Narrow your search

Library

KU Leuven (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2018 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
FMCG en seksuele stimuli

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Seksuele cues beïnvloeden economische beslissingen via het general reward system. Het general reward system is actief na confrontatie met seksuele stimuli, en motiveert de consument vervolgens om op zoek te gaan naar nieuwe beloningen. Men wordt bijgevolg ongeduldiger en de betalingsbereidheid voor beloningen neemt toe. Dit onderzoek gaat bij jongeren de invloed van seksuele stimuli op de betalingsbereidheid na. De paper focust op Fast Moving Consumer Goods en gaat uit van de veronderstelling dat national brands meer belonend zijn dan private labels. Het onderzoek verwacht, als gevolg van de seksuele cues, een toename in betalingsbereidheid voor belonende producten van national brands ten opzichte van niet belonende producten en private labels. In een online experiment beoordelen respondenten afbeeldingen van schaars geklede mannen of vrouwen. Vervolgens voeren ze een taak uit die betalingsbereidheid nagaat. De resultaten tonen dat de betalingsbereidheid, na seksuele stimuli, niet significant toeneemt voor national brands ten opzichte van private labels. Het experiment ging ook de betalingsbereidheid voor rewarding relatief tot non-rewarding productcategorieën na. Opnieuw is er geen significant effect van seksuele stimuli. De auteurs vinden wel een positieve invloed van seksuele cues op de betalingsbereidheid voor rewarding producten van B-merken.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by