Listing 1 - 10 of 44 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het groeiend aantal lastige vraagstukken waar we voor staan is niet meer op te lossen vanuit het 'oude denken'. Organisatievormen die alleen nog lineair produceren, zijn niet houdbaar. In de plaats komen circulaire vormen, organisatievormen meer gericht op een menselijke maat, op samen waarde creëren en gemeenschappelijkheid. Hoe we die nieuwe vormen creëren leest u in dit werk.Circulaire vormen gaan uit van meervoudige waardecreatie en verbondenheid, houdbaarheid en hebben leefbaarheid als doel. Dat leidt op termijn tot het coöperatief organiseren van duurzaamheid. De uitdaging is hoe we die nieuwe concepten nu gaan ontwikkelen en organiseren, want duurzaamheid vraagt om andere organisatieconcepten. Nieuwe concepten over hoe we waarde organiseren. Zo wordt afval voedsel, wordt rioolwater de nieuwe bron van inkomsten.Dit boek laat zien hoe dit nieuwe denken op verschillende manieren vorm krijgt in de praktijk, aangevuld met inspirerende ideeën. Hoe mensen daar in hun omgeving en hun werk mee bezig zijn. Een serie speciale bijdragen bouwt een beeld op van die praktijk
Organisatieleer --- Organisaties --- Organisaties. --- Inrichting. --- PXL-Media & Tourism 2015 --- duurzaam ondernemen --- organisatieverandering --- sociale ecologie --- Economie --- Duurzaam ondernemen --- Coöperaties --- Organisatiesociologie --- Duurzaamheid --- Ethiek --- Transitie --- Innovatie --- Organisatieveranderingen --- Coöperatie --- Organisatieverandering --- Godsdienst --- Sport --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Dutch language --- -Flemish language --- Netherlandic language --- Germanic languages --- Dialects --- -Dutch language --- Flemish language
Choose an application
Duurzaamheid wordt volwassen. Mensen in de samenleving komen in beweging. Ze vinden dat het anders kan én moet. Zo ontstaan initiatieven rond themas die er toe doen, zoals voedsel, energie en zorg. We noemen dat de opkomst van de WEconomy. Het aantal initiatieven groeit, maar veel komen er niet tot volledige ontwikkeling. Dat is jammer, want zo verliest de maatschappij kostbare energie van mensen die een transitie naar een andere economie, een andere samenleving, helpen vormgeven. Samen `werkenderweg de toekomst van onderop vormgeven betekent een geweldige uitdaging. Duurzaamheid groeit niet aan bomen of struiken, maar moet door mensen georganiseerd worden, met elkaar én terzake kundig. Dat is lastig. De WEconomy organiseren vraagt om nieuwe manieren van met elkaar omgaan, vraagt om nieuwe transactiemodellen, om nieuwe business modellen. In de afgelopen drie jaar is door Jan Jonker (hoogleraar Duurzaamheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen) met verschillende groepen mensen gewerkt aan onderzoek naar nieuwe business modellen (NBMs). De kern van een NBM is om samen waarde te organiseren en opbrengsten te delen. NBMs bieden een manier van organiseren waarin het niet alleen gaat om geld, maar ook om andere waarden. Een business model dat het mogelijk maakt wederzijds waarde te delen. Samen met ruim dertig co-auteurs zijn deze inzichten uitgewerkt in dit prachtig vormgegeven leesen doe-het-zelf-boek. Het resultaat biedt een leidraad om te komen tot een volwaardig alternatief voor conventionele business modellen. Iedereen kan hiermee aan de slag om zelf een NBM op te zetten of aan te scherpen, zodat duurzame initiatieven wél succesvol van de grond komen. Het boek biedt achtergrondinformatie, een scala aan voorbeelden, tips en checklists.
Business management --- MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) --- co-creation --- veranderingsmanagement --- management --- non-profitsector --- duurzame ontwikkeling --- businessplanning --- E-books --- Social Sciences and Humanities. Management studies, Business Administration, Organizational Science --- Organization Science. --- Economie 330 --- Business modellen --- #SBIB:316.334.2A87 --- Bijzondere arbeidsproblemen: industrie en ecologie, duurzaam ondernemen
Choose an application
We leven in een tussentijd, een tijd van transitie. Ons huidge economische systeem lijkt niet meer goed te functioneren. Als antwoord wordt gezocht naar nieuwe vormen van organiseren en organisaties. Organiseren met het oog op waarden. Met meer aandacht voor sociale en materiële duurzaamheid zonder daarbij het economische aspect te onderwaarderen. Opvallend is om te zien hoe duurzaamheid in deze complexe en 'rafelige' ontwikkeling vorm krijgt. In dit working paper wordt in drie stappen een ontwikkeling geschetst hoe anders organiseren ruimte biedt voor nieuwe vormen van waardecreatie. De eerste ontwikkeling laat zien hoe het denken over organisaties verschuift. Hier wordt die ontwikkeling benoemd als van Rood via Groen naar Blauw. Kern is dat nieuwe organisatievormen steeds meer een collectief, een community karakter krijgen met het oog op het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Dat maakt de weg vrij voor nieuwe vormen van transacties tussen partijen. Transacties niet alleen meer op basis van geld, maar ook op basis van andere waarden. Dit creëert de basis voor Nieuwe business Modellen (NBM's). Het hart van de NBM's wordt gevormd door de opgave om waardecreatie anders vorm te geven dan in klassieke business modellen. Dat betekent een transitite van het organiseren van enkelvoudige naar meervoudige waarden. Zo worden in de nieuwe business modellen drie samenhangende aspecten van waardecreatie zichtbaar, te weten: meervoudige, gedeeld en collectief.
Bedrijfskunde --- Business modellen. --- Organisatieleer. --- Organiseren.
Choose an application
Business management --- MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) --- co-creation --- veranderingsmanagement --- management --- non-profitsector --- duurzame ontwikkeling --- businessplanning
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Management --- Waardebepaling --- Onderneming --- Bedrijfswaardering
Choose an application
Doel van deze publicatie is om de student(e) in kort bestek een overzicht te geven van de ontwikkeling, aard, verschillende stromingen en criteria die samen het denken over methodologie vormen. Wat methodologie is wordt vervolgens uitgewerkt aan de hand van kernbegrippen zoals paradigma, methodologie (weg waarlangs), methodiek (stappenplan) en instrumenten om data te verzamelen, te ordenen en te analyseren. Vervolgens wordt op twee manieren gekeken naar het gebruik van methodologie binnen de sociale wetenschappen en meer in het bijzonder de Bedrijfskunde. Enerzijds vanuit het onderscheid kwalitatief en kwantitatief, anderzijds vanuit het onderscheid onderzoeks-, ontwerp- en interventiemethodologie. Essentie is studenten vertrouwd te maken met basale kennis over het vaak als moeilijk ervaren vakgebied methodologie. Er worden vele praktische voorbeelden over het nut van methodologie in de praktijk gegeven.
Social Sciences and Humanities. Social Sciences --- Research Methodology. --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- Philosophy of science --- Diagnose --- Methodologisch onderzoek --- #PBIB:2000.4 --- #SBIB:004.IO --- #SBIB:303H30 --- #SBIB:303H10 --- Kwalitatieve methoden: algemeen --- Methoden en technieken: algemene handboeken en reeksen --- #KVHA:Onderzoek --- #KVHA:Methodologie --- Diagnostiek
Choose an application
This publication is designed to provide Master and PhD students with a concise introduction to conducting research in organisations. The aim is to impart knowledge for making the appropriate methodological choices and to give readers a practical guide to designing and executing a research. Over fifty concrete examples, exercises, discussions and short case studies give a good illustration of the practice of research so to enhance the understanding of the application of methodology in specific research contexts. Another special feature of this book is the extensive comparative Glossary of key methodological terms, ideas and notions that has been incorporated. Also, various checklists are provided to help students structure their research activities and reflect on key issues and choices that need to be made. Finally, more fundamental theoretical, ontological and epistemological issues and debates are touched upon and discussed in the footnotes.
Economics. --- Management -- Research. --- Management science -- Methodology. --- Management science. --- Management. --- Management --- Management science --- Commerce --- Business & Economics --- Local Commerce --- Management Theory --- Research --- Methodology --- Research. --- Methodology. --- Management research --- Business. --- Business and Management. --- Business and Management, general. --- Quantitative business analysis --- Problem solving --- Operations research --- Statistical decision --- Trade --- Economics --- Industrial management --- Operations Research --- Forschungsplanung --- Qualitative Methode --- Quantitative Methode
Listing 1 - 10 of 44 | << page >> |
Sort by
|