Narrow your search

Library

VIVES (70)


Resource type

dissertation (70)


Language

Dutch (64)

English (5)

French (1)


Year
From To Submit

2024 (70)

Listing 1 - 10 of 70 << page
of 7
>>
Sort by

Dissertation
Integrating London Pub Culture in English Classes
Authors: --- ---
Year: 2024 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

My bachelor’s dissertation focusses on the creation of teaching materials and activities for 3rd and 4th formers linked to the topic of pub culture in London. These materials can be used in a normal lesson at school, but also on-site in London. The research question that I answer in this dissertation is ‘How can we integrate the topic of pub culture in London in the curriculum of 3rd and 4th formers?’. I started by collecting as much information as possible that could be interesting for the teacher, but also for the pupils. I examined many different sources and I interviewed a couple of local pub-goers in London, to find out what they really thought was important when discussing this topic. With all this information, I wrote an in-depth literary study about the topic which I used for the creation of my teaching materials. As a result, I created teaching materials that can be used in a classroom, but also on-site if you would organise a school trip or excursion to London. It contains much interesting information that the pupils can use to get to know the underrated pub culture in London. They can also use this to compare it with the Belgian pub culture, which they will get to know better as teenagers. In these lessons and activities, I want the pupils to work on their English skills but in a way where they also learn something more about British culture.

Keywords


Dissertation
Motivatieboost voor het Nederlands
Authors: --- ---
Year: 2024 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit onderzoek draaide om de centrale vraag: "Hoe kan ik de motivatie vergroten voor het leren van Nederlands binnen de 4e klas van het St. Franciscus College in Oranjestad?" Op Aruba wordt het onderwijs in het Nederlands gegeven, maar slechts 13% van de leerlingen spreekt deze taal als thuistaal. Dit betekent dat 87% van de leerlingen een andere taal als moedertaal heeft. Deze diversiteit heeft geleid tot een lager niveau van het Nederlands bij veel leerlingen, wat ook zijn weerslag had op andere vakken, aangezien alle lessen in het Nederlands werden gegeven. Tijdens mijn stage in klas 4 van het St. Franciscus College, waar geen enkele leerling het Nederlands als thuistaal had, merkte ik al snel een duidelijke behoefte aan meer motivatie bij de leerlingen. Ik ging hier dieper op in door lessen te ontwikkelen en uit te proberen, met als thema's sprookjes en vloggen, om de motivatie te verhogen. Hoewel deze lessen de leerlingen aanspraken, bleek er echter te weinig rekening te zijn gehouden met niveauverschillen binnen de klas. Na mijn stage nam ik lessen uit het handboek "Taal Actief 4" van uitgeverij Malmberg en paste ik deze aan met speciale aandacht voor niveauverschillen en rekening houdend met de zeven principes van taalkrachtig onderwijs. Deze herwerkte lessen waren gericht op mijn stageklas, klas 4 van het St. Franciscus College. Ik nodig u van harte uit om de volledige bachelorproef te lezen, waarin u hopelijk veel inspiratie zult vinden voor uw eigen onderwijspraktijk.

Keywords


Dissertation
Educatieve escaperoom
Authors: --- ---
Year: 2024 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De motivatie van leerlingen uit de arbeidsmarktfinaliteit voor het vak PAV ligt laag. Dit leidt tot vaker spijbelen en lage resultaten tot gevolg. Ook verlaten leerlingen uit die finaliteit vaker vroegtijdig school. De oplossing voor dit probleem zou gamification kunnen zijn, ofwel het introduceren van spelvormen tijdens de les. Een voorbeeld hiervan is de educatieve escape room, een spel waarbij leerlingen moeten samenwerken om verschillende puzzels op te lossen en een queeste te voltooien. In dit onderzoek wordt de vraag gesteld of een educatieve escape room kan leiden tot meer motivatie bij leerlingen voor het vak PAV. Om hierop een antwoord te vinden wordt de vraag in drie deelvragen gespitst. Hoe zit het met de motivatie van leerlingen voor het vak PAV voor, tijdens, en na het spelen van de educatieve escape room? Het ontwikkelen van een les start bij het raadplegen van de leerplannen. Na het doornemen van de leerplannen MAVO, Nederlands en GFL is besloten om met het thema Europese verkiezingen aan de slag te gaan. Een actueel thema, waar leerlingen een belang bij hebben omdat ze binnen enkele maanden zelf moeten gaan stemmen hiervoor. Daarnaast is ook een goed opgebouwde escape room nodig. Belangrijk hiervoor is dat we voldoende game-blended learning aspecten gebruiken. We moeten zorgen dat er geleerd wordt, en dat leerlingen zich voldoende kunnen onderdompelen in een virtuele wereld. Daarnaast is ook een goede briefing en debriefing nodig, om voldoende didactische meerwaarde uit de escape room te halen. Nadat we deze informatie verzameld hadden, konden we beginnen met het ontwerp. Er werd een puzzelpad gemaakt, en op basis daarvan werden decoratiestukken en rekwisieten gemaakt. Gelijktijdig werd beslist om een enquête op te stellen voor de leerlingen. Hierin wordt gevraagd naar hun motivatie voor, tijdens en na het spelen van de escape room. De bedoeling is dat de leerlingen dit invullen na dat ze de escape room gespeeld hebben. Uit de resultaten blijkt dat de motivatie bij leerlingen voor het spelen van de educatieve escape room relatief goed zit. Tijdens het spelen stijgt de motivatie duidelijk, wat in lijn is met resultaten uit andere onderzoeken. Na het spelen daalt de motivatie wel opnieuw naar hetzelfde niveau als voor het spelen. Er kan dus geconcludeerd worden dat de educatieve escape room zorgt voor een stijging van de motivatie bij leerlingen voor PAV terwijl ze aan het spelen zijn. Nadien daalt de motivatie terug naar hetzelfde niveau als ervoor. Leerkrachten kunnen dus hun tijd steken in het ontwerpen van een educatieve escape room als het doel is om de leerlingen kort wat motivatie te geven. Wil een leerkracht echter op langere termijn meer motivatie bij de leerlingen, kan de kostbare tijd beter ergens anders in gestoken worden.

Keywords


Dissertation
Hoe kunnen leerkrachten en zorgverleners effectief samenwerken om een soepele re-integratie van kinderen met kanker te bevorderen?
Authors: --- ---
Year: 2024 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De doelstelling van deze bachelorproef was het ontwikkelen van een brochure om de re-integratie van kinderen met kanker van de ziekenhuisschool naar de thuisschool te bevorderen. De onderzoeksvraag luidde: "Hoe kunnen leerkrachten en zorgverleners effectief samenwerken om een soepele re-integratie van kinderen met kanker te bevorderen?” Om de onderzoeksvraag te beantwoorden, heb ik lesgegeven aan de Ziekenhuisschool van de Stad Gent verbonden aan het Universitair Ziekenhuis, een uitgebreide literatuurstudie uitgevoerd, interviews gehouden met onderwijsprofessionals en zorgverleners en een brochure ontwikkeld. Uit de resultaten blijkt dat een brochure een waardevol hulpmiddel kan zijn voor een soepele re-integratie. Het kan praktische tips voor zowel volwassenen als kinderen bieden en behandelt zowel bevorderende als belemmerende factoren voor de re-integratie. Een effectieve samenwerking tussen onderwijsprofessionals en zorgverleners bleek cruciaal voor het welzijn en de succesvolle re-integratie van de leerling. De conclusie van mijn onderzoek is dat re-integratie een persoonlijk proces is dat per kind kan variëren. Hoewel de gids waardevolle ondersteuning biedt, blijven aanpassingen aan de individuele noden noodzakelijk. Voor de toekomst wordt aanbevolen om de langetermijneffecten van de voorgestelde strategieën te monitoren en meer gepersonaliseerde benaderingen te ontwikkelen voor de re-integratie na kanker. Hierdoor kan de samenwerking tussen onderwijsprofessionals en zorgverleners verder worden geoptimaliseerd en kunnen nog betere resultaten worden bereikt voor kinderen die herstellen van kanker.

Keywords


Dissertation
Hoe ondersteunen executieve functies co-teaching in een type 5-klas?
Authors: --- ---
Year: 2024 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze bachelorproef hebben we onderzocht hoe executieve functies co-teaching kunnen ondersteunen en omgekeerd. Ons doel was om te ontdekken of en hoe deze twee concepten tijdens onze stage met elkaar verbonden konden worden. We begonnen met een theoretisch onderzoek naar co-teaching, dat uit drie delen bestaat: de kenmerken, de vormen en een evaluatie. Daarnaast maakten we een uitgebreide studie van de verschillende executieve functies. Deze thema’s koppelden we vervolgens aan onze eigen stage-ervaringen. Daarna voerden we een praktisch onderzoek uit, waarin we enquêtes over executieve functies en interviews over co-teaching afnamen bij leerkrachten in het lager onderwijs. Op het einde van de bachelorproef proberen we een antwoord te vinden op onze onderzoeksvraag ‘Hoe ondersteunen executieve functies co-teaching?’ en onderzochten we hoe beide thema’s aan elkaar gelinkt kunnen worden.

Keywords


Dissertation
Ai implementeren in schrijfvaardigheidsonderwijs Nederlands
Authors: --- ---
Year: 2024 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De laatste twee jaar vond er een ongelooflijke revolutie plaats op het gebied van artificiële intelligentie. Alle grote IT-bedrijven zijn hier bovenop gesprongen en de AI-tools en toepassingen schoten als paddenstoelen uit de grond. ChatGPT is tot op vandaag de meest bekende tool. Als je tot op vandaag nog niet van ChatGPT of OpenAI gehoord hebt, dan behoor je tot een kleine minderheid. Bijna iedereen kent de tool, maar de meeste mensen benutten slechts een fractie van de mogelijkheden. Ook in het onderwijs zorgt AI voor heel wat ophef. Je hebt hevige voor- en tegenstanders. Veel leerkrachten pasten zelfs hun schrijfopdrachten aan, zodat AI niet ingezet kan worden omdat ze sceptisch zijn over de didactische meerwaarde van AI. Via een enquête die we plaatsten op onze eigen website schrijfhetmetai.be polsten we bij leerkrachten in het secundair onderwijs naar hun bevindingen met AI in het onderwijs. Uit deze enquête bleek dat er eigenlijk nog maar bitter weinig van de ondervraagde leerkrachten met AI werkten op school. Indien ze al AI gebruikten, dan was dit vooral om te zoeken naar werkvormen of lesideeën te ontwikkelen. Wel waren ze allen enthousiast om uitgewerkt materiaal te kunnen gebruiken en uittesten. Zo kwam deze bachelorproef tot stand. We ontwikkelden een lessenreeks die AI op een zodanige manier inzet, dat deze schrijfvaardigheidsonderwijs niet ondermijnt, maar net bevordert. Hierbij hebben wij onze focus gelegd op het combineren van de mogelijkheden van de AI en de bouwstenen van een effectieve schrijfdidactiek Nederlands. Het eindresultaat is een lessenpakket met zes lessenreeksen. Dit lessenpakket is in drie delen van twee lessenreeksen onderverdeeld. Deze zijn zo ontwikkeld dat ze opeenvolgend doorlopen kunnen worden, maar ze ook perfect apart gegeven kunnen worden.

Keywords


Dissertation
AI implementeren in het schrijfvaardigheidsonderwijs Nederlands
Authors: --- ---
Year: 2024 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De laatste twee jaar vond er een ongelooflijke revolutie plaats op het gebied van artificiële intelligentie. Alle grote IT-bedrijven zijn hier bovenop gesprongen en de AI-tools en toepassingen schoten als paddenstoelen uit de grond. ChatGPT is tot op vandaag de meest bekende tool. Als je tot op vandaag nog niet van ChatGPT of OpenAI gehoord hebt, dan behoor je tot een kleine minderheid. Bijna iedereen kent de tool, maar de meeste mensen benutten slechts een fractie van de mogelijkheden. Ook in het onderwijs zorgt AI voor heel wat ophef. Je hebt hevige voor- en tegenstanders. Veel leerkrachten pasten zelfs hun schrijfopdrachten aan, zodat AI niet ingezet kan worden omdat ze sceptisch zijn over de didactische meerwaarde van AI. Via een enquête die we plaatsten op onze eigen website schrijfhetmetai.be polsten we bij leerkrachten in het secundair onderwijs naar hun bevindingen met AI in het onderwijs. Uit deze enquête bleek dat er eigenlijk nog maar bitter weinig van de ondervraagde leerkrachten met AI werkten op school. Indien ze al AI gebruikten, dan was dit vooral om te zoeken naar werkvormen of lesideeën te ontwikkelen. Wel waren ze allen enthousiast om uitgewerkt materiaal te kunnen gebruiken en uittesten. Zo kwam deze bachelorproef tot stand. We ontwikkelden een lessenreeks die AI op een zodanige manier inzet, dat deze schrijfvaardigheidsonderwijs niet ondermijnt, maar net bevordert. Hierbij hebben wij onze focus gelegd op het combineren van de mogelijkheden van de AI en de bouwstenen van een effectieve schrijfdidactiek Nederlands. In onze literatuurstudie gingen we op zoek naar informatie in verband met de schrijfvaardigheid van leerlingen in het Vlaams onderwijs. In het eerste deel zochten we naar de oorzaken van de dalende schrijfvaardigheidsresultaten. Leerlingen vinden schrijven moeilijk, maar ze schrijven ook veel minder. Daardoor raakt het schrijfproces niet geautomatiseerd. Ook de schrijfinstructie van de leerkracht is vaak niet helemaal wat het moet zijn. We zoomen ook even in op een aantal schrijfinstructiepraktijken en hun effect op de schrijfvaardigheid van leerlingen. Daarna onderzoek we wat effectieve schrijfdidactiek precies is. Wat is het belang ervan? Wat zijn de bouwstenen van een effectieve schrijfdidactiek? De zeven bouwstenen die we oplijsten, vormen de basis voor ons lessenpakket. In het derde deel gaan we kort in op wat artificiële intelligentie is en wat de mogelijkheden zijn binnen schrijfonderwijs. Tot slot volgt ook nog een koppeling aan de eindtermen Nederlands van de tweede graad van het secundair onderwijs (doorstroomfinaliteit). Het eindresultaat is een lessenpakket met zes lessenreeksen. Dit lessenpakket is in drie delen van twee lessenreeksen onderverdeeld. Deze zijn zo ontwikkeld dat ze opeenvolgend doorlopen kunnen worden, maar er ook perfect apart gegeven kunnen worden. De eerste twee lessenreeksen zijn vooral receptief bedoeld en zij zorgen voor een activerende houding van de leerlingen. Dit door hen op een creatieve, motiverende manier in contact te brengen met AI en al enigszins de mogelijkheden van AI-tools te verkennen. De tweede lessenreeks gaat over de criteria van een goede prompt. Het is ongelooflijk belangrijk dat je een goede vraag kan stellen aan AI. Hoe beter je vraag geformuleerd is, hoe beter het antwoord dat je krijgt. Dit gebeurt door van een quote, krantenknipsel, … naar een verhaal van een 250-tal woorden te gaan. In de derde en vierde lessenreeks wordt er vervolgens overga

Keywords


Dissertation
Het LessenLab
Authors: --- ---
Year: 2024 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De onderzoeksvraag van onze Bachelorproef luidt als volgt: Wat is een passende methode om leerkrachten te helpen bij het ontwerpen van een les waarin zowel de hoofdvakken als de muzische vakken aan bod komen? Het doel was om een handleiding te ontwikkelen die leerkrachten daadwerkelijk kunnen gebruiken, gebaseerd op een integratiemethode waarvan we zeker zijn dat deze effectief is. Hiervoor zijn we begonnen met het onderzoeken van deze methodes. Dit hebben we gedaan door middel van de artikelen en handleidingen die te vinden zijn in de literatuurlijst. Daar hoor je het al: literatuurlijst. De informatie is wel beschikbaar voor leerkrachten, maar niet in de vorm van een krachtige tool. Daarnaast hebben we ook onderzoek gedaan naar de mening van leerkrachten die in het werkveld staan. Dit hebben we gedaan aan de hand van een enquête. Na het verzamelen van deze informatie hadden we nog maar één taak: de beste integratietool voor het lager onderwijs in Vlaanderen ontwikkelen. Om futureproof tewerk te gaan hebben we de mogelijkheid gegeven om gebruik te maken van de capaciteiten van een AI-tool. We zijn er ons van bewust dat AI niet feilloos is, maar we geloven in de mogelijkheden die AI ons geeft en ons zal geven in de toekomst.

Keywords


Dissertation
Herinneringseducatie in de lagere school
Authors: --- ---
Year: 2024 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In mijn bachelorproef heb ik onderzocht hoe herinneringseducatie wordt geïntegreerd in Vlaamse lagere scholen, met bijzondere aandacht voor de middelen van de Commonwealth War Graves Commission (CWGC). Ik begon met een enquête onder Vlaamse leerkrachten om hun bekendheid met herinneringseducatie en de CWGC te peilen. De resultaten toonden aan dat bijna 50% van de leerkrachten de CWGC niet kent en slechts 20% bekend is met de leermiddelen die de CWGC aanbiedt. Het werd duidelijk dat herinneringseducatie vooral in provincies met een rijke oorlogsgeschiedenis, zoals West-Vlaanderen en Antwerpen, prominent aanwezig is. De grootste belemmering voor leerkrachten is het aantal beschikbare leermiddelen en tijd. Daarom adviseer ik dat de CWGC hun leermiddelen vertaalt naar het Nederlands en beschikbaar maakt op educatieve platformen zoals Klascement. Ook stel ik voor om Nederlandstalige gidsbeurten te promoten en kant-en-klare lespakketten te ontwikkelen om de implementatie van herinneringseducatie te vergemakkelijken. Hierdoor kunnen meer leerkrachten toegang krijgen tot waardevolle middelen voor herinneringseducatie.

Keywords


Dissertation
Educatief materiaal bij een ziekenhuisopname.
Authors: --- ---
Year: 2024 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze bachelorproef richt zich op de impact van educatieve spelen op de kennis van kinderen in het ziekenhuis, met als centrale onderzoeksvraag: "Hoe kan een educatief spel bijdragen aan de kennis van kinderen in het ziekenhuis en specifiek op de afdeling kinderziekten?" We zijn ons onderzoek gestart met een bevraging van het medisch personeel om de grootste leernoden in kaart te brengen en bij de kinderen hebben we bevraagd waar ze graag meer over willen leren. Dan zijn we gestart met het ontwikkelen van verschillende varianten van educatieve spelen rond de noden waaronder memory, domino en een aangepaste versie van het bekende spel Monopoly, genaamd AZ-O-POLY. Daarnaast hebben we ook een fotoboek gerealiseerd met alle stappen bij een NMR-scan. Deze spelen zijn ontworpen om kinderen vertrouwd te maken met de ziekenhuisomgeving en hen tegelijkertijd belangrijke medische kennis bij te brengen. Door middel van vragenkaarten binnen het spel worden kinderen uitgedaagd om hun kennis te testen en te vergroten. Het boek wordt op voorhand aan de kinderen getoond en voorgelezen. Het zorgt ervoor dat kinderen weten wat er kan en zal gebeuren en dat ze door het boek met een gerust hart naar de scan kunnen vertrekken. We hebben alle spelen ook uitgetest bij onze doelgroep tijdens de stage. We verzamelden feedback van zowel kinderen als medisch personeel over de effectiviteit en het nut van de spellen. De resultaten van ons onderzoek tonen aan dat educatieve spelen een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de kennis van kinderen in het ziekenhuis, terwijl ze tegelijkertijd afleiding, comfort en vertrouwen bieden tijdens hun verblijf. We hebben ook een NMR- fotoboek gemaakt. Ter voorbereiding mochten we enkele NMR-scans bijwonen en de nodige vragen stellen. Hierna gingen we op zoek naar een kind tussen de acht en twaalf jaar samen met een ouder die de hoofdpersonages in het fotoboek wilden zijn.

Keywords

Listing 1 - 10 of 70 << page
of 7
>>
Sort by