Narrow your search

Library

UCLL (36)


Resource type

dissertation (36)


Language

Dutch (36)


Year
From To Submit

2014 (36)

Listing 1 - 10 of 36 << page
of 4
>>
Sort by

Dissertation
-Yes, you can dance!' : Leerstof en didactisch-methodische tips voor leerkrachten lichamelijke opvoeding met beperkte danservaring
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Hertogstraat Katholieke Hogeschool Leuven : Hertogstraat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Korte samenvatting In dit onderzoek ging ik op zoek naar verschillende meningen van leerkrachten lichamelijke opvoeding om een goed beeld de kaderen van de situatie binnen het vak dans op dit moment. Ik baseerde mij op deze resultaten en probeerde een antwoord te formuleren op de meest voorkomende problemen en noden. Ik ontwierp een bundel met leerstof en didactisch-methodische tips voor het geven van lessen ritmiek. Deze bundel gebruiken we eveneens als basis voor het geven van de bijscholing op 17 juni. Als afronding van mijn eindwerk worden alle eindproducten, waaronder de bundel en beeldmateriaal van de bijscholing, doorgestuurd naar alle leerkrachten die deelnamen aan het eindwerk.

Keywords


Dissertation
Integratie van actualiteit en burgerzin op school.
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Hertogstraat Katholieke Hogeschool Leuven : Hertogstraat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over actualiteit en burgerzin in het onderwijs staat er al veel in de leerplannen. Spijtig genoeg vertaalt dit zich niet altijd naar de lespraktijk. Uit onze enquêtes blijkt dat individuele leerkrachten wel af en toe de moeite nemen om actualiteit heel kort in hun les te integreren als het onderwerp zich daartoe leent. We zien echter nog veel te weinig scholen die iets willen organiseren om op schoolniveau leerlingen meer te betrekken bij de actualiteit en zo hun burgerzin aan te wakkeren. Zeker dit jaar, in teken van de moeder der verkiezingen, wat in de media beschouwt wordt als één van de grootste verkiezingen aller tijden, leek het ons een uitgelezen moment om een onderzoek te doen naar mogelijke manieren van integratie van actualiteit op schoolniveau. Omdat er nog niet zo veel onderzoek is gedaan naar actualiteit en burgerzin op klas-en schoolniveau hebben we er eerst en vooral voor gekozen om zelf enquêtes op te stellen en af te nemen in onze stagescholen. Wij hebben gekozen voor enquêtes in de studierichtingen ASO, TSO en BSO, omdat elke leerling uit elke richting vroeg of laat zal moeten gaan stemmen, ongeacht zijn voorkennis of afstudeerrichting. Naast de enquêtes voor leerlingen, hebben we ook enquêtes opgesteld voor leerkrachten en scholen, om een beter beeld te krijgen van de huidige situatie voor het gebruik van actualiteit op klas- en schoolniveau. De enquêtes zijn afgenomen geweest tijdens de ASOTSO-stage en de B-stroomBSO-stage. In de tussentijd hebben we ons beziggehouden met een literatuuronderzoek. Om goede initiatieven te bedenken voor scholen en leerkrachten, moesten we uiteraard eerst zelf weten wat actualiteit en burgerzin nu juist zijn. Hoewel burgerzin eigenlijk alle domeinen (cultureel, sociaal, politiek) kan bevatten, hebben we gekozen om ons toe te spitsen op de moeder der verkiezingen, de verkiezingen van 2014. Dat deze verkiezingen één van de grootste aller tijden zouden zijn, bleek uit de enorme media-aandacht die e...

Keywords


Dissertation
Het voedingspatroon van bachelors LO-BR
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Hertogstraat Katholieke Hogeschool Leuven : Hertogstraat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit onderzoek had als doel het voedingspatroon van bachelors LO te onderzoeken. De onderzoeksvraag luidde als volgt: In hoeverre beantwoordt het voedingspatroon van bachelors LO aan de richtlijnen voor gezonde voeding?. Daarnaast werden nog drie andere deelvragen onderzocht zijnde: -Is er een verschillend voedingspatroon merkbaar bij studenten van het eerste, tweede en derde jaar? -Is er een verschillend voedingspatroon merkbaar bij vrouwelijke en mannelijke studenten? -Is er een verschillend voedingspatroon merkbaar bij kotstudenten en studenten thuis?. Dit onderzoek werd uitgevoerd aan de hand van een online enquête die werd gepubliceerd op www.thesistools.com. Hierin werd gepeild naar algemene gegevens van studenten en hun voedingsgewoontes. Daarnaast werd ook door 19 studenten een voedingsdagboek bijgehouden. Uit het onderzoek blijkt dat het voedingspatroon van bachelors LO niet voldoet aan de richtlijnen voor gezonde voeding. Zo eten studenten in het algemeen te weinig en is de voeding ook niet genoeg gevarieerd.

Keywords


Dissertation
Inductieve lesaanpak : Positieve effecten op het onderwijs
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Hertogstraat Katholieke Hogeschool Leuven : Hertogstraat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit afstudeeronderzoek wordt de inductieve lesaanpak onder de loep genomen voor het 2de en 3de jaar secundair onderwijs in de lessen wiskunde. Er wordt nagegaan welke voordelen en nadelen deze aanpak heeft op de betrokkenheid van de leerlingen. Eerst wordt besproken wat betrokkenheid en de inductieve lesaanpak net inhoudt. Daarna wordt dit gerelateerd aan het vak wiskunde. Er is ook heel wat materiaal terug te vinden om deze inductieve aanpak uit te proberen. Na de literatuurstudie wordt er overgegaan naar de praktijk. Hier pas ik de gevonden informatie toe in enkele stagelessen om daarna hiervan een conclusie te kunnen schrijven.

Keywords


Dissertation
Wiskunde in dialoog : 2de graad
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Hertogstraat Katholieke Hogeschool Leuven : Hertogstraat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenvatting De onderzoeksvraag die ik tracht te beantwoorden in dit werk is: Hoe kan ik als wiskundeleerkracht aan de hand van dialogisch leren het leer- en denkproces van leerlingen bevorderen?. Als start voor mijn afstudeeronderzoek vulden wiskundeleerkrachten, uit het secundair onderwijs, mijn enquête in met betrekking tot het dialogisch leren tijdens wiskundelessen. Door het afnemen van de enquête test ik in welke mate het dialogisch leren reeds toegepast wordt in wiskundelessen en welke methodes aan bod komen. De resultaten van de enquête en het opzoekwerk tonen aan dat het dialogisch leren in de wiskunde nog niet voldoende ingeburgerd is, maar toch vele voordelen biedt. Door de actieve deelname van leerlingen tijdens de les wiskunde, zorgt het dialogisch leren voor gemotiveerde leerlingen met een ruimer inzicht en een bredere denkwijze. Het draagt eveneens bij tot meer zelfstandigheid, opkomen voor zichzelf en voor anderen, leren samenwerken, ... Deze elementen zijn belangrijk in de ontwikkeling van elke jongere.

Keywords


Dissertation
Een kind leren zwemmen : Methodiek van schoolslag en crawl
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Hertogstraat Katholieke Hogeschool Leuven : Hertogstraat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het doel van dit afstudeeronderzoek is het ontwikkelen van een correcte methodiek om een kind te leren zwemmen. Dit kan een groot hulpmiddel zijn voor beginnende lesgevers vermits het leren zwemmen van een kind een complex gegeven is.Het eerste deel bestaat uit de beschrijving van de technieken schoolslag en crawl, evenals de bijhorende leerlijnen die wij opstelden. We benoemen de verschillende stappen die een kind moet doorlopen om te leren zwemmen. Niet alleen omschrijven we deze stappen, maar we stellen ze ook visueel voor aan de hand van een instructiefilm. Deze stappen zijn dan verwerkt in zwemfiches, speciaal ontworpen om de kinderen te motiveren en te evalueren. In een tweede deel behandelen we onze enquête. Deze gaat over de visie van verschillende trainers en lesgevers over de door ons aangereikte methodiek voor het aanleren van schoolslag en crawl. Hun meningen komen tot uiting in de algemene besluiten over de opbouw van de leerstappen schoolslag en crawl.Op basis van deze besluiten pasten we onze methode aan. Zo bekomen we een definitieve versie van de leerstappen om een kind te leren zwemmen.

Keywords


Dissertation
Hoe iPads het onderwijs kunnen veranderen : Interactief lesgeven met iBooks op de iPad
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Hertogstraat Katholieke Hogeschool Leuven : Hertogstraat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In ons afstudeeronderzoek keken we naar het gebruik van iPads in het secundaire on- derwijs. Eén programma stond voor ons centraal, namelijk iBooks Author. Hiermee was het mogelijk om zelf digitale boeken voor gebruik op de iPad te schrijven. Deze iBooks, zoals ze noemen, gebruikten we dan in een klascontext tijdens onze stage. Eerst bekijken we wat een iBook is, en hoe we dit zelf kunnen schrijven. Een iBook is een digitaal boek dat wordt gebruikt op de tablets, smartphones en computers van Ap- ple, dus op iPads, iPhones en Mac. Het zelf maken van een iBook is niet zo moeilijk, ongeacht een uitgebreide of beperkte ICT-kennis. Indien je met gewone applicatiesoftware als Word en PowerPoint kan wer- ken zal dit zeker geen probleem zijn. Er werd ook een navraag gedaan bij uitgeverijen om hun standpunt tegenover deze iBooks te leren kennen. We kregen echter niet helemaal de verwachte antwoorden. Ei- genlijk bleek de interesse van de gecontacteerde uitgeverijen heel beperkt. Het belangrijkste deel van ons onderzoek was wellicht het testen van onze boeken in een klascontext. Vrijwel meteen zagen we de grote interesse bij de leerlingen om de iPads te gebruiken. Ook uit de resultaten van ons vergelijkend onderzoek bleek dit en- thousiasme. De leerlingen met de iPad scoorden namelijk beter dan de leerlingen zon- der iPad. Als afsluiting vroegen we naar de standpunten van leerkrachten, leerlingen en studen- ten lerarenopleiding. Opvallend was dat een meerderheid van de student leerkrachten nog geen gebruik gemaakt heeft van een bordboek en dat toch een meerderheid van de leerlingen beweerde liever geen les te krijgen met de iPad. Zoals we al zeiden, schreven we zelf een aantal verschillende iBooks. Om hier een idee van te krijgen, willen we u ook aanraden om deze zelf te downloaden en door te ne- men. Deze iBooks zijn beschikbaar wanneer u surft naar de webpagina http:tinyurl.comonze-ibooks. Bij het bezoeken hiervan wordt u naar een drop- box pagina verwezen waar u...

Keywords


Dissertation
Ondersteuning Sportverenigingen : Gemeente Begijnendijk
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Hertogstraat Katholieke Hogeschool Leuven : Hertogstraat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit afstudeeronderzoek ga ik na hoe de samenwerking tussen sportverenigingen in de gemeente Begijnendijk onderling en met de lokale sportdienst (nog) verbeterd kan worden. Vooreerst geef ik een beeld van de gemeente Begijnendijk. Vervolgens breng ik de onderwerpen die betrekking hebben op het onderzoek (sportvereniging, sportdienst) ruimer in beeld. Daarna geef ik weer welke ondersteuningen de gemeenten (sportdienst) kunnen geven aan hun sportverenigingen en welke de gemeente Begijnendijk geeft. Tot slot bespreek ik de enquête -ondersteuning sportverenigingen' die, aan de hand van de verzamelde informatie, werd afgenomen bij de sportverenigingen in de gemeente Begijnendijk. Ik bekijk hoe de sportverenigingen de sportdienst beoordelen. Uit die resultaten formuleer ik mogelijkheden dewelke de sportdienst kan gebruiken om haar sportverenigingen (nog) beter te ondersteunen.

Keywords


Dissertation
Programmeren met hoogbegaafde leerlingen : Projectuitwerking en -optimalisatie
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Hertogstraat Katholieke Hogeschool Leuven : Hertogstraat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit afstudeeronderzoek wordt geprobeerd een project op te zetten waarbij enkele hoogbegaafde leerlingen uit het derde middelbaar leren programmeren in de taal Java. Het ontwerponderzoek is verdeeld in vier grote delen. Het eerste deel vormt een studie naar de ontwerpeisen van een project voor hoogbegaafden: hoe moet een project opgericht worden zodanig dat het zich focust op de noden van deze leerlingen? Het tweede vormt de praktische uitwerking van de voorafgaande studie. In dit deel wordt ook beschreven hoe deze uitwerking daadwerkelijk gerealiseerd werd en welke resultaten hieruit voortvloeiden. Ook reflectie is belangrijk. Deel drie vormt het evaluatiegedeelte van dit onderzoek: wat liep er mis en hoe kan dit verbeterd worden naar de toekomst toe? Ten slotte kadert deel vier dit onderzoek binnen een grotere probleemstelling: de plaats van programmeren en informatica in het secundair onderwijs. Er worden enkele vragen gesteld die uit het onderzoek voortkwamen en die interessant kunnen zijn voor verder onderzoek.

Keywords


Dissertation
Vergelijkende studie van het thema fotosynthese in Vlaamse en Duitse (NRW) handboeken
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Hertogstraat Katholieke Hogeschool Leuven : Hertogstraat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit afstudeeronderzoek heb ik het thema fotosynthese in verschillende Vlaamse en Duitse (NRW) handboeken bestudeerd en vergeleken. In het eerste deel heb ik beschreven welke stappen nodig waren om mijn onderzoek te realiseren. In het tweede deel heb ik het onderwijssysteem in Vlaanderen en in Nordrhein- Westfalen met elkaar vergeleken. In het volgende deel heb ik de leerplannen van het Vlaams- Katholiek Onderwijs en het Ministerium für Schule und Weiterbildung des Landes Nordrhein- Westfalen bestudeerd. Net zoals bij het vergelijken van de onderwijssystemen heb ik hier onmiddellijk grote verschillen kunnen waarnemen. In een vierde stap heb ik dan de Duitse (NRW) en Vlaamse handboeken met elkaar vergeleken. Hiervoor heb de drie Vlaamse leerwerkboeken Explo 2, Biogenie 2+ en NW voor Jou – Ontdekeditie 2 en de zes handboeken Prisma 1 en 2, Erlebnis Biologie 1 en 2 en Linder 1 en 2 gebruikt. Hierbij heb ik onderzocht hoe de verschillende leerplandoelstellingen in de boeken gerealiseerd worden en hoe de algemene kenmerken in de boeken uitgewerkt zijn. Uiteindelijk heb ik dan de Vlaamse en Duitse (NRW) leerboeken met elkaar vergeleken.

Keywords

Listing 1 - 10 of 36 << page
of 4
>>
Sort by