Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Sculpture --- Applied arts. Arts and crafts --- retabels --- beeldhouwkunst --- houtsnijwerk
Choose an application
Maak kennis met de mythische ridders van het Gulden Vlies. Wie waren de mannen achter deze machtige Bourgondische ridderorde en wat was haar doel? Ontdek een schitterende reeks Mechelse wapenborden, stille getuigen van politieke intriges en diplomatiek gekonkelfoes tijdens een feestelijke bijeenkomst van de Vliesridders in 1491. Een moment waarop het Bourgondische Rijk op haar grondvesten davert. In vier essays ontrafelt dit boek de fascinerende geschiedenis van het Huis Bourgondië, de bijeenkomst in Mechelen, de heraldische pracht van het ridderlijk gezelschap en de onthullende ontdekkingen tijdens de restauratie van de 500 jaar oude wapenborden.
Conservation. Restoration --- Genealogy. Heraldy --- History of the Low Countries --- restoration [process] --- Late Medieval --- escutcheons [coats of arms] --- knights [landholders] --- Gulden Vlies (orde) --- Mechelen, Sint-Romboutskathedraal --- Saint Rumbold's Cathedral [Mechelen] --- anno 1400-1499 --- Mechelen --- Painting --- History of Belgium and Luxembourg --- paintings [visual works] --- portraits --- Bourgondische Nederlanden --- Social organizations --- Toison d'or. Ordre --- Order of the Golden Fleece
Choose an application
Art --- convents [built complexes] --- besloten hofjes [visual works] --- Nederlanden --- anno 1500-1599
Choose an application
Tijdens de late middeleeuwen ontstond in de Lage Landen een unieke religieuze kunstvorm, die gebruikmaakte van een grote verscheidenheid aan artefacten en memorabilia: de Besloten Hofjes. Deze unieke mixed-mediaobjecten stellen een ideale spirituele en paradijselijke wereld voor. Behalve gepolychromeerde beeldjes (poupées de Malines) bevatten de Hofjes zijdebloemen, metalen pelgrimsinsignes, wassen medaillons, relieken, artefacten in albast, perkament, papier en pijpaarde. Ze zijn afgewerkt met lovertjes, parels en kralen in glas, been, koraal en amber. Het geheel is een indrukwekkende, tot de verbeelding sprekende 'tuin', die met beschilderde panelen kan worden afgesloten. De zestiende-eeuwse Hofjes van Mechelen genieten internationale erkenning als unieke creaties en topstukken. Ze zijn een bijzondere mix van devotie, spiritualiteit en ambachtelijke innovatie. De zeldzame collectie wordt bewaard in het Mechelse Museum Hof van Busleyden. Dit boek verzamelt niet alleen kennis over de inhoud en de beeldtaal van de Hofjes, maar richt ook de aandacht op de bijzondere materiële kenmerken. Detailfoto's tonen nooit eerder geobserveerde artefacten en ontrafelen de historische mixed-mediakunstwerken. Dit eerste totaaloverzicht van de Mechelse Besloten Hofjes is het resultaat van jarenlang internationaal academisch onderzoek.
Manuele constructietechnologie --- Beeldhouwkunst --- laat-middeleeuws --- besloten hofjes [beeldmateriaal] --- Mechelen --- anno 1400-1499 --- anno 1500-1599 --- Manufacturing technologies --- Sculpture --- Late Medieval --- besloten hofjes [visual works] --- Altarpieces, Medieval --- Christian art and symbolism --- Art, Christian --- Art, Ecclesiastical --- Arts in the church --- Christian symbolism --- Ecclesiastical art --- Symbolism and Christian art --- Religious art --- Symbolism --- Church decoration and ornament --- Medieval altarpieces --- Conferences - Meetings --- Symbolism in art --- beeldhouwkunst --- besloten hofjes --- bijgeloof --- flora --- geneeskunde --- middeleeuwen --- paradijstuinen --- penningen --- religies --- restauratie --- techniek --- textiel --- Elisabeth van Hongarije --- 16de eeuw --- Zuidelijke Nederlanden --- middeleeuwen, middeleeuwse geschiedenis (historisch tijdvak) --- Tuin van Eden, het paradijs --- geneeskunde, medische wetenschappen --- penningen (medailles) --- Academic collection --- besloten hofjes. --- sculptuur. --- middeleeuwen, middeleeuwse geschiedenis (historisch tijdvak). --- techniek. --- restauratie. --- flora. --- Tuin van Eden, het paradijs. --- geneeskunde, medische wetenschappen. --- textiel. --- bijgeloof. --- religies. --- penningen (medailles). --- Elisabeth van Hongarije. --- 16de eeuw. --- Mechelen. --- Zuidelijke Nederlanden. --- sculptuur
Choose an application
The Late Middle Ages saw the emergence in the Low Countries of a unique form of religious art that employed a diverse range of artefacts and memorabilia: Enclosed Gardens. These unique mixed-media objects represent an idealized spiritual and paradisiacal world. Aside from polychrome statuettes (poupées de Malines), the Gardens include silk flowers, metal pilgrim badges, wax medallions, relics, alabaster artefacts, parchment, paper and pipe clay. Finishing decorative touches include sequins, pearls and beads made of glass, bone coral and amber. In their entirety, each one is an extraordinary journey through a 'garden' of the imagination that can be opened or closed up with painted panels. The sixteenth-century Enclosed Gardens of Mechelen enjoy international recognition as unique creations and masterpieces. They are a special mixture of devotion, spirituality and artisan innovation. This precious collection is held at the Museum Hof van Busleyden in Mechelen. This book not only brings together knowledge about the Gardens' content and visual language, but also focuses attention on their particular physical features. Close-up photographs show artefacts never previously observed and help unravel our understanding of these historic mixedmedia works of art. This first complete overview of the Mechelen Enclosed Gardens is the result of years of international academic research.
Altarpieces, Medieval --- Christian art and symbolism --- Gardens in art --- Flowers in art --- 247.2 --- 247.2 Altaar. Tabernakel. Retabel. Ambon --- Altaar. Tabernakel. Retabel. Ambon --- Art, Christian --- Art, Ecclesiastical --- Arts in the church --- Christian symbolism --- Ecclesiastical art --- Symbolism and Christian art --- Religious art --- Symbolism --- Church decoration and ornament --- Medieval altarpieces --- Flower painting and illustration --- Flower prints --- Conferences - Meetings --- Applied arts. Arts and crafts --- Late Medieval --- besloten hofjes [visual works] --- Museum Hof van Busleyden [Mechelen] --- anno 1400-1499 --- anno 1500-1599 --- Mechelen --- Symbolism in art --- Manufacturing technologies --- Sculpture --- besloten hofjes --- sculptuur --- middeleeuwen, middeleeuwse geschiedenis (historisch tijdvak) --- techniek --- restauratie --- flora --- Tuin van Eden, het paradijs --- geneeskunde, medische wetenschappen --- textiel --- bijgeloof --- religies --- penningen (medailles) --- Elisabeth van Hongarije --- 16de eeuw --- Zuidelijke Nederlanden --- besloten hofjes. --- sculptuur. --- middeleeuwen, middeleeuwse geschiedenis (historisch tijdvak). --- techniek. --- restauratie. --- flora. --- Tuin van Eden, het paradijs. --- geneeskunde, medische wetenschappen. --- textiel. --- bijgeloof. --- religies. --- penningen (medailles). --- Elisabeth van Hongarije. --- 16de eeuw. --- Mechelen. --- Zuidelijke Nederlanden. --- schilderkunst. --- verhalen. --- muziek. --- Van de Woestyne, Gustave. --- Magritte, René. --- De Smet, Leon. --- Leclercq, Victor. --- De Saedeleer, Valerius. --- Malfait, Hubert. --- Claus, Emile. --- Van Mieghem, Eugeen. --- Van den Berghe, Frits. --- Ensor, James. --- Jespers, Floris. --- Meunier, Constantin. --- Navez, Leon. --- Saverys, Albert. --- Van Beers, Jan. --- Bastien, Alfred. --- Wouters, Rik. --- Carte, Anto. --- Smits, Jakob.
Choose an application
De titel van deze paper - Devotie tot de Zijden Bloem ¬- introduceert de bloem als een devotioneel object. Over het algemeen wordt aanvaard dat het motief van de bloem nauw verwant is aan de beeldtaal van vrouwelijke religieuze vanaf de dertiende eeuw. De reliekschrijnen uit Mechelen, gekend als 'Besloten Hofjes' getuigen van dit verwantschap. Maar wie creeërde de zijden bloemen die deze uitzonderlijke reliekschrijnen schijnen te overgroeien? En wat is de functie van deze bloemen in hun specifieke devotionele context? Zijn ze louter een parergon of bezitten ze de capaciteit om op te roepen tot een veel complexere spirituele oefening? Deze bloemen zijn een pars pro toto om inzicht te krijgen in de productie en functie van de Besloten Hofjes. Het voornaamste doel van deze studie is de vervlechting van productie en betekenis na te gaan. Hetgeen impliceert dat dit zowel een studie is van het socio-economische milieu waarin deze bloemen werden gemaakt, als een studie naar het spiritueel-meditatieve karakter van diezelfde omgeving. De devotie aan de zijden bloem heeft dus een dubbele betekenis. Zowel de productie als de functie van deze bloemen zijn doordrongen met de devotie van de zuster ten opzichten van Christus.The title of this paper- Devotion to the Silk Flower - hints at the researcher's devotion to answers the questions posed by the silk flowers, while it also introduces those flowers as objects of devotion. It is commonly known that the motif of the flower is deeply rooted in the practices of feminine religious orders from the thirteenth-century onwards. The altarpieces produced in sixteenth-century Mechelen, known as 'Enclosed Gardens' or Besloten Hofjes, illustrate that profound connection. It remains an enigma, however, who created the silk flowers that seem to overgrow the enclosed garden. The actual function of the flowers within their devotional setting remains an issue riddled with mystery as well. Can one interpret the blooming blossom as merely an iconographical reference to the Song of Songs or could the flowers trigger a far more complex spiritual exercise? The search for answers will bear insight into the emotional devotion felt and practiced by the pious women of sixteenth-century northern Europe.
Choose an application
Sculpture --- sculpture [visual works] --- emotion --- suffering --- studio ceramics --- heads [animal components] --- human figures [visual works] --- alienation --- Florin, Maen
Choose an application
Gap in the Clouds is published to accompany the solo exhibition by Ricardo Brey in Museum Hof van Busleyden in Mechelen. It is his first major exhibition in Belgium after his participation in the 56th Venice Biennale. With Gap in the clouds, the artist wants to make a positive statement and give a sign of hope in these troubled times. The globally shared humanity of the pandemic and the rousing social movements for racial and gender equality have prompted Brey to create a series of introspective works that seek to weave a web between his disparate works. Colour and light are playing an important role encompassing the artist’s ongoing exploration of concepts like time, mythology, human expression, and the natural universe. In his works of this period of solitude in his studio due to the lockdowns Brey explores the colour blue as he associated this colour with the sky and the sea, symbols of expansiveness and freedom, with open spaces, intuition, imagination, inspiration, and sensitivity. The book will include artist writings and a collaboration with author and poet Peter Verhelst.
Art --- drawings [visual works] --- boxes [containers] --- assemblages [sculpture] --- found objects --- installations [visual works] --- racial discrimination --- blue [color] --- gender --- Verhelst, Peter --- Brey, Ricardo
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|