Listing 1 - 10 of 786 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Aangezien we nauwelijks kennis hadden over het koudemiddel CO2, volgden we een bootcamp in het bedrijf Frigro te Moorsele. Al snel bleek dat CO2 een perfect koudemiddel is om te gebruiken in het warmtepompproces. CO2 heeft namelijk als eigenschap dat het hoge temperaturen en drukken kan bereiken en daarmee kunnen we een centrale verwarming of sanitair warm water verwarmen. In ons onderzoek hadden we aandacht voor de warmterecuperatie. Na het onderzoek hebben we ook het P&ID-schema van vorig jaar aangepast en dit schema ook praktisch uitgewerkt. Verdere uitleg over de installatie vindt u verder in onze bachelorproef.
Choose an application
Wij kozen voor deze proef omdat waterstof volgens ons wel de toekomst is. Er zal hier later veel rond te doen zijn. Het leek ons interessant om hier een stukje aan bij te dragen aan de hand van onze bachelor proef. De bedoeling van onze proef was om de Honda GX340 motor op benzine en waterstof te laten draaien. Dit deden we aan de hand van injectie. Hiervoor moesten we nieuwe stukken ontwerpen zoals de inlaatcollector, uitlaat en andere. Om de motor op injectie te laten draaien in plaats van carburatie hadden we een stuurdoos nodig. We hebben hiervoor gebruik gemaakt van de DTA T2. Zo konden we onze motor mappen. Om de stuurdoos goed te laten werken hadden we ook verschillende sensoren nodig zoals lambdasensor, krukassensor. Voor deze sensoren hebben we dan verschillende houders gemaakt om deze te kunnen bevestigen. We hebben onze proef grotendeels volbracht zo heeft de motor gedraaid op benzine injectie. Dit was echter moeilijker dan voorzien, de DTA T2 had moeite om de gebruikte bobines aan te sturen. Dit heeft wat van onze tijd gekost waardoor we helaas niet meer aan de waterstof injectie zijn geraakt. De motor is hier wel op voorbereid zo is er al een injector voor waterstof geplaatst. De nokkenas met encoder is ook geplaatst zodat er met een andere ECU verder op H2 gewerkt kan worden.
Choose an application
Deze bachelorproef omvat het uitvoeren van aanpassingen aan rallyonderdelen zodat deze op een BMW E21 passen. Ook het versterken van bepaalde onderdelen van de kas rekening houdend met het gewicht horen hierbij. Als uitbreiding kregen we de opdracht om de motor na te kijken. Het maken van de kabelboom behoort ook tot een van de vele uitdagingen.
Choose an application
In deze bachelorproef beschrijven we het ontwerp en de realisatie van een opspankaliber voor het honen, met als deelopdracht het vernieuwen van de hoonstenen. Het is van belang dat de opspantijd van de werkstukken en de hoonstenen verkleind wordt en dat het honen nauwkeuriger verloopt. Daarnaast willen we dat het opspannen van de werkstukken minder arbeidsintensief is. Om de hoonstenen te vernieuwen hebben we een alternatief gezocht voor het lijmen van de stenen in de houders en het gebruik van schuurpapier, om te finiseren. Dit hebben we kunnen doen met behulp van een klemsysteem, waarbij een klemstuk met behulp van twee bouten de steen in de houder vastzet. Voor het ruwen en finiseren hebben we nieuwe stenen besteld. Na het testen van de hoonstenen kunnen we vaststellen dat er voldaan wordt aan de opgegeven ruwheid van het stuk. Daarnaast hebben we een tijdsbesparing van ongeveer één uur doordat er niet meer gelijmd hoeft te worden. In de toekomst zal er gekeken worden om deze hoonstenen toe te passen op alle types. Bij het ontwerpen van het opspankaliber hebben we enkele voorstellen uitgewerkt en deze aan de hand van hun voor- en nadelen vergeleken. Daarna hebben we met behulp van een eisenmatrix het meest geschikte voorstel gekozen. Nadat we ons hoonkaliber uitgewerkt hebben, konden we deze testen. Tijdens het testen hebben we de opspantijd opgemeten. Deze tijd is gemiddeld zes minuten. De opspantijd van de werkstukken met het oude systeem bedraagt gemiddeld 30 minuten. Met het vernieuwde systeem worden 24 minuten per werkstuk bespaard. Na enkele testen kunnen we concluderen dat ons opspankaliber aan de vooropgestelde eisen voldoet.
Choose an application
De bachelorproef werd uitgevoerd in ScioTeq te Kortrijk. De opdracht was om een bestaande schakeling voor het meten van stromen en spanningen van de toestellen in de klimaatkast, te verbeteren. Tot nu toe gingen de data tijdens de opstart van de toestellen verloren. Het doel van deze opdracht was ervoor zorgen dat de schakeling in staat was om onafhankelijk van de klimaatkast te werken. Daarnaast moest de visualisatie van de data overzichtelijker gemaakt worden. Nu is het voor de techniekers niet eenvoudig om in te zoomen op hun visualisatie. Om te beginnen hebben we de huidige schakeling geanalyseerd om zo te weten wat er aangepast moet worden en wat er kan behouden worden. We veranderden een groot deel van de eerste PCB. De grootste aanpassingen waren een nieuwe temperatuur schakeling, connectie voor het TFT-scherm en een volledige SMD- uitvoering realiseren. Vervolgens begonnen we met het programmeren van de microcontroller op het bord om alle spanningen en stromen van de toestellen serieel te sturen naar de computer. Daarna bedachten we een manier om alleen de gekozen toestellen te meten en door te sturen met behulp van een Windowsapplicatie. Die applicatie zet ook de data naar een database. Dan creëerden we een rapport in Power BI om de data uit de database te visualiseren. Ten slotte integreerden we onze schakeling in een presentatiemodel (voor de eindpresentatie) en in de klimaatkast en losten we de opgetreden problemen op. Nu kunnen de techniekers van Scioteq de gelogde data bekijken in het rapport van Power BI via één simpele link. De visualisatie biedt hun: filters om direct het toestel te vinden, alle belangrijke gegevens en betere zoomfuncties. Via het TFT-scherm aan de klimaatkast kan de technieker data lezen, kalibreren, instellingen aanpassen en warnings lezen. Via de applicatie kan de technieker de kanalen selecteren, de nodige info meegeven, instellingen aanpassen en een samenvatting krijgen op het einde van de logging.
Choose an application
De bachelorproef werd uitgevoerd in ScioTeq te Kortrijk. De opdracht was om een bestaande schakeling voor het meten van stromen en spanningen van de toestellen in de klimaatkast, te verbeteren. Tot nu toe gingen de data tijdens de opstart van de toestellen verloren. Het doel van deze opdracht was ervoor zorgen dat de schakeling in staat was om onafhankelijk van de klimaatkast te werken. Daarnaast moest de visualisatie van de data overzichtelijker gemaakt worden. Nu is het voor de techniekers niet eenvoudig om in te zoomen op hun visualisatie. Om te beginnen hebben we de huidige schakeling geanalyseerd om zo te weten wat er aangepast moet worden en wat er kan behouden worden. We veranderden een groot deel van de eerste PCB. De grootste aanpassingen waren een nieuwe temperatuur schakeling, connectie voor het TFT-scherm en een volledige SMD-uitvoering realiseren. Vervolgens begonnen we met het programmeren van de microcontroller op het bord om alle spanningen en stromen van de toestellen serieel te sturen naar de computer. Daarna bedachten we een manier om alleen de gekozen toestellen te meten en door te sturen met behulp van een Windowsapplicatie. Die applicatie zet ook de data naar een database. Dan creëerden we een rapport in Power BI om de data uit de database te visualiseren. Ten slotte integreerden we onze schakeling in een presentatiemodel (voor de eindpresentatie) en in de klimaatkast en losten we de opgetreden problemen op. Nu kunnen de techniekers van Scioteq de gelogde data bekijken in het rapport van Power BI via één simpele link. De visualisatie biedt hun: filters om direct het toestel te vinden, alle belangrijke gegevens en betere zoomfuncties. Via het TFT-scherm aan de klimaatkast kan de technieker data lezen, kalibreren, instellingen aanpassen en warnings lezen. Via de applicatie kan de technieker de kanalen selecteren, de nodige info meegeven, instellingen aanpassen en een samenvatting krijgen op het einde van de logging.
Choose an application
In onze bachelorproef bespreken we welke aspecten, aan de Renault Clio Rally5, er kunnen aangepast worden en welke effecten deze zullen hebben op het rijgedrag. Wij kozen onderwerp door onze sterke interesse in motorsport en het afstellen van een rallywagen. Deze bachelorproef geeft een belangrijke basis voor zij die graag willen leren wat de effecten zijn op het rijgedrag van een auto bij bepaalde aanpassingen. Wij volgden onze bachelorproef en stage bij Niels Dewispelaere van ND Motorsport, een freelance technieker en setup ingenieur met jarenlange ervaring in zowel het wereldkapioenschap, internationale rally’s maar ook kleine rally’s hier in België. In het laatste semester van onze opleiding waren wij zeer vaak aanwezig in het atelier waar wij hielpen met de wagens in orde te zetten voor de komende rally. Een groot deel van onze kennis over het afstellen van een rallywagen is ons door meneer Dewispelaere aangeleerd tijdens deze periode. Daarnaast zorgden we zelf voor de nodig online research om dit samen te gieten tot één geheel. We kwamen al snel tot de conclusie dat er vijf aspecten waren die het meeste invloed hebben op het rijgedrag. Dit document is dan ook beperkt tot deze vijf belangrijkste die wij zullen bespreken. Ten eerste bespreken we de uitlijning van de auto, wat er zowel kan veranderd worden en welke effecten deze zullen hebben op de stuureigenschappen. Vervolgens komen de soorten remblokken aan bod die ter beschikking zijn voor de auto. Daarna bespreken we de rijhoogte en de gevolgen van het verlagen of verhogen. Ten slotte zullen we het hebben over de effecten van een stabilisatorstang gevolgd door een kort algemeen besluit.
Choose an application
We kozen voor het ontwerpen en realiseren van een langsbindstation voor melamineplaten omdat het ons een interessant, veelzijdig en uitdagend project leek. Het project bestond uit: een mechanisch deel, een elektrisch deel, een klein pneumatisch deel en een deel programmatie van een PLC. De doelstelling van deze opdracht was om het langsbinden van pakken afgewerkte melamineplaten op het einde van een productielijn efficiënter en ergonomischer te maken. Hiervoor moest een hulpmiddel bedacht worden dat de vroegere handmatige en omslachtige manier kon vervangen en in de productielijn geïntegreerd kon worden. Het einde van de productielijn bestond voorheen volledig uit rolbanen. Hier worden de pakken op getransporteerd naar de afpak, waar ze van de lijn gehaald worden door een vorkheftruk. Een bijkomend doel was om de zone rond de afpak veiliger te maken door het plaatsen van lichtschermen. Om de operatoren te helpen bij het aanbrengen van een langsbinding, ontworpen we een langsbindstation. Het langsbindstation bestaat uit twee delen. Het eerste deel is een portaal waar rollen met straps aan hangen die gebruikt worden om de pakken langs te binden. Het tweede deel is een kettingbaan waarop de pakken platen doorheen het portaal rijden. Het langsbindstation werkt als volgt: er worden twee straps van op het portaal verticaal gespannen in een klemsysteem op de kettingbaan. Vervolgens rijdt het pak doorheen deze twee gespannen straps waardoor deze omheen het pak komen te zitten. Tenslotte moet de operator enkel nog de straps uit het klemsysteem halen en de strap vastmaken met een omsnoeringsapparaat.
Choose an application
In de branche van de klimatisatie is er een verandering bezig. In deze industrie wordt er nog veel gewerkt met koelmiddelen die absoluut niet goed zijn voor het milieu denk maar aan koelmiddelen zoals r134a/r449/r32. Allemaal hebben ze een grote GWP-waarde. Als deze gassen vrijkomen is dit gelijk aan grote hoeveelheden co2 in de lucht. Om dit probleem optelossen moeten we in de toekomst van deze koudemiddelen af. Hier bij Edergen zijn we bezig om mee te werken aan de oplossing. Hier staat er namelijk een Yukon, dit is een omkeerbare co2 warmtepomp. Hierop is een warmteafgifte systeem gemonteerde namelijk een Topvent van Hoval. Deze installatie verwarmt/koelt het center of competence kortweg COC. Dit is een loods waar er onder andere aangesloten gasketels en warmtepompen staan. Op deze machine zullen we voor 3 maanden experimenteren, werken en meten. We zullen onze bachelorproef zo indelen dat de lezer als het ware meegaat in ons traject die we maken. In het eerste deel is er een soort van kennismaking van de machine hoe werkt deze, waarom co2, wat zijn de verschillen met andere koudemiddelen. De eerste weken hebben we zeer veel geleerd over co2 als koudemiddel. Denk aan de hoge drukken, lage GWP waarde en co2 is overal aanwezig het is natuurlijk. Met deze informatie gingen we dan op de installatie verder redeneren. Hoe zeten we deze in koeling? Hoe zeten we hem in verwarmen? En wat gebeurt er precies bij ontdooien? In de 3de week zijn we begonnen aan het onderhoud van de installatie hiervoor zijn we naar Frigro geweest voor onderdelen en hebben we grote fouten uit de installatie gehaald zoals het opsporen van kleppen die verkeerd stonden. Doordat de klep verkeerd stond was er een grote daling in het rendement. We hebben ook nog extra co2 bijgestoken. Na wat problemen was het onderhoud toch een succes. Hierna zijn we begonnen met het meten op de installatie. We zullen analyseren wat er juist gebeurt wanneer. Hoe warm is de retour temperatuur? Hoe warm is het dan buiten? Met deze data gaan we dan verder aan de slag om verandering in zowel het Hoval systeem als aan de Yukon door te voeren. Denk aan het debiet, de snelheid van de ventilator. Maar ook de temperatuur van het vat. De bevindingen hiervan, de interessante weetjes en of we de installatie efficiënter hebben gemaakt zal je in deze bachelorproef allemaal te weten komen.
Choose an application
Balta group is een Europese marktleider op vlak van het verkoop van tapijten. Ze verkopen hun producten aan 130+ aantal landen. Om deze producten te kunnen verkopen, hebben zelfs een aantal vestigingen in het buitenland. Het bedrijf staat bekend voor hun synthetisch geweven producten. In een deel van de productie wordt er een product toegebracht aan de tapijt rol. Wanneer dit product in het tapijt is opgedroogd, moet de randen van het tapijt rol nog worden afgesneden. Hierdoor ontstaan er lange slierten die in stukken gesneden moeten worden, om het gemakkelijker weg te transporteren. Hier komt dus het kapmachine te pas. Maar dit machine is niet meer up-to-date. In de machine is er geen PLC aanwezig en ontbreekt er een aantal veiligheid maatregelen. Het is dus aan ons om dit op te lossen. Uiteindelijke zal dit vervangen worden door een andere opdracht. Deze opdracht zal gaan over het ontwerp van een kwaliteitscontrole machine. Deze machine zal geplaatst worden in de turft afdeling.
Listing 1 - 10 of 786 | << page >> |
Sort by
|