Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Taking its cue from poststructuralist deconstruction, this study develops a new concept of technics, technique, and technology. This new concept of technics is located at a quasi-ontological level, and it thereby becomes possible to renegotiate the relati
Philosophy and psychology of culture --- Bellettrie. --- Filosofie. --- Politieke filosofie. --- Techniek. --- Political science --- Literature. --- Philosophy. --- Mental philosophy --- Humanities --- Belles-lettres --- Western literature (Western countries) --- World literature --- Philology --- Authors --- Authorship --- Political philosophy
Choose an application
Poetry --- Mettes, Jeroen
Choose an application
In 2006 overleed de Nederlandse dichter en criticus Jeroen Mettes (1978-2006). Postuum verscheen in 2011 zijn lange prozagedicht 'N30'. In dat werk probeerde Mettes een 'direct engagement met de buitentekstuele werkelijkheid' tot stand te brengen door het talige lawaai van die werkelijkheid tot onderdeel te maken van zijn poëzie. 'N30' sloeg in als een bom. Mettes' poëziekritiek en zijn dichtwerk vormden een inspiratiebron voor een nieuwe generatie Nederlandstalige dichters die een poëzie gingen schrijven die tegelijkertijd politiek, experimenteel én persoonlijk was. In 'Vluchtlijnen van de Poëzie' vormt de experimentele dichtkunst en politieke essayistiek van Mettes het uitgangspunt voor een creatieve lezing en (her)interpretatie van de (recente) poëziegeschiedenis. De vluchtlijnen brengen de lezer van Mettes naar Friedrich Hölderlin, Herman Gorter, Gertrude Stein, Sybren Polet, J.F. Vogelaar, Ron Silliman, Dominique De Groen, Hannah van Binsbergen en vele anderen. Het poëtische sterrenstelsel dat zo ontstaat biedt zicht op de relatie tussen politiek, poëzie en vorm.
Choose an application
In 2006 overleed de Nederlandse dichter en criticus Jeroen Mettes (1978-2006). Postuum verscheen in 2011 zijn lange prozagedicht 'N30'. In dat werk probeerde Mettes een 'direct engagement met de buitentekstuele werkelijkheid' tot stand te brengen door het talige lawaai van die werkelijkheid tot onderdeel te maken van zijn poëzie. 'N30' sloeg in als een bom. Mettes' poëziekritiek en zijn dichtwerk vormden een inspiratiebron voor een nieuwe generatie Nederlandstalige dichters die een poëzie gingen schrijven die tegelijkertijd politiek, experimenteel én persoonlijk was. In 'Vluchtlijnen van de Poëzie' vormt de experimentele dichtkunst en politieke essayistiek van Mettes het uitgangspunt voor een creatieve lezing en (her)interpretatie van de (recente) poëziegeschiedenis. De vluchtlijnen brengen de lezer van Mettes naar Friedrich Hölderlin, Herman Gorter, Gertrude Stein, Sybren Polet, J.F. Vogelaar, Ron Silliman, Dominique De Groen, Hannah van Binsbergen en vele anderen. Het poëtische sterrenstelsel dat zo ontstaat biedt zicht op de relatie tussen politiek, poëzie en vorm.
Choose an application
In 2006 overleed de Nederlandse dichter en criticus Jeroen Mettes (1978-2006). Postuum verscheen in 2011 zijn lange prozagedicht 'N30'. In dat werk probeerde Mettes een 'direct engagement met de buitentekstuele werkelijkheid' tot stand te brengen door het talige lawaai van die werkelijkheid tot onderdeel te maken van zijn poëzie. 'N30' sloeg in als een bom. Mettes' poëziekritiek en zijn dichtwerk vormden een inspiratiebron voor een nieuwe generatie Nederlandstalige dichters die een poëzie gingen schrijven die tegelijkertijd politiek, experimenteel én persoonlijk was. In 'Vluchtlijnen van de Poëzie' vormt de experimentele dichtkunst en politieke essayistiek van Mettes het uitgangspunt voor een creatieve lezing en (her)interpretatie van de (recente) poëziegeschiedenis. De vluchtlijnen brengen de lezer van Mettes naar Friedrich Hölderlin, Herman Gorter, Gertrude Stein, Sybren Polet, J.F. Vogelaar, Ron Silliman, Dominique De Groen, Hannah van Binsbergen en vele anderen. Het poëtische sterrenstelsel dat zo ontstaat biedt zicht op de relatie tussen politiek, poëzie en vorm.
Choose an application
Handboek over de hedendaagse Franse filosofie, oftewel de Franse filosofie voor de 21ste eeuw. De samenstellers komen uit diverse disciplines en zijn afkomstig van Nederlandse en Belgische universiteiten. Op een paar bijdragen na is de tekst oorspronkelijk in het Nederlands geschreven. Vertrekpunt is mei '68, toen verzet en revolte leidden tot antihumanisme, jongconservatisme en differentiedenken in de filosofie. In totaal zijn 34 moderne Franse filosofen, waaronder drie vrouwen, uitgebreid besproken in circa twintig pagina's tekst per persoon. Na een korte biografie volgt een uitleg van het ideeëngoed. Het gaat om denkers die belangrijk zijn voor het actuele maatschappelijke debat of die zich buiten de academische muren om begeven in de media en onder het grote publiek. De filosofen zijn geclusterd in een achttal thema's, zoals speculatieve filosofie, postdeconstructivisme, laïcisme, stad en burger, subjectivisme, consumentisme en kapitalisme, postrepresentatie en natuurfilosofie
History of philosophy --- anno 2000-2099 --- France --- Philosophy, French --- #GGSB: Filosofie (20e eeuw) --- #KVHA:Filosofie --- #KVHA:Franse filosofie --- 1 <44> "19" --- 1 <44> "19" Filosofie. Psychologie--Frankrijk--20e eeuw. Periode 1900-1999 --- Filosofie. Psychologie--Frankrijk--20e eeuw. Periode 1900-1999 --- MAD-faculty 16 --- filosofie --- 21ste eeuw --- Filosofie --- Frankrijk --- Oudheid --- China --- Cultuur --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Filosofie (20e eeuw)
Choose an application
Interrupting the City explores the ways in which artistic practices and interventions constitute the public sphere. To interrupt the city (be it digitally or materially) means to arrest the flow or circulation that the city consists of. The tactics by which this interruption is achieved may vary, ranging from a media offensive to riots in the streets, but each and every time these activities affect the public sphere, also make the public sphere. Thus, the public domain is constituted by a combination of social, political and media forces, in a continuous flux, continuously being interrupted.This book attempts to chart the conditions under which one is able to develop a voice in the public sphere, and to ask in what way these conditions could be altered by means of artistic interventions. Its contributions delve into the relations between artistic practices and the public space, including the urban relations between art and politics.
Art --- Philosophy and psychology of culture --- public spaces --- 765 --- Theorie van het theater en de film - Scenografie en productie --- Arts --- Arts and society. --- Public spaces. --- Artists and community. --- Art and social action. --- Public spaces in art. --- Municipal government. --- Political aspects. --- Street art --- Arts et société --- Espaces publics --- Relations artistes-collectivité --- Art et action sociale --- Espaces publics dans l'art --- Administration municipale --- Art dans la rue --- Aspect politique --- 711.12 --- Stedenbouw ; openbare plaatsen ; participatie ; 21ste eeuw --- Stedenbouw ; openbare plaatsen ; kunst- en designinterventies --- Kunsttheorie ; kunst in de publieke ruimte --- Stedenbouw. Ruimtelijke ordening ; planningtheorie ; methoden en technieken ; participatie --- Arts and society --- Public spaces --- Artists and community --- Art and social action --- Public spaces in art --- Municipal government --- Communauté --- Art et politique --- Espace public --- Political aspects --- Arts - Political aspects --- 766 --- Theorie van het theater en de film - Kritiek --- 761.10 --- Theorie van het theater en de film - Dramaturgie --- kunst en politiek --- kunst in de openbare ruimte --- cultuurfilosofie
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|