Narrow your search

Library

KU Leuven (1)

UCLL (1)

ULiège (1)


Resource type

dissertation (3)


Language

Dutch (2)

French (1)


Year
From To Submit

2012 (1)

2009 (1)

2008 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Dissertation
La formation permanente via "l'e-learning" au service des praticiens de l'art infirmier
Authors: --- ---
Year: 2009 Publisher: [S.l.]: [chez l'auteur],

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
De participatieve basishouding vanuit het perspectief van Janusz Korczak

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We omschrijven de participatieve basishouding vanuit het perspectief van Janusz Korczak. Binnen de hulpverlening vertrekt men vanuit een bepaalde visie. Doorheen ons proces zijn we op zoek gegaan op welke manier Korczak naar de hulpverlening kijkt. Wat is zijn visie? Waar hechtte hij belang aan in een hulpverleningsrelatie? Janusz is een inspiratiebron, een persoon die ons aanzet tot nadenken en iemand die de vraag stelt: 'wie wil jij als opvoeder zijn?'. Hierbij gaat het niet enkel over het gebruik van goed doordachte methodieken, theoretische kaders en begrippen. Korczak benadrukt in zijn filosofie het kindperspectief en plaatst het kind centraal. Hij gaf kinderen een stem. In de beginfase van ons project werden we overladen met informatie. Op dat moment startte onze afbakening van het projectthema en onze zoektocht naar een goed eindresultaat! Om deze zoektocht gestructureerd af te leggen, stelden we een projectplan op. Om een concreet beeld te verwerven over Janusz Korczak als persoon en inzicht te verkrijgen in het ontstaan van zijn denkwijze, namen we eerst Korczak zijn biografie onder de loep. Als volgende stap besloten we ons te verdiepen in zijn kijk naar opvoeding, zijn basisfilosofie. Dit gaf ons eveneens een beeld op welke manier hij als hulpverlener de kinderen benaderde. Vervolgens stelden we ons de vraag in welke mate Korczak zijn visie tot uiting kwam in de opleiding 'professionele bachelor in de orthopedagogie'. We zijn dan ook op zoek gegaan naar gelijkenissen tussen aangereikte theoretische kaders binnen onze opleiding en de filosofie van Korczak. Als toekomstige opvoeders/begeleiders krijgen we een ruim aanbod van theoretische denkkaders en methodieken aangereikt, dit helpt ons de participatieve basishouding eigen te maken. We zijn er ons van bewust dat er meer nodig is dan deze theoretische bagage. Opvoeden doe je vanuit je hart, uit liefde voor het vak. We zijn in groep op zoek gegaan naar een creatieve implementatie die aansloot bij ...

Keywords


Dissertation
Het gebruik van leerondersteuning door studenten : het belang van help seeking.
Authors: --- --- ---
Year: 2008 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 3 of 3
Sort by