Narrow your search

Library

KU Leuven (190)

Hogeschool West-Vlaanderen (10)

KBR (10)

Odisee (10)

UCLL (10)

Arteveldehogeschool (9)

KDG (9)

Thomas More Kempen (9)

VIVES (9)

AP (5)

More...

Resource type

dissertation (178)

book (10)

film (4)


Language

Dutch (92)

English (90)

Undetermined (10)


Year
From To Submit

2024 (25)

2023 (31)

2022 (36)

2021 (4)

2020 (13)

More...
Listing 1 - 10 of 192 << page
of 20
>>
Sort by

Book
Sport educatie : leren van en met elkaar
Author:
ISBN: 9789033496158 Year: 2014 Volume: 31 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sport Educatie: een inleiding (Iserbyt, P.)Sport Educatie in uithouding (Iserbyt, P.)Sport Educatie in hip hop (Wyckmans, P., Heylen, N., Peeters, L., Van Genechten, H.)Sport Educatie in ritmisch-acrobatische gymnastiek (Mols, L., Coolkens, R., Demolder, 3., Drijvers, H., Emsens, M.)Sport Educatie in pinpong (Pardaens, D., Bollen, 3., Overloop, T.)Sport Educatie in Ultimate Frisbee (Leysen, H., Agten, K., Beckwé, J., Boogaerts, E., Claes, E., de Crombrugghe, A.)

Keywords

Lichamelijke opvoeding --- Sportonderwijs. --- Didactiek. --- Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- samenwerkend leren --- lichamelijke opvoeding --- gymnastiek --- Bewegingsopvoeding --- Samenwerkend leren --- # BIBC : Academic collection --- 372.879.6 --- 793.3 --- 796.386 --- 796.39 --- 796 --- Persoonsdoelen --- Didactiek --- Hip hop --- Turnen --- Tafeltennis --- Frisbee --- 456.78 --- Acrogym --- Competentiegericht onderwijs --- 796.39 Overige balspelen: kaatsen, petanque, frisbee, krachtbal --- Overige balspelen: kaatsen, petanque, frisbee, krachtbal --- 796.386 Tafeltennis --- 793.3 Bewegingskunst. Ritmiek. Dans. Volksdans --- Bewegingskunst. Ritmiek. Dans. Volksdans --- 372.879.6 Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Sports --- Study and teaching --- Physical education and training --- Moral and ethical aspects --- PXL-Education 2014 --- secundair onderwijs --- didactiek van sport en spel --- SO (secundair onderwijs) --- Sport --- Lichamelijke opvoeding en sport --- Rap (popmuziek) --- Dans --- Dansen --- Dansante vorming --- Ritmisch turnen --- Ritmiek --- Acrobatie --- Gymnastiek --- Pingpong --- 793.3 Art of movement. Eurhytmics. Dance --- Art of movement. Eurhytmics. Dance --- Rap (muziekstijl) --- Ritmische gymnastiek --- Ultimate frisbee --- Kleuter --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid --- Didactics of secundary education --- spellen


Book
Graag leren bewegen in lichamelijke opvoeding
Authors: ---
ISBN: 9789033470684 Year: 2008 Volume: 25 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Graag leren bewegen. Leerlingen intrinsiek motiveren om te bewegen (Daniël Behets)LO is ... 'graag' leren bewegen (Myrjam Vanden Eynden)`Steppend fit worden tijdens de les LO (Myrjam Vanden Eynden en Petra Wyckmans)Hou het speels! Spelers ondersteunen in hun spel (Hilde Leysen)Plezier met overslag leren (Jimi Gantois)Graag leren bewegen met kijkwijzers. Werken aan persoonsgebonden leerdoelen (Wim Roels) Honkbal als volwaardige periode in het curriculum LO (Hugo Maes en Walter Arend)Conditionele fitness in de gymzaal (Peter lserbyt en Wouter Blondeel) Partnerleren: het effect van sturing op het leren met taakkaarten (Peter lserbyt) De rol van de leraar LO in het zorgbeleid van de school (An Van de Putte)


Book
Lichamelijke opvoeding : creatief met visie
Authors: ---
ISBN: 9789033492440 Year: 2013 Volume: 30 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sport Education in het zwemonderwijs. Een benadering voor een lesperiode schoolslag in de derde graad. (serbyt, P. Van Herck, A., Van Hoegaerden, T., Wiener, T., Willems, H. ) Sport Education in het zwemonderwijs. Een voorbeeld voor reddend zwemmen(Iserbyt, P. Colson, L., De Burghgraeve, P., Devloo, C., Devloo, K., Donders, E. ) Sport Education in judo. Een benadering voor grondgevechten. (Siegers, M. Eisen, S., Lambreghts, M., Lens, D., Spaas, 3) Sport Education. Een benadering om aan bewegings- en persoonsdoelen te werken in handbal. (Leysen, H., Mols, L. Bertels, S., Bisschop, V., De Groote, C., Heremans, A., Marynissen, P.)Teaching Games for Understanding (TGfU). Een SpelenderWijs benadering in de opbouw naar vier tegen vier in voetbal. (Leysen, H. Benaets, S., Bloemen, D., François, S., Pelgrims, A., Vercauteren, K.)Teaching Personal and Social Responsibility. Een model om Persoonsdoelen na te streven binnen freerunning. (Pardaens, D. Alenteyns, M., Behaeghel, R., Brugman, E., De Ro, S., De Kock, A., Volders, S.) Teaching Personal and Social Responsibility. Een voorbeeld voor kajak initiatie. (Wyckmans, P. Jame, L., Oeyen, J., Soens, H., Sterckx, I.) Play Practice in atletiek. Een voorbeeld voor hoogspringen. (Mols, L. Du Pan, T., Leeuws, W., Van Barel, L., Van der Auwera, F., Vandermeulen, S. ) Expert worden via samenwerkend leren. Een voorbeeld voor gymnastiek. (Vanden Eynden, M. Meurrens, J., Peetermans, T., Swinnen, L., van der Burgt, E., Verhaegen, J.)


Book
Praktijkboek lichamelijke opvoeding : kwalitatief bewegingsonderwijs voor de secundaire school
Authors: ---
ISBN: 9789463713603 Year: 2022 Publisher: Antwerpen Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek worden lesperiodes voorgesteld binnen de bewegingsdomeinen basketbal, frisbee, badminton, volleybal, judo en Urban Workout voor het secundair onderwijs. Vertrekkend vanuit concrete periode- en lesdoelen worden formatieve en summatieve evaluaties ontwikkeld om na te gaan of deze doelen bereikt worden. De selectie van sterke leerstof moet ervoor zorgen dat alle leerlingen de doelen halen.Met dit boek willen de auteurs (toekomstige) leraren lichamelijke opvoeding ondersteunen bij de ontwikkeling van kwalitatief bewegingsonderwijs. Leraren met diepgaande vakkennis zijn immers beter in staat om relevante leerstof te selecteren én aan te passen zodat alle leerlingen leren, ongeacht hun vaardigheid of voorkennis. Daarom gaat veel aandacht naar de ontwikkeling en organisatie van kwalitatieve instructie, voorgesteld in een content map. Verschillende differentiatievormen moeten de leraar helpen om te anticiperen op moeilijkheden die leerlingen kunnen ervaren. Een duurzame leerervaring vraagt echter ook tijd. Om die reden worden periodes van acht lessen uitgewerkt.De meesten die van sport en bewegen genieten, hebben de nodige bewegings- en sociale vaardigheden geleerd om succesvol te zijn in deze activiteiten. Hierin ligt de verantwoordelijkheid van de leraar lichamelijke opvoeding. Succeservaring is immers een belangrijke voorwaarde voor bewegingsvreugde. Dit boek wil leraren inspireren bij het opvoeden van leerlingen tot competente en enthousiaste bewegers.Bron: flaptekst


Book
Lichamelijke opvoeding : een vak voor het leven
Authors: --- ---
ISBN: 9789463444903 Year: 2018 Publisher: Leuven Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Lichamelijke opvoeding in een krachtige leeromgeving
Authors: --- ---
ISBN: 9789033465857 Year: 2007 Volume: 24 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren en Onderwijzen in een krachtige LeerOmgeving (Daniel Behets)Maxitrampoline op school (Jinni Gantois en Anabel Wanzeele)Leer-krachtige omgevingen voor balspelen (Hilde Leysen)Samenwerken als doel en als middel om te leren (Peter Iserbyt)Spelenderwijs leren bewegen (Myrjam Vanden Eynden)Percussiemotie met alternatief materiaal (Walter Arend en Petra Wyckmans)Gaelic Football. Een krachtige leeromgeving voor iedereen (Roel De Valck)Een krachtige leeromgeving bij ultimate frisbee (Hans Mennes)Een leerproces met "vallen" en "opstaan". Aanleren van valtechnieken in de 2de en 3de graad secundair onderwijs (Wim Roels)De ELO: een krachtige leeromgeving voor LO (Jimi Gantois)De percepties van leerkrachten ten opzichte van kijkwijzers in de LO (Bob Madou)Gezondheidsbevorderende Lichamelijke Opvoeding (Jan Seghers)


Book
Play Practice: SpelenderWijs leren in Lichamelijke Opvoeding
Authors: --- ---
ISBN: 9789462922082 Year: 2015 Volume: 32 Publisher: Gent Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze reader, nummer 32 van de reeks ‘Praxis Bewegingsopvoeding’, wordt Play Practice als instructiemodel onder de aandacht gebracht voor Lichamelijke Opvoeding (LO). Play Practice benadrukt de integratie van spel en gerichte oefening om uitdagende leersituaties te creëren voor alle leerlingen. Via de didactische principes van shaping, focussing en enhancing wordt een leeromgeving aangeboden die maximale kansen biedt om zowel bewegings- als persoonsdoelen te realiseren.Play Practice biedt leraren LO een didactisch handelingskader voor zowel individuele als interactieve bewegingsgebieden met het oog op de vorming van competente, ‘wijze’ bewegers. In deze reader wordt Play Practice toegepast en vertaald naar praktisch uitgewerkte periode- en lesplannen binnen diverse bewegingsgebieden voor het secundair onderwijs.


Book
Specifieke vakkennis in lichamelijke opvoeding : een basis voor het leren
Authors: --- ---
ISBN: 9789462927032 Year: 2016 Volume: 33 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Iserbyt, P. Terug naar de essentie: Specifieke vakkennis als basis voor het leren in Lichamelijke Opvoeding Iserbyt, P. Specifieke vakkennis bij fitness in de gymzaal: naar een eigen oefenprogramma Coolkens, R. Specifieke vakkennis in bootcamp: naar een eigen oefenprogramma Leysen, H. Dewil, K., Deman, D., Van Cant, J. Specifieke vakkennis in gymnastiek: radslag Iserbyt, P. Bollen, E., Cuyckens, K., Dejonckheere, S., Van den Broeck, S. Specifieke vakkennis in ritmiek: opbouw naar een complexe danscombinatie Vanden Eynden, M. Delvaux, D., Sommer, P. Specifieke vakkennis in atletiek: meerkamp als teamsport


Book
Vakdidactische kennis in Lichamelijke Opvoeding
Authors: --- ---
ISBN: 9789463440264 Year: 2017 Volume: 34 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Iserbyt, P. & Coolkens, R. Vakdidactische kennis in Lichamelijke Opvoeding Iserbyt, P. Vanluyten, K., Martens, J. Vakdidactische kennis in Rugslag Leysen, H. & Dehandschutter, T. Vakdidactische kennis in Basketbal Leysen, H. Loockx, J., Michielsen, T., Roels, W. Vakdidactische kennis in Flag Football Pardaens, D. Lenchant, S., Peeters, D. Vakdidactische kennis in Hordelopen Wyckmans, P. & Bloemen, T. Vakdidactische kennis in Oriëntatielopen


Dissertation
Reciprocal peer tutoring with task cards: fostering learning outcomes in psychomotor tasks.
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Bewegings- en revalidatiewetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Partnerleren met taakkaarten is een instructiemodel waarbij leerlingen p er twee samenwerken om hun eigen leren en dat van hun partner te maximal iseren. Terwijl één partner uitvoert (uitvoerder), zal de andere (o bservator) instrueren, observeren en feedback geven op basis van instruc ties op taakkaarten. Deze taakkaarten zijn multimediale leermiddelen die een beeld van de te leren taak weergeven, samen met woordelijke instruc tie. Ze worden gebruikt ter ondersteuning van het leren, facilitatie van interacties, behouden van een taakgericht klimaat en om leerlingen vera ntwoordelijk te houden voor elkaars leren. Een brede waaier aan onderzoe k toonde reeds de effectiviteit van dit instructiemodel aan in diverse vakgebieden en bij verschillende leeftijdsgroepen. Er wordt verondersteld dat zowel uitvoerder als observator leren in dit model: de uitvoerder leert door te doen, de observator door het geven van instructies, het vergelijken van de uitvoering van de partner met de instructies op de taakkaart en het geven van passende feedback. Dit werk omvat vijf experimenten die als doel hadden de effectiviteit van partnerleren met taakkaarten te verhogen. Speciale aandacht ging naar de organisatie van de setting, om op die manier het leren van psychomotorische vaardigheden te verhogen. Deze vaardigheden waren tennis en Basic Life Support (BLS). Deze laatste is een levensreddende vaardigheid, bestaande uit negen handelingen die in een bepaalde volgorde uitgevoerd moeten worden. Naast de leeruitkomsten werd tevens het leerproces bestudeerd via analyse van gedragingen. Geslachtseffecten werden eveneens onderzocht. Proefpersonen waren allen universiteitsstudenten Kinesiologie, behalve in een eerste veldstudie. Hier bestond de proefgroep uit secundaire studenten van 13 tot 14 jaar. Resultaten uit dit werk laten zien dat partnerleren even effectief is als directe leraarsturing op vlak van leeruitkomsten in tennis. Instructie met taakkaarten voor het leren van een tennisforehand levert sterke leerwinst op als alle technische items op één taakkaart staan, of wanneer ieder item op een afzonderlijke taakkaart staat. Voorts is gebleken dat partnerleren met taakkaarten een effectief instructiemodel is om BLS te leren in een beperkte tijd en zonder leraarinterventie. Studenten bereikten in 20 minuten een leerprestatie die de Europese richtlijnen in verband met reanimatie evenaren of sterk benaderden. Op vlak van organisatie van de setting is gebleken dat het invoeren van rolwissels (= observator wordt uitvoerder en omgekeerd) en het definiëren van de rol als observator en uitvoerder een positief effect heeft op de taakherinnering. Alhoewel het invoeren van zelfevaluatie geen bijkomende leerwinst opleverde, was dit wel het geval voor partnerevaluatie. Deze laatste gaf een onmiddellijk, positief effect op het leren van BLS. Er werden geen noemenswaardige geslachtseffecten gevonden voor leeruitkomsten. Op vlak van gedragingen werd aangetoond dat het invoeren van structuur in partnerleren de motorische activiteit en interacties verhoogt. Wanneer geen structuur ingevoerd wordt, spenderen partners veel tijd aan het in stilte lezen van de taakkaarten, ten koste van interactie en oefentijd. Voorts werden duidelijke geslachtsverschillen gevonden bij het leerproces. Echter, deze leidden niet tot significante leerverschillen.De aard van de proefgroep en de taak zijn belangrijke limitaties voor dit werk. Manipulatie van deze variabelen kunnen de transferwaarde van resultaten onderzoeken.

Keywords

Listing 1 - 10 of 192 << page
of 20
>>
Sort by