Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
De lessenreeks 'Sporen van kolonisatie' voor de derde graad lager onderwijs bestaat uit vijf lesonderdelen die modulair te gebruiken zijn. De doelstelling is leerlingen stimuleren om het koloniale verleden kritisch te verkennen en van daaruit het heden beter te begrijpen. Kritisch reflecteren op de koloniale geschiedenis en de mechanismes die eruit zijn voortgekomen, is van belang om stereotiepe beeldvorming, racisme en discriminatie tegen te gaan. Er is bewust voor gekozen om leerlingen verschillende perspectieven op de geschiedschrijving aan te bieden. Op de bijbehorende website vind je alle benodigde filmfragmenten, foto's, leerpaden, informatie- en werkbladen, enz. Deze lessenreeks is een aanvulling bij het lesmateriaal 'Wonen en leven in Congo' maar kan ook apart gebruikt worden.
Didactics of social education --- Belgium --- Congo --- Africa
Choose an application
De fotoset vertrekt vanuit een verhaal over Héritier en zijn familie. We volgen hem tijdens zijn dag en leren bij over zijn dagelijks leven in Djuma. Via herkenbare situaties en gevoelens die aansluiten bij de leefwereld van jonge kinderen wordt een gevoel van verbondenheid gestimuleerd. Op die manier werk je aan de ontwikkeling van empathie, respect en openheid. Aan de hand van verwerkingsactiviteiten gekoppeld aan drie thema's kun je verder ingaan op het dagelijks leven van Héritier. Per thema vind je enkele uitgewerkte activiteiten Het verhaal van de activiteiten sluit aan bij het campagneverhaal van broederlijk delen rond het recht op grond. Je kunt het verhaal ook gebruiken om levensbeschouwelijk te werken in je klas.
Choose an application
Dit lespakket is voorbereidingsmateriaal voor het inleefatelier 'Wonen en leven in Congo', maar vormt ook los daarvan een volwaardig project voor de 3e graad lager onderwijs. Leerlingen maken kennis met vier leeftijdsgenoten die allerlei onderzoeksvragen proberen op te lossen. Jouw klas wordt ingeschakeld om antwoorden te vinden op deze vragen. Hierdoor ontdekken je leerlingen meer over het dagelijks leven in Congo en leggen ze verbanden met culturele gebruiken. Ze leren meer over actuele mondiale thema's zoals klimaatverandering, duurzame voeding, toegang tot water en ontbossing. Ze denken na over wat ze zelf (en met de klas) kunnen doen om mee te werken aan een duurzame wereld. De uitdagende werkvormen (zoals een interactieve kaart, bordspel, leerpaden, experimenten, infografieken, gedragspatroongrafieken en relatiecirkels), het didactisch materiaal en de bijhorende website helpen je om in te zoomen op het dagelijkse leven van een volkswijk in Kinshasa en in het dorp Sia. Als bijlage vind je een lijst met themadagen en -weken doorheen het schooljaar waar dit lespakket een interessante aanvulling bij kan zijn.
Didactics of social education --- Congo --- Africa
Choose an application
Choose an application
Choose an application
- Klein in formaat, groot in kwaliteit - De ideale gids voor wie slechts één compacte stadsgids in zijn tas wil stoppen en toch geen enkele bezienswaardigheid of topadres wil missen - Met een uitneembare stadsplattegrond - Elk hoofdstuk heeft zijn eigen kleur, zo vindt u feilloos de informatie die u zoekt
Choose an application
Wereldreis is een mondiaal magazine dat bij de Wereldkalender van 11.11.11 hoort. Elke maand zoomt Wereldreis in op een land en een thema, uitgewerkt per graad. Deze Wereldreis brengt ons naar India. De interactieve powerpoint biedt activiteiten op maat van elke graad: een filmpje over het drukke leven aan het station van Mumbai, een spel om de diversiteit aan beroepen te leren kennen, een luisterverhaal, het leerpad 'deze Indiër werkt voor jou' over de directe relatie India-België en de open-stoelmethode om over waardig werk te spreken. Met voor de leerkracht een steekkaart van India en lessuggesties.
Didactics of social education --- India --- Asia
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|