Narrow your search

Library

Odisee (2)

KBR (1)

KU Leuven (1)


Resource type

dissertation (3)

book (1)


Language

Dutch (2)

English (2)


Year
From To Submit

2023 (1)

2022 (1)

2019 (2)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Autism spectrum disorder diagnosis in young children : a clinical-ethical study on the experiences of parents and physicians
Authors: ---
ISBN: 9789463963466 Year: 2019 Publisher: Leuven KU Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
In welke mate heeft (pijn)educatie voor verpleegkundigen een positief effect op het pijnmanagement bij oncologische patiënten?
Authors: --- --- ---
Year: 2022 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kanker is wereldwijd de grootste doodoorzaak en toch is oncologische pijn nog steeds onvoldoende behandelbaar en onderzocht. Vandaar dat de onderzoekvraag voor deze studie luidt als volgt: “In welke mate heeft (pijn)educatie voor verpleegkundigen een positief effect op het pijnmanagement bij oncologische patiënten?” Deze studie en voornamelijk de onderzoeksvraag hebben vorm gekregen door het opzoeken over de situatie, de barrières en de rol van verpleegkundigen. Zo zijn er verschillende thema’s aan bod gekomen die binnen het team zijn onderverdeeld. Aan de hand van deze uitgeschreven delen van de verschillende thema’s werd er een zeker antwoord geboden op de onderzoeksvraag. Namelijk dat verschillende barrières zoals kennis-, culturele en onderzoek barrières een probleem stellen binnen het verbeteren van pijnmanagement als verpleegkundige. Een meerwaarde aan dit literatuuronderzoek is dat er uitgebreid gezocht is naar verschillende facetten binnen oncologie en oncologische pijn. Vandaar dat er binnen deze onderzoeksopdracht op verschillende vlakken nog problemen opvallen.

Keywords


Dissertation
Het effect van een E-learning omtrent oncologisch pijnmanagement op de kennis van studenten verpleegkunde
Authors: --- --- --- ---
Year: 2023 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vorig academiejaar droeg het literatuuronderzoek de titel “In welke mate heeft pijn(educatie) voor verpleegkundigen een positief effect op het pijnmanagement bij oncologische patiënten?”. Uit dat onderzoek bleek dat verpleegkundigen een slechte houding en kennis hebben ten opzichte van oncologische pijn. Onvoldoende kennis heeft een negatieve invloed op de gezondheid, de gezondheidsuitkomsten en het comfort van oncologische patiënten. Geleidelijke verbetering van kennis over pijn en pijnbeheersing onder verpleegkundigen zal bijdragen aan de tevredenheid en comfort van de patiënt, verlichten van pijn en betere gezondheidsuitkomsten. Aan de hand van een E-learning is er dit academiejaar gewerkt aan de bevindingen van vorig jaar, met als doel om kennis bij te brengen over de onderwerpen oncologische pijn en pijnmanagement. Allereerst gaat de focus naar afgestudeerde verpleegkundigen binnen een oncologische setting. Bij bevragingen op de werkvloer wordt duidelijk dat hier geen interesse naar is en de kleine groep geïnteresseerde willen liever een mondelinge vorming. Het feit dat er geen echte interesse is creëerde binnen de groep een stress dat het streefdoel niet bereikt gaat kunnen worden. Een mondelinge vorming is een gegeven waar niet iedereen voor openstond. Uiteindelijk valt het besluit om 40 verpleegkundige studenten te gebruiken als doelgroep. Er is bepaald om 10 deelnemers per opleidingsfase te nemen. Met het idee dat dit een haalbaar streefdoel kan zijn. Zo worden er 321 studenten verpleegkunde bereikt via verschillende Odisee platformen, met uiteindelijk 43 deelnemers, het minimumaantal deelnemers is bereikt. De E-learning bevat theorie over pijn, oncologie, misvattingen en barrières. Met een voor- en nameting in de E-learning kon er opgevolgd worden welke opleidingsfases wat scoorde. Van de 43 deelnemers slagen er 70% op hun kennistest, dit is met 23% toegenomen bij de finale test.

Keywords


Dissertation
Autism Spectrum Disorder diagnosis in young children : A clinical-ethical study on the experiences of parents and physicians
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789463693466 Year: 2019 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculty of Medicine

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

After three quarters of a century of research and clinical experience, autism spectrum disorder (ASD) turns out to be surprisingly heterogeneous in its presentations, causes and cognitive mechanisms. In light of the miscellaneous nature of this diagnosis, it is unclear how the array of (predominantly "basic") research findings on ASD is translated into information that is meaningful and valuable to parents and clinicians. Few studies are dedicated to detect the experiences of an ASD diagnosis of a child by parents and clinicians, or reflect from an ethical viewpoint on their personal perspectives. My central aim is formulating ethical considerations concerning the clinical care related to ASD in young children. I answer three research questions: (1) What has previous empirical research ascertained about how the ASD diagnosis is understood and experienced by parents and clinicians in the international context? (2) How is an ASD diagnosis for a young child without a previously diagnosed disability understood and experienced by Flemish parents and physicians? (3) What are the clinical-ethical implications of how parents and physicians understand and view the ASD diagnosis in young children? This ethical reflection on the results of the empirical studies with parents and physicians leads to the formulation of clinical-ethical considerations towards both policy makers and clinicians concerning the clinical (mainly diagnostic) care related to ASD in young children. My literature review showed that (1) both parents and clinicians may understand an ASD diagnosis in a pluralistic way (and parents evolved in their understanding in a temporal way throughout the child's clinical trajectory, from mainly biomedical towards pluralistic); (2) parents and clinicians prefer a deliberative relation and communication between them over an informative or, certainly, a paternalistic type of relation; and (3) the experiential importance for parents and physicians of both treatment-related and 'psycho-relational' implications of an ASD diagnosis. Many interviewed parents and physicians viewed the ASD diagnosis in a pragmatic way. Parents were queried longitudinally: before the start of the diagnostic ASD assessment, right after the feedback session at the end of the assessment, and 12 months later. Twelve months after their child got an ASD diagnosis, the interviewed parents mainly had come to value the ASD diagnosis for two reasons: the entitlements to school support and public services it ensured, and the fact that they and some others (like many teachers) adapted their interactions with the child because of the ASD diagnosis. The interviewed physicians from their side needed an ASD diagnosis to be useful in their clinical practice. They fitted their understanding of ASD in their personal clinical styles, and picked from the 'textbook' knowledge on ASD what worked for them, parents and child. In the ethical reflection, I argued for a collective responsibility towards raising children, and for incorporating the 'personal utility' of an ASD diagnosis into the communication between the clinician and parents. Finally, I formulate 4 clinical-ethical considerations in relations to policy, and 5 in relation to the clinic. Towards policy makers, this study's findings sustain an argument for continuity-in-person in the care trajectory, starting from parents' request for help until the answer to this request. I also suggest that services do not need to be ASD-specific but suited for and adapted to each child with behavioural issues, with and without an ASD diagnosis. Towards clinicians, I argue for the expansion of the clinical model of shared decision making and person-centred medicine toward the diagnostic care concerning ASD in young children. I advance the use of not only a 'treatment-oriented' diagnosis but also a 'request-oriented' diagnosis -incorporating an open dialogue on parents' views, hopes and concerns. Such a clinical communication strategy may lead to a better alignment between physician and parents, and a more satisfying clinical trajectory for both parties.

Keywords

Listing 1 - 4 of 4
Sort by