Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
In dit boek komt u meer te weten over de beroepsgroep van de leraars. Van werktijden over verloning tot tevredenheid. Er wordt onder meer nagegaan welke de sociale achtergrond is van leraars, waarom ze voor het lerarenberoep kozen, hoe ze praktijk en gezin verzoenen en welke hun culturele en interesses en praktijken zijn. Op basis van zestien onderzoeken en verschillende focusgroepsgesprekken vergelijkt het boek leraars op deze en nog andere punten met andere werkende Vlamingen. Op een zeer toegangelijke wijze krijgt de lezer de analyses en de samenvattingen van de verschillende onderzoeken Leraars krijgen een bijzonder zware opdracht toebedeeld. Zij moeten jongeren niet alleen voorbereiden op een veeleisende arbeidsmarkt, maar zij moeten ook aan burgerschaps- en persoonsvorming doen, aandacht hebben voor de waarden en de attitudes van hun leerlingen, een juist evenwicht vinden tussen kennis en vaardigheden. Het aantrekken en behouden van goede en gemotiveerde leraars wordt daarom een prioritaire opdracht. De vooruitzichten zijn niet rooskleurig: de inschrijvingscijfers aan de lerarenopleidingen dalen en jonge leraars stromen vaak snel weer uit het beroep. Er dreigt een tekort aan leraars. Uit het beschikbare Vlaamse onderzoek blijkt dat een loopbaan in het onderwijs door vele jonge mensen onaantrekkelijk wordt geacht. Ook heel wat leraars kampen met gevoelens van frustratie en onmacht. Dat onderzoek, hoe boeiend ook, heeft echter één groot tekort. Het heeft enkel betrekking op leraars en laat daarom niet toe na te gaan of leraars hun beroepssituatie anders beleven dan mensen in andere beroepen. In dit boek worden leraars vergeleken met andere beroepsgroepen. Dat gebeurt op basis van zowel enquêtemateriaal als focusgroepgesprekken met leraars en ex-leraars. In Leraars wordt nagegaan welke de sociale achtergrond is van de leraars, hoe hun studies verliepen, waarom ze voor het lerarenberoep kozen, met welke verwachtingen ze aan hun taak zijn begonnen, hoe tevreden ze zijn in beroep en leven, hoeveel uur ze werken, hoe ze beroep en gezin verzoenen, hoe hun loopbanen verlopen, wat ze daarvan vinden, hoeveel ze verdienen, welke houdingen en opvattingen ze hebben, in welke mate ze deelnemen aan het verenigingsleven, welke hun culturele interesses en praktijken zijn. Op al die punten worden de leraars vergeleken met mensen in andere beroepen. (Bron: www.lannoo.be)
Pedagogiek en onderwijskunde --- lerarenvervolmaking en research. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- 371.13 --- 750 Onderwijspersoneel --- beroepsprofielen --- leraren --- 481.7 # De leraar en zijn opleiding --- Beroepsprofielen --- Leraren --- 471.3 --- 472.7 --- Beroepsbeeld --- 481.7 --- beroepsprofiel (gez) --- beroepsprofiel --- leraren (ler) --- lerarenopleiding (ler) --- 094617.jpg --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- De kleuterleidster --- De onderwijzer en zijn opleiding --- departement Lerarenopleiding 09 --- Lerarenopleiding --- Beroepen --- Beroepsopleidingen --- Beroepskeuze --- Lerarentekort --- Loopbaan --- Loon --- Maatschappij --- Leraar --- Beroep --- Beroepsopleiding --- Beroepsprofiel --- Waardering --- Tevredenheid --- Directie --- Verpleegkunde --- Teacher education. Teacher's profession. --- lerarenberoep. --- Lerarenvervolmaking en research.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Age group sociology --- Sociology of leisure --- jeugd --- vrijetijdsbesteding --- Antwerp
Choose an application
StampMedia voerde in 2020 een kwantitatief onderzoek bij scholieren uit heel Vlaanderen, gecombineerd met focusgroepen in 16 Vlaamse scholen. Dat kadert binnen Other Talk, een programma van 11.11.11 en Vluchtelingenwerk Vlaanderen, dat meer nuance in het debat rond migratie wil brengen. Migratie en diversiteit zijn maatschappelijke fenomenen waarrond heel wat standpunten ontwikkeld worden. Navigeren tussen al die meningen en visies is voor iedereen uitdagend. Door de sterke polarisatie in het debat is het niet vanzelfsprekend om op een veilige manier van gedachten te wisselen. Dat is voor volwassenen zo, maar ook voor jongeren. Zij bevinden zich nochtans in een groeifase waarin gesprek, aftoetsen van meningen en dialoog cruciaal zijn om zich te ontwikkelen tot bewuste burgers. Voor jongeren is het extra belangrijk om voldoende de mogelijkheid te krijgen om hun ideeën over migratie te ontwikkelen, erover te discussiëren, te onderzoeken vanwaar hun ideeën komen en te kijken welke andere ideeën er bestaan over dit thema. Maar op welke manier kan het gesprek nog gevoerd worden? Hoe gaan we opnieuw naar een constructieve uitwisseling van ideeën en standpunten met jongeren?
Choose an application
StampMedia voerde in 2020 een kwantitatief onderzoek bij scholieren uit heel Vlaanderen, gecombineerd met focusgroepen in 16 Vlaamse scholen. Dat kadert binnen Other Talk, een programma van 11.11.11 en Vluchtelingenwerk Vlaanderen, dat meer nuance in het debat rond migratie wil brengen. Migratie en diversiteit zijn maatschappelijke fenomenen waarrond heel wat standpunten ontwikkeld worden. Navigeren tussen al die meningen en visies is voor iedereen uitdagend. Door de sterke polarisatie in het debat is het niet vanzelfsprekend om op een veilige manier van gedachten te wisselen. Dat is voor volwassenen zo, maar ook voor jongeren. Zij bevinden zich nochtans in een groeifase waarin gesprek, aftoetsen van meningen en dialoog cruciaal zijn om zich te ontwikkelen tot bewuste burgers. Voor jongeren is het extra belangrijk om voldoende de mogelijkheid te krijgen om hun ideeën over migratie te ontwikkelen, erover te discussiëren, te onderzoeken vanwaar hun ideeën komen en te kijken welke andere ideeën er bestaan over dit thema. Maar op welke manier kan het gesprek nog gevoerd worden? Hoe gaan we opnieuw naar een constructieve uitwisseling van ideeën en standpunten met jongeren?
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|