Narrow your search

Library

VIVES (106)


Resource type

dissertation (106)


Language

Dutch (106)


Year
From To Submit

2019 (93)

2018 (10)

2017 (3)

Listing 1 - 10 of 106 << page
of 11
>>
Sort by

Dissertation
Kwetsbare jongvolwassenen kennis laten maken met de Brugse arbeids- en opleidingsmarkt
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenvatting Bachelorproef: Kwetsbare jongvolwassenen kennis laten maken met de Brugse arbeids- en opleidingsmarkt Tijdens de bachelorproefperiode werd een antwoord gezocht op volgende vraag vanuit Groep INTRO vzw Brugge: “Op welke manier kunnen we via een groepsgerichte methodiek kwetsbare jongvolwassenen tussen 18 en (ongeveer) 28 jaar, die een leefloon ontvangen en woonachtig zijn te Brugge, een duidelijk zicht bieden op de Belgische/Brugse arbeids- en opleidingsmarkt?” Om een antwoord te bieden op deze vraag gingen we op zoek naar een methodiek die enerzijds laagdrempelig en anderzijds uitdagend is voor de doelgroep. D.m.v. een uitgebreide literatuurstudie kregen we meer zicht op het thema. Daarnaast vonden ook interviews plaats met verschillende experts uit het werkveld m.b.t. de doelgroep, de methodiek en de inhoud ervan. In het vooronderzoek verdiepten we ons in de doelgroep kwetsbare jongvolwassenen. Daaruit kwamen we te weten dat de kwetsbare jongvolwassenen vaak een ‘zware rugzak’ met zich meedragen. Elke situatie is uniek en vraagt een andere aanpak. Dit was belangrijk om steeds in het achterhoofd te houden tijdens het ontwikkelen van de methodiek. A.d.h.v de informatie gehaald uit het vooronderzoek, kozen we voor het ontwerpen van een informatief en interactief spel. Dit hebben we gerealiseerd door vragen die kennis overbrengen af te wisselen met eenvoudige opdrachten, die onrechtstreekse kennis overbrengen. Die vragen stellen de spelers aan elkaar en ook voor de opdrachten is input vanuit de groep vereist. Op die manier willen we het groepsproces stimuleren. Aangezien de kwetsbare jongvolwassenen vaak laaggeschoold zijn, diende de methodiek laagdrempelig te zijn. Daarbij is het belangrijk om zo weinig mogelijk vakjargon of beeldspraak te gebruiken, maar begrijpbare taal te hanteren. Bovendien helpt het om beeldmateriaal te gebruiken. Ten slotte is afwisseling binnen de methodiek ook een punt waar rekening mee moet gehouden worden. Op die manier blijft de doelgroep gemotiveerd. Dit was een belangrijk aandachtspunt, aangezien er tijdens de verschillende gesprekken aangegeven werd dat motivatie om te leren en werken bij heel wat van deze kwetsbare en laaggeschoolde jongvolwassenen ontbreekt. De methodiek is zo opgesteld dat die tevens geschikt is om te spelen met een superdiverse groep. In vogelvlucht ziet ons spel er als volgt uit. Tijdens de ontwerpfase kwamen we tot een spelbord. Gebruik maken van een spelbord zorgt ervoor dat er een visuele en interactieve manier van spelen gehanteerd wordt. Vooraf moeten de spelers elk een vacature kiezen waarop er enkele voorwaarden staan, hiervoor moeten ze naar organisaties op het bord dobbelen. De bedoeling is dat de speler op het bord een route aflegt om uiteindelijk zijn/haar vacature binnen te halen. Tijdens hun route komen ze op verschillende vakken te staan waar er opdrachten, stellingen en vragen aan gekoppeld zijn. Soms zijn er ook kaartjes waarbij er een toevalskaart hoort, dan krijgen ze te maken met een realistische tegen- of meevaller. Na het bezoeken van de nodige organisaties dobbelen ze hun weg richting finish en eindigen ze met een ‘speedsollicitatie’ in één minuut. Wanneer iedereen hun vacature heeft ingevuld, is het spel afgelopen. Het spel werd uitgeprobeerd en geëvalueerd door de docenten, studenten en de doelgroep. De ontvangen feedback werd meegenomen in het finetunen van het spel. Het spel is beschikbaar in VIVES-hogeschool Kortrijk.

Keywords


Dissertation
Hoe kunnen we kleuters van de tweede en derde kleuterklas leren communiceren bij conflicten?
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze bachelorproef begint met een literatuurstudie. Daarin vindt u als eerste informatie over de mondelinge taalontwikkeling van de oudste kleuters. We gaan vervolgens op zoek naar methodes die onze doelgroep helpen om conflicten zelfstandig op te lossen. Om kleuters van de tweede en derde kleuterklas te leren communiceren bij conflicten, werken we een eenvoudig stappenplan uit, gebaseerd op de principes van geweldloze communicatie. We beschrijven hoe we dit stappenplan uitgetest en bijgestuurd hebben in Centrum- & Sint-Jozefsschool Ingelmunster. Hoe we dit aangebracht hebben in de klas vindt u bij de ontwerpen. We vatten alles nog eens kort samen in een eindconclusie.

Keywords


Dissertation
Meer babbeltijd in de klas! Hoe kunnen taal en multimedia functioneel ingezet worden om kleuters talenten te laten herkennen en benoemen?
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze bachelorproef, met als hoofdvraag “Hoe kunnen taal en multimedia functioneel ingezet worden om kleuters talenten te laten herkennen en benoemen?”, bestaat uit het analyseren van gegevens en de verwerking hiervan. Het analyseren bestaat uit twee delen. Vooreerst wordt er nagegaan welke noden en verwachtingen de stageschool aangeeft. Op basis hiervan kan het overkoepelende thema, namelijk “Meer babbeltijd in de klas!”, gespecificeerd worden tot drie aspecten die aanwezig moeten zijn in de hoofdvraag. De literatuurstudie bevat een verdieping van deze drie aspecten, namelijk taal, multimedia en talenten. Uit deze twee analyses komt de hoofdvraag voort. Om deze hoofdvraag te beantwoorden, wordt deze opgedeeld in vier subvragen. Aan de hand van deze vier vragen zijn er interventies ontworpen om tegemoet te komen aan de noden van de stageklas. Met de informatie van de praktijkanalyse en de literatuurstudie in het achterhoofd zijn er uiteindelijk twee ontwerpen voortgekomen, met name het talentenavontuur en de trotskoffer. Het talentenavontuur bestaat uit vier delen. Elk deel is erop gericht om de kleuters zoveel mogelijk te stimuleren in hun taalvaardigheden in combinatie met multimedia om de talenten te herkennen en benoemen. Het eerste deel is een inleidend filmpje waarin de kleuters voor de eerste keer in contact komen met talenten. Hierna is het hun beurt om deze te ontdekken samen met de leerkracht. Om verder te gaan op de inleiding wordt elk kind onderworpen aan een interview. Het hele gebeuren wordt door de kleuters zelf uitgevoerd, waarmee bedoeld wordt dat er een kleuter de interviewer is, dat er een kleuter filmt en dat er een kleuter geïnterviewd wordt. Samen breiden ze de kennis over hun talenten uit via verschillende vragen. Als volgt wordt er ook een bingo voorbereid om na te gaan of de kleuters hun eigen en elkaars talent kunnen herkennen en eventueel benoemen. Tenslotte is er een reflectie voorzien via Tinytap op de Prowise. De kleuters kunnen aan de hand van deze app zelfstandig reflecteren op voorbijgegane gebeurtenissen. Niet alleen op school is er ingezet op de talenten, maar ook thuis door het gebruik van de trotskoffer. De kleuters krijgen deze mee naar huis en mogen samen met de ouders de inhoud verkennen. Via een prentenboek en enkele opdrachten, gaan ze samen op ontdekking naar de talenten. Als laatste mogen ze een voorwerp, dat hun talent representeert, meebrengen naar de klas. Nu komt het stimuleren van de taalvaardigheid aan bod. De kleuter mag zijn of haar voorwerp in geuren en kleuren vertellen aan de klas. Deze ontwerpen geven dus een duidelijk antwoord op de hoofdvraag. Bij de afronding van dit onderzoek kan er geconcludeerd worden dat door het inzetten van diverse technieken en media kinderen hun talenten kunnen herkennen en benoemen.

Keywords


Dissertation
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat anderstalige kleuters meer betrokken zijn tijdens een kringgesprek, waarbij een nieuw thema wordt aangereikt?
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We bedachten een nieuwe methode om anderstalige kleuters beter te betrekken bij de start van een nieuw thema. De methode bestaat uit drie stappen: kennis, ervaringen en doen. Ons idee vertrok vanuit de doelstellingen die leerkrachten voor ogen houden tijdens een activiteit waarbij een nieuw thema wordt voorgesteld. Men wil te weten komen wat de kleuters al kennen, men wil polsen naar eigen ervaringen en te weten komen wat de kleuters graag zouden doen omtrent het komende thema. (Stap 1: Kennis - stap 2: Ervaringen - stap 3: Doen) Bij iedere stap bedachten we mogelijke vragen die we tijdens een activiteit in kleine groep konden stellen aan de kleuters. Door te werken in kleine groepen willen we meer spreekkansen bieden aan anderstalige kleuters. We bedachten daarnaast een variant voor de oudste kleuters, waarbij niet de leerkracht, maar de kleuters zelf gespreksleider zijn. Bij deze methode horen ook enkele attributen, zoals een niet-storensignaal en een ontdekdoos waarin telkens concreet materiaal omtrent het nieuwe thema te vinden is. Naast de concrete materialen stoppen we ook praatplaten of collages, afhankelijk van de leeftijd, in de ontdekdoos. Dankzij deze concrete materialen, praatplaten of collages worden begrippen visueel afgebeeld waardoor ook anderstalige kleuters op deze manier betrokken worden en er meer babbeltijd in de klas ontstaat.

Keywords


Dissertation
Hoe de algemene woordenschat uitbreiden/verbeteren bij anderstalige leerlingen en anderstalige nieuwkomers in het eerste leerjaar zodat ze meer en beter gaan babbelen in de klas?Hoe de algemene woordenschat uitbreiden/verbeteren bij anderstalige leerlingen en anderstalige nieuwkomers in het eerste leerjaar zodat ze meer en beter gaan babbelen in de klas?
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze bachelorproef ben ik op zoek gegaan naar methodes om de algemene woordenschat van anderstalige leerlingen en anderstalige nieuwkomers te vergroten. Als eerste ben ik de taalontwikkeling gaan bekijken bij kinderen met Nederlands als thuistaal en deze heb ik vergeleken met de tweede taalontwikkeling bij anderstalige leerlingen. Doorheen de bachelorproef heb ik niveauboxen ontworpen waarmee anderstalige leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen om hun woordenschat te verbeteren/vergroten. Dit heeft dan effect op het praten in de klas. De leerling die met de boxen aan het werk zijn gegaan zouden hierdoor beter en meer gaan praten in de klas.

Keywords


Dissertation
Hoe kan de leerkracht er in het immersieonderwijs voor zorgen dat de interactie in de vreemde taal tijdens groepswerk verbetert?
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Binnen het onderwerp 'Meer babbeltijd in de klas' heb ik volgende onderzoeksvraag opgesteld: 'Hoe kan de leerkracht er in het immersieonderwijs voor zorgen dat de interactie in de vreemde taal tijdens groepswerk verbetert?' Deze vraag kwam naar voor omdat ik mijn bachelorproef uitvoer in een immersieschool. In een immersieschool worden 50% van de vakken in een vreemde taal, namelijk het Nederlands gegeven. Het is hierbij de bedoeling dat de leerlingen de vreemde taal actief hanteren. In de praktijk blijkt dit niet altijd het geval. Vaak is de interactie beperkt en hanteren de leerlingen de moedertaal. Ik wou werkvormen integreren, tijdens groepswerken, die de interactie tijdens bestaande lessen bevorderde. Hieraan koppelde ik ook een puntensysteem om de leerlingen te motiveren om zoveel mogelijk tot Nederlandse interactie te komen. Uit dit onderzoek kwamen er nog deelvragen naar voor namelijk: - Welke invloed heeft de groepsverdeling op de interactie? - Wat is het effect van een langere tijd samen werken met dezelfde groep? - Wat is het effect van het aanbieden van een stimulans of motivatieprikkel? Tijdens de ontwerpweken heb ik dus werkvormen uitgetest in twee klassen van het 5e en het 6e leerjaar. Op die manier kon ik basis van observaties, bevindingen en reflecties bijsturen. Bestaande lessen werden aangepast zodat er groepswerk geïntegreerd werd, wat de leerlingen moest aanzetten tot meer interactie. Ook werd aan iedere les het puntensysteem gekoppeld. Met dit puntensysteem konden de leerlingen, wie zich het meeste inzetten, een beloning verdienen. Hierdoor was er meer inzet te merken. Na dit onderzoek kwam ik samen met de klasmentoren tot het besluit dat de motivatieprikkel, het puntensysteem, een zeer positieve invloed heeft op de leerlingen. Ze waren enorm gemotiveerd en hanteerden veel meer dan vroeger de Nederlandse taal. Op die manier verwierven ze de leerstof beter en sneller, in de vreemde taal. Ook was er een hoge betrokkenheid te merken bij alle leerlingen, wat anders minder het geval was bij groepswerken. Het puntensysteem moet nog blijven gehanteerd worden om effect te verkrijgen. Wanneer de leerlingen een les hadden, waaraan het puntensysteem niet gekoppeld was, verminderde de kwaliteit van de interactie. Wanneer hier in de toekomst meer op ingezet wordt, kan dit wel nog positief evalueren. Daarnaast gaven de leerlingen zelf ook aan dat de vernieuwende werkvormen als positief ervaren werden. Ook bracht het samenwerken voor een langere tijd in dezelfde groep verschillende voordelen met zich mee. Zo was er veel tijdswinst te merken en verliep het groepswerk organisatorisch vlot. Op sociaal vlak was er ook een positief effect merkbaar. Dankzij de interventies was er duidelijk meer interactie in de vreemde taal tijdens groepswerk, maar de ontwerpen hadden dus ook andere positieve effecten.

Keywords


Dissertation
Hoe kunnen de verschillende doelen rond zelfregulerend vermogen worden ingezet om het eigenaarschap over het leerproces van de oudste leerlingen uit de lagere school te vergroten?
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze bachelorproef ligt de focus op de persoonsgebonden ontwikkeling van de leerlingen. Bij de aanvang van de bachelorproef werd er gestart met het uitvoeren van een literatuurstudie. Vervolgens werd er een praktijkanlayse uitgevoerd om de noden van VBS Berchem-Kwaremont inzake dit onderwerp te ontdekken. Uit deze analyse is gebleken dat de school de zelfstandigheid en het eigenaarschap over het leerproces bij de leerlingen wou vergroten. Vanuit een combinatie van de verschillende elementen die in de literatuurstudie en praktijkanalyse naar voor kwamen werd de onderzoeksvraag opgesteld. Op basis van deze onderzoeksvraag werden er een aantal instrumenten ontwikkeld die deel uitmaken van het eindproduct, namelijk een handleiding. Deze handleiding heeft als doel het eigenaarschap over het leerproces in handen van de leerlingen te leggen. In deze handleiding kan u ondermeer lesfiches, didactische suggesties en materiaal terugvinden.

Keywords


Dissertation
Hoe kan je als leerkracht werken aan inclusie rekening houdend met de brede context?
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ieder kind groeit op in een bepaalde context. Als individu heb je daar een beeld van. Als je een kind observeert, zie je dat kind in een bepaalde context. Op basis daarvan wordt het beeld gevormd. Hoe beter je een beeld hebt van de maatschappelijke context, hoe beter je beeld. De verschillen worden duidelijker als je weet hoe het kind in een socio-economische positie in de maatschappij zit. We wilden hierover meer te weten komen en voerden daarvoor het nodige onderzoek uit. Door het voeren van praktijkonderzoek in Tanzania en in België, konden we onze bevindingen koppelen aan ons eigen referentiekader en dat van anderen. We gingen op zoek naar verschillen en gelijkenissen tussen verschillende culturen. De focus ligt meestal op de verschillen, maar wij vonden het belangrijk om ook de gelijkenissen te benadrukken. Wat we precies gedaan en onderzocht hebben tijdens onze buitenlandse stage in Tanzania, wordt doorheen deze bachelorproef verklaard aan de hand van een literatuurstudie gevolgd door een ontwerp. Bij het maken van het ontwerp, baseerden we ons op onze eigen ervaringen en kennis die we opgedaan hebben tijdens onze stages en op de resultaten van ons onderzoek.

Keywords


Dissertation
Meer babbeltijd in de klas
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Meer babbeltijd in de klas Hoe kunnen we leerkrachten met een leidraad van handige tips ondersteunen zodat kinderen in interactie kunnen gaan met elkaar tijdens de niet-talige vakken.

Keywords


Dissertation
Hoe kunnen we bij de oudste kleuters een duurzame houding stimuleren aan de hand van een wekelijkse activiteit?
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De bachelorproef gaat over hoe je de oudste kleuters kan stimuleren om een meer duurzame houding aan te nemen. In deze bachelorproef is er een onderzoek gedaan over hoe we de oudste kleuters duurzame ontwikkeling kunnen bijbrengen door middel van een activiteitenkoffer.

Keywords

Listing 1 - 10 of 106 << page
of 11
>>
Sort by