Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Het Belgische deradicaliseringsbeleid werkt contraproductief en vertrekt niet vanuit de rechten van kinderen en jongeren. Dat blijkt duidelijk uit ons nieuw beleidsonderzoek ‘Het deradicaliseringsbeleid anders bekeken: Radicaal voor kinderrechten waarin we een uitgebreide analyse maken van het huidige beleid en een reeks aanbevelingen voorleggen.
Choose an application
Vier op vijf kinderen en jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties heeft problemen met preteaching en huiswerk. Drie op vier heeft te weinig ruimte thuis. Meer dan de helft durft het huis niet uit, uit angst om het coronavirus op te lopen of uit angst een boete van 250 euro te krijgen. Meer dan de helft van de kinderen en jongeren voelt zich niet goed in zijn vel.Grootschalig onderzoek van Uit De Marge vzw bij bijna 2.500 kinderen en jongeren in kwetsbare situaties in Vlaanderen en Brussel brengt verontrustende cijfers
Choose an application
Wat is racisme precies? Wat kan ik eraan doen? Hoe reageer ik als iemand zich racistisch gedraagt tegen mij, of als ik racisme zie gebeuren? Waarom voel ik me zo vreemd als ik er het slachtoffer van ben? Dit boek is er voor iedereen die de pijn van racisme wil stoppen: kinderen die er zelf mee te maken krijgen én kinderen die een bondgenoot willen zijn. Het leert je hoe racisme eruit kan zien, dat racisme kwetsuren veroorzaakt, en hoe je ermee omgaat. Je kan het in je eentje lezen, met een vriendin of vriend of samen met een volwassene - een ouder of opvoeder, een leerkracht, een jeugdwerker of een buurtwerker. Stop de pijn. Begin met dit boek.Een boek voor iedereen die de pijn van racisme wil stoppen: kinderen die er zelf mee te maken krijgen én kinderen die een bondgenoot willen zijn. Je kunt dit boek op je eentje lezen, samen met een vriendin of vriend of samen met een volwassene.Bron: Uitgever
Racisme --- Social problems --- Sociology of minorities --- Didactics of social education --- racisme --- intercultureel onderwijs --- Antiracisme. --- discriminatie --- kinderen --- jongeren --- Discriminatie --- Vooroordeel --- Racismebestrijding --- Diversiteit --- Stereotype (vooroordeel) --- Welbevinden --- Onderwijs --- Jeugd (levensfase) --- Jeugdboeken 13-16 jaar --- Jeugdboeken 10-12 jaar
Choose an application
Het Belgische deradicaliseringsbeleid werkt contraproductief en vertrekt niet vanuit de rechten van kinderen en jongeren. Dat besluit Uit De Marge vzw in haar nieuwe publicatie ‘Het deradicaliseringsbeleid anders bekeken: Radicaal voor kinderrechten’ waarin het een analyse maakt van het huidige beleid en een reeks aanbevelingen voorlegt.Het ‘beleid ter preventie van radicalisering’ kwam in een stroomversnelling als reactie op het vertrek van Vlaamse jongeren naar Syrië in 2013 en de IS-aanslagen in België en elders in Europa. Vanuit Vlaanderen kwam er een actieplan en er werd zowel op lokaal als federaal niveau een repressief beleid ontwikkeld door politionele en militaire operaties en ingrepen. Dat ging gepaard met heel wat nieuwe wetten, projecten rond positieve identiteitsontwikkeling, de oprichting van LIVC-R’s (Lokale Integrale Veiligheidscellen inzake Radicalisme, Extremisme en Terrorisme), wetten die casusoverleg tussen dragers van het beroepsgeheim mogelijk maken, enz.Uit De Marge vzw maakt zich daarbij ernstige zorgen. “De conclusie is eenvoudig,” stelt Ikrame Kastit (cocoördinator Uit De Marge vzw), “het huidige radicaliseringsbeleid kan je beter schrappen. Alleen een inclusief beleid dat structureel kinder- en mensenrechten vrijwaart, zal het verschil maken. Een beleid dat basisvoorzieningen voor alle kinderen en jongeren garandeert, met een sterk antidiscriminatie- en antiracismeplan en meer veilige plekken voor kinderen en jongeren.” De term (de)radicalisering mist bovendien een duidelijk kader. Door in het discours te focussen op één bepaalde doelgroep, de moslimjongeren, wordt stigmatisering en vervreemding in de hand gewerkt. Kinderen en jongeren voelen zich geviseerd. Mensen spreken hen voortdurend negatief aan, enkel omwille van hun islamitische achtergrond: in de klas, op straat, op de bus. Hun identiteit wordt vaak herleid tot enkel ‘moslim’. Daarnaast komen zij in contact met heel wat onrecht: discriminatie, racisme, ongelijke onderwijskansen, armoede, … en ze vinden dat daar te weinig aan gedaan wordt. Ze zien hoe de islam en moslims een heel enge definitie krijgen en dat er wel óver jongeren gesproken wordt, maar zelden mét hen.Het discours heeft niet alleen een grote impact op de samenleving, op de kinderen en jongeren, maar ook op de rol van jeugdwerkers en hun organisaties. Jeugdwerkers hebben het gevoel dat het plots hun opdracht is om kinderen en jongeren in het oog te houden, om radicaliseringsgevaren op te sporen en door te geven. “Soms weet ik niet goed wat er bij ons in de buurt het grootste trauma was, de aanslagen van IS of alles wat er daarna op ons afgekomen is”, getuigt een jeugdwerker. Jeugdwerkers moeten kinderen en jongeren een veilige plek kunnen bieden waar ze zich kunnen ontplooien. De deontologische code van jeugdwerkers moet dan ook te allen tijde gerespecteerd worden.Er moet bovendien meer transparantie komen over de gegevens van de jongeren in de vele databanken of bij de LIVC-R’s.Met deze publicatie brengt Uit De Marge vzw dan ook een analyse van het radicaliseringsdebat, bekeken vanuit de belangen van het kind, met een centrale plaats voor kinder- en mensenrechten.Zonder een beleid op maat van kinderen en jongeren, neemt gespierde taal over radicalisering immers de bovenhand. De samenleving is gepolariseerder dan ooit en dat vertaalt zich in het deradicaliseringsbeleid. Het heeft een averechts effect op kinderen en jongeren: zij voelen zich niet meer thuis in deze samenleving en vervreemden ervan. Dat opent net de deur voor een extreem gedachtegoed.Uit De Marge vzw roept dan ook op om naar de signalen van kinderen en jongeren te luisteren. Voor jeugd(welzijns)werkers en jeugdopbouwwerkers is dat al een dagelijkse evidentie. Nu is het aan beleidmakers en politici om dat ook te doen. Laten we radicaal kiezen voor kinderrechten.Deze publicatie verschijnt in het kader van de studiedag ‘Effecten van het (de)radicaliseringsbeleid’ die Uit De Marge vzw in april organiseerde en is mede mogelijk gemaakt door een subsidie van ‘Open Society Initiative Europe’ binnen Open Society Foundations.
Choose an application
Kritisch zijn en samen met kinderen en jongeren strijden voor een sociaal rechtvaardigere samenleving is eigen aan het jeugdwelzijnswerk. Het zit dan ook in het DNA van de sector om structurele oorzaken van problemen blijvend bloot te leggen en te bekritiseren en machtsstructuren te bevragen. Dit boek legt deze kernopdracht bloot en geeft inzicht in verschillende praktijken op vlak van politiserend werken, deontologie en personeelsbeleid. De artikels werden geschreven door medewerkers van Uit De Marge die met beide voeten in het jeugdwelzijnswerk staan.We vangen het boek aan met een interview met Veerle Van Assche en Ikrame Kastit waarin we een analyse maken van de veranderingen die het jeugdwelzijnswerk de voorbije vijftien jaar onderging. Daarin komen verschillende evoluties en vaststellingen aan bod die verder in het boek toegelicht en geconcretiseerd worden.Het eerste deel over politiserend werken gaat dieper in op politiserend werken als kernopdracht van het jeugdwelzijnswerk. Wat betekent dat precies voor onze sector? Op welke manier ga je er als jeugdwerker mee aan de slag? We bekijken daarbij concreet hoe we aan de slag kunnen gaan met kerngroepen, waarom meisjeswerk zo belangrijk is en we zoomen in op Theater van de Onderdrukten als werkvorm om versterkend en maatschappijkritisch aan de slag te gaan.Een tweede deel benadrukt het belang voor kinderen en jongeren in een maatschappelijk kwetsbare situatie dat jeugdwelzijnswerk, jeugdwelzijnswerk blijft. De werking bijvoorbeeld vanuit een veiligheidsidee inzetten om kinderen en jongeren te controleren of te berispen is in strijd met basisprincipes zoals vertrouwelijkheid, versterkend werken, structureel werken, enzoverder. Daarvoor is het belangrijk dat er een deontologische code wordt gevolgd. We staan stil bij deontologie, bekijken de invloed van (de)radicalisering op het jeugdwerk en de relatie tussen jeugdwerk, jongeren en politie.Het derde en laatste deel doet ons stilstaan bij het personeelsbeleid in onze sector. In het jeugdwelzijnswerk moeten jeugdwerkers een veelheid aan taken realiseren. Het vraagt heel wat vaardigheden en kunde. Een goede ondersteuning en een sterk en divers team zijn daarbij cruciaal.Bron : https://www.uitdemarge.be/webshop/macht-vraag-gesteld-boek
jeugdwerk --- Jeugdwerk --- Jeugdwelzijnswerk --- 374.3 --- 362.8 --- Werkvormen --- Beleid --- Participatie --- Emancipatie --- Beroepsethiek --- Deradicalisering --- Justitie --- Politie --- Duurzaamheid --- Personeelsmanagement --- Diversiteit --- Politiserend werken --- Methodiek --- Werkvorm --- Analyse --- Evaluatie --- Inclusie --- Maatwerk --- Duurzaam personeelsmanagement --- 847 Onderwijs
Choose an application
Het onderwerp van deze publicatie kadert in het bredere jaarthema van de Kinderrechtencoalitie voor 2015: “etnisch-culturele diversiteit en migraties”. De keuze voor dit thema werd ingegeven door enerzijds de overtuiging dat de rechten van kinderen met een migratieachtergrond speciale aandacht blijven verdienen, en anderzijds door de vaststelling dat hun rechten in de praktijk niet (voldoende) gerealiseerd worden. Zo komt discriminatie op grond van raciale criteria nog vaak voor in ons land. Om dit brede thema af te bakenen en concreet te maken, koos de Kinderrechtencoalitie om zich te focussen op de effecten van discriminatie en racisme op kinderen op hun psychisch welzijn en ontwikkeling.
kinderen. --- kinderpsychologie --- kinderrechten --- racisme --- 159.987. --- 34. --- 325.
Choose an application
Een aantal keer per jaar organiseert de Kinderrechtencoalitie een Open Forum rondom een specifiek thema. Mensen uit de academische wereld, ambtenaren, vertegenwoordigers van NGO's, politici en gewone geïnteresseerden komen dan samen voor discussie en overleg. De neerslag van de Open Fora worden gebundeld in een Kinderrechtenforum. Dit Kinderrechtenforum is het 11e in de reeks en focust op de impact van discriminatie en racisme op kinderen. De publicatie bevat o.a. getuigenissen van kinderen en ouders, bijdragen van psychologen en pedagogen, aanbevelingen van de kinderrechtencoalitie.
Sociology of education --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Het onderwerp van deze publicatie kadert in het bredere jaarthema van de Kinderrechtencoalitie voor 2015: “etnisch-culturele diversiteit en migraties”. De keuze voor dit thema werd ingegeven door enerzijds de overtuiging dat de rechten van kinderen met een migratieachtergrond speciale aandacht blijven verdienen, en anderzijds door de vaststelling dat hun rechten in de praktijk niet (voldoende) gerealiseerd worden. Zo komt discriminatie op grond van raciale criteria nog vaak voor in ons land. Om dit brede thema af te bakenen en concreet te maken, koos de Kinderrechtencoalitie om zich te focussen op de effecten van discriminatie en racisme op kinderen op hun psychisch welzijn en ontwikkeling.
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|