Listing 1 - 10 of 453 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In de eind-assemblagelijn wordt de aandrijving van de strosnijder gemonteerd op een kaliber en nadien met een rolbrug in een transportkar getakeld. Vervolgens wordt deze verplaatst en opnieuw getakeld aan de combine. Het doel van dit eindwerk is om de takel activiteiten te elimineren door gebruik te maken van een all-in-one montage/transport -systeem. De takels moeten er uit voor twee redenen: efficiënter tijdsgebruik en het wegvallen van één van de rolbruggen. Het eindwerk bevat het in kaart brengen van de huidige voormontagestand om dan vervolgens een prototype te ontwikkelen en maken. De volledige constructie wordt CE gekeurd en een handleiding is voorzien. Het prototype testen en daar waar nodig aanpassingen aanbrengen is de laatste stap. Er worden ook aanpassingen doorgevoerd aan de transportkarren.
Choose an application
Tec4Jets is een sleutelpion op het vlak van onderhoudsactiviteiten in base maintenance met betrekking tot narrow-body vliegtuigen van de TUI Group. Om het onderhoud aan deze vliegtuigen te kunnen uitvoeren, beschikt Tec4Jets over een enorme waaier aan vakkennis bij de werknemers en één van de meest moderne loodsen binnen de groep. De belangen van de onderhoudsfaciliteiten worden gekenmerkt door haar centrale ligging in Europa. Momenteel heerst er geen grip op de werkvloer bij Tec4Jets in hangar 40. Ze zijn niet genoeg ‘in control’ waardoor ze niet in staat zijn om een vliegtuig tijdig de lucht in te krijgen. Er is een gebrek aan eigenaarschap. We moeten voorkomen dat mensen op de werkvloer moeten gaan zoeken achter hun materialen, wachten op tooling,... In eerste instantie dienen de techniekers hun ervaring en kennis te gebruiken voor de essentie, namelijk onderhoudswerkzaamheden aan vliegtuigen. Door het uitvoeren van studies met spaghettidiagrammen en observaties is het duidelijk waar de knelpunten liggen die zorgen voor onnodig tijdsverlies. Om deze situatie aan te pakken wordt visueel management geïmplementeerd op de werkvloer. Om dit voor elkaar te krijgen, gebruiken we 5S. We gaan voorspelbaar maken welke materialen we voor elk vliegtuig nodig hebben. Deze materialen verzamelen we dan rond de bay office, waaraan een bepaald vliegtuig gekoppeld wordt. De doelstellingen van deze bachelorproef is het elimineren van waste door het toepassen van 5S als tool. Onder waste verstaan we onnodig tijdsverlies. Aangezien mijn duur voor deze bachelorproef beperkt is tot tien weken, zal ik mij bezighouden met het implementeren van visueel management met de eerste drie S’en. Deze bachelorproef maakt deel uit van een groter project. Het doel hiervan is On-Time Performance van het heavy maintenance plan. De eerste resultaten tonen aan dat met een duidelijke structuur en visie een positief gevolg kan worden gegeven aan de planning. Het is wel degelijk haalbaar om het onderhoud aan een vliegtuig binnen een vooraf bepaalde tijd te voltooien.
Choose an application
In deze bachelorproef wordt de inspectie, herstelling en modificatie besproken van een Volkswagen Type 1 automotor die reeds omgebouwd is tot luchtvaartmotor. Deze motor maakt samen met zijn propeller en cockpit deel uit van een proefstand op de Vives campus VLOC in Oostende, waar deze gebruikt kan worden om de werking en prestaties van een traditionele luchtvaartzuigermotor te simuleren en bestuderen. Na de ombouw tot luchtvaartmotor werd er ondervonden dat de motor vooraan olie lekte en startproblemen ervaarde. Er werd ook vermoed dat er zand zou achtergebleven zijn na een zandstraling, wat voor heel wat slijtage in de motor kan zorgen. Deze paper bespreekt het volledige proces van hoe de motor uit elkaar gehaald werd om de oorzaken van de ondervonden problemen te achterhalen, welke oplossingen hiervoor geanalyseerd en uitgewerkt werden, alsook welke reparaties en nodige aanpassingen uitgevoerd werden die er uiteindelijk toe hebben geleid dat deze motor opnieuw geschikt werd voor gebruik als didactisch materiaal. Daarnaast worden er ook enkele manieren besproken waarop de montage van de propeller op de motor verbeterd kan worden om zodoende de hierdoor ontwikkelde extra axiale krachten, waar deze automotor niet voor ontworpen werd, beter op te kunnen vangen en de slijtage zo goed mogelijk te elimineren. Tenslotte wordt er in het kader van de wetgeving nagegaan waaraan deze motor zou moeten voldoen indien men deze zou willen certificeren voor gebruik in een vliegtuig.
Choose an application
In deze bachelorproef wordt er dieper in gegaan op twee uitgebreide waterbouwprojecten waarbij BESIX de verantwoordelijkheid heeft als hoofdaannemer. Enerzijds zal de fasering en de opbouw van een nieuwe kaaimuur langs het kanaal Brugge-Oostende uitgebreid worden behandeld, anderzijds wordt de voorbereiding besproken van het vervangen van een stel sluisdeuren. Bij het uitvoeren van een nieuwe kaaimuur is men erop aangewezen dat alles stap per stap correct wordt uitgevoerd, dit om veilig en correct te kunnen werken. Aangezien enkele voorbereidende werken hierbij onder water gebeuren komen tijdens dit project enkele onverwachte kosten bovendrijven. In dit werk wordt het verloop van a tot z besproken. Op de dampoort te Brugge worden eind juni 2021 de sluisdeuren van het bovenhoofd vervangen. In dit werk komen vooral de voorbereidende zaken aanbod. Hieruit blijkt dat bij dergelijk werk waarbij 11 dagen 24/7 wordt gewerkt de voorbereiding de helft van het werk is. Alles start bij het opstellen van een algemene planning waarbij iedereen wordt betrokken, vervolgens zal aan de hand hiervan fase per fase een werfinrichtingsplan worden uitgewerkt. Naast deze zaken werden in dit eindwerk ook enkele bijkomende studies gedaan in verband met deze twee projecten.
Choose an application
Florian Cagnard, Amirabbas Miri, Luchtvaarttechnologie, katholieke hogeschool Vives. Abstract van bachelorproef, opgesteld op 17 mei 2021: Dit abstract wordt geschreven in het Nederlands en in het Engels, dit om ons project samen te vatten als volgt: In deze bachelorproef wordt de ombouw van een VW-kever motor naar een luchtvaartmotor bestudeerd. Deze motor wordt op een proefstand door Vives op het VLOC gebruikt om de motor van een vliegtuig te simuleren incl. de cockpit, om de eigenschappen en trekkracht van een propeller te onderzoeken. De motor is een VW type 1 motor uit 1965. Deze motor ondervindt een lekkage aan de olieslingerring van de krukas die normaal gezien voor de afdichting van de motorkast zorgt, waardoor men de proefstand niet meer kan gebruiken. We focussen ons in de praktijk op de problematiek van de lekkage om de motor te herstellen zodat we de motor weer kunnen gebruiken. Aangezien dit een heel oude motor is, inspecteren we ook alle onderdelen ervan, met als doel deze onderdelen die niet aan de normen voldoen te vervangen. Dit doen we door een volledige demontage en montage van de motor. De problematiek van de lekkage aan de olieslingerring, kan verschillende oorzaken hebben. Hierbij hebben we bepaalde vermoedens zoals, een verkeerde montage van de olieslingerring, vervorming van de olieslingerring of een te grote overdruk in de motorkast. De algemene motortheorie; dit is een onderzoek naar alle onderdelen en hun functies. Op deze manier kunnen we, alle onderdelen zoals gepland inspecteren en controleren op slijtage, schade en eventuele vervorming. We hebben aan de hand van de theoretische achtergrond rond de systemen van onze motor, een prestatie formularium opgesteld. Dit formularium is gebaseerd op thermodynamische wetten. Deze theorie helpt ons om grafieken (Otto-cyclus) omtrent de prestaties van de motor beter te begrijpen. Gebruik maken van een proefstand brengt enkele gevaren met zich mee, dus is veiligheid een belangrijk aspect waar rekening mee moet gehouden worden. Hiervoor werd een risicoanalyse opgesteld, die rekening houdt met alle mogelijke extreme situaties, om fatale ongevallen te voorkomen. Tenslotte werd er nagedacht over het verdere onderhoud van de motor, dit als doel om de prestaties van de motor hoog te houden. We hebben een onderhoudsprocedure uitgewerkt met een vaste maintenance routine, die hoort gevolgd te worden. Dankzij dit eindwerk kunnen alle studenten leerrijke ervaringen opdoen omtrent propellers en zuigermotoren.
Choose an application
Wereldwijd komen ze overal voor en hebben ze in de industrie op bijna alles een negatieve invloed (dus ook op de luchtvaartindustrie), trillingen. Ze ontstaan zowel uit als in allerlei situaties waardoor het ontstaan ervan zeer moeilijk te voorspellen is met als gevolg dat ze zeer moeilijk te controleren zijn. Net door deze complexiteit worden er tot op de dag van vandaag nog steeds studies uitgevoerd om meer informatie over dit fysisch verschijnsel te vergaren. Met dit eindwerk zal dieper ingegaan worden op de theorie waarachter deze trillingen zich schuilhouden waardoor de overstap naar de bijhorende algemene golven en geluidsgolven niet kon ontbreken. Naast dit zuivere theoriewerk moet er ook een link gelegd worden naar de praktijk doormiddel van verduidelijkingen van verscheidene systemen en problemen waardoor de luchtvaart herhaaldelijk met deze trillingen geconfronteerd wordt. Als gevolg van al deze confrontaties hebben alle industrieën waaronder de luchtvaartindustrie grote stappen gezet op het vlak van detectie en demping van trillingen. Tot slot leerde het verleden ons ook dat het zeer belangrijk is dat de vliegtuigtechnicus van de toekomst goed voorbereid wordt op zijn taken van morgen. Precies met dit als reden bleek het noodzakelijk een laboproef op te stellen om de luchtvaartstudenten een beter inzicht te bieden op het trillen van puntmassa’s en van grotere structuren zoals balken. Het Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum (VLOC) bleek reeds in het bezit te zijn van een proefstand waarmee verscheidene situaties gesimuleerd konden worden. Met behulp van deze proefstand werd een laboproef opgesteld waarbij studenten verbanden kunnen leren leggen tussen verschillende trillingen welke een puntmassa of balk uitvoert als gevolg van veranderingen die doorgevoerd werden aan het systeem of door een demping die in het systeem werd toegevoegd.
Choose an application
Guideline Belgium is een softwarebedrijf te Brugge dat oplossingen biedt om efficiënt data te beheren en om snel en eenvoudig publicaties te automatiseren, of dit nu een catalogus, een website of een app is. Hiervoor heeft Guideline verschillende software applicaties ter beschikking. De naam van de software applicaties wordt voorafgegaan met xCS, dit staat voor cross Channel Solutions. De basis van xCS is het product information management (PIM)-systeem xCS.content. Hier kan een klant alle producten op een centraal systeem in een zelf gekozen structuur gaan beheren. xCS.content is een efficiënt systeem om aanzienlijk grote hoeveelheden data te gaan beheren, maar er ontbreekt een efficiënt zoeksysteem. Daarom wou Guideline xCS.reader ontwikkelen, een doeltreffend zoeksysteem met dynamische zoekfilters en een optimale, maar ook aanpasbare visualisatie van de producten van de klant. Dit eindwerk gaat vooral over het ontwikkelen van de API van xCS.reader. Het frontend gedeelte wordt uitgevoerd door een stagiair uit HoGent, waarbij de API onmiddellijk getest en gedebugged kan worden. Alle data wordt verwerkt in de backend om zo een gebruiksvriendelijke omgeving te kunnen ontwikkelen voor de gebruiker. Om grote hoeveelheden data te analyseren werd er gebruik gemaakt van de search-engine elasticsearch. De data uit de xCS.content SQL database wordt getransformeerd om te injecteren in elasticsearch. Na de injectie van data in elasticsearch kan er heel gemakkelijk en snel, met de eventueel aangemaakte filters, gezocht worden op grotere hoeveelheden data. De applicatie xCS.reader heeft alle basisfunctionaliteiten die voorop gesteld werden. Er zijn enkele features die later nog zullen geïmplementeerd worden.
Choose an application
Stilaan spelen drones een grotere rol binnen onze maatschappij en blijken ze dan ook vrij effectief in verscheidene toepassingen. Toch blijven de drones die we tot op vandaag kennen beperkt in hun mogelijkheden en zijn ze meestal ongeschikt voor “multi-role” toepassingen. Zo is de RPAS zeer handig om statische taken in de lucht uit te voeren. Maar een keerzijde hiervan is dat ze een hoog benodigd vermogen per gewicht nodig hebben om in de lucht te blijven, waardoor vliegtijd en reikwijdte van deze drone beperkt is. Een USV (Unmanned Surface Vehicle) heeft daarentegen dan de mogelijkheid om grote afstanden af te leggen, uiteraard met een beperkte snelheid, maar hij heeft dan ook een veel groter laadvermogen. We merkten dus op, dat vaak een negatief aspect van één bepaald type drone kon opgevangen worden door een ander type drone. Dan rest de volgende vraag: “Waarom ontwikkelen we dan geen drone die meerdere verschillende type drones kan vervangen?”, om een drone met groter toepassingsgebied te bekomen. Uit dit proces kwamen we dan uiteindelijk tot een moederschip structuur, waarbij we de klassieke vliegende en varende drones behouden en ze complementair laten samenwerken. Het hoofddoel van deze bachelorproef is om een RPAS (Remotely Piloted Aircraft System) en een ROV (Remotely Operated Underwater Vehicle) te integreren op een USV boot (Unmanned Surface Vehicle), deze bachelorproef bevat een productie klaar ontwerp voor het bouwen van een eerste prototype, en de nodige aspecten waaraan zo’n systeem zal moeten voldoen om tot één werkend geheel te komen. Het is een grondige basis van een concept, waarop in toekomst kan verder gewerkt worden.
Choose an application
De fabriekshallen van de site flooring, Wielsbeke moeten op een bepaalde temperatuur gehouden worden. Dit gebeurt aan de hand van verwarmingstoestellen die verspreid staan over de volledige site. De opdracht bestond er uit om al deze toestellen te koppelen met een centrale sturing. Het doel hiervan is om alle parameters van de toestellen te kunnen instellen van op één centraal punt. Alsook om sabotage van de sensoren te kunnen detecteren. Voor de sturing werd de reeds bestaande software verder uitgebreid. Hierdoor kunnen meerdere verwarmingstoestellen in dezelfde hal met elkaar samenwerken. Voor het aansturen van de toestellen wordt gebruik gemaakt van een centrale PLC en decentrale IO eilanden. De communicatie tussen beide gebeurt op het UNILIN netwerk via een TCP/IP verbinding.
Choose an application
Rob De Roo werd gecontacteerd met de vraag naar 2 student-drone-ontwikkelaars. Sol1 is geïnteresseerd in een vliegend platform om hun Hardware/Software op te testen. Het platform moet voldoen aan een aantal eisen om bij hen te integreren. Deze thesis documenteert het volledige prototyping proces van de eVTOL, startende vanaf de eisen die door Sol1 opgelegd werden tot het programmeren en testen van het platform. Het project begon in februari 2023 na een aantal onderlinge vergaderingen met Vives en Sol1. Zoals eerder vermeld, word er in de thesis verteld over de eisen van het project, maar ook de verdediging van de aankoop van de betreffende onderdelen, design beslissingen, programmatie en testing. Het test platform is een eVTOL 2+2 configuratie. Dit betekent dat het zowel kan functioneren als Quadcopter dan als fixed wing vliegtuig. Het toestel moet in een relatief kleine omgeving kunnen opstijgen en landen. Dit was nodig om indoor demonstraties te kunnen geven en maakt deel uit van de opdracht van het project.
Listing 1 - 10 of 453 | << page >> |
Sort by
|