Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De besliskunde houdt zich bezig met de toepassing van wetenschappelijke methoden bij het oplossen van problemen die kunnen ontstaan bij het besturen en leiden van systemen van mensen, machines, materialen en geld bij industrie, handel en overheid. In toenemende mate worden onderwerpen uit dit vakgebied gebruikt om managementbeslissingen te ondersteunen. Beslissingen die genomen moeten worden op het gebied van produktieplanning en -besturing, voorraadbeheer, transport- en routeproblemen, projectplanning, vraagvoorspellingen, wachttijd- en onderhoudsproblemen enzovoort. Al deze onderwerpen worden uitgebreid behandeld. De kenmerkende benadering van de besliskunde, ook wel operationele research genoemd, is de modelmatige, wiskundige of kwantitatieve aanpak. Zo komen bijvoorbeeld lineaire programmering, de speltheorie en bij netwerkplanning de kritieke pad-methode aan de orde.
operationele research --- beslissen --- 519.8 --- E090575.jpg --- Operationeel onderzoek --- 519.8 Operational research --- Operational research --- Planning (firm) --- besluitvorming --- operationeel onderzoek
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
36819893
Didactics of medicine --- History of human medicine --- Geschiedenis (geneeskunde) --- Geschiedenis --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Choose an application
Dit boek biedt een overzicht van de geschiedenis van wetenschappelijke en maatschappelijke ontwikkelingen van de geneeskunde en de doorwerking daarvan in de moderne gezondheidszorg. Hoe is in de loop van de tijd gereageerd op ziekte en bedreigingen van de volksgezondheid? Waar, hoe en door wie werd de daartoe benodigde kennis verworven? Hoe werd die kennis in de praktijk gebracht? Wat kunnen we leren van het verleden? In vier delen (‘Ziekte’, ‘Kennis’, ‘Dokter en patiënt’ en ‘Maatschappij en gezondheidszorg’) biedt Medische geschiedenis een kader voor reflectie op de huidige medische praktijk. De medische geschiedenis wordt daartoe besproken in thema’s die relevant zijn voor het begrip van moderne gezondheidszorg. Die thematische opbouw past bij de moderne visie op de medische geschiedschrijving. Daarbij is niet alleen aandacht voor de grote dokters en de vooruitgang in de geneeskunde, maar ook voor de maatschappelijke context en de paradoxen in het stelsel. Het boek is oorspronkelijk geschreven als leerboek voor het medisch onderwijs maar is door de brede opzet niet alleen interessant voor studenten geneeskunde, maar evenzeer voor een breder veld van professionals in de gezondheidszorg. De redactie heeft nationale en internationale auteurs geselecteerd die als onderzoeker en docent van de betreffende thema’s hun sporen hebben verdiend.
History of human medicine --- geneeskunde --- maatschappelijke ontwikkelingen
Choose an application
Hoe is in de loop van de tijd gereageerd op bedreigingen van de volksgezondheid? Waar, hoe en door wie werd de daartoe benodigde kennis verworven? Hoe werd die kennis in de praktijk gebracht? Bij wie ligt eigenlijk de verantwoordelijkheid voor de gezondheidszorg? Wat kunnen we leren van het verleden? Het Leerboek medische geschiedenis biedt studenten geneeskunde en gezondheidswetenschappen een overzicht van zowel de wetenschappelijke als de maatschappelijke ontwikkelingen van de geneeskunde en de doorwerking daarvan in de moderne gezondheidszorg. Daarbij is niet alleen aandacht voor de vooruitgang in de geneeskunde, maar ook voor de paradoxen in het stelsel. Steeds vaker dwingen wetenschappelijke doorbraken de geneeskunde na te denken over haar opdracht, grenzen en beperkingen. De thematische opbouw van het leerboek past bij de moderne visie op de medische geschiedenis. In vier delen ('Ziekte', 'Kennis', 'Dokter en patièent' en 'Maatschappij en gezondheidszorg') biedt het een kader voor reflectie op de huidige medische praktijk. Per hoofdstuk zijn competenties, leerdoelen en leervragen geformuleerd. Het boek sluit daarmee naadloos aan bij het competentiegerichte onderwijs en het Raamplan Artsopleiding. De redactie heeft nationale en internationale auteurs geselecteerd die als onderzoeker en docent van de betreffende thema's hun sporen hebben verdiend.
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|