerst te verantwoorden tegenover deze basisnorm. Het is immers van belang dat we een aantal concrete feiten en logische vertrekpunten onder ogen zien wanneer we het debat over islamofobie op een zinnige manier willen voeren.
C5 --- islam --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven
Choose an application
Van de media wordt verwacht dat ze als ‘vierde macht’ het bredere publiek informeert en de bestaande machtsstructuren aan een kritische blik onderwerpt. Verschillende media-analyses wijzen echter uit dat de media die opdracht vaak niet vervullen. Ze slagen er dikwijls niet in om burgers correct te informeren of werkelijke kritisch met de bestaande machtsstructuren om te gaan. Integendeel, veelal blijken er heel wat onderhuidse relaties te bestaan tussen de media en de machtshebbers. In de hedendaagse berichtgeving spelen er dan ook een aantal onderhuidse processen die vaak onderbelicht blijven maar die er voor zorgen dat de meeste mediakanalen hun functie van kritische informatieverstrekker niet voldoende (kunnen) opnemen. Eén van de sterkste analysten van dergelijke onderhuidse processen is de bekende linguïst en politicoloog Noam Chomsky. Terecht wordt hij soms omschreven als één van de belangrijkste en meest geciteerde intellectuelen in de wereld. Hij laat nu eenmaal al vele decennia zijn licht schijnen over de hedendaagse geopolitiek en zijn invloed is wereldwijd in vele academische en activistische milieus voelbaar. Na meer dan een halve eeuw academisch en activistisch werk is Chomsky nog steeds actief. Hij blijft zijn onderzoek verder zetten en geeft nog geregeld interviews. Hij wordt echter ook een dagje ouder aangezien hij in 2018 negentig wordt. Het leek de redactie van Kif Kif dan ook een goed moment om in dat jaar een (e)boekje uit te geven waarin het denken van deze uitzonderlijke man centraal staat. Met deze ode aan Chomsky kiest auteur Jonas Slaats ervoor om ‘in zijn voetsporen te treden’ aan de hand van een reeks analyses die inzoomen op concrete voorbeelden van het samenspel tussen macht, media, conflict en beeldvorming. Zo toont hij aan dat Chomsky’s gedachtegoed nog steeds in staat is om ons een beter inzicht te bieden in de verschillende sociale en politieke dynamieken die een dagelijkse impact hebben op onze samenleving.
Choose an application
Op geregelde tijdstippen krijgen we in de media te horen dat een groot deel van de Vlaamse en Nederlandse moslimjongeren de evolutietheorie niet accepteren. Meer dan andere leerlingen, zouden zij het creationisme onderschrijven en zich daarom niet akkoord verklaren met de leerstof van de lessen biologie. Als gevolg van deze berichten vervalt men daarbij in standaarddebatten over de hele kwestie. Men laat professoren aanbrengen dat de relatie tussen wetenschap en religie altijd moeilijk gelegen heeft, dat moslims de evolutietheorie niet aanvaarden omdat deze in strijd is met de Koran en dat dit alles een belemmering is voor hun ontwikkeling in de samenleving. Ook laat men conservatieve predikers opdraven die dikwijls weinig weten over het hele onderwerp maar die de gangbare beelden bevestigen. De vooronderstellingen die aan dergelijke debatten ten grondslag liggen, worden daardoor zelden kritisch in vraag gesteld. Ze staan nochtans bol van de historische, theologische en sociologische misvattingen. Zowel in de islam als in het christendom konden geloof en wetenschap het door de band genomen juist goed met elkaar vinden, letterlijke lezingen waren zeker niet altijd de norm en al vele decennia geleden werd de evolutietheorie door moslimgeleerden aanvaard. De hedendaagse spanningen rond dergelijke thema’s gaan bijgevolg niet terug op eeuwenoude vastgeroeste overtuigingen maar wel op een uiterst moderne spanning tussen ‘verlichtingsdenken’ en ‘religie’. Dit essay gaat dieper in op elk van deze kwesties en tracht op die manier de relatie tussen islam, het evolutiedebat en de wijdverspreide maar problematische beeldvorming te ontbloten.
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|