Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Social policy and particular groups --- schoolklimaat --- talentmanagement --- jeugdproblematiek --- ontwikkelingspsychologie --- tijdsbesteding --- opvoedingsondersteuning --- zelfbeeld --- motiverend onderwijs
Choose an application
Deze factsheet bevat gegevens over het slaan van kinderen in verschillende culturen in Nederland. Het begrip 'slaan' loopt daarbij uiteen van een 'pedagogische tik' tot fysieke kindermishandeling. In de factsheet staan de feiten en cijfers zoals die eind 2006 bekend zijn. Hiermee wil het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) het inzicht van beroepskrachten vergroten in de oorzaken en gevolgen van slaan, en hun handreikingen bieden waarmee zij ouders kunnen ondersteunen bij het geweldloos opvoeden van hun kinderen.
Choose an application
Het pakket 'Ouders Actief' is bedoeld voor themabijeenkomsten met laagopgeleide ouders die de ontwikkeling van hun 0- tot 6-jarige kinderen willen stimuleren. Ouders Actief is verdeeld in modules: de ontwikkeling van het jonge kind, ouder-kindinteractie, de peuterspeelzaal, basisonderwijs, voorlezen, ouderschap. Voor ouders van kinderen tot 2 jaar zijn er zeventien themabijeenkomsten, voor ouders van peuters en kleuters twintig. Ook bestaat er een korte vadercursus. De themabijeenkomsten zijn uitgewerkt in twee programmaboeken (0-2 jaar en 2-6 jaar). Materialen voor werkvormen, zoals spelborden, foto's en situatiekaarten, zijn opgeborgen in een koffertje. Verder bevat het pakket Ouders Actief een dvd met fragmenten over de interactie tussen ouder en kind, handleidingen voor de uitvoerders, en folders voor ouders en betrokken instellingen. Het materiaal voor de ouders is in twee talen: Nederlands en Turks, een aantal van de materialen uit de koffer zijn ook in het Arabisch.
Choose an application
Het pakket 'Ouders Actief' is bedoeld voor themabijeenkomsten met laagopgeleide ouders die de ontwikkeling van hun 0- tot 6-jarige kinderen willen stimuleren. Ouders Actief is verdeeld in modules: de ontwikkeling van het jonge kind, ouder-kindinteractie, de peuterspeelzaal, basisonderwijs, voorlezen, ouderschap. Voor ouders van kinderen tot 2 jaar zijn er zeventien themabijeenkomsten, voor ouders van peuters en kleuters twintig. Ook bestaat er een korte vadercursus. De themabijeenkomsten zijn uitgewerkt in twee programmaboeken (0-2 jaar en 2-6 jaar). Materialen voor werkvormen, zoals spelborden, foto's en situatiekaarten, zijn opgeborgen in een koffertje. Verder bevat het pakket Ouders Actief een dvd met fragmenten over de interactie tussen ouder en kind, handleidingen voor de uitvoerders, en folders voor ouders en betrokken instellingen. Het materiaal voor de ouders is in twee talen: Nederlands en Turks, een aantal materialen uit de koffer zijn ook in het Arabisch.
Choose an application
Dit rapport biedt een overzicht van de beschikbare kennis over algemeen werkzame factoren in het bevorderen van een positieve ontwikkeling van jeugdigen en een overzicht van werkzame elementen van interventies die zich binnen de domeinen gezin, school en de wijk afspelen. Het sluit af met enkele praktische aanwijzingen voor de invulling van het lokaal jeugdbeleid, voorbeelden van sturingsinstrumenten en een overzicht van in Nederland erkende preventieve interventies en goed beschreven methodieken.
Choose an application
Het Consortium Vluchtelingenpeuters bestaand uit Sociaal Werk Nederland, Pharos, het NJi en Sardes -heeft met hulp van het Kinderopvangfonds vier praktische brochures geschreven voor kinderopvangorganisaties die opvang bieden aan jonge vluchtelingenkinderen. Deze publicatie bestaat uit twee delen. Het eerste deel richt zich op deskundigheidsbevordering van de kinderopvangmedewerkers zelf en geeft een overzicht van cursussen, trainingen en materialen. Het tweede deel bestaat uit een overzicht van methodieken/programmas die ingezet kunnen worden in de voorschoolse periode om de ontwikkeling van kinderen gericht te stimuleren, ouderbetrokkenheid te vergroten en ouders te ondersteunen bij de opvoeding van hun kinderen in Nederland.
Choose an application
Choose an application
Een inventarisatie van programma's voor ontwikkelingsstimulering en opvoedingsondersteuning voor allochtone kinderen en hun ouders. De programma's zijn ingedeeld in instellingsgericht, gezinsgericht, opvoedingsondersteuning en inburgering. Van elk programma wordt informatie gegeven over effectiviteit en bereik. Ook is gekeken naar programma's om ouderbetrokkenheid te bevorderen en zijn aanbevelingen gedaan om het aanbod specifieker te maken.
Choose an application
Welke landelijke cijfers zijn er precies bekend over het functioneren van allochtone jeugdigen binnen de Nederlandse samenleving? Welke verschillen zijn er tussen autochtone en allochtone jeugdigen en tussen de verschillende allochtone groepen? Als antwoord op deze vragen biedt deze factsheet een overzicht van cijfers over het functioneren van allochtone jeugdigen en hun gezinnen op de terreinen opvoeding, welbevinden en onderwijs en werk.
Sociology of minorities --- Age group sociology --- Netherlands
Choose an application
In het kader van het CtC-preventieprogramma verscheen in 2001 de eerste editie van de gids Veelbelovend en effectief. In deze tweede editie zijn de resultaten van de sindsdien gevoerde discussies over de kwaliteit van de preventieprogramma's die in Nederland worden uitgevoerd, alsmede de met de eerdere editie opgedane ervaringen verwerkt. De gids bevat alle preventieprogramma's die in steden en wijken in te zetten zijn om probleemgedrag onder jongeren te voorkomen. De gids omvat de programma's voor de leeftijdsgroep van 0 tot 18 jaar, ingedeeld naar de verschillende domeinen waarin jongeren opgroeien: gezin, school, kinderen en jongeren en de wijk. Na een algemene inleiding over probleemgedrag volgen beschrijvingen van veelbelovende en effectieve preventieprogramma's. Communities that Care ... ... is een langetermijnstrategie om veilige en leefbare wijken te creëren waarin kinderen en jongeren zich gewaardeerd, gerespecteerd en aangemoedigd weten om hun potentiële capaciteiten te benutten; ... bouwt aan samenwerking tussen instanties, organisaties en bewoners in een wijk om een gezonde persoonlijke en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren te bevorderen; ... maakt gebruik van recent wetenschappelijke inzichten in factoren die de kans op probleemgedrag vergroten (risicofactoren) én factoren die de kans op probleemgedrag verkleinen (beschermende factoren); ... leidt tot lokale plannen met als belangrijkste doelstellingen: gezinnen ondersteunen en versterken, betrokkenheid bevorderen bij schoolresultaten, verantwoordelijk gedrag aanmoedigen, een veiligere, samenhangende buurtgemeenschap bewerkstelligen. Communities that Care (CtC) is een in de Verenigde Staten ontwikkelde strategie die door het centrum Jeugd van het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn/NIZW toepasbaar wordt gemaakt voor Nederland.
Criminaliteit --- Gedragsstoornissen --- Jeugdcriminaliteit. --- Opbouwwerk --- Opvoedingsondersteuning. --- Preventie. --- Kinderen --- Jeugdzorg. --- OPVOEDINGSONDERSTEUNING -- 375 --- PROBLEEMGEDRAG -- 375 --- OUDERBEGELEIDING -- 375 --- BUURTWERK -- 375 --- SCHOOLBEGELEIDING -- 375 --- SCHOOLBEGELEIDING -- 372.5 --- Gedragsstoornissen ; kinderen ; preventie --- Jeugdcriminaliteit ; preventie --- Opbouwwerk ; jeugdzorg --- Opvoedingsondersteuning --- #KVHB:Schoolproblemen --- #KVHB:Preventie --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Probleemgedrag --- #KVHB:Jeugdwelzijnswerk
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|