Narrow your search

Library

VIVES (554)


Resource type

dissertation (554)


Language

Dutch (525)

English (29)


Year
From To Submit

2018 (293)

2017 (261)

Listing 1 - 10 of 554 << page
of 56
>>
Sort by

Dissertation
Uitwerking onthaalbeleid gedetineerden penitentiair complex Brugge
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor u ligt de samenvatting die wij, studenten sociaal agogisch werk van Hogeschool Vives Kortrijk, hebben opgesteld in het kader van onze bachelorproef. Onze groep bestaat uit verscheidene opleidingen uit SAW. Deze diverse samenstelling zorgt voor een multidisciplinaire kijk op onze bachelorproef. Wij kregen vanuit het PCB de aanvraag om het huidige onthaalbeleid van Mannen II te herwerken. Met deze aanvraag in ons achterhoofd, werden we uitgenodigd om een algemene rondleiding te volgen om op die manier kennis te maken met het huidige gevangeniswezen. De basisdoelstelling luidde als volgt: het onthaalbeleid van Mannen II herwerken. Dit is een afdeling waar beklaagden en kortgestraften verblijven. Wij vonden het interessant om ons herwerkt onthaalbeleid door te trekken naar de andere zes afdelingen binnen het PCB (Vrouwen, Mannen 1 …). Vandaar kozen wij ervoor om deze als uitbreidingsdoelstelling te beschouwen. Wij achten dit mogelijk mits enkele aanpassingen aan onze producten. In wat volgt, zullen we kort onze producten toelichten. Als eerste is er de onthaalbrochure. Dit is een compacte brochure met praktische informatie. Deze brochure wordt aan de beklaagde/gedetineerde meegegeven op het moment dat de onderzoeksrechter een vrijheidsberoving oplegt. Deze brochure kan ook als bijlage bij de aanmeldingsbrief gevoegd worden. De onthaalbrochure wordt in het Nederlands, Frans en Engels aangeboden en kan ook als poster opgehangen worden. Daarna is er een onthaalfilmpje, die te zien is in de wachtkamer. Op dit filmpje krijgt de beklaagde/gedetineerde de komende stappen te zien die zullen volgen voordat hij op cel terecht komt. Vervolgens zijn er de posters op sectie. Deze geven een visueel overzicht weer van de dagindeling. We maakten een onderscheid tussen de voor- en namiddag zodat er geen verwarring kan ontstaan. Er is ook een checklist voorzien voor de sectiebeambte. Op deze checklist worden er enkele aandachtspunten opgesomd waar de beambte rekening mee moet houden. Zo krijgt elke gedetineerde dezelfde informatie tijdens het onthaalmoment. Ons volgende product is het informatiekrantje. Dit is een korte, laagdrempelige en visuele versie van het huishoudelijk reglement. Dit krantje bestaat uit heel wat pictogrammen, maar wordt ook in zes talen aangeboden. Deze zijn Nederlands, Frans, Engels, Spaans, Arabisch en Russisch. Tenslotte is er nog het Tv-kanaal Info1. Dit is een kanaal dat standaard aangeboden wordt op cel. Op dit kanaal worden er diensten, recepten, praktische weetjes … meegegeven aan de gedetineerde. Dit is al een zeer uitgebreid, gestructureerd en goed uitgewerkt project. We behielden dit kanaal, maar gaven enkele suggesties mee als aanvulling tot optimalisatie. Doorheen de uitwerking van onze producten, stootten wij doorgaans op enkele hindernissen. Zo dienden we rekening te houden met de grote hoeveelheid beschikbare informatie, de multiculturaliteit en de laagdrempeligheid. Daarnaast waren er ook enkele hindernissen van praktische aard, nl. het gebrek aan budgettaire middelen, gebrek aan laptops en internet en geen eenduidige antwoorden op vragen. Wij hebben nog enkele suggesties om het onthaalbeleid op lange termijn verder te optimaliseren. Eerst en vooral lijkt het ons bijzonder belangrijk om alle documenten die in verband staan met het onthaalbeleid, zo up-to-date mogelijk te houden. Verder lijkt het ons ook interessant om in de toekomst aan de slag te gaan met een meter/petersysteem of een onthaalmoment in groep.

Keywords


Dissertation
Je bent jong en je wilt wat
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze bachelorproef gaat uit van het Vlaams Departement Jeugd, Cultuur en Media. Zij staan elke regeerperiode in voor het opstellen van een Vlaams jeugd- en kinderrechtenbeleidsplan. De opdracht die ons toegewezen werd, bestaat uit de omgevingsanalyse van het Vlaams Jeugd- en kinderrechtenbeleidsplan van 2020 – 2024. Deze analyse heeft als doel de huidige situatie in kaart te brengen en het nieuwe beleid voor kinderen en jongeren van een stevige basis te voorzien. We willen bereiken dat de noden en behoeften van de jongeren mee worden opgenomen in het beleid van de volgende regeerperiode. Het type onderzoek dat we hanteren is een kwalitatief onderzoek. Als groep hebben we gekozen voor de volgende centrale onderzoeksvraag: ‘Wat is de mening van jongeren, hun vertegenwoordigers en experts over prioritaire thema’s in de samenleving, in functie van het jeugd- en kinderrechtenbeleid 2020-2024?’ Dit vullen we aan met enkele deel onderzoeksvragen: •Welke prioriteiten komen vaak terug bij jongeren en experts? •Wat is de visie van jongeren en experts op de verschillende thema’s die we bevragen? •Welke veranderingen willen jongeren en experts zien in de toekomst? •Waar maken de jongeren en experts zich het meeste zorgen over? •Zien de experts het op sommige vlakken anders dan jongeren? •Wat vinden jongeren en experts goed aan het huidig beleid? Om de jongeren, professionals en experts te bevragen hebben we semigestructureerde interviews gebruikt. De leeftijd van de jongeren situeert tussen de 16 en 25 jaar. De experts en professionals komen uit een divers werkveld, voorbeelden hiervan zijn de hulpverleninginstanties, het onderwijs etc. In totaal zijn er 16 jongeren en 14 experts bevraagd. ‘Je bent jong en je wilt wat’ is de titel die wij hebben gekozen voor ons eindwerk. De achterliggende reden hiervoor is om duidelijk te maken dat de jongeren ook een stem en mening hebben over het beleid. Onze literatuurstudie bestaat uit verschillende thema’s die wij relevant vinden om te bevragen aan onze steekproef. De thema’s die we hebben gekozen zijn onderwijs, werk, armoede, vrije tijd, media, welzijn en diversiteit. In de literatuurstudie volgt een verdere verdieping van al deze thema’s. Hierbij hebben wij telkens de link gelegd met het huidige beleid, alsook hebben we initiatieven en voorstellen van relevante experts benoemd, vervolgens zijn we op zoek gegaan naar verschillende instanties die zich inzetten per thema. Omdat het thema ‘welbevinden’ binnen elk onderwerp kan geplaatst worden, hebben we ervoor gekozen om ook telkens per onderwerp de link te leggen met het welbevinden van de kinderen en jongeren binnen onze doelgroep. Tot slot hebben we per thema een aantal artikels en boeken in onze literatuurstudie opgenomen, waarvan we denken dat ze een meerwaarde kunnen bieden voor deze paper. Na het interviewen van de jongeren, professionals en experts hebben we per thema alle conclusies samengebundeld. Hierin vinden we de visies, ideeën en voorstellen over hoe zij een perfecte samenleving zien op bovenstaande vlakken. Om deze conclusies op een originele manier over te brengen en te presenteren hebben we gekozen om een eigen krant samen te stellen. Per thema is een redacteur aangesteld. Om de krant wat luchtiger te maken hebben we foto's en quotes gebruikt.

Keywords


Dissertation
Een veelzijdige sensibiliseringscampagne rond alcoholgebruik vanuit de noden van onze doelgroep in de private en openbare onderwijsinstellingen in Tiruchirappalli
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We ontwikkelden een ‘sensibiliseringsbox’ als eindproduct voor ons ‘Mobility Windows Project’ in Tiruchirappalli (India). We gingen in de lokale gemeenschap op zoek naar een actueel probleem waarrond gewerkt kon worden. In nauwe samenwerking met ‘MM Trust’, een sociale organisatie die op zoveel mogelijk domeinen hulp biedt in deze regio, ontwikkelden we een product waarmee we de groeiende alcoholproblematiek kunnen aanpakken. Uiteindelijk kwamen we tot een afgewerkt, duurzaam product om jongeren te sensibiliseren.

Keywords


Dissertation
(Pleeg)kinderen met hechtingsproblemen in het gewoon lager onderwijs
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pleegkinderen of kinderen die uithuisgeplaatst worden, hebben vaak te kampen met een hechtingsproblematiek. Deze kinderen hebben dan een onveilige affectieve band (hechting) opgebouwd met hun primaire verzorgers. Hechting speelt een belangrijke rol bij een gezonde ontwikkeling van het kind. Een hechtingsproblematiek kan zich op verschillende manieren uiten in het gedrag. Dit gedrag is verschillend van kind tot kind. Vaak vertonen kinderen met een hechtingsproblematiek emotionele- en gedragsproblemen. Om met dit gedrag te kunnen omgaan, voorziet de dienst voor Pleegzorg in psychologische begeleiding voor de kinderen, ouders en pleegouders waar nodig. (Pleeg)kinderen met een hechtingsproblematiek worden vaak ondergebracht in type drie van het bijzonder onderwijs. Het bijzonder onderwijs biedt voor deze kinderen namelijk educatie aan rond het werken aan een positief zelfbeeld, sociale vaardigheden, kritische zelfevaluatie en leren omgaan met emoties. Leerkrachten in het bijzonder onderwijs hebben door hun opleiding kennis over hechtingsproblemen. Zij zijn als beginnende leerkracht omringd door collega’s die ervaring en expertise bezitten rond de omgang van kinderen met hechtingsproblemen. Kennis en expertise die leerkrachten in het gewoon lager onderwijs vaak ontbreken. Omwille van de invoering van het M-decreet bestaat de mogelijkheid dat kinderen met een hechtingsproblematiek nu vaker terug te vinden zijn in het gewoon onderwijs. Om leerkrachten uit het gewoon lager onderwijs kennis en expertise bij te brengen voorziet de regelgeving ondersteuning voor leerkrachten in het gewoon lager onderwijs. Dit onder andere door het zorgcontinuüm en de recente invoering van het ondersteuningsnetwerk. Via een kwalitatief onderzoek werd doormiddel van gestructureerde interviews bij zeventien leerkrachten uit het gewoon lager onderwijs te Brugge onderzocht of deze voorziene ondersteuning ook in de praktijk voelbaar is. Uit deze interviews blijkt dat de bevraagde leerkrachten uit het gewoon lager onderwijs onvoldoende ondersteuning ervaren in de praktijk rond de omgang met kinderen met een hechtingsproblematiek. In eerste instantie wordt in deze bachelorproef aangetoond hoe deze bevinding tot stand kwam. Vervolgens worden enkele adviezen geformuleerd om te kunnen voorzien in voelbare ondersteuning rond de omgang met kinderen met een hechtingsproblematiek in de praktijk.

Keywords


Dissertation
Gedragsproblemen op school
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We beginnen met hoofdstuk 1, waarin de normale ontwikkelingspsychologie van het kind wordt toegelicht. De verschillende domeinen fysieke ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling, sociale ontwikkeling, persoonlijkheid en morele ontwikkeling komen in dit hoofdstuk aan bod. Bij de fysieke ontwikkeling wordt er dieper ingegaan op de psychische gezondheid en de motorische ontwikkeling van lagere schoolkinderen. Daarnaast wordt er stilgestaan bij de sociale voordelen van fysieke competentie. Bij de cognitieve ontwikkeling wordt er ingegaan op de theorie van Piaget. Verder wordt er ingegaan op Vygotsky's visie op de cognitieve ontwikkeling en het onderwijs. Op het einde van de cognitieve ontwikkeling is er een korte weergave van de taalontwikkeling. In het onderdeel rond de sociale ontwikkeling wordt er ingegaan op de vriendschappen die kinderen aangaan. Er wordt gekeken naar de populariteit van de kinderen en hoe kinderen sociaal competenter kunnen worden. Het verschil tussen jongens en meisjes wordt ook toegelicht. Tenslotte wordt er kort vermeld welke link er eventueel kan zijn tussen pesten en het tekort hebben aan bepaalde vaardigheden. Bij persoonlijkheid, wordt ingegaan op de persoonlijkheidsontwikkeling volgens Erikson. Ook het zelfbeeld en de eigenwaarde van het kind worden besproken. Ten slotte wordt bij de morele ontwikkeling stilgestaan bij de definitie van moraliteit en de theorie van Kohlberg rond morele ontwikkeling. Als laatst komt ook de morele ontwikkelingspsychologie van Piaget aan bod. In hoofdstuk 2 wordt ingegaan op gedragsproblemen. Er wordt weergegeven wat gedragsproblemen zijn. Er wordt ook dieper ingegaan op de oorzaken en de mogelijke beïnvloedende factoren van gedragsproblemen. Er wordt ingegaan op factoren binnen de persoon zelf, zoals persoonlijkheid en aanleg/erfelijkheid. Daarna bespreken we beïnvloedende factoren binnen het gezin, zoals het gezinsfunctioneren, de opvoedingsstijl en probleemgedrag bij de ouders, alsook schoolse factoren die een invloed kunnen hebben op gedragsproblemen. Tenslotte wordt geëindigd met ruimere omgevingsfactoren. In hoofdstuk 3 wordt er stilgestaan bij enkele bestaande methodieken. We bespreken time-out, Life Space Crisis Intervention, het TOPspel, het ABC-schema, gedragskaarten en herstelgericht werken. Ook wordt reeds een algemene aanpak met tips toegelicht. Daarnaast worden twee externe bezoeken bij scholen die veel ervaring hebben met gedragsproblemen toegelicht. In hoofdstuk 4 wordt het intern onderzoek bij de projectschool toegelicht. Om de onderzoeksvragen te beantwoorden werd gekozen om enquêtes af te nemen. Hiermee kregen we meer zicht op wat de leerkrachten als gedragsproblemen zien. We wilden van alle leerkrachten weten welke problemen zij ervaren, hoe ze erop reageren en of ze denken dat hun manier van reageren werkt. Ook vroegen we hen waarop ze hun aanpak baseren. Op basis van hun antwoorden in de enquête kozen we enkele leerkrachten uit om hun antwoorden te concretiseren in een interview. Hoofdstuk 5 gaat dieper in op de handleiding die we hebben uitgewerkt. Algemeen is deze methodiek bedoeld om leerkrachten een leidraad aan te bieden omtrent hoe ze gepast en op uniforme manier kunnen reageren op ‘probleemgedrag’ in verschillende schoolcontexten. De handleiding bestaat uit criteria om de ernst van het gedrag te bepalen en daaraan gekoppeld een beschrijving hoe de leerkracht op het gedrag kan reageren. Dit wordt geïllustreerd aan de hand van voorbeelden.

Keywords


Dissertation
Let's talk about stress, TE. Let’s talk about you and me.
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze bachelorproef komt er vanuit de vraag van TE Connectivity Oostkamp, ontwerper en producent van connectoren en sensoren voor de mobielsector. Na het doorvoeren van het jaarlijkse risicoanalyse willen ze dit jaar focussen op de psychosociale risico’s. Ze hebben onze hulp ingeroepen bij het als deel van hun actieplan. Wij werken rond de primaire en secundaire preventie van de psychosociale risico’s met extra aandacht voor het thema burn-out. Na een uitgebreide literatuurstudie, een bezoek aan het bedrijf en het deelnemen aan een ‘Health Awareness Training’ hadden we genoeg informatie om tot een plan van aanpak te komen. Het resultaat van onze bachelorproef bestaat uit een uiteenlopend geheel van verschillende eindproducten. We proberen op verschillende manieren een antwoord te bieden op onze startformulering. (Hoe kan TE Connectivity een cultuur van bespreekbaarheid rond psychosociale risico’s in het bedrijf creëren waarbij leidinggevenden een eerste aanspreekpunt kunnen vormen voor werknemers in verband met stressgerelateerde problemen? Hoe voorkomen we burn-out bij leidinggevenden?) We adviseren het bedrijf om in te zetten op een sterke pauzeruimte die zich volledig apart van de werkruimte bevindt. Een pauzeruimte die zorgt voor rust en die uitnodigt tot gesprek. Aan de hand van een lijst met tips en een aantal criteria waaraan een goede pauzeruimte voldoet, hopen we het dat het bedrijf hierop zal inzetten. Het grootste deel van onze bachelorproef hebben we ingezet op het omvormen van de functioneringsgesprekken. We willen deze gesprekken regelmatiger plannen en niet stoppen als een werknemer tien jaar in dienst is. De afstand tussen de werknemer en leidinggevende wordt kleiner en we maakten een selectie van tools die tijdens het gesprek gebruikt worden. Deze tools maken gesprekken over stress en gevoelens makkelijker en zorgen voor meer dialoog. Na bevraging bij leidinggevenden omtrent stress, werkdruk, herstelbehoefte konden we een goede selectie maken van de tools waar het meest nood aan is. Het werd duidelijk dat de leidinggevenden nog nood hebben aan vorming rond het opvangen van de signalen van burn-out bij hun werknemers. Als laatste geven we het idee mee om een ‘jobswitch’ te organiseren. Een moment waarbij een werknemer en leidinggevende elkaars takenpakket leren kennen door een aantal uren mee te lopen met elkaar. Tijdens dit moment proberen ze samen de functie van de andere uit te voeren. Dit zorgt voor een kleinere afstand tussen de werknemer en hun leidinggevende. Ze leren elkaar kennen en krijgen meer respect voor de functie van de ander. Als tip geven we het bedrijf de aanbeveling mee om de studenten van volgend jaar hetzelfde interview te laten afnemen van de leidinggevenden. Op die manier kan in kaart gebracht worden hoe de functioneringsgesprekken evolueren en hoe nuttig onze aanbevelingen zijn.

Keywords


Dissertation
Een evaluatie van de veiligheid op Gent-Wevelgem: een kwalitatief onderzoek naar de huidige veiligheidsmaatregelen met oog op het op stellen van een intern en integraal veiligheidsplan
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gent-Wevelgem is een groeiend evenement dat gepaard gaat met verhoogde veiligheidsrisico’s. Daarom werd op vraag van de organisatie in een bachelorproef door vier studenten Bachelor Maatschappelijke Veiligheid nagegaan hoe de veiligheidsaspecten worden vormgegeven op het evenement. Aan de hand van een kwalitatief onderzoek worden er aanbevelingen geformuleerd met het oog op het opstellen van een intern noodplan. Om het onderzoek te onderbouwen werd een literatuurstudie uitgevoerd waarin relevante veiligheidsactoren, de wetgeving die betrekking heeft op wielerwedstrijden en noodplanning besproken. Naast de literatuurstudie is er het kwalitatieve onderzoek dat uit twee luiken bestaat. Enerzijds is er de niet-participerende observatie van de 79e editie van Gent-Wevelgem. Anderzijds zijn er semigestructureerde interviews met de organisatie, lokale overheden, veiligheidsdisciplines en externe actoren. Aan de hand van ons kwalitatief onderzoek werd een analyse gemaakt van de huidige situatie omtrent het huidige veiligheidsbeleid en de werking van de verschillende actoren. Met de verzamelde informatie wordt in hoofdstuk 4 overgegaan tot aanbevelingen voor een veiliger verloop van de volgende edities van Gent-Wevelgem. Tot slot stelden we een intern noodplan op dat een aanzet kan zijn tot een bijzonder nood- en interventieplan. Het intern noodplan biedt een overkoepelende structuur die een houvast kan aanreiken aan alle betrokken actoren. Het is een levend document waarin alle noodzakelijke informatie inzake het veiligheidsgebeuren staan vermeld. Zo bevat het onder andere geografische en chronologische gegevens, een risicoanalyse, inzetbare interventiemiddelen, relevante contactgegevens en een oplijsting van alle randactiveiteiten.

Keywords


Dissertation
Stories Behind The Frontdoor
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Stories Behind The Front Door Als onderdeel van het project Shake Hands With The City van de organisatie De Figuranten zetten wij met acht studenten aan de afstudeerrichting S.P.A.C.E. ons eigen project op poten. Het project genaamd Stories Behind The Front Door is een sociaal artistiek wijkproject in de Tuinwijk van Menen. Gedurende acht weken gingen wij op zoek naar verhalen in en van de Tuinwijk. Het thema van het project was “heimat”, dus gingen we op zoek naar herinneringen, verhalen en plaatsen waar de inwoners van de Tuinwijk zich het meeste thuis voelen. Rond de input die we rond het thema van de wijk kregen moesten we verwerken op een artistieke manier om op het einde van het project aan de mensen terug te kunnen tonen. Eerst en vooral organiseerden we koffie, thee en taart namiddagen. Deze gingen door op vrijdagnamiddag op het Diksmuideplein. Op deze namiddagen probeerden we contact te leggen met de inwoners van de Tuinwijk. Daarnaast organiseerden we op woensdagnamiddag kunstactiviteiten voor kinderen op het Kersenplein. Zo probeerden we niet enkel de volwassenen maar ook de kinderen te betrekken in ons project. Met de kinderen gingen we weven, stickers maken, stencils maken,... Naast deze namiddagen lieten wij ook artistieke sporen na in de Tuinwijk. Dit vooral als sneak peak naar ons evenement toe die we op het einde organiseerden. Louise liet papieren bloemen achter in de wijk, Emma bracht poëzie aan de voordeur, Anu liet geschilderde sleutels na,... Dit zijn allemaal voorbeelden van “sporen” die we nalieten om ons toonbaar te maken aan de wijk. Als eindpresentatie van ons project organiseerden we een evenement op dinsdagavond 20 juni 2017. Op het evenement zelf stelde elke student zijn eigen artistiek werk tentoon in een voortuintje van een inwoner van de Tuinwijk. De artistieke werken zijn gevarieerd en omvatten verschillende kunstvormen en expressie. Er waren live performance en poëzie, audio en video installaties, beeldend werk. Onze ontmoetingsplaats voor het evenement was het Diksmuideplein (waar koffie en thee momenten waren). Van daaruit kreeg iedereen een kaart met een plannetje met de plaatsen waar ons artistiek werk werd tentoongesteld . Er was natuurlijk ook een hapje en een drankje voorzien om de inwoners en bezoekers dichter bij elkaar te brengen. Ons project was een boeiende ervaring met enorm veel groeikansen, zowel op individueel vlak als in groep. We kregen enorm veel kansen, vrijheid en vertrouwen van De Figuranten zelf, en hebben deze dan ook optimaal benut.

Keywords


Dissertation
Sociale media in Gemeenschapsinstelling De Zande: liken of niet?
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

«SOCIALE MEDIA IN GEMEENSCHAPSINSTELLING DE ZANDE CAMPUS RUISELEDE: LIKEN OF NIET?» Deze bachelorproef is het sluitstuk van onze opleiding binnen het departement Sociaal-Agogisch Werk aan de Hogeschool VIVES in Kortrijk. Wij zijn een multidisciplinaire bachelorproefgroep van acht studenten uit verscheidene opleidingen. Deze opleidingen zijn Orthopedagogie, Toegepaste Psychologie, Sociaal Werk en Maatschappelijke Veiligheid. Tot op heden is het gebruik van sociale media binnen de gemeenschapsinstelling verboden. Dit wil zeggen dat jongeren geen gebruik kunnen maken van een gsm, pc en tablet. Er is geen internet aanwezig, alsook is er geen mogelijkheid om sociale media te gebruiken binnen de voorziening. Enkele begeleiders creëerden een opening tot het gebruik van sociale media in begeleidingsmomenten. Een opening die ons aan het denken zette. Dit rapport is opgedeeld in zeven hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk verduidelijken we begrippen zoals sociale media en jongeren. We zetten bovendien enkele feiten en cijfers op een rijtje en vergelijken de werking van De Zande met vergelijkbare instellingen in het buitenland. Om deze feiten en cijfers te bekomen, hadden we interviews met contactpersonen uit Nederland, Zweden, Slovenië, Denemarken en Polen. In het tweede hoofdstuk lichten we de belangen van sociale media voor De Zande toe. Vervolgens staan we stil bij de risico’s die verbonden zijn aan het integreren van sociale mediagebruik. Het draagvlak van de gemeenschapsinstelling wat betreft integratie van sociale media wordt beschreven in hoofdstuk vier. In hoofdstuk vijf trekken we conclusies uit de voorgaande vier hoofdstukken. In hoofdstuk zes geven we aanbevelingen op vlak van beleid, begeleiders en jongeren over hoe sociale media volgens ons het best geïmplementeerd kan worden. Deze aanbevelingen kunnen De Zande op weg helpen met het sociale mediagebruik in de toekomst. Hoofdstuk zeven gaat dan specifiek over onze praktische toolbox met educatieve en sensibiliserende tools rond sociale media. We ontdekten tijdens ons onderzoek dat het integreren van sociale media binnen Gemeenschapsinstelling De Zande van groot belang kan zijn. Op basis van alle verzamelde info, creëerden we onze LIKEME?-box. In deze box verzamelden we materiaal rond bewustwording en sensibilisering van sociale media met zijn gevaren, zowel voor jongeren als voor begeleiders. We werkten dit uit in de vorm van spelmateriaal en fiches voor individuele begeleiding. Verder werkten we een uitgebreid aanbod uit aan boeken, films en muziek voor de gemeenschapsinstelling met daaraan gekoppeld een reflectietaak.

Keywords


Dissertation
Preventiecampagne tegen pesten bij hogeschoolstudenten
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aanleiding en probleemstelling Steeds meer worden hogescholen geconfronteerd met pestgedrag binnen hun schoolgroep. Men beseft dat men meer aandacht moet besteden aan dit thema maar dit staat nog in de kinderschoenen. Ook binnen Hogeschool VIVES wil men het pestgedrag aanpakken. Dit gedrag treedt ook hier steeds meer op de voorgrond als probleem. Het leek ons een unieke kans om dit als thema te gebruiken van onze bachelorproef. In functie hiervan stelden we deze bachelor proef op. Via onze campagne willen we pestgedrag tegen gaan en streven naar een goede sfeer tussen studenten. Concreet kregen we de opdracht van onze opdrachtgever om een campagne uit te werken die omstaanders aanspreekt om in te gaan tegen pestgedrag. De vraag om rond dit thema een campagne uit te werken komt vanuit Dienst Onderwijsbeleid van de Hogeschool VIVES te Kortrijk. Lisa Neyrinck is onze contactpersoon. Alle stappen die we ondernamen waren in functie van het beantwoorden van onze probleemstelling: ‘Hoe kunnen we op een creatieve manier een preventiecampagne tegen pesten, gericht op de omstaanders, opstarten in de Hogeschool VIVES Kortrijk?’. Vanuit deze probleemstelling stelden we ook enkele doelen op. Deze zijn pestgedrag verminderen in de Hogeschool VIVES Kortrijk of het zelfs stopzetten van pestgedrag. Daarnaast willlen we aantonen aan de studenten dat ze als omstaander een cruciale rol spelen in het tot stand houden van pestgedrag en hen mogelijkheden aanreiken om hierop te reageren. Een gedetailleerde versie over de doelen kunt u terugvinden in onze paper. Aanpak In de eerste plaatst startten we met een literatuurstudie. Hierin zochten we diverse informatie rond het thema pesten. We definieerden de term pesten en bekeken de verschillende vormen ervan. Daarnaast vonden we het ook belangrijk om onze blik te verruimen. Hiervoor gingen we op zoek naar informatie in zowel het binnen- als het buitenland. We verdiepten ons ook in verscheidene verklaringsmodellen die duidelijkheid boden over het waarom van pesten. Bijkomend vonden we het belangrijk om het slachtoffer, de omstaander en de dader heel nauwkeurig in kaart te brengen. Eens we de literatuurstudie afsloten, kozen we ervoor om een uitgebreide brainstorm uit te voeren aan de hand van de bloemassociatie. Zo kon elk groepslid een divers aanbod aan ideeën opgeven. Deze ideeën sorteerden we in de COCD-box. We maakten in groep een selectie van de beste ideeën waarmee we later aan de slag konden. Uiteindelijk kwamen al onze uitgewerkte materialen voort uit deze creatieve denkfase. Deze zijn: • Bladwijzer • Markeerstift • Vloersticker • Poster • Spiegelsticker in toilet • Flowchart Daarna begonnen we aan het ontwerpen van onze materialen. Hiervoor konden we rekenen op de hulp van de ‘dienst Communicatie’ van VIVES Kortrijk. De praktische uitwerking van onze materialen gaven we vorm door de uitwerking van een draaiboek. We kozen ervoor om deze materialen te evalueren. Hiervoor gingen we interviewden we de studie- en trajectbegeleiders van de verschillende departementen binnen VIVES Campus Kortrijk. Ook de studenten werden ondervraagd. Dit gebeurde via een online medium die ze anoniem konden invullen. Hiervan kunt u een gedetailleerde uitschrijving terugvinden in onze paper.

Keywords

Listing 1 - 10 of 554 << page
of 56
>>
Sort by