Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
De ongelijkheid tussen man en vrouw wordt tegenwoordig niet langer zonder meer aanvaard. Historisch gezien heeft de Rooms-Katholieke Kerk een betekenisvolle rol gespeeld in de verspreiding van stereotiepe genderbeelden en - verschillen, onder meer via verschillende (audiovisuele) media. Het vrouwbeeld werd in de katholieke audiovisuele media tot op heden niet diepgaand bestudeerd. Toch blijkt dit een interessant onderzoeksthema aangezien dergelijke genderstereotype idealen tijdens de zogenoemde feministische golven sterk in vraag werden gesteld. De vraag rijst hoe de Katholieke Kerk met die ontwikkelingen omging. Zette ze haar traditionele ideaalbeeld net nog meer in de verf, of beantwoordde ze de feministische roep om verandering met de verspreiding van een aangepast vrouwbeeld? Deze masterproef onderzoekt de representatie van de vrouw in de katholieke televisieomroep tijdens de tweede feministische golf. Hiervoor wordt het archief van de Katholieke Televisie – en Radio Centrum/Oproep (KTRC-KTRO) geraadpleegd. De masterproef valt uiteen in vier grote delen. In de inleiding wordt een de stand van zaken in het onderzoeksveld over dit onderwerp bekeken. Op basis daarvan wordt de onderzoeksvraag verfijnd: “Welk vrouwbeeld propageert de KTRC-KTRO in haar televisie-uitzendingen tussen 1962-1989?”. Aangezien de studie van dergelijk bronnenmateriaal in pedagogisch-onderzoek schaars is, wordt vervolgens langer stilgestaan bij de bijzondere kenmerken van audiovisuele bronnen. Ook wordt toegelicht waarom en hoe de iconologie als methode dient om de uitzendingen te bestuderen. In hoofdstuk één verdiep ik de historische context waarin de televisie-uitzendingen werden geproduceerd, om ze ook van daaruit te kunnen interpreteren en analyseren. Enerzijds wordt dieper stilgestaan bij de productiecontext, anderzijds wordt de positie van de vrouw in de maatschappij tijdens de tweede feministische golf in meer detail besproken. In Hoofdstuk twee worden de uitzendingen geanalyseerd en vanuit hun historische context geïnterpreteerd op basis van de literatuur. Het laatste hoofdstuk biedt ten slotte de conclusies, een kritische reflectie en suggesties voor toekomstig onderzoek. Dit onderzoek toont aan dat de uitzendingen een tendens kenden naar een meer progressief discours in relatie tot vrouwenthema’s, vooral vanaf de jaren ’70 en ‘80. Daarbij vertolkte de katholieke uitzendvereniging zowel opvattingen die gelijkaardig als divergerend waren aan die van de Rooms-Katholieke Kerk. De KTRC-KTRO liet zich daarvoor wellicht inspireren door progressieve maatschappelijke ontwikkelingen, zoals het opkomende feminisme, om een zo groot mogelijk publiek te kunnen blijven aanspreken.
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|