Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Voor Fransen en Amerikanen is burgerschap een trots bezit, maar Nederlanders zei het begrip eigenlijk nooit zo veel. Het klonk hen als te burgerlijk in de oren. En omdat Nederlanders zichzelf graag als individualisten zien, wekte het zelfs weerzin op. Maar de tijden veranderden en onder druk van globalisering en individualisering kreeg het idee van burgerschap in Nederland de laatste jaren meer aandacht.In het onderwijs en via integratie en sociaal beleid propageren politici nu actief burgerschap. Maar met welk doel? Nederlanders moeten van de politiek actieve burgers worden om de overheid te helpen. Burgerschap wordt dus vooral ingezet om langs de weg van gezin, buurt en school het individualisme in te dammen en niet om de overheid of de markt in te perken. En daar is burgerschap toch ook voor bedoeld. Volgens Menno Hurenkamp is er nog een wereld te winnen door trots te zijn op burgerschap.
Choose an application
BMLIK
Sociology of environment --- Political systems --- Netherlands --- samenlevingsproblemen --- Nederland --- Burger --- Maatschappijkritiek --- Civics, Dutch --- Political participation --- Dutch civics --- Nederland.
Choose an application
De rechtsstaat en de democratie maken het mogelijk dat mensen vreedzaam en in vrijheid van mening kunnen verschillen. Daarbij is het van belang dat je je in een ander kunt verplaatsen en weet om te gaan met democratisch gezag. Maar hoe ga je om met mensen die volkomen anders denken dan jij? Is het voor de samenleving voldoende wanneer we elkaar niet in de haren vliegen, of is er meer nodig? En wat betekent het om in een democratisch land te leven? Wat betekent stemrecht als je het met geen enkele partij echt eens bent? En als groepen die lang moesten zwijgen, zoals mensen van kleur, transgenders of slachtoffers van seksueel misbruik, nu het woord nemen, moeten anderen dan zwijgen? Aan de hand van dagelijkse onderwerpen en discussies uit de actualiteit behandelt dit boek de cruciale onderdelen van modern burgerschap.
Political sociology --- Political systems --- Migration. Refugees --- democratie --- burgerschap --- migratie (mensen) --- Community organization
Choose an application
Choose an application
'De onbeholpen samenleving' is het resultaat van een gedegen onderzoek door een hoogleraar en een onderzoeker naar de ontevredenheid van Nederlanders over de samenleving en het functioneren van die samenleving. Zij kijken naar de gevolgen van delegitimering, globalisering en individualisering, maar vooral naar het participeren van de burger. De knowhow die een burger zou moeten bezitten om volop mee te kunnen doen, te kunnen inspreken in onze maatschappij, maar ook het vermogen om te kunnen leven met conflicten. Daarmee zoekt het boek de oorzaken duidelijk in kleinere sociale verbanden, niet i
Choose an application
We zijn tegenwoordig allemaal unieke wezens. De individualisering heeft ons bevrijd van opgelegde keuzes. De druk van moraal, familie, kerk en staat die voor iedereen bij geboorte een vaste levensroute uitstippelde is weg. Er zijn geen collectieve verbanden meer waar je verantwoording aan af moet leggen. Volgens sommigen is dit goed en volgens anderen is dit erg slecht. Het idee dat individualisering een sterke maatschappelijke kracht is kom je in elk politiek programma en in elk beleidsdocument tegen. Maar niemand vraagt of het ook waar is. Als je kijkt naar het gedrag van mensen, zoals dat in dit boek gebeurt, heeft het alle schijn van modern kuddegedrag. Hoewel schijnbaar bevrijd van dwang maken we toch massaal dezelfde keuzes, of het nu over het stichten van een gezin, het kopen van een auto of huis, het kiezen van een school of het kiezen van een jas gaat. Gevraagd naar opvattingen over het goede leven vinden we eigenlijk ook altijd ongeveer hetzelfde. We maken onszelf graag wijs dat we heel individualistisch optreden en denken, maar zoeken hardnekkig naar aansluiting bij groepen. Van individualisering blijkt in de praktijk weinig sprake. Herkennen van dit modern kuddegedrag voorkomt veel misverstanden en is noodzakelijk om over integratie van vreemdelingen na te denken
sociologie --- Political philosophy. Social philosophy --- maatschappij --- samenlevingsvormen --- Sociologie --- Individualisme --- Sociale ethiek --- #A0410A --- 651 Maatschappij. Algemeen --- #SBIB:17H20 --- #SBIB:324H60 --- cultuur --- gedrag --- maatschappelijk welzijn --- 316.3 --- 316.4 --- Individualisering --- Maatschappelijke gedragingen --- individualisering --- integratie --- sociaal gedrag --- sociale ethiek --- Sociale wijsbegeerte: algemeen --- Politieke socialisatie --- Sociale structuur --(sociologie) --- 301.17 --- 301.15 --- 172 --- Integratie --- Massapsychologie --- Sociale agogiek --- vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie --- 316.3 Sociale structuur --(sociologie) --- Massapsychologie. --- vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Wat is geruststellender dan gewoon? Het gewone maakt het leven voorspelbaar en vertrouwd. Het voorkomt stress als de omstandigheden in je dagelijks leven niet te veel afwijken van de norm.00Maar er schuilt ook iets venijnigs achter dat verlangen naar het gewone: een keurslijf, een poging een verloren verleden te herstellen, een manier om anderen op kwaadaardige toon de les te lezen. Gewoon is dan een kleur, een kledingstijl, een cultuur.00In 'Gewoon' nemen sociologen Menno Hurenkamp en Jan Willem Duyvendak de eeuwige terugkeer van de gewone man in het politieke debat onder de loep. Maar nu eens zonder op het gewone neer te kijken of het op een voetstuk te plaatsen.
Sociologie --- Cultuursociologie. --- 200 Politiek --- 651 Maatschappij. Algemeen --- populisme --- extreemrechts --- extreemlinks --- conservatisme --- Nederland --- Sociology of culture --- Political sociology --- Netherlands
Choose an application
Uit dit onderzoek blijkt dat onvrede bij burgers vaak eerder veroorzaakt wordt door onbeholpenheid van burgers en politici dan door kwaadwilligheid. Het is nodig dat mensen de samenleving beter leren kennen, zodat ze zich niet teleurgesteld afwenden. Ze moeten ook gevraagd worden om mee te doen. De burger moppert, hij is kwaad en humeurig want de overheid bestaat uit zakkenvullers en de spoorwegen falen voortdurend en met de buren is geen land meer te bezeilen en 'Brussel' kan 'de klere krijgen' en... Vanwaar komt toch die onvrede en ongenoegen in de samenleving? Hoe komt het dat angst en wantrouwen heersen? Zijn de oorzaken te zoeken bij een voortschrijdende individualisering, een onafwendbare globalisering of een delegitimering van de politiek? Hurenkamp en Tonkens nemen in dit boek het moderne burgerschap onder de loep. Het boek maakt deel uit van een onderzoeksprogramma rond stedelijke innovatie. Ze analyseerden daartoe de geschreven media, ze bestudeerden een aantal kleinschalige burgerinitiatieven en organiseerden tien focusgroepen in Arnhem en Amsterdam onder actieve en niet-actieve, allochtone en autochtone burgers en beleidsmakers. Via 160 interviews in het stadhuis van Den Haag werd tenslotte onderzocht wie zich thuis voelde in Nederland en waarom. De uitkomst van al dat onderzoek is de vaststelling dat burgers best wel dienstbaar willen zijn en zich inzetten voor anderen. De onvrede wordt veeleer veroorzaakt door onbeholpenheid dan door kwaadwilligheid.
Choose an application
"According to politics and the media, immigration and individualization drive citizens apart but in neighborhoods social life is often thriving, depending on the talents of particular citizens or of local institutions. This book examines new forms of active citizenship and the actual conditions that hinder social cohesion."--Publisher's website.
Citizenship --- Political participation --- Ethnic relations --- Citizenship. --- Political participation. --- Ethnic relations.
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|