Narrow your search

Library

KU Leuven (504)


Resource type

dissertation (504)


Language

Dutch (461)

English (23)

French (13)

Spanish (4)

German (3)


Year
From To Submit

2024 (28)

2023 (63)

2022 (79)

2017 (133)

2016 (201)

Listing 1 - 10 of 504 << page
of 51
>>
Sort by

Dissertation
Prescriptivisme: normatieve attitudes van meertalige taalgebruikers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit kwantitatief surveyonderzoek naar normatieve attitudes van meertalige taalgebruikers tracht een antwoord te bieden op drie onderzoeksvragen: Welke soorten taalfouten vinden meertaligen het ergst?; Zijn bepaalde groepen respondenten strenger dan andere?; Is er een kloof tussen impliciete en expliciete attitudes van meertalige taalgebruikers? De resultaten tonen dat meertaligen het mildst zijn voor fouten tegen uniformiteit (Belgicismen). Voor fouten tegen zuiverheid (Barbarismen) zijn ze strenger. Echter de gemiddelde zinsscores voor beide normen ligt onder het gemiddelde van 3, wat duidt op een relatief hoge tolerantie. Meertaligen zullen dus noch belgicismen, noch barbarismen in de praktijk zwaar afstraffen. Wanneer we de extremen bij de type 2 gallicismen niet in rekening brengen, zijn meertaligen verder het strengst voor type 1 barbarismen. Gallicismen en anglicismen die meteen als ontlening herkenbaar zijn, zullen dus strenger afgestraft worden dan taalconstructies die niet als zodanig herkenbaar zijn. Het geslacht van de meertaligen is de belangrijkste variabele die invloed heeft op de beoordeling van taalfouten. Meertalige vrouwen zijn strenger dan meertalige mannen. Dit bleek zowel uit de gemiddelde scores als uit de vergelijking van enkel de extreme respondenten. De tweede methode toont een licht effect tussen opleidingsniveau en de manier waarop meertaligen taalfouten beoordelen. Zo zijn meertaligen met een hoger diploma (hogeschool of universiteit) milder dan meertaligen die enkel hun diploma secundair onderwijs hebben behaald. Voorts bleek taalbeheersing enkel een rol te spelen bij de beoordeling van anglicismen type 1. Zo zijn meertaligen die hun taalbeheersing van het Frans hoog inschatten het strengst voor constructies met Engelse invloeden die meteen als vreemd herkend worden. Tweetaligen Nederlands-Engels zijn daarentegen het minst gevoelig voor deze taalvorm. Leeftijd en regio, ten slotte, speelden geen significante rol bij de beoordeling. Meertaligen zijn in de stellingen kritischer voor taalfouten dan in de praktijk. We kunnen dus spreken van een kloof tussen de impliciete en expliciete attitudes van de meertalige taalgebruiker. Deze discrepantie mag echter niet overdreven worden. Zo zijn respondenten die in de stellingen aangaven zuiverheid belangrijk te vinden, in de praktijk ook streng voor fouten ertegen. De impliciete en expliciete attitude van meertaligen bij norm van de zuiverheid liggen dus wel in elkaars verlengde.

Keywords


Dissertation
Reclame: De boodschap van authenticiteit. De voorkeur voor verschillende authenticiteitsaspecten in reclamespots verklaard aan de hand van de psychografie
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

“Authenticity is what consumers want” zeggen Gilmore en Pine (2007, p. 1). Authenticiteit in reclame werkt, maar welke type mensen kiezen voor welk type authenticiteit? De probleemstelling luidt als volgt: Welke voorkeur geven de idealist, de presteerder en de expressieve aan in een reclamespot als ze de keuze hebben tussen een oorspronkelijke, natuurlijke en persoonlijke authenticiteitsboodschap in een reclamespot over water, en waarom? Interpreteren de verschillende levensstijltypes de reclamespots hetzelfde? Het onderzoekt begint met een overzicht van de relevante literatuur over authenticiteit. De term wordt eerst verklaard, waarna er een situering volgt met de plaats van authenticiteit binnen de vroegere en hedendaagse consumentencultuur. In het tweede deel van de literatuurstudie wordt verklaard waarom consumenten verschillende interpretaties hebben aan de hand van consumentengedrag. Die term wordt vervolgens verklaard en gesitueerd. De volgende uitwerking is die van de psychografie, een meetinstrument om het levensstijltype van consumenten te bepalen. Na de uitgebreide literatuur volgt de methodologie dat dit onderzoek gaat volgen. In de methode wordt de keuze voor diepte-interviews verantwoord, alsook de keuze voor de productcategorie en bijhorende reclamespots. De resultaten zijn het belangrijkste deel van dit onderzoek, omdat dit type onderzoek nog niet is uitgevoerd in het verleden. De resultaten moeten concreet uitwijzen welke voorkeur de levensstijltypes geven aan bepaalde authenticiteit in reclames en waarom zij die voorkeur hebben. Alle hypotheses en bijvragen, die samen leidden tot de probleemstelling, werden in dit onderzoek bevestigd. Het lijkt erop dat elk afzonderlijk levensstijltype een voorkeur heeft binnen authenticiteit, maar belangrijker is dat elk levensstijltype de reclamespots verschillend interpreteert, op basis van een standpunt dat gekleurd wordt met hun type. Elk afzonderlijk levensstijltype toonde een gelijkaardige set standpunten waarmee hij de reclame beoordeelde en zijn voorkeur daarmee koos. “Authenticity is what consumers want” zeggen Gilmore en Pine (2007, p. 1), wat dus een te beperkte opinie is als de interpretaties van verschillende levensstijltypes onderzocht werden.

Keywords


Dissertation
Artificiële intelligentie: de relatie tussen mens en machine in het alledaagse leven. Een studie naar de perceptie van blinden en slechtzienden ten opzichte van artificiële intelligentie
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze masterproef wordt onderzocht wat de perceptie van blinden en slechtzienden tegenover AI is. Vooraleer er gerapporteerd wordt over de bevindingen uit de diepte-interviews, wordt er een theoretisch kader opgesteld. In dat theoretisch kader, ook de literatuurstudie genoemd, wordt eerst een algemene definiëring van het verschijnsel artificiële intelligentie gegeven. Nadien worden de evoluties hieromtrent op een historische tijdlijn geplaatst. Belangrijke figuren en onderzoeken omtrent AI worden in dit gedeelte van de masterproef besproken. In het tweede gedeelte van de literatuurstudie ligt de focus op de perspectieven waarop men naar AI kan kijken. Ten eerste wordt het perspectief besproken waarin AI gezien wordt als verrijkend. Daarbij staan utopische denkbeelden centraal. Ten tweede wordt ook het perspectief besproken waarin AI gezien wordt als verarmend, met de bijbehorende dystopische denkbeelden. Nadien worden enkele onderzoeksvragen gekoppeld aan het theoretische kader. De methodologie van het onderzoek en de data-analyse wordt kort toegelicht, waarna logischerwijze een bespreking van de resultaten volgt. Hierin komen algemene regelmatigheden naar voren. Opvallende resultaten worden nadien in een discussie besproken en teruggekoppeld aan onderzoeken uit het verleden. Daardoor wordt er een link gelegd tussen het algemene, theoretische kader van AI en de concrete bevindingen uit dit onderzoek. Daaropvolgend is er een conclusie waarin besproken wordt dat de doelgroep, blinden en slechtzienden, AI voornamelijk als verarmend beschouwen. De motieven (lees: humanistische, functionele, romantische, sociale, financiële en autonome motieven) om voor- of tegenstander van artificiële intelligentie te zijn, worden eveneens besproken. Achteraan de masterproef vindt u een bronnenlijst met de geraadpleegde bronnen, alsook twee bijlagen: de gespreksgids die tijdens de diepte-interviews met blinden en slechtzienden gehanteerd werd en een ‘informed consent’-document.

Keywords


Dissertation
De invloed van semantische compositionaliteit op de syntactische flexibiliteit in Nederlandse nominale idiomatische uitdrukkingen
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoewel er in al veel onderzoek gedaan is naar het syntactische gedrag van idiomatische uitdrukkingen, zijn de meeste onderzoeken gericht op verbale idiomatische uitdrukkingen in het Engels. Het syntactische gedrag van nominale idiomatische uitdrukkingen in het Nederlands is niet onderzocht. Bovendien wordt er in veel onderzoeken vermeld dat de aanvaardbaarheid van syntactische variaties van idiomatische uitdrukkingen een subjectieve zaak is, maar wordt hier niet dieper op ingegaan. Er wordt dus niet stilgestaan bij het verschil tussen taalkennis en taalgebruik. Een eerste doel van dit onderzoek is ten eerste om na te gaan of de generalisaties die zijn gemaakt voor idiomatische uitdrukkingen op basis van verbale idiomatische uitdrukkingen ook toepasselijk zijn op nominale idiomatische uitdrukkingen, en specifieker op Nederlandse nominale idiomatische uitdrukkingen van het type ((lw+) N + PP). De belangrijkste generalisatie uit eerder onderzoek is dat er een correlatie bestaat tussen semantische compositionaliteit van idiomatische uitdrukkingen en het syntactische gedrag van deze uitdrukkingen. Door middel van een corpusonderzoek onderzoek ik in deze thesis de syntactische variaties van nominale uitdrukkingen van de bovengenoemde soort. Een tweede doel van dit onderzoek is na te gaan of de bekendheid van een idiomatische uitdrukking invloed heeft op de manier waarop ze gebruikt wordt. Hierbij werd verondersteld dat bekendere idiomatische uitdrukkingen meer syntactische variatie toestaan dan minder bekende idiomatische uitdrukkingen. De resultaten wijzen uit dat, met de nodige nuanceringen, de generalisaties uit voorgaand onderzoek ook gelden voor nominale uitdrukkingen die ik onderzoek. De nominale uitdrukkingen die semantisch compositioneel zijn, zijn ook syntactisch flexibel en de aparte constituenten van deze uitdrukkingen staan syntactische variaties toe. Nominale uitdrukkingen die semantisch niet-compositioneel zijn, staan ook variaties toe, maar geen variaties op de afzonderlijke constituenten van de uitdrukkingen. De variaties die wel voorkomen in semantisch niet-compositionele nominale uitdrukkingen kunnen geïnterpreteerd worden als variaties van de uitdrukkingen als geheel. Ook dit is in lijn met eerder onderzoek. Verder wijzen de resultaten uit dat de bekendheid van nominale idiomatische uitdrukkingen wel invloed heeft op de syntactische variatie van deze uitdrukking. Bekende nominale idiomatische uitdrukkingen van het type ((lw+) N + PP) vertonen minder syntactische variatie dan minder bekende uitdrukkingen van deze soort. Een mogelijke verklaring is dat bekende uitdrukkingen zo vaak gebruikt zijn in hun standaardvorm, dat ze als het ware 'vastgeroest' zijn in deze vorm. Sprekers gebruiken bekende uitdrukkingen dan alsof ze lexicale eenheden zijn, ondanks dat ze de capaciteit en taalkennis hebben om deze uitdrukkingen als semantisch compositioneel te interpreteren.

Keywords


Dissertation
De invloed van verpakkingsmateriaal en duurzaamheidsclaims- en labels op percepties, attitudes en keuzegedrag van jongeren
Authors: --- --- ---
Year: 2022 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jonge consumenten maken zich steeds meer zorgen over hun gezondheid en de milieuproblematiek. Ze zijn selectiever geworden in hun voedselkeuzes, maken ecologischere aankoopbeslissingen en eisen meer transparantie over de producten die ze consumeren. Visuele verpakkingsinformatie kan consumenten helpen bij het maken van duurzame keuzes. Het is belangrijk om te achterhalen hoe die elementen het beeld van de consument over het product vormen. In deze studie werd het effect van twee elementen op frisdrankverpakkingen onderzocht (verpakkingsmateriaal en duurzaamheidsclaims). Bovendien werd een deel van de respondenten blootgesteld aan een prime goal dat duurzaamheid signaleert. Dat werd gedaan om na te gaan of de gedachtegang van de deelnemers op voorhand kan worden geprimed om onbewuste motieven omtrent duurzaamheid te activeren. Adolescente deelnemers (N = 256) voltooiden een hypothetische keuzetaak en beantwoordden vragen met betrekking tot productpercepties en attitudes. Uit de resultaten bleek dat de deelnemers voor PET-verpakkingen kozen en dat de aankoopintentie voor plastic verpakkingen hoger was dan voor kartonnen verpakkingen. Bovendien werd de smaak lekkerder ingeschat bij frisdranken in een plastic verpakking. Kartonnen verpakkingen werden echter als duurzamer en milieuvriendelijker ervaren. De duurzaamheidsclaim had een positieve invloed op het keuzegedrag, de aankoopintentie, de duurzaamheidsperceptie en de gezondheidsperceptie. Ten slotte had de blootstelling aan een prime goal geen invloed op de deelnemers om milieuvriendelijkere keuzes te maken.

Keywords


Dissertation
Typisch taalgebruik in interne en externe bedrijfsdocumenten: een keywordanalyse van bedrijfsteksten bij ANL Plastics
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze masterproef voer ik een kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar het typisch taalgebruik in de communicatie van ANL Plastics. In het kader van dit onderzoek heb ik een corpus samengesteld van bedrijfsdocumenten van ANL Plastics. Dit corpus is onderverdeeld in twee subcorpora namelijk een corpus van interne en een corpus van externe bedrijfsdocumenten. Verder heb ik eveneens een corpus van krantenartikelen uit De Standaard, dat het algemeen Nederlands taalgebruik vertegenwoordigt. Vervolgens voer ik een corpusanalyse, meer bepaald een keywordanalyse uit, om het taalgebruik in de bedrijfsdocumenten te vergelijken met dat in de artikels van De Standaard of met andere woorden met het algemeen Nederlands taalgebruik. Aan de hand van deze keywordanalyse identificeer ik het typisch taalgebruik van ANL Plastics, dit zowel in hun interne als externe communicatie. Bij de bespreking van de resultaten ligt de focus vooral op thematiek en schrijfstijl. Deze masterproef bestaat uit twee delen. Het eerste deel omvat een literatuurstudie waarin ik uitleg hoe een corpusanalyse en keywordanalyse in zijn werk gaat; het verschil tussen vaktaal en algemene taal toelicht; de verschillende vormen en het belang van interne en externe communicatie uiteenzet; de belangrijkste communicatievormen in een B2B omgeving uitlicht en ten slotte de rol van communicatie in de profilering en het imago van een bedrijf bespreek. Het tweede deel omvat het onderzoek zelf. Dit onderzoek wordt gevoerd in twee fasen. In een eerste fase vergelijk ik het taalgebruik van ANL Plastics, zowel algemeen als specifiek in de interne en externe communicatie, met het algemeen Nederlands taalgebruik. In de tweede fase vergelijk ik het taalgebruik in de externe documenten met dat in de interne documenten. Het onderzoek wees uit dat ANL Plastics in de interne documenten voornamelijk communiceert over bestellingen van klanten, de productie van verpakkingen, personeelsaangelegenheden zoals personeelsfeesten, informatie over medewerkers bijvoorbeeld een aankondiging van een pensioen, en de situatie op de werkvloer in de productiehal. In de externe documenten daarentegen communiceert men vooral over de activiteiten en het aanbod van het bedrijf, de technische eigenschappen van de verpakkingen en de vakbeurzen waaraan ANL Plastics. Verder konden we in de interne bedrijfsdocumenten een vlotte informele schrijfstijl vaststellen, terwijl de externe documenten gekenmerkt wordt door een afstandelijke formele schrijfstijl.

Keywords


Dissertation
Ad Blockers: het einde van online advertenties?
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met online advertenties die steeds meer gebruikt worden, wordt de blootstelling van de consumenten hieraan ook vergroot. Waar er enorme verbeteringen hebben plaatsgevonden die zorgen voor een meer creatieve en persoonlijke communicatie, kan de hoeveelheid aan getoonde advertenties ook wel voor frustraties zorgen. Consumenten gaan zich steeds meer ergeren aan advertenties en krijgen het gevoel dat bedrijven alles over hun weten en bijhouden (Eastin, 2010). Die ergernis zorgde voor de opkomst van Ad Blockers, een simpele manier om online advertenties te doen verdwijnen. Met meer dan 216 miljoen gebruikers in 2016 vormen Ad Blockers een duidelijke bedreiging voor bedrijven, aangezien een groot deel van hun inkomsten geïnvesteerd worden in online advertenties (Pagefair, 2017). Om na te gaan wat deze ergenis bij de consumenten heeft veroorzaakt en hoe ze dit probleem eventueel zouden kunnen oplossen, werd er al veel onderzoek hiernaar gevoerd. Het zouden voornamelijk pre-rolls op Youtube zijn die de consumenten ertoe leiden om hun advertenties te blokkeren (Eastin, 2010; IGI-Global, 2016). Dat Ad Blockers bestaan kan dus niet meer genegeerd worden, maar heeft het ook effectief een invloed op bedrijven? En zou dit dan het einde zijn van online advertenties? In dit onderzoek tracht men een antwoord te vinden op deze vragen. Bovendien wordt het onderzoek aangevuld door een analyse van het reclame-landschap. Hiervoor werd er door middel van diepte-interviews 19 bedrijven in Vlaanderen ondervraagd. De resultaten hebben aangetoond dat pre-rolls minder vaak gebruikt worden en dat vooral sociale media aan een opmars zijn begonnen. Voor de respondenten zorgen pre-rolls ook voor de grootste ergernis. De meesten besluiten toch om deze niet te blokkeren aangezien ze hieruit kunnen leren en online advertenties een groot deel van hun beroep uitmaken. De bedrijven zijn er zich duidelijk van bewust dat Ad Blockers bestaan en wat de gevolgen hiervan kunnen inhouden. Het is dan ook verbazend dat ze hier geen rekening mee houden bij het ontwikkelen van online advertenties. De voornaamste reden hiervoor zou zijn omdat ze effectief ook geen invloed van Ad Blockers hebben opgemerkt. De resultaten hebben aangetoond dat dit niet wil zeggen dat ze Ad Blockers gaan negeren. Sommigen hebben nog altijd hun twijfels over hoe de toekomst van online adverteren eruit gaan zien. Ad Blockers zouden de komende jaren wel zeker wat veranderingen teweeg brengen. Ook al zijn er enkele beperkingen in het uitvoeren van dit onderzoek, kan er uit de resultaten afgeleid worden dat Ad Blockers momenteel niet het einde betekenen van online advertenties. Ad Blockers hebben daarentegen wel een invloed, dit zijnde dat adverteerders steeds meer op zoek gaan naar manieren om de consumenten tevreden te houden door nieuwe en efficientere manieren te bedenken om te kunnen adverteren. Door Ad Blockers is namelijk het besef gegroeid dat er ontevredenheid heerst en dat er dus iets aan veranderd moet worden.

Keywords


Dissertation
Taalcomplexiteit van lifestyleblogs. Een vergelijkend corpusonderzoek naar het Nederlands uit België en Nederland
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Velen onder ons kunnen zich geen leven meer voorstellen zonder het internet. Dankzij het internet staan we immers voortdurend in contact met de buitenwereld en is er heel wat informatie beschikbaar. Zo zijn er heel wat mensen die zich een eigen plekje toe-eigenen op het internet en hun mening delen met anderen. Zij worden bloggers genoemd. Aantrekkelijk taalgebruik daarbij is een belangrijk gegeven, een blog vol schrijffouten zal niet echt als geloofwaardig worden aanschouwd. In deze masterproef wordt de taal uit blogs onderzocht en meer specifiek de taal uit lifestyleblogs. Dergelijke blogs zijn vaak specifiek gericht op vrouwelijke lezers en de inhoud draait hoofdzakelijk om de privésfeer (Gill, 2007). Lifestyleblogs zijn enorm populair en daarom wordt het taalgebruik op dat type blogs onder de loep genomen om het Nederlands uit België en Nederland naast elkaar te leggen en te vergelijken (Beheydt, 2008; Geeraerts, 2017). Bij de vergelijking tussen de twee taalvarianten wordt er gefocust op hun formele taalcomplexiteit. Zo draagt onze analyse bij tot het taalcomplexiteitsonderzoek naar de varianten van het Nederlands. Aan de hand van die vergelijking weten we of de complexiteit van die twee variëteiten al dan niet bij elkaar in de buurt ligt. Het artikel ‘A simple view of linguistic complexity’ van Pallotti (2015) vormt de basis voor ons onderzoek naar taalcomplexiteit. Pallotti (2015) splitst taalcomplexiteit op in drie onderdelen: morfologische, syntactische en lexicale complexiteit. Die onderverdeling hanteren wij ook als structuur van het onderzoek en om het gewenste doel te behalen hebben we twintig lange blogposts verzameld die samen het corpus vormen. Dertien van die blogposts zijn geschreven door Nederlandse bloggers en de resterende zeven door Belgische bloggers. Iedere blogpost wordt geanalyseerd aan de hand van zeven maatstaven die geselecteerd zijn op basis van Pallotti’s onderverdeling (2015). De morfologische complexiteit wordt bepaald aan de hand van de Types per Family Index (T/F) (Horst & Collins, 2006). De syntactische complexiteit wordt berekend met drie maatstaven: de gemiddelde lengte van een T-unit, het gemiddelde aantal bijzinnen per T-unit en de gemiddelde lengte van een bijzin (Norris & Ortega, 2009). De lexicale complexiteit wordt gemeten op drie verschillende wijzen: de type-token ratio (Cunningham & Haley, 2020), de gemiddelde woordlengte en de noun density (Johansson, 2008). Twee van de negen maten geven aan dat het Belgisch Nederlandse deelcorpus significant meer complex is dan het Nederlands Nederlandse. De gemiddelde woordlengte stelt immers vast dat het BN significant meer gesofisticeerd is dan het NN en tegelijkertijd beschikt die Belgische variant over de hoogste noun density, wat ook wijst op een significant verschil. De overige zeven maatstaven wijzen geen significant verschil aan in taalcomplexiteit tussen de twee varianten. Bovendien wezen de verschillende maatstaven niet consequent naar één taalvariant die het meest complex is. De twee variëteiten van het Nederlands op lifestyleblogs sluiten dus qua complexiteit dicht bij elkaar aan.

Keywords


Dissertation
Taalcomplexiteit op de subreddit Political Compass Memes: een vergelijkend onderzoek naar de lexicale, morfologische en syntactische complexiteit op het socialemediaplatform Reddit
Authors: --- ---
Year: 2023 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit onderzoek tracht de structurele taalcomplexiteit van de verschillende kwadranten van het politieke kompas op de subreddit R/PCM te meten. Het onderzoek wil nagaan of de politieke voorkeur van Redditgebruikers een invloed heeft op hoe complex hun taalgebruik is. De overkoepelende onderzoeksvraag van dit onderzoek luidt als volgt: “Hoe varieert de taalcomplexiteit tussen de verschillende kwadranten van het politieke kompas op de subreddit Political Compass Memes, op het gebied van syntactische, lexicale en morfologische complexiteit?” Opmerkingen die onder memes worden geplaatst door mensen van verschillende kwadranten horen dan ook tot de onderzoekseenheid van dit onderzoek. De kwadranten die in beschouwing worden genomen zijn Auth-Left, Auth-Center, Auth-Right, Lib-Left, Lib-Center, Lib-Right, Left, Centrist en Right. De data werd verzameld door 50 populaire memes op te nemen in het corpus en daar de opmerkingen van te bekijken. Er worden 484 comments, gelijk aan 13.795 woorden en gelijk verdeeld over de negen kwadranten, geanalyseerd volgens de verdeling van taalcomplexiteit die Palloti (2015) voorstelt. De syntactische complexiteit van de opmerkingen wordt gemeten door twee complexiteitsmaten; Mean Length of T-Unit (MLT) en Dependent Clause per T-Unit (DC/T). De lexicale complexiteit houdt rekening met de Type-Token Ratio (TTR) en de Lexical Density (LD) van de opmerkingen. Tot slot wordt de morfologische complexiteit gemeten door de Types per Family index te gebruiken. In dit onderzoek werd duidelijk dat de opmerkingen van de overkoepelende groep Auth gemiddeld syntactisch complexer zijn dan de opmerkingen van de groepen Lib en Neutral.Bij de groepen Left, Center en Right wordt duidelijk dat de gemiddelde syntactische complexiteit het hoogst is bij de groep Center. Daarnaast blijkt dat de gemiddelde lexicale complexiteit hoger ligt bij de groep Lib dan bij de groepen Auth en Neutral. Bij de groepen Left, Center en Right is er dan weer geen consensus over de hoogste lexicale complexiteit. De Type-Token Ratio geeft aan dat de opmerkingen van de groep Center een hogere gemiddelde diversiteit hebben. De Lexical Density-maatstaf geeft dan weer aan dat de opmerkingen van de groep Right de hoogste gemiddelde lexicale dichtheid hebben. Wel kan er geconcludeerd worden dat het kwadrant Lib-Center voor beide maatstaven het hoogste scoort voor lexicale diversiteit, ten opzichte van de acht andere kwadranten. Tot slot geeft de Types per Family Index weer dat de opmerkingen van de groep Auth gemiddeld morfologisch complexer zijn dan die van de groepen Lib en Neutral. Datzelfde kan gezegd worden over de groep Left, ten opzichte van de groep Center en Right. Een laatste, kleine deel van dit onderzoek toont aan dat de vaakst voorkomende hoofdthema’s in de memes uit het corpus ‘seks en gender’ en ‘etniciteit’ zijn. Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat de structurele taalcomplexiteit wel degelijk verschilt tussen de kwadranten van het politieke kompas. De politieke voorkeur van Redditgebruikers heeft dus een invloed op de structurele complexiteit van hun opmerkingen op het platform.

Keywords


Dissertation
Beeldvorming van de vluchtelingencrisis. Framing van de vluchtelingencrisis in de geschreven Poolse en Belgische pers.
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This research attempts to see how asylum seekers and refugees are shown and framed in the Polish and Belgian press in the period of over a year. The selection per newspaper contains the five crucial periods in the migration crisis. The first period is between 28 August- 27 September 2015 when dead bodies were found in the truck's refrigeration area in Austria and when Angela Merkel shared the famous statement: “we will succeed”, or a death of a boy Aylan. The second period contains the events that took place between 7 October and 6 November 2015, when it was decided “that the refugees should be spread from Greece to the rest of Europe. The New Year's Eve 2015/2016 in Cologne, Germany was chosen as the third period. Followed by the agreement between the European Union and Turkey in March 2016. The last fifth period is about the Olympic Games in Rio de Janeiro, when the team of refugees participated under the Olympic flag. Two newspapers were selected per country, a public newspaper and a quality newspaper. It was Gazeta Wyborcza and Fakt for Poland, and Het Laatste Nieuws and De Standard for Belgium. 80 articles were selected per newspaper, eventually creating a set of more than 300 articles to study. In contrast to Belgium, where the number of asylum applications doubled in 2016 compared to 2015 (CGVS, 2015), the Polish Prime Minister Beata Szydlo said in early 2016 that she does not see the possibility of allowing refugees to come to Poland (Nos, 2016). As a result, it was more difficult to gather appropriate news reports on this subject. Therefore, online publications and posts were used on Gazeta Wyborcza and Fakt websites, which could have affected the results. In total, 308 articles were designed for quantitative content analysis with the help of the codebook variables. The first research question is about the use of frames in general to determine which ones are the most common in the message in two countries. The investigation shows that two frames are the most common: the abuse and illegal refugee frame and victim frame. In the victim frame, refugees are presented as victims of the war. Thousands of refugees died when they attempted to cross the Mediterranean Sea. It is often reported that the shelters are full and people have to be moved to schools, empty warehouses, sports halls and so on. Refugees are often associated with terrorism. The fear and rising crime are also remarkable. Thereafter, it was examined whether significant differences exist between public and quality grants. The public scholars write more about the refugee issue. There was only one significant difference between the two types of newspapers, namely the use of the insecurity frame. As explained earlier, the public cadres focus on disasters and crimes, which can be associate with the fact that the use of this frame has clearly increased in the third period, following the tragic events in Germany during the New Year. To sum up, Poland and Belgium clearly differ in migration policy. Those two countries could be called counterparts. It would therefore be interesting to add more countries to the analysis so that the country comparison consists of European Member States that differ in attitudes towards migration. In addition, the geographical situation of the countries could also play an important role. It is therefore advisable to select countries from Northern and Southern Europe.

Keywords

Listing 1 - 10 of 504 << page
of 51
>>
Sort by