Narrow your search

Library

KU Leuven (135)


Resource type

dissertation (135)


Language

Dutch (98)

English (37)


Year
From To Submit

2024 (1)

2023 (4)

2022 (9)

2021 (7)

2020 (13)

More...
Listing 1 - 10 of 135 << page
of 14
>>
Sort by

Dissertation
Communistisch erfgoedtoerisme in Polen: De (toeristische) representatie van Nowa Huta door culture brokers.
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nowa Huta is een geplande socialistische stad die werd opgericht in 1949. Vandaag is het een district van Krakau. Hoewel Nowa Huta tijdens het communisme geprezen werd, bleef ze na de val van het communistisch bewind in 1989 achter met ongewild erfgoed. Sinds 1989 probeerden de autoriteiten namelijk een postsocialistische identiteit te creëren. Het communistisch erfgoed representeerde dus datgene wat in conflict was met de postsocialistische identiteitscreatie. Dus het erfgoed in Nowa Huta kan als dissonant beschouwd worden. Nowa Huta geniet echter van interesse van westerse toeristen, dankzij onder andere haar socialistische realistische architectuur en stedelijke planning. Toch doet Krakau, dat heel veel toeristen aantrekt, weinig moeite om het toerisme in Nowa Huta te ontwikkelen. Het is deels dankzij privéondernemers uit Krakau dat toeristen het overvolle historische stadscentrum verlaten voor een alternatieve excursie naar Nowa Huta. Het dissonant communistisch erfgoed zorgt er voor dat de toeristische representatie problematisch is. Vandaar dat in deze masterthesis onderzocht werd of er een verschil is in de representatie van het erfgoed in Nowa Huta aan buitenlandse toeristen door de gidsen die werken voor toeristische ondernemingen in Krakau (formele culture brokers) en residenten uit Nowa Huta (informele culture brokers). Het veldwerk werd uitgevoerd in september 2014 en de dataverzameling gebeurde aan de hand van interviews en participerende observatie. Er blijkt een verschil in representatie te zijn. Oudere residenten verwijzen namelijk naar de good old days. De gidsen uit Krakau verwijzen niet uitdrukkelijk naar deze good old days en proberen de bezoekers meer te entertainen. Volgens de informele culture brokers spotten de gidsen met Nowa Huta en geven ze bovendien te weinig informatie. Een ander verschil was het belang van het precommunistisch erfgoed voor de Nowa Hutter. Het precommunistisch verhaal over Nowa Huta wordt tijdens de excursies vanuit Krakau niet behandeld. Hoewel de representatie van Nowa Huta verschilt bij beide stakeholders, verwelkomen de informele culture brokers de privéondernemingen uit Krakau. Het zijn namelijk deze bedrijven die toeristen naar Nowa Huta brengen.

Keywords


Dissertation
LEADER-projecten steunend op toerisme: hoe efficiënt voor de rurale ontwikkeling van Vlaanderen?
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De sociale en economische veranderingen van de laatste decennia hebben drastisch de rol en de aard van de Europese plattelandsgebieden veranderd. Onder andere de toenemende verstedelijkingsdruk, de sterke bevolkingsafname en vergrijzing, het wegtrekken van de jongere bevolking en actieven, de verdoken armoede, de schaarsheid van diensten op het platteland, mobiliteitsarmoede, etc., zijn problematieken waarmee de Europese plattelandsgemeenschappen tot op de dag van vandaag nog mee te maken hebben. Dit is ook voelbaar in Vlaanderen, een van de meest dichtbebouwde en versnipperde regio’s in Noord-West-Europa, waar de druk op de steeds schaarser wordende plattelandsgebieden steeds voelbaarder wordt. Als gevolg hiervan investeert het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) jaarlijks miljoenen euro’s in LEADER, een Europees subsidiëringsprogramma voor plattelandsontwikkeling, dat vanuit de gemeenschap geleide ontwikkeling toelaat. Hierbij maakt LEADER ook gebruik van toerisme, dat door de Europese ontwikkelingsprogramma’s wordt geprezen als een mechanisme met een veelbelovend potentieel voor de ontwikkeling van Europese plattelandsgemeenschappen. Ondanks dat het al langer bekend is dat toerisme een mechanisme kan zijn om de ontwikkeling in plattelandsgebieden te stimuleren, is het niet altijd even duidelijk hoe LEADER-projecten die steunen op toerisme bijdragen aan deze ontwikkeling op het platteland. Er wordt namelijk nog te weinig stilgestaan bij de effectieve resultaten van deze projecten. Als gevolg hiervan maakte deze monitoringstudie gebruik van een kwalitatieve onderzoeksmethode, waarbij zowel een documentenanalyse als diepte-interviews met bevoorrechte getuigen gebruikt werden om de resultaten van twee LEADER-projecten die steunen op toerisme in Vlaanderen te evalueren. Op deze manier trachtte deze monitoringstudie een antwoord te vinden op de vraag: hoe efficiënt zijn LEADER-projecten steunend op toerisme voor de rurale ontwikkeling van Vlaanderen?

Keywords


Dissertation
Trust in online reviews and their role in the hotel sector
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This thesis examines the use of online hotel reviews among Flemish residents. The aim of this dissertation is to investigate the importance of reviews in the decision-making process of hotel consumers and to determine how trust in online reviews is influenced. First of all, a literature study is conducted which, based on existing literature, maps out how the use of word-of-mouth advertising has evolved towards online word-of-mouth advertising and what the importance of both is in the tourism industry. In addition, a more detailed look is taken at the decision-making process of hotel consumers and what factors may be important in hotel selection. Via an online survey, data was gathered from the Flemish population of at least 18 years of age, who had already booked an accommodation online in the past. First of all, some descriptive statistics are looked at, which map out the profile of the respondents. Then, an analysis of the attributes that are important in the selection of hotels is undertaken. Cleanliness and the price/quality ratio appear to be the two most important attributes for respondents. The analysis shows that reviews are not unimportant either. On the basis of a factor analysis, the various attributes investigated are reduced to nine factors. The review-related attributes are grouped into the same factor. ANOVA and t-tests are then used to determine whether different traveller profiles attach different levels of importance to the various factors. With regard to the factor 'review-related aspects', there is a significant difference for each of the investigated profiles: gender, age, level of education, travel company and travel purpose. Finally, choice experiments are performed to find out which elements are important in determining the trustworthiness of reviews. In the questionnaire, respondents are asked eight times to indicate which review of two options they trust most (or "neither"). The reviews differ on the basis of six attributes: length, presence of a picture, valence, involvement of the reviewer, general rating of the hotel and the type of website the review is posted on. Based on the analysis, each of these six factors appeared to have a significant impact on the degree of trust the respondents attached to the reviews. Valence turned out to be the most decisive factor, while the type of website ends up at the bottom of the list. In addition, respondents are most likely to trust reviews that are long, have a picture attached to it, are positive, where the reviewer shows a high level of involvement, where the hotel has a good overall rating, and which appear on commercial review websites.

Keywords


Dissertation
Sociale verhalen voor kinderen met autismespectrumstoornis op daguitstap naar enkele toeristische trekpleisters in Vlaanderen
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inclusief toerisme krijgt steeds meer en meer aandacht. Desondanks wordt in Vlaanderen weinig tot geen bewijs gevonden van dergelijke projecten voor mensen met autismespectrumstoornis of ASS. Nochtans geeft een schatting aan dat 0,6% van de wereldbevolking als dusdanig gediagnosticeerd is. Bijgevolg verdient deze groep meer aandacht. Kinderen met ASS (i.e. de doelgroep van deze studie) hebben baat bij structuur en voorspelbaarheid om stress te vermijden. Bijkomend begrijpen ze vaak niet welk gedrag van hen verwacht wordt in nieuwe situaties. Hierdoor zullen zij bijvoorbeeld niet stil zijn in een museum, tenzij dit expliciet gevraagd wordt. Beide uitdagingen kunnen (deels) gecompenseerd worden door sociale verhalen. Dit zijn visuele stappenplannen die het kind duidelijk maken wat hij/zij kan verwachten van de daguitstap en welk gedrag van hem/haar verwacht wordt. Sociale verhalen kunnen een positieve invloed uitoefenen op de stress die met deze onvoorspelbare daguitstappen gepaard gaat en deze uiteindelijk reduceren. De huidige studie tracht hieraan tegemoet te komen door te anticiperen en compenseren voor de huidige uitdagingen die deze doelgroep ervaart wanneer zij op daguitstap gaan in Vlaanderen in familiaal verband. Dit proberen we te bereiken door evidence-based sociale verhalen te ontwikkelen door middel van een kwalitatieve methode met vier (deels overlappende) fasen. De eerste verkennende fase bestaat uit semigestructureerde interviews met twintig ouders met minstens één lagereschoolkind met ASS. Het doel van deze interviews is om te achterhalen welke moeilijkheden zij ervaren gedurende de voorbereiding en daguitstap zelf. Bijgevolg wordt nagegaan welke factoren cruciaal zijn bij het ontwikkelen van een sociaal verhaal. Deze informatie wordt gecombineerd met getuigenissen van experts in het werkveld aan de hand van semigestructureerde interviews. In de volgende fase worden sociale verhalen ontwikkeld voor vier gevalstudies in Vlaanderen (i.e. Gravensteen, Zoo, Museum voor Natuurwetenschappen en Sunparks), rekening houdend met de informatie uit de eerste onderzoeksfase. Vervolgens worden deze sociale verhalen geëvalueerd. Hierbij bereiden de twintig gezinnen een bezoek aan één van deze vier attracties voor aan de hand van het sociaal verhaal en gaan zij vervolgens op daguitstap. Achteraf vinden opnieuw semigestructureerde interviews plaats met de ouders om hun ervaring en die van hun kind(eren) te overlopen. Op basis daarvan worden de sociale verhalen geoptimaliseerd. Tot slot worden ze in een bredere context geëvalueerd aan de hand van een SWOT-analyse. Uit de resultaten blijkt dat het aanbieden van deze sociale verhalen voor alle ouders en kinderen een grote meerwaarde is. De ouders rapporteren minder stress voor zowel het kind als zichzelf, zowel voor als tijdens de daguitstap. Op de vraag of zij in de toekomst nog dergelijke sociale verhalen zouden gebruiken indien deze beschikbaar zijn, antwoorden alle ouders ‘ja’. Hieruit kunnen we concluderen dat de huidige studie een belangrijke, praktische bijdrage levert tot het inclusief toerisme in Vlaanderen die duidelijk geapprecieerd wordt door de beoogde doelgroep. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de noden van een doelgroep die vaak vergeten wordt, maar ook heel wat andere mensen zonder de diagnose ASS hebben hier mogelijks baat bij (e.g. mensen met een mentale beperking). Duidelijke communicatie en voorspelbaarheid bevorderen immers de kwaliteit van de ervaring als dusdanig.

Keywords


Dissertation
Issues in a context of increasing surf tourism: perceptions and prospects for the crowding of surf breaks.
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Surf tourism is an increasingly popular niche in tourism that sparks economic development in many coastal regions around the world. Surf tourism makes use of surf breaks, which is a common pool resource and thus finite in nature, and due to the popularity of surfing, many of those surf breaks are experiencing issues of crowding. Although formal management is largely lacking in surf breaks, surfers utilize informal mechanisms such as surf etiquette and localism in an attempt to establish a structure in surf breaks. Surf etiquette is functioning but has problems: there are differences in the awareness and application of surf etiquette between different surfers. Frustrations about this, combined with the absence of rules and regulations, result in territorialism and aggressive behavior. This study looks at the presence of this phenomenon in the context of surf tourism in the region Nouvelle-Aquitaine in the South West of France, which is an under-researched area with regards to this topic. Specifically, the research tries to identify what the influence of crowding issues is on the local population, and how it influences their perception and behavior. A multi-method approach is applied, utilizing secondary data, survey data and interviews to explore this phenomenon and gain insights into crowding in surf breaks in the context of a well-developed, highly seasonal tourism region. Results indicate that this issue occurs widely across the coastline of Nouvelle-Aquitaine. Against expectations, there are no personal or geographical differentiating factors that influence the issue. Rather, it is dependent on employment in surf tourism and differs across different times of the year. Local surfers mention how communication and respect are important in decreasing tensions in the water. Education with regards to surf etiquette, but also regarding communication and mutual respect could improve the situation, which is necessary as surfing is only expected to grow further in the future.

Keywords


Dissertation
Invloed van duurzaamheid op de keuzes van toeristen en spoort dit met het aanbod: Bestemming Belgische Kust
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Toerisme evolueerde van een sector waarin massatoerisme en duurzame vormen van toerisme diametraal tegenover elkaar stonden, naar een sector waarin we bij elke vorm van toerisme naar een zo duurzaam mogelijke karakter moeten streven. Zowel langs de vraagzijde als de aanbodzijde van het toeristisch product, ontstond er een toenemend bewustzijn, dat duurzaam toerisme, het toerisme van de toekomst moet zijn en daarom niet minder economisch rendabel. Binnen duurzaam toerisme ontstonden er in de loop van de tijd contradicties tussen economische en sociale duurzaamheid. Duurzaamheid binnen toerisme heeft een enorm potentieel, maar loopt tegelijk ook gevaar om irrelevant te worden. Westtoer, het provinciebedrijf voor toerisme en recreatie van de provincie West-Vlaanderen, streeft naar een zo duurzaam mogelijke vorm van toerisme aan de Belgische Kust en wil zo goed mogelijk geïnformeerd zijn over de potentiële bedreigingen en kansen van duurzaam toerisme aan de Belgische Kust. De overkoepelende vraag van de voorgestelde studie is: in welke mate worden toeristen die de Belgische Kust bezoeken beïnvloed door elementen van duurzaamheid in hun keuze rond de 1) bestemming, 2) verplaatsing naar de bestemming, 3) verblijf (accommodatie), 4) activiteiten en spoort de visie van de aanbodzijde van het toeristisch product aan de Belgische Kust hiermee? We willen de belangrijkste redenen achterhalen die toeristen die de Belgische Kust bezoeken stimuleren om duurzaam of niet-duurzaam te handelen. Door middel van een mixed method onderzoek, werden er 9 interviews afgenomen bij de aanbodzijde (logiesuitbaters aan de Belgische Kust, die meewerken aan de Happy-Trip-formule). Om de vraagzijde (de toerist) te bereiken, werd er een web survey uitgestuurd, met een uiteindelijke sample van 66, die ook polst naar meningen en percepties en werden er interviews afgenomen bij 4 van de web survey respondenten, die bereid waren verder mee te werken aan dit onderzoek. De kwantitatieve en kwalitatieve data die we verkregen worden per thema verwerkt in de analyse. Kwantitatieve data ondersteunt hierin kwalitatieve data en omgekeerd. Kortom, dit onderzoek biedt nieuwe inzichten in wat zowel langs de aanbodzijde als de vraagzijde van het toeristisch product aan de Belgische Kust kansen en bedreigingen zijn voor de ontwikkeling van duurzaam toerisme en of er een match of mismatch is tussen de visie van de vraagzijde en de aanbodzijde aan de Belgische Kust. Het onderzoek wijst uit, dat er voor de toerist onduidelijkheid is rond duurzaamheid in twee richtingen. 1) hoe het begrip “duurzaamheid” te definiëren en 2) over hoe, voor wie, door wie en onder welke omstandigheden er informatie gegeven wordt. Er is hier sprake van een mismatch omdat de aanbodzijde (in dit geval de logiesuitbaters) ervan uitgaan dat ze de correcte informatie rond duurzaamheid aan de toerist geven, maar deze aanbodzijde zelf een te enge interpretatie heeft van duurzaamheid, die niet duidelijk is voor de toerist. Duurzaam toerisme moet het toerisme van de toekomst worden aan de Belgische Kust, maar mag niet meer als een proces op lange termijn bekeken worden. Duurzaamheid als een proces op lange termijn bekijken, blijkt gebruikt te worden als een excuus om er de dag van vandaag nog niet volledig mee bezig te zijn. Als men maar voldoende wil aan de dag kan leggen en duurzaamheid niet als een last gaat zien, kan er op korte termijn heel wat verwezenlijkt worden.

Keywords


Dissertation
Mindless tourism en het reisgedrag van de lokale bevolking. Casestudy Venetië
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Venetië is één van 's werelds meest populaire toeristische bestemmingen voor zowel Europeanen als niet-Europeanen. Helaas brengt deze populariteit ook problemen met zich mee. Venetië wordt de laatste jaren als het ware overspoeld met toeristen en zij kan deze toeristenstroom maar moeilijk aan. Bovendien zien we dat het aandeel dagjestoeristen stijgt. Deze toeristen gedragen zich vaak mindless: ze vertrekken zonder enige voorkennis op vakantie, ze boeken geen verblijfplaats en zijn alleen geïnteresseerd in de toeristische hoofdattracties. 'Zo veel mogelijk bezoeken in zo weinig mogelijk tijd' lijkt hun motto. De vraag is of dit toeristisch gedrag een invloed heeft op het toeristisch gedrag van de lokale bevolking. In dit onderzoek wordt via een casestudy nagegaan of er (1) een verband is tussen contact met toeristen en de attitude tegenover toeristen en (2) een verband is tussen contact met toeristen en het eigen toeristisch gedrag. Aan de hand van gesloten vragenlijsten bij 275 respondenten werden volgende bevindingen gedaan. Er werd een verband gevonden tussen praten met toeristen en de attitude tegenover toeristen: hoe meer de lokale bevolking met de toeristen praatte, hoe belangrijker men toerisme vond, en hoe minder problematisch men toerisme vond. Bovendien bleek praten met toeristen ook een positief verband te hebben met mindful gedrag: hoe meer men met toeristen praatte, hoe meer mindful men zich gedroeg op de eigen vakantie. Deze studie kampt echter met zowel methodologische als inhoudelijke beperkingen. Longitudinaal vervolgonderzoek is bijgevolg aangewezen.

Keywords


Dissertation
Een analyse van de verwachtte economische kosten en baten van een mega-event in West-Vlaanderen: casestudy 100 jaar Groote Oorlog
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze thesis tracht een inzicht te bieden in de kosten en baten van stakeholders die deel uitmaken van een mega-event. Hiervoor werd gekozen om aan de hand van een casestudy te werken, in dit geval 100 jaar Groote Oorlog. Dit mega-evenement wordt gedurende vier jaar georganiseerd, namelijk van 2014 tot 2018, en gaat hoofdzakelijk door in de Westhoek. Voor dit mega-event wordt er zowel op binnenlandse als buitenlandse toeristen ingespeeld, daar deze Wereldoorlog een belangrijk gegeven binnen de geschiedenis van vele landen is. De gebruikte onderzoeksmethodes voor deze casestudy betreffen enquêtes en interviews. De enquêtes werden bij 30 instellingen afgenomen, de interviews bij vier instellingen. De literatuurstudie werd als basis gebruikt om de kosten en baten van de verschillende soorten instellingen vast te stellen. Dit wil zeggen dat in de literatuur de soorten mega-events en de verschillende soorten impact gedefinieerd werden. De casestudy kan ingedeeld worden bij historische mijlpalen en cultuur als soort mega-event. De verschillende soorten impacts zijn de economische, toeristische, fysieke en psychologische effecten. Uit onderzoek blijkt dat de verwachte impacts voor het mega-evenement en de effectief opgetreden impacts tot op heden met elkaar overeenstemmen. Daarentegen duiden alle respondenten op de moeilijkheidsgraad van het voorspellen van de toekomst. Op lange termijn wordt echter verwacht dat het aantal toeristen, de inkomsten en de bekendheid van de regio hoger zullen liggen dan voor de start van het mega-event 2014-2018. Door de investeringen die nu gemaakt zijn, onder andere aan de hand van subsidies, kunnen alle infrastructuren omtrent de Eerste Wereldoorlog ook na 2018 blijven bestaan. Vele instellingen werden namelijk opgefrist. De geïnterviewde instellingen stellen dat er blijkbaar geen kosten zijn voor horeca/toerisme en provincie. Er kunnen geen andere gemeenschappelijke conclusies gemaakt worden, daar het gaat om individuele instellingen die elk op hun beurt een andere kosten-batentabel hebben. De belangrijkste optie om deze thesis potentieel verder te ontwikkelen betreft het uitbreiden van de steekproef. Deze casestudy betreft slechts dertig geënquêteerden en vier geïnterviewde instellingen. Door het uitbreiden van deze steekproef, kunnen een accuratere kosten-batentabel en beoordeling opgesteld worden. Daarnaast wordt aangeraden om in alle instellingen enige tijd aanwezig te zijn, zodat voldoende informatie verzameld kan worden en er zo niet enkel op mondelinge informatie moet worden voortgegaan. Door deze thesis verder uit te werken, kan een duidelijk beeld van de kosten en baten van een mega-event, georganiseerd in België, opgesteld worden.

Keywords


Dissertation
Recreatie en natuurbehoud in het Hallerbos – op zoek naar de gulden middenweg
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het hoofddoel van deze masterthesis is om aanbevelingen te doen, op vlak van beheersmaatregelen, om een evenwicht te vinden tussen recreatie en natuurbehoud tijdens de bloeiperiode van de wilde hyacint (Hyacinthoides non-scripta) in het Hallerbos. Het Hallerbos strekt zich grotendeels uit over Vlaams-Brabant (België) en voor een klein deel over Waals-Brabant (België). Drie weken per jaar wordt dit bos druk bezocht door Belgen en buitenlanders. Om deze drukte in goede banen te leiden, werden reeds enkele beleidsinterventies geïmplementeerd door de Stad Halle en het Agentschap Natuur & Bos. Hoewel deze interventies nuttig waren, werden de meeste problemen slechts tijdelijk opgelost of buiten beschouwing gelaten. Om deze problemen aan te pakken, werd een keuze-experiment in combinatie met een online vragenlijst ontwikkeld. In totaal werden er 345 vragenlijsten grotendeels of volledig ingevuld en behouden voor de analyse van de resultaten. Op de dataset werden zowel een conditional logit model als mixed logit model toegepast. Deze resultaten toonden aan dat de bezoeker in het algemeen positieve preferenties heeft voor een natuurlijke afsluiting van de sluipwegen, het betalend maken van een bosplan/wandelkaart, het uitschrijven van boetes voor slechte gedragingen en een autoparking buiten het bos in plaats van in het bos. Er werd een onderscheid gemaakt tussen de excursionist en de recreant, want het aandeel recreanten in de steekproef was groter dan het aandeel excursionisten. Een recreant is een persoon die in zijn of haar vrije tijd aan recreatie doet, maar binnen de eigen leefomgeving blijft. Een excursionist daarentegen werd gedefinieerd als een persoon die een bezoek brengt aan een culturele of natuurlijke attractie buiten de eigen leefomgeving zonder overnachting. In totaal waren er 244 recreanten en 101 excursionisten die de vragenlijst geheel of gedeeltelijk invulden. Er werd voor twee attributen een verschil tussen beide subgroepen waargenomen. De recreant had een positieve voorkeur voor het betalend maken van de wandelkaart, terwijl de excursionist geen significante voorkeur rapporteerde. De excursionist gaf wel aan een positieve preferentie te hebben voor een natuurlijke afsluiting van de sluipwegen, terwijl hierover niets besloten kon worden voor de recreant.

Keywords


Dissertation
De meerwaarde van wellness in de Vlaamse hotelsector : Casestudie Brugge en Oostende
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterproef biedt een inzicht in de meerwaarde van wellness in de Vlaamse hotelsector. Dit werd onderzocht aan de hand van een analyse van de aanbod- en de beleidszijde van wellness in de wereld, in Europa, in België en in Vlaanderen, op basis van een combinatie van kwalitatief onderzoek. Het onderzoek van de aanbodzijde richtte zich zowel tot het aanbod of soorten wellness, als tot de aanbieders van wellness. De thesis handelt hier over wellnesshotels in de categorie van 1 tot 4 sterren. De aanbieders werden bevraagd aan de hand van enquêtes en interviews die nadien geanalyseerd werden. Hierbij werd naar hun mening gevraagd en er werden open en gesloten vragen gesteld. Het aanbod van wellness werd ook onderzocht. Specifiek heb ik mijn onderzoek toegespitst op de vergunde hotels in de kunst- en centrumstad Brugge en de kuststad Oostende. Het onderzoek naar het beleid gebeurde ook aan de hand van interviews en desk research. Vanaf de periode rond de jaren 80 zijn er wereldwijd meer en meer hotels ontstaan die wellness- of spafaciliteiten als extra voorziening aan hun gasten aanbieden. In Vlaanderen zelf heeft die trend zich pas de laatste jaren kunnen doorzetten. Het beschikken over wellness voor een Vlaams hotel is een positieve factor bij het op de markt brengen van hotelkamers. Het zorgt ervoor dat meer kamers verhuurd worden. Het aanbieden van overnachting is evenwel nog steeds de kerntaak van een hotel. Het creëren van wellnessfaciliteiten is en blijft een zware investering voor de hotels, maar blijkt ook succesvol te zijn. Ook voor bepaalde doelgroepen lijkt wellness in het hotel een belangrijke factor te zijn om te kiezen voor dat bepaald hotel. Voor hotels met wellness aan de Vlaamse Kust zorgt het er voor dat het hotel minder afhankelijk is van het seizoen en van het weer. Kusthotels hebben daardoor naast een leisure- ook een businesscliënteel. Als er gekeken wordt naar de doelgroep die een Vlaams wellnesshotel boekt, is de leeftijd van de bezoekers tussen de 50 en 70 jaar (baby boomers). Na het installeren en opstarten van wellness, kan het zijn dat de wellness op zich met verlies werkt, afhankelijk van het type wellness. Deze wellnesstypes voor een standaard hotel werden onderzocht op rendabiliteit: sauna, jacuzzi, fitness, zwembad en kuren. Het type wellness 'kuren' is op basis van bepaalde parameters, rendabel. Een manier om het rendement nog te verhogen, naast het verhogen van de bezettingsgraad van het hotel, is de wellness open te stellen voor dagtoeristen.

Keywords

Listing 1 - 10 of 135 << page
of 14
>>
Sort by