Narrow your search

Library

KU Leuven (148)


Resource type

dissertation (148)


Language

Dutch (130)

English (17)

French (1)


Year
From To Submit

2024 (7)

2023 (16)

2022 (17)

2021 (30)

2020 (22)

More...
Listing 1 - 10 of 148 << page
of 15
>>
Sort by

Dissertation
Een zoektocht naar legitimatie voor verdoofd slachten binnen islamitische visies
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Theologie en Religiewetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vanaf dit jaar werd in Vlaanderen en Wallonië een nieuwe regeling getroffen rond dierenwelzijn. Het betreft een nieuwe wetgeving rond het verbod op onverdoofd slachten. Deze regeling wordt niet met open armen ontvangen door moslims en joden die liever de traditionele, rituele slachting aanhouden. Vooral rond het Offerfeest laait de discussie telkens weer op en daarom leek het mij interessant om deze nieuwe regelgeving te bestuderen in het kader van offeren, maar algemeen ook binnen islamitische visies. Dit onderzoek bevat in de eerste plaats een literatuurstudie, waarin gezocht wordt naar de plaats van offeren in de islam en hoe diverse stromingen dit interpreteren. Tegelijkertijd probeert het een antwoord te vinden op de centrale onderzoeksvraag. Die luidt: “Kunnen er in de islamitische visies met betrekking tot het ritueel slachten, gronden worden gedestilleerd die het verdoofd slachten zouden kunnen legitimeren?” Vanuit wetenschappelijke artikelen, boeken en fatāwā (meervoud fatwā, religieuze adviezen van moslimgeleerden) wordt er getracht om na te gaan wat de positie is tegenover verdoofd slachten binnen de islam. In het eerste hoofdstuk wordt het concept ‘offeren’ onder de loep genomen. Hierbij wordt duidelijk dat er aan de ene kant geleerden zijn die offeren zien als een vorm van liefdadigheid waarbij de nadruk niet onmiddellijk ligt op een dier slachten. Aan de andere kant zijn er geleerden die zich bewust zijn van de meerwaarde van het offeren als ritueel, dat als een belangrijke bijdrage kan worden gezien voor de samenleving, vooral indien men het offerverhaal van Ibrahim (Abraham) interpreteert als een absolute overgave aan God waar het dier de ego van de offeraar symboliseert. Het tweede hoofdstuk verkent de positie van het dier in het Westen en in de islam. Hieruit wordt duidelijk dat het verschil tussen beide visies met betrekking tot het dier zeer klein is. Dierenrechten staan zowel in het Westen als in de islamitische leerstellingen hoog op de agenda. Toch is de uitwerking van dierenwelzijn verschillend in de twee perspectieven. Terwijl verdoofd slachten in het Westen een manier is om uiting te geven aan dat dierenwelzijn, blijkt dat in de islam veel geleerden argwanend staan ten opzichte van deze handeling. Daarom was het belangrijk om in het derde hoofdstuk de traditionele slachtmethode in de islam en de verschillende verdovingstechnieken in kaart te brengen. Het laatste hoofdstuk is een analyse van fatāwā van moslimgeleerden over het verdoofd slachten. Als conclusie kan er gesteld worden dat er geen unanieme consensus bestaat over de toelaatbaarheid van het verdoofd slachten binnen de bestudeerde islamitische visies. Hoewel moslimgeleerden afkeurend staan ten opzichte van deze handeling, wordt het vlees van het dier geslacht onder verdoving (waaraan het dier niet sterft) toch aanzien als ḥalāl (toegestaan). Een belangrijke richtlijn daarentegen is dat zowel het Westen als de islam geen uitersten hoeven te zijn als het gaat om dierenwelzijn. Dit is een belangrijk gegeven dat de deur openhoudt voor dialoog en om via verdere studie tot een consensus te komen.

Keywords


Dissertation
De beleving van gendervraagstukken bij moslimjongeren in Vlaanderen en Brussel
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Theologie en Religiewetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nina, Leyssens, De beleving van gendervraagstukken bij moslimjongeren in Vlaanderen en Brussel. Masterproef aangeboden tot het verkrijgen van de graad van Master in de wereldreligies. Examenperiode: september 2019. Promotor: Prof. Dr. Mohamed Ajouaou In de Europese samenleving wordt er veel gesproken over het begrip gender, het is een term die regelmatig in de media opduikt in een breed discours. De vraag hoe moslimjongeren omgaan met het gendervraagstuk wordt minder gesteld. Er zijn vandaag wel enkele initiatieven in België waar jongeren met hun vragen terecht kunnen maar in welke mate leeft gender onder deze jongeren vandaag, hoe staan zij hier tegenover en wat is de rol van islam in hun denken. Alles gerelateerd aan gender is vandaag “hot topic” in de media en dagelijks worden we er mee geconfronteerd in het onderwijs, het werkveld en dergelijke. De centrale onderzoeksvraag luidt ‘Hoe gaan moslimjongeren om met gendervraagstukken in Vlaanderen en Brussel?’ Met andere woorden, hoe denken jongeren over het thema gender, hun religiositeit, worden zij in hun denken beïnvloedt door het seculiere westen? Om een antwoord te kunnen geven op de centrale onderzoeksvraag en de deelvragen werd er gekozen voor het Mixed Methods onderzoek, waarbij er twee verschillende onderzoeksmethoden gebruikt worden. Enerzijds wordt er gebruik gemaakt van een online survey voor de kwantitatieve methode en anderzijds wordt er voor de kwalitatieve methode gebruik gemaakt van diepte-interviews. De bevindingen van dit onderzoek worden getoetst met de bestaande literatuur. Er wordt gesteld dat de thematiek rond gender gevoelig ligt binnen de moslimgemeenschap, met name niet het aspect gender, maar wel genderdiversiteit, homoseksualiteit, transgender en interseksualiteit. Moslimjongeren stellen zich opener op dan hun ouders, en willen de thematiek bespreekbaarder maken, enkel is dit moeilijk wanneer dit niet van binnenuit de moslimgemeenschap evolueert. Het eerste deel bespreekt het onderzoeksopzet en de methodologie, in het tweede deel wordt er via een literatuurstudie gekeken naar de bestaande literatuur. In deel drie worden de onderzoeksresultaten van de kwalitatieve component en kwantitatieve component geanalyseerd. In het laatste deel worden de conclusies van het onderzoek weergegeven, alsook de aanbevelingen voor verder onderzoek.

Keywords


Dissertation
Reggae in het Britse Babylon. Onderzoek naar de religieuze aspecten in het wereldbeeld van de Britse reggaegroep Steel Pulse
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Theologie en Religiewetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderwerp van deze thesis is de beleving van het rastafarigeloof van de leden van Steel Pulse zoals ze het naar voor brengen in hun muziek. Steel Pulse is een Britse reggaeband die zich identificeert met de rastafaribeweging. De band ontstond in de jaren ’70, een periode waarin het rastafari-ideeëngoed internationaal verspreid en gepopulariseerd werd. Onder meer in Groot-Brittannië betekende dit dat veel personen zich rastasymbolen toe-eigenden, zonder betrokken te zijn op de religieuze aspecten van de beweging. De centrale onderzoeksvraag van deze thesis is ‘in hoeverre is het wereldbeeld van Steel Pulse vergelijkbaar met dat van de rastafaribeweging?’ Het is de bedoeling te achterhalen of de leden van Steel Pulse aansluiting vinden bij de religieuze kern van de beweging. Het onderzoek concentreert zich op de muziekteksten van Steel Pulse. Die worden beschouwd als het primair bronnenmateriaal en krijgen een codering met Nvivo vanuit een inductieve benadering. Vervolgens doorstaan ze de vergelijkende proef met de ideeën van de rastafaribeweging. Het onderzoek start met een korte uiteenzetting van de ideeën van de rastafaribeweging. Hieruit worden zeven centrale concepten duidelijk: slavernij en kolonialisme, de notie ras, Afrika, de repatriatie naar Zion, Haile Selassie I, Babylon en de Bijbel. Deze concepten dienen als basis om de vergelijking te maken met het wereldbeeld van Steel Pulse. Vervolgens wordt ingezoomd op de ontwikkeling van reggae in Groot-Brittannië en hoe de vorming van Steel Pulse hierin kadert. We merken een evolutie van maatschappijkritische muziekteksten in de jaren ’70 naar een focus op de commerciële markt van de Verenigde Staten in het daaropvolgend decennium. Tegenwoordig wil de groep zich opnieuw meer oriënteren naar de zwarte jongeren in Groot-Brittannië. Na het vergelijken van de bevindingen uit de codering met de ideeën van de rastafaribeweging, blijkt een grote overeenkomst tussen beiden te zijn. Bovendien komen in de muziek van Steel Pulse ook religieuze aspecten naar voor die amper afwijken van die uit het rastafarigeloof. Het meest opvallende verschil ligt in het idee over de repatriatie naar Ethiopië. Verder is er doorheen de tijd een evolutie in de aard van de thema’s vastgesteld. In periodes van dalend succes ligt de focus onder commerciële druk meer op verhalende en oppervlakkige thema’s en verschuift de religieuze toon in de muziek naar de achtergrond. Vanuit dit onderzoek menen we te mogen concluderen dat de muziek van Steel Pulse sterk overeenkomt met de ideeën van de rastafaribeweging. In de context van de diversiteit van de beweging sluit Steel Pulse duidelijk aan bij de rasta’s die hun ontvoogdingsstrijd vanuit een religieuze grondslag voeren.

Keywords


Dissertation
De psychedelische mystiek van Aldous Huxley en Allen Ginsberg
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Theologie en Religiewetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit onderzoek had als doel om te onderzoeken op welke wijze Huxley en Ginsberg psychedelica in verbinding brachten met religie via hun literaire werken. Het onderzoek startte met een kritische analyse van de literatuur waaruit vervolgens een theoretisch kader werd gevormd, wat bruikbaar was voor de literaire analyse in hoofdstuk drie. Uit de literatuurstudie bleek dat de werken The Doors of Perception en Island van Huxley en de poëziestukken Laughing Gas en Lysergic Acid van Ginsberg voor dit onderzoek geanalyseerd moesten worden. Het theoretische kader dat was gevormd uit de literatuurstudie werd toegepast tijdens de literaire analyse van de werken, hierbij werd de houding van de desbetreffende auteur tegenover psychedelica, religie en de maatschappij geanalyseerd. Het eerste hoofdstuk geeft, aan de hand van een karakterisering van de tegencultuur weer, op welke wijze psychedelica in verband werd gebracht met religie. De effecten van het gebruik van psychedelica werden tijdens de psychedelische revolutie in de jaren zestig door wetenschappers, schrijvers en vele jongeren gelijkgesteld aan het beleven van een mystieke ervaring. Uit de literatuurstudie voor dit hoofdstuk bleek dat Huxley en Ginsberg met hun literaire werk een aanzet hebben gegeven tot het ontstaan van de psychedelische revolutie. Het tweede hoofdstuk focust op de vraag hoe Huxley en Ginsberg tijdens hun leven in aanraking zijn gekomen met psychedelica en religie. Beide auteurs waren voornamelijk geïnteresseerd in Oosterse religie en filosofie, wat ook nadrukkelijk naar voren komt in hun literaire werk. Ze zagen psychedelica als middel om een bewustzijnsverandering te kunnen laten plaatsvinden in de samenleving, dat een religieuze opleving onder de bevolking zou veroorzaken wat vervolgens bij zou dragen aan de verbetering van de maatschappij. In het laatste hoofdstuk zijn vier literaire werken geanalyseerd van Huxley en Ginsberg, Het laatste hoofdstuk geeft weer hoe Huxley en Ginsberg het gebruik van psychedelica in een religieus kader plaatsen en tegelijkertijd een maatschappijkritische boodschap aan de lezer meegeven. Via hun literaire werk wisten Huxley en Ginsberg wetenschappers en jongeren te motiveren om te gaan experimenten met psychedelica voor religieuze doeleinden. Huxley en Ginsberg plaatsten het gebruik van psychedelica in een Oosterse religieus kader wat heeft bijgedragen aan de populariteit van Oosterse religie en filosofie in de jaren zestig. Na de literaire analyse in hoofdstuk drie kon eveneens antwoord gegeven worden op de vraag waarom de werken van Huxley en Ginsberg zo populair waren tijdens de tegencultuur. De idealen die Huxley en Ginsberg propageren in hun boeken komen overeen met de idealen die nagestreefd werden binnen de tegencultuur. Huxley en Ginsberg wisten hun belangstelling voor Oosterse religie, psychedelica en hun maatschappijkritische houding samen te voegen wat zou uitbloeien tot de spirituele renaissance die de jaren zestig en zeventig kenmerkte.

Keywords


Dissertation
Een kwalitatief onderzoek naar de acceptatie en houding ten opzichte van het Covid-19 vaccin bij Marokkaanse moslims uit Antwerpen
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Theologie en Religiewetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De coronapandemie die eind 2019 heel de wereld trof heeft een grote impact gekend op onze samenleving. Er werden verschillende maatregelen geïmplementeerd om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Begin 2020 ging er een vaccinatiecampagne van start in België. Ondanks het feit dat de meerderheid van de Belgische bevolking gevaccineerd is tegen het Covid-19 virus is er nog weinig informatie over hoe bepaalde gemeenschappen tegenover het vaccin staan. Dit onderzoek tracht daarom een beeld te schetsen van wat de acceptatie en houding is van de Marokkaanse moslims uit Antwerpen. In deze thesis wordt een beroep gedaan op een kwalitatief onderzoek. Aan de hand van semi-gestructureerde interviews wordt er informatie verzameld over hoe Marokkaanse moslims in Antwerpen tegenover het coronavaccin staan. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt als volgt: ‘Hoe staan Marokkaanse moslims uit Antwerpen tegenover het Covid-19 vaccin? ’. De deelvraag die de hoofdvraag zal ondersteunen is: ‘Welke factoren beïnvloeden de positieve/negatieve keuze om het Covid-19 vaccin al dan niet te zetten onder deze populatie?’. De thesis begint met een theoretisch kader waarin data wordt verzameld over het Covid-19 virus, vaccin en het vaccinatiebeleid in België. Verder geeft het onderzoek een algemene kijk op de vaccinatiegraad in het land. Daarnaast wordt er gekeken naar de islamitische perspectieven in de fiqh betreffende het vaccineren en het Covid-19 vaccin. Nadien licht het onderzoek de gehanteerde methodologie toe waarbij de focus ligt op de onderzoekskwaliteit en betrouwbaarheid. Dan worden de onderzoeksresultaten weergegeven die voortkomen uit de diepte-interviews. De resultaten worden opgedeeld in volgende onderdelen: geloofsbeleving, het coronavirus, houding ten opzichte van vaccins, het coronavaccin en de coronacrisis. In de discussie worden de onderzoeksresultaten toegelicht en gelinkt aan de onderzoeksdata afkomstig uit de literatuurstudie. Uit het onderzoek blijkt dat over het algemeen religie geen bepalende factor is bij het beslissingsproces om het vaccin al dan niet te zetten. De deelnemers die wel verwijzen naar religieuze concepten geven voornamelijk het onderwerp sabab aan namelijk dat men een inspanning moet leveren om ziektes te vermijden. De meerderheid van de participanten zijn gevaccineerd tegen covid-19. Over het algemeen is het hebben van geen beperkingen en het beschermen van de familieleden een motiverende factor om zich te laten inenten tegen het coronavirus.

Keywords


Dissertation
De belevingen van Vlaamse moslima's ten aanzien van infertiliteit
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Theologie en Religiewetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Laila Ettarahi, ‘Wat zijn de belevingen van Vlaamse moslima’s ten aanzien van infertiliteit?’ Masterproef (eindverhandeling) tot verkrijging van de graad van master in de Wereldreligies Examenperiode: augustus 2022 Promotor: professor dr. Chaïma Ahaddour Infertiliteit is een ongewenste realiteit waar veel koppels mee te maken krijgen. Onderzoek heeft reeds uitgewezen dat de impact van infertiliteit op koppels mentaal zeer zwaar kan doorwegen. De manier waarop koppels hiermee omgaan is zeer uiteenlopend, maar hoe gaan moslima’s hier mee om? In België is er weinig gekend over de belevingen van moslims ten aanzien van infertiliteit. Daarom streeft dit onderzoek ernaar een bijdrage te leveren door de volgende vraag centraal te stellen in deze studie: ‘Wat zijn de belevingen van Vlaamse moslima’s ten aanzien van infertiliteit?’ Deze studie tracht een antwoord te formuleren op deze vraag door middel van een kwalitatief explorerend onderzoek. Het onderzoek neemt een religiewetenschappelijke benadering aan wat betekent dat het onderzoek descriptief en non-normatief te werk zal gaan. Er worden 13 Vlaamse moslima’s geïnterviewd die in het heden of verleden te maken hebben gehad met vruchtbaarheidsproblemen. Dit onderzoek is explorerend van aard en heeft dus niet als doel een algemeen beeld te schetsen van alle moslima’s in Vlaanderen. Het eerste deel van dit onderzoek omvat een theoretisch luik waarbij een schets wordt gegeven van de bestaande normatieve of theoretische literatuur en empirische werkstukken worden benoemd. Hierop volgt een methodologische uiteenzetting van het kwalitatief empirisch onderzoek dat uitgevoerd werd door middel van semigestructureerde diepte-interviews. Het onderzoeksproces en kwaliteit van het onderzoek staan hier centraal. Hierna volgt een luik met de onderzoeksresultaten die vervolgens in het discussiegedeelte in dialoog treden met zowel de normatieve alsook empirische literatuur. Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat religie bij moslima’s een belangrijke rol speelt in hun omgang met infertiliteit en hun beslissingen. Het theologische geloof, het geloof in een almachtige en alwetende God, staat hier centraal. De concepten van goddelijke wilsbeschikking (qadr), beproevingen (‘ibtilā), geduld (sabr) en het vertrouwen in God (tawakkul) leiden moslima’s tot een dankbare en accepterende houding met oog op beloningen in het hiernamaals. Moslima’s ervaren ook een grote sociaal-culturele druk om kinderen te krijgen. De verwachtingen die hieraan gekoppeld zijn vloeien voort uit het traditionele rollenpatroon dat binnen culturen nog steeds aan de vrouw wordt toegeschreven. Deze culturele druk wordt echter gecounterd door religieuze inspiraties. Er kan ook gesteld worden dat moslima’s naast de medische vruchtbaarheidsbehandelingen om cultureel-religieuze redenen ook alternatieve vruchtbaarheidsbehandelingen gebruiken. Er bleek ook een grote nood te bestaan onder moslima’s om dit onderwerp bespreekbaar te maken zowel binnen de moslimgemeenschap als in de zorgsector. Ten slotte concludeert deze studie dat verder onderzoek noodzakelijk is om de best mogelijke medische ondersteuning te kunnen bieden voor moslimpatiënten.

Keywords


Dissertation
Hoe ervaren toekomstige leerkrachten de diversiteit tussen leerlingen en hoe gaan ze om met deze verschillen?
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Theologie en Religiewetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Titel: Hoe ervaren toekomstige leerkrachten de diversiteit tussen leerlingen en hoe gaan ze om met deze verschillen? Naam: Andries Quenis Promotor: Prof. Dr. Wim Vandewiele Academiejaar: 2020-2021 Masterproef (stage/veldwerk met onderzoeksrapport) tot verkrijging van de graad van Master in de wereldgodsdiensten, de interreligieuze dialoog en de religiestudie. Het begrip diversiteit heeft vandaag een centrale rol gekregen in de huidige samenleving. Als toekomstige leerkracht zal er geregeld een confrontatie ontstaan met een diverse klas. Het onderwijs is hierdoor sterk veranderd en er zijn nieuwe onderwijsmanieren nodig om aan deze veranderingen tegemoet te komen . Etnische diversiteit biedt een grote meerwaarde aan de maatschappij, maar het creëert ook nieuwe uitdagingen. Er bestaat bijvoorbeeld ongelijkheid in het onderwijs, doordat het aantal leerlingen met een migratieachtergrond blijft toenemen is het een groot diversiteitsvraagstuk hoe we deze ongelijkheid kunnen tegengaan . Deze masterproef onderzoekt daarom de wijze waarop toekomstige leerkrachten de diversiteit tussen leerlingen ervaren en hoe ze om gaan met deze verschillen. Het onderzoek heeft gebruik gemaakt van semi-gestructureerde interviews om onderzoeksmateriaal te verzamelen. Op deze manier wil het diepgaande inzichten verwerven die niet altijd in cijfers uit te drukken zijn. Aan deze studie hebben acht toekomstige leerkrachten deelgenomen. Aan de hand van een kwalitatieve analyse met NVivo werden uit de verschillende interviews acht axiale codes bekomen. Elke axiale code is onderverdeeld in een aantal open codes. Deze studie concludeert dat toekomstige leerkrachten het moeilijk vinden om met al de verschillen van de leerlingen om te gaan. Ze begrijpen dat elke individuele leerling op veel vlakken verschilt, maar in de praktijk behandelen ze hen op dezelfde manier. Op vlak van onder andere gender en culturele achtergrond geven de toekomstige leerkrachten aan geen onderscheid te maken tussen de leerlingen. Het is echter mogelijk dat de toekomstige leerkrachten onbewust wel een onderscheid maken. De differentie tussen zwakke en sterke leerlingen is duidelijk aanwezig en hier wordt wel een sterk onderscheid in gemaakt. De meeste respondenten gaven aan dat ze nood hadden aan meer begeleiding omtrent het thema diversiteit. In verder onderzoek zou er rekening gehouden kunnen worden met de achtergrond van de toekomstige leerkracht en de visie van de opleiding.

Keywords


Dissertation
ORBITvzw. Eindverslag
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Theologie en Religiewetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

EIndverslag stage

Keywords


Dissertation
Het vredesverdrag van al-Ḥudaybiya: Impact op de Arabische samenleving
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Theologie en Religiewetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In veel werken wordt vaak veel aandacht besteed aan de Profeet als krijgsheer en gefocust op de veldslagen, maar wordt daarbuiten - en dit is zeker een gemis binnen het academische onderzoeksveld - te weinig nadruk gelegd op het vergevingsgezinde en vredelievende karakter van de Profeet Mohammed. Er wordt, met andere woorden, te weinig gekeken naar hoe de Profeet impact en vrede probeerde te creëren binnen een oorlogszuchtige samenleving. Met deze thesis wordt om die reden nadruk gelegd op dit thema, uitgaand van het vredesverdrag van al-Ḥudaybiya en de impact hiervan. In deze masterproef wordt gekeken naar de laatste levensjaren van de Profeet in Medina, en hoe zijn vredelievendheid heeft geleid tot een enorme impact op de samenleving door middel van het ondertekenen van het vredesverdrag van al-Ḥudaybiya, dat voor hem op het eerste gezicht nadelig leek. Het doel van dit onderzoek is om de sociaal-politieke impact van dit verdrag na te gaan. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: ‘Hoe beïnvloedde het vredesverdrag van al-Ḥudaybiya de status quo binnen het Arabisch Schiereiland op sociaal-politiek vlak?’ Om een antwoord te kunnen geven op deze onderzoeksvraag is een kwalitatieve literatuurstudie uitgevoerd op basis van klassieke en hedendaagse bronnen. Het vredesverdrag van al-Ḥudaybiya zorgde voor meer vrede en stabiliteit in Arabië. Het was het begin van een geheel nieuwe fase die de islamisering van het Arabische Schiereiland mogelijk maakte. Hierbij steeg het aanzien en het aantal volgelingen van de Profeet aanzienlijk, waarbij zij grote successen boekten in zeer korte tijd. Het gaf politieke erkenning aan de moslims en de Profeet presenteerde zich hierna als een wereldleider die zijn boodschap van de islam op een internationale level brengt. Dit vredesverdrag is in deze masterproef vanuit een sociaal-politieke invalshoek bekeken, en het behoeft geen betoog dat dit werk nog meer in de diepte en vanuit andere invalshoeken kan onderzocht worden. Ik denk hierbij aan de economische, militaire, religieuze, culturele implicaties van dit vredesverdrag, die niet in deze studie zijn opgenomen.

Keywords


Dissertation
De Feministische interpretatie van Koran 4:34
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Theologie en Religiewetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Moslims beschouwen de profeet Muḥammad als een rolmodel die de Koran in de praktijk heeft gebracht. In verschillende verzen wordt zijn zachtaardig karakter benadrukt en wordt hij beschreven als een genade voor de mensheid. De traditionele exegese, die haar fundamenten vindt in een patriarchale maatschappij, interpreteert Koran 4:34, het centrale vers van mijn masterproef, als het feit dat mannen superieur zijn aan vrouwen (qawwāmūna) en dat indien de vrouw (nushūzahunna) vertoont, wat de traditionele exegeten verklaren als opstandigheid of ongehoorzaamheid, de man verschillende stappen dient te ondernemen, waarvan de laatste stap fysiek geweld is . Uit de vroege biografieën over het leven van Muḥammad, kan echter worden afgeleid dat de profeet nooit zijn vrouwen heeft geslagen. Dit kan enerzijds betekenen dat Muḥammad de wil van God niet heeft uitgevoerd of dat er een andere interpretatie aan dit vers dient te wordeen gegeven. Verder benadrukt de Koran in verschillende verzen het belang van wederzijdse liefde en respect in een huwelijk. Huiselijk geweld is bijgevolg in contradictie met de Koranische opvattingen en idealen die in deze verzen wordt uitgedrukt. Het zou bijgevolg oneerlijk en onrechtvaardig zijn om te denken dat God een vers zou hebben geopenbaard dat mannen beveelt om hun vrouwen te slaan . Hedendaagse feministische moslimtheologen zoals Amina Wadūd en Asma Barlas, die sociale rechtvaardigheid en gelijkheid tussen genders hoog in het vaandel dragen hebben de traditionele exegese afgeschilderd als verkeerd geïnterpreteerd en discriminerend tegenover vrouwen. Zij beweren dat het vers 14 eeuwen lang verkeerd werd geïnterpreteerd en geven als gevolg hiervan hun eigen hedendaagse interpretatie aan die haaks staat op de traditionele exegese . Het doel van mijn masterproef is om dit Koranische vers van naderbij te analyseren en een antwoord te vinden op mijn centrale onderzoeksvraag die luidt: Wat zijn de implicaties van de feministische interpretatie van de Koran 4:34 ? In het eerste hoofdstuk zal ik een vergelijkende analyse maken tussen verschillende hedendaagse vertalingen om na te gaan of er een contradictie bestaat. In het tweede hoofdstuk zal ik een overzicht geven van de traditionele exegeses tussen de 8ste eeuw en de eerste helft van de 20ste eeuw. Het derde hoofdstuk zal ik wijten aan de kritiek die deze feministen hebben geuit op de traditionele interpretaties en het laatste hoofdstuk zal ik tenslotte wijten aan de implicaties die daaruit voortvloeien. Tenslotte zal ik afsluiten met een eindconclusie waarbij ik een antwoord zal formuleren op mijn onderzoeksvraag.

Keywords

Listing 1 - 10 of 148 << page
of 15
>>
Sort by