Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dutch literature --- Drama --- Neo-Latin literature --- Literary rhetorics --- anno 1600-1699 --- anno 1500-1599 --- Criticism, Textual. --- European literature --- Literary History. --- Poetry. --- History and criticism. --- Criticism, Textual --- History and criticism --- Europe. --- Littérature de la Renaissance --- Poétique --- Histoire et critique --- #GGSB: Literatuur (letterkunde) --- 82 "15/16" --- Literatuur. Algemene literatuurwetenschap--?"15/16" --- 82 "15/16" Literatuur. Algemene literatuurwetenschap--?"15/16" --- Textual criticism --- Editing --- Poétique. --- Histoire et critique. --- Literatuur (letterkunde) --- Epic poetry, Greek Criticism, Textual --- European literature - Renaissance, 1450-1600 - History and criticism --- Littérature de la Renaissance --- Poétique.
Choose an application
Hoewel iedere literaire schrijver uit de renaissance zich bij het bewerken van een model volop in creativiteit kon uitleven, baseerde hij zich op bestaande tekst(en). Gezien de grote waarde die in deze periode aan imitatie werd gehecht, is het verbazingwekkend dat we zo weinig weten over de manier waarop dit aangeleerd kon worden. Ook het onderzoek naar de denkbeelden over verschillende vormen en gradaties van navolging in de literaire praktijk van de volwaardige dichter staat nog vrijwel in de kinderschoenen. In zijn breed opgezette studie beschrijft Jeroen Jansen hoe natuurlijke aanleg, het karakter van de auteur en kunstvaardigheid van invloed zijn geweest op het (leren) imiteren, op oorspronkelijkheid, stofvinding, emulatie en plagiaat. Uitgangspunt hierbij zijn zowel de eisen die in dit opzicht aan de zich oefenende scholier werden gesteld, als de drijfveren en belemmeringen van volwassen auteurs.
Literary semiotics --- Literary rhetorics --- anno 1600-1699 --- anno 1500-1599 --- Europe --- Imitation (littérature) --- Littérature de la Renaissance --- Littérature européenne --- Histoire et critique --- 17e siècle
Choose an application
Neo-Latin literature --- Dutch literature --- anno 1600-1699 --- Criticism --- European literature --- Style, Literary --- History. --- History and criticism. --- History --- 839.3 "16" --- -Dutch literature --- -European literature --- -Style, Literary --- -Literary style --- Literature --- Diction --- Language and languages --- Rhetoric --- Flemish literature --- Appraisal of books --- Books --- Evaluation of literature --- Literary criticism --- Aesthetics --- Nederlandse literatuur--17e eeuw. Periode 1600-1699 --- History and criticism --- -Style --- Style --- Appraisal --- Technique --- Evaluation --- -Nederlandse literatuur--17e eeuw. Periode 1600-1699 --- -839.3 "16" --- 839.3 "16" Nederlandse literatuur--17e eeuw. Periode 1600-1699 --- -Technique --- Literary style --- Dutch literature - 1500-1800 - History and criticism --- Literary style - History - 17th century --- Criticism - History --- European literature - Renaissance, 1450-1600 - History and criticism
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
"Waarom beleven we zoveel plezier aan het lezen van een goed boek? Waarom genieten we zo van treurige liedjes en het bespreken van droevige of amusante literatuur? In dit breed opgezette onderzoek ontrafelt Jeroen Jansen hoe scherpzinnigheid, ontraadseling, zintuiglijkheid, verwondering, emotionaliteit en ontspanning het genoegen van de zeventiende-eeuwse toehoorder en lezer waarborgden. Uitgangspunt vormt steeds de relatie tussen de auteur en zijn publiek, waartussen de tekst bemiddelt. Literatuur biedt zich in deze periode aan in een bonte variëteit van proza en poëzie, uiteenlopend van bondige spreuken en pakkende spreekwoorden tot vernuftige emblemen en deviezen, hartstochtelijk toneel, opbeurende liederen, schunnige raadsels en flauwe grappen. Deze studie laat zien wat die diversiteit aan teksten aantrekkelijk maakte, hoe ze de lezer geboeid hielden en hoe interpretatie, meegevoel en gezamenlijke consumptie voor literair vermaak moesten zorgen." --
Literature --- History of civilization --- History of Europe --- anno 1700-1799
Choose an application
Choose an application
Schrijvers bestaan bij de gratie van anderen: de theaterdirecteur, boekverkoper, mecenas, criticus of uitgever. Dit boek biedt een eerste overzicht van de literaire instituties die vanaf de middeleeuwen tot nu in het Nederlandse taalgebied actief waren: het hof (ca. 1150-1450), het klooster (dertiende-zestiende eeuw), rederijkerskamers (1400-1700), drukkers en boekverkopers (1450-1800), de Amsterdamse schouwburg (1638-heden), letterkundige genootschappen (achttiende eeuw-heden), literaire kritiek (ca. 1700-heden), literatuurwetenschap (achttiende eeuw-heden), de uitgeverij (negentiende eeuw-heden), literatuuronderwijs (negentiende eeuw-heden), bibliotheek (negentiende eeuw-heden) en de overheid (negentiende eeuw-heden). Het laat zien hoe groot hun invloed was op de productie, distributie en consumptie van literatuur, op de thematiek en vormgeving van teksten, op het verspreiden en waarderen ervan. Voor het schrijven van de verschillende hoofdstukken zijn specialisten aangezocht uit Nederland en Vlaanderen. De redacteuren zijn beiden verbonden aan het Instituut voor Neerlandistiek van de Universiteit van Amsterdam.
History of civilization --- Dutch literature --- Flanders --- Netherlands --- Institution littéraire --- Littérature et société --- Vie littéraire --- Littérature --- Histoire et critique --- #KVHA:Letterkunde; Nederlands --- #KVHA:Literaire instituties; Nederland en Vlaanderen --- Instellingen. --- Letterkundige genootschappen. --- Nederland. --- Vlaanderen (België) --- Vlaanderen (België). --- Littérature
Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|