Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Educational sociology --- Teacher-student relationships --- Education, Higher --- Sociologie de l'éducation --- Relations maîtres-élèves --- Enseignement supérieur --- Research --- Recherche
Choose an application
Pedagogische professionaliteit beschrijft wat opgroeien, opvoeden en professionele bemoeienis in onze samenleving met zich meebrengen en wat deze betekenen voor je professionele rol binnen onderwijs, jongerenwerk, jeugdhulp, kinderopvang of de begeleiding van ouders. Vanuit drie dimensies wordt de professionele verantwoordelijkheid opgebouwd: het opgroeien en opvoeden van jeugdigen, de beroepsmatige betrokkenheid bij opgroeien en opvoeding en de professional als persoon. Pedagogische professionaliteit ontstaat uit de combinatie van deze drie dimensies. Pedagogische professionaliteit is geschreven voor de studies Pedagogiek, Social Work, pabo en lerarenopleidingen, maar is ook interessant voor andere opleidingen waarin het werken met jeugdigen een belangrijke plek heeft.https://www.coutinho.nl/nl/pedagogische-professionaliteit
Educational sciences --- pedagogiek --- jeugdwerk --- lerarenopleiding --- Opgroeien --- Pedagogisch project --- Opvoedingsondersteuning --- Opvoeding --- Belevingswereld --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs --- pedagogie --- jeugd --- Jeugdwerk --- 700 Pedagogie
Choose an application
Praktijkgericht onderzoek in de praktijk is een bijdrage aan het gesprek over en de ontwikkeling van praktijkgericht onderzoek. Verhalen over ervaringen opgedaan binnen het praktijkgerichte onderzoek Een Spraakmakend Project vanuit de praktijk, van studenten en onderzoekers vormen daarbij de illustraties. Deze illustraties laten een aantal spanningen zien, spanningen die een aanleiding kunnen vormen tot overdenkingen en een aanzet kunnen geven voor verdere ontwikkeling.In deze uitgave worden geen algemene waarheden gepresenteerd, maar keer op keer openingen geboden voor verdere dialoog en nuanceringen over de wijze waarop (onderzoeks)projecten bijdragen aan de kwaliteit van de opleiding van professionals en beroepsuitoefening. Het belang van onderzoek én onderwijs wordt onderschreven. Uitgangspunt is dat ontwikkelen het gemeenschappelijke element tussen onderwijs en onderzoek is. Dé oplossing voor praktijkvraagstukken, of dé methodologie van praktijkgericht onderzoek worden niet gegeven.De auteurs presenteren "modus 3-onderzoek" als een mogelijkheid. Ze beschrijven hun ervaringen met de praktijk van praktijkgericht onderzoek (in de praktijk) en de theoretische beschouwing daarvan (in theorie). Tegelijkertijd bepleiten ze onderzoek niet alleen te richten op de praktijk, maar deze ook te verankeren in de praktijk; een tandem van praktijkgericht en situationeel leren en onderzoeken. Het gaat om leren en onderzoeken in, door, van en met de praktijk. Dit onderzoeken en leren in de praktijk wordt vergezeld van een kritische reflectie gericht op de praktijk om het verliezen van het eigen perspectief en eigen oordeelsvorming te voorkomen.Niet alleen het expliciteren van, maar ook het reflecteren op uitgangspunten en onderliggende waarden van zowel onderzoek als onderwijs is volgens de auteurs nastrevenswaardig. Dat betekent dat docenten, onderzoekers en management in het Hoger Beroeps Onderwijs blijvend inspanningen moeten verrichten om te onderzoeken: wat praktijkgericht en situationeel leren kan of zelfs behoort te zijn; hoe moet worden omgegaan met onderzoek als participatie in een (leer)gemeenschap; en wat de rol is van normativiteit.
Praktijkonderzoek --- Onderwijs --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijspraktijk --- Nederland --- Hoger beroepsonderwijs (Nederland) --- Evidence-based medicine
Choose an application
De Staat van de Pedagogiek, analytisch, opbrengstgericht en visionair, onder deze titel organiseerde de Vereniging ter Bevordering van de Studie der Pedagogiek (VBSP) hun tweejaarlijks congres in het najaar van 2015. De grote veranderingen in de samenleving die het werk van pedagogen beïnvloeden waren hiervoor de aanleiding. Wet- en regelgeving (van de staat) veranderen de manier waarop het pedagogisch handelen vorm krijgt. Bij opvoedingsondersteuning ligt de nadruk meer en meer op het preventieve handelen en ook bij een vastgelopen opvoeding wordt meer en meer geprobeerd de verantwoordelijkheid bij de burger te leggen. Wat kunnen we vanuit een pedagogisch perspectief over deze ontwikkelingen zeggen? En wat zeggen deze ontwikkelingen over het ons vakgebied? In dit boek zijn bijdragen opgenomen gebaseerd op de workshops en presentaties tijdens het VBSP-congres. De hoofdstukken geven een gevarieerd beeld van de staat van de pedagogiek. Een aantal auteurs geeft hun visie op de staat van ons vakgebied. Daarnaast zijn artikelen opgenomen die direct betrekking hebben op wat de staat van ons vraagt en hoe dat wordt uitgewerkt en wat pedagogen als hun opdracht zien, waar pedagogiek voor staat.Natuurlijk is het pedagogen eigen dat er verschillende visies zijn. Het is aan de lezer om zich tot die visies te verhouden en daar een eigen weg in te zoeken. De diversiteit van de bijdragen nodigt daar zeker toe uit.
Choose an application
Pedagogiek --- Samenleving --- Toekomst --- Preventie --- Verantwoordelijkheid
Choose an application
Op 15 december 2017 verscheen het honderdste nummer van PiP (Pedagogiek in Praktijk Magazine). Vanwege dat heuglijke feit vroeg de redactie aan de auteurs door de jaren heen om een beschrijving van een persoonlijke pedagogische ervaring. Er werd bij gezegd dat het overal over mocht gaan, over ervaringen als kind, als ouder, als leerling of leraar, ... over ervaringen als pedagogische professional. Vijftig auteurs reageerden enthousiast. Hun verhalen zijn in dit bundeltje opgenomen. De kleine gebeurtenissen domineren. Ze hebben vaak grote gevolgen. Zijn ze daarom in de herinnering blijven hangen? Hun onontkoombare terugwerkende kracht zal de lezer meer dan eens ontroeren.
Educational sciences --- pedagogiek --- Opvoeding --- Pedagogie --- Onderwijs
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|