Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (1)

RoSa (1)


Resource type

book (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2005 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Book
Taboes bespreken: methodiek om taboeonderwerpen als huiselijk en seksueel geweld in allochtone kring bespreekbaar te maken
Authors: ---
ISBN: 9057141493 Year: 2005 Publisher: Utrecht Forum, Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Eerder Nederlands onderzoek naar de prevalentie van huiselijk geweld bij allochtone bevolkingsgroepen, toonde aan dat onder deze groepen aanmerkelijk minder huiselijk geweld zou worden ervaren dan onder autochtonen. Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat de problematiek minder gerapporteerd wordt door het taboe om over huiselijk en seksueel geweld te praten. Dit gegeven vormde voor de auteurs de aanleiding om een methodiekboek samen te stellen, om deze taboeonderwerpen in allochtone kring bespreekbaar te kunnen maken. De methodiek bestaat uit drie thematische bijeenkomsten waarin achtereenvolgens gefocust wordt op taboes en schaamte, huiselijk geweld en seksueel geweld. Tijdens de bijeenkomsten wordt 'geoefend' met het daadwerkelijk praten over gevoelige, met angst en schaamte beladen onderwerpen. De bijeenkomsten worden telkens begeleid door mannen en/of vrouwen uit de doelgroep zelf die daarvoor een speciale training hebben gevolgd. Het handboek geeft informatie over de inhoud van de methodiek en gaat ook in op organisatorische aspecten. De methodiek werd vooraf in 36 pilootbijeenkomsten getoetst bij mannen, vrouwen en jongeren van voornamelijk Turkse en Marokkaanse afkomst. FORUM ontwikkelde een methodiek om taboeonderwerpen, met name huiselijk en seksueel geweld, in allochtone kring bespreekbaar te maken. In groepen jongeren, mannen en vrouwen wordt in verschillende bijeenkomsten voorlichting gegeven en wordt het praten over gevoelige en schaamtevolle onderwerpen 'geoefend'. Gespreksleiders uit de doelgroep begeleiden de bijeenkomsten. Deze publicatie beschrijft de inhoud van de nieuwe methodiek, geeft adviezen voor begeleiders en gaat ook in op de organisatorische component. In alle hoofdstukken zijn ter illustratie voorbeelden uit de praktijk opgenomen.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by