Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Inleiding in de filosofie In tijden waarin alles een direct praktisch nut moet hebben, vragen sommigen zich soms af: wat ben je nu met filosofie? Nochtans is filosoferen de manier bij uitstek om te ontsnappen aan de waan van de dag en stil te staan bij wat er echt toe doet. Door te denken leer je jezelf kennen. Ken jezelf is een inleidend handboek over filosofie. Het boek volgt een historische lijn waarbij de belangrijkste ideeën en stromingen worden behandeld. Voorts belicht elk hoofdstuk een van de ‘grote vragen', zoals de vraag of er absolute waarheid bestaat, of we een vrije wil hebben, wat geluk is of wat de verlichting ons heeft bijgebracht. De antwoorden zijn niet eenduidig, maar tasten af en laten de lezer zelf tot een oordeel komen. Ten slotte komt in elk hoofdstuk de vraag naar zelfkennis aan bod, nu eens psychologisch of existentieel, dan weer politiek of ethisch. Wie ben ik en wat is het ‘zelf '? Via deze drie invalshoeken – het historisch overzicht, de grote thema's en de queeste ‘ken jezelf ' – wordt de lezer verschillende manieren aangereikt om de wereld en zichzelf beter te begrijpen.
Choose an application
In tijden waarin alles een direct praktisch nut moet hebben, vragen sommigen zich af: wat ben je nu met filosofie? Nochtans is filosoferen de manier bij uitstek om te ontsnappen aan de waan van de dag en stil te staan bij wat er echt toe doet. Door te denken leer je jezelf kennen. Ken jezelf is een inleidend handboek over filosofie. Het boek volgt een historische lijn waarbij de belangrijkste ideeën en stromingen worden behandeld. Voorts belicht elk hoofdstuk een van de grote vragen, zoals de vraag of er absolute waarheid bestaat, of we een vrije wil hebben, wat geluk is of wat de verlichting ons heeft bijgebracht. De antwoorden zijn niet eenduidig, maar tasten af en laten de lezer zelf tot een oordeel komen. Ten slotte komt in elk hoofdstuk de vraag naar zelfkennis aan bod, nu eens psychologisch of existentieel, dan weer politiek of ethisch. Wie ben ik en wat is het zelf? Via deze drie invalshoeken, het historisch overzicht, de grote thema's en de queeste 'ken jezelf' wordt de lezer verschillende manieren aangereikt om de wereld en zichzelf beter te begrijpen. https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/ken-jezelf-editie-2021
Didactics of philosophy --- Didactics of higher education --- filosofie --- wetenschap --- religie --- 172 --- 100 --- Filosofie --- Philosophy
Choose an application
In een onbewaakt moment durft een student wel eens de voorrang te geven aan de lokroep van het warme bed dan aan een ochtendlijk college filosofie. Niet helemaal onterecht misschien, want de stemmen die het nut van de filosofie en andere zogeheten alfa-wetenschappen ter discussie stellen, klinken de laatste jaren steeds luider. Yvan Houtteman maakte daarom van zijn inleidende cursus een uitstekend boek dat de relevantie van een filosofische blik op de hedendaagse samenleving duidelijk illustreert. De meeste grote namen van de westerse wijsbegeerte – van Socrates over Kant naar Arendt – passeren de revue; de kernthema's worden bevattelijk toegelicht. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met de vertaling van de filosofie naar het eigen leven, onder het motto: ken uzelf. De grote afwezige op het filosfisch feestje is Thomas van Aquino. Dat net een van de grootste scholastici aan het rijtje ontbreekt, is wat bitter. Desalniettemin, voor wie een begrijpelijke snelcursus filosofie wenst: dit is uw kans! Voorzien van illustraties in kleur en zwart-wit en een literatuurlijst, maar geen register; in de toegankelijkheid is voorzien door een uitgebreide inhoudsopgave. Deze inleiding tot de westerse wijsbegeerte is gericht op studenten, maar ook interessant voor andere lezers.
Didactics of philosophy --- Didactics of higher education --- filosofie
Choose an application
Choose an application
Choose an application
De huidige maatschappelijke context die gekenmerkt wordt door tendensen zoals versnelling, digitalisering en besparingen, zet de relatie tussen cliënt en hulpverlener onder druk. Cliënten en hulpverleners krijgen steeds minder tijd om een duurzame samenwerkingsrelatie, die verankerd is in verbondenheid, uit te bouwen.Toch vormt juist de samenwerkingsrelatie het meest wezenlijke in de ondersteuning van mensen in maatschappelijk kwetsbare leefsituaties. Elke hulpverlener is hiervan overtuigd en zoekt naar een manier waarop hij de relatie met de cliënt binnen deze context kan vormgeven.In deze publicatie geven docenten en studenten op een bevlogen manier hun ervaringen en praktijkinzichten over verbondenheid weer en de manier waarop ze versterkt kan worden. Theoretische raamwerken en praktijkervaringen worden met elkaar gelieerd, wat resulteert in een palet van verschillende visies en persoonlijke praktijkervaringen. Dit inspireert hulpverleners in spe, maar ook wie al jarenlang actief in het werkveld staat.
Hulpverlening. --- presentie --- cliënt-hulpverlener relatie --- sociaal werk --- levenskwaliteit --- Sociology of social care --- motivatie --- Sociologie van sociale dienstverlening --- hulpverlening --- communicatie in de hulpverlening --- communicatie --- 361.2 --- PXL-Social Work 2018 --- maatschappelijk werk --- methodiek --- Hulpverlening --- Relatie cliënt --- Verbondenheid --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Hulpverleningsrelatie --- Werkvelden
Choose an application
Probleemstelling: Tijdens mijn verblijf in India heb ik met vijf vrouwengroepen intensief gewerkt. Algauw werd ik geconfronteerd met de beperkingen die veel vrouwen binnen de Zuid-Indiase samenleving krijgen opgelegd. Tijdens de vormingen stonden kritische reflectie over hun eigen leefsituatie en het ontwikkelen van hun vaardigheden centraal, zodat zij meer controle trachten verwerven over persoonlijke, sociale , economische en politieke krachten die van invloed zijn op hun bestaan. Conclusies: Ik kan besluiten dat wanneer men de juiste methodieken hanteert, empowerment zeker kan bereikt worden bij Indiase vrouwen in kansarme settings. Door de vrouwen actief te betrekken bij elk gedeelte van het project bevredigde ik niet alleen op een consequente wijze hun behoeften, maar versterktte ik hun positie binnen de gemeenschap.
Choose an application
Probleemstelling: De Filippijnse geschiedenis van het laatste halve millennium wordt gekenmerkt door buitenlandse overheersing. GABRIELA, een progressieve vrouwenorganisatie, ziet dit als een van de voornaamste oorzaken, naast sociale klasse en geslacht in de partriarchaal georiënteerde samenleving, waarom de Filippijnse vrouw niet vrij is. Zolang het Filippijnse volk niet vrij is zal de Filipina niet vrij zijn. De vraag die zich hier stelt is hoe GABRIELA inspeelt op de basisproblemen van de Filippijnen en welke haar impact is op het leven van de vrouwen. Op welke manier empowered ze vrouwen om tot een oplossing te komen voor zowel de persoonlijke problemen (geweld tegen vrouwen) van de vrouw als voor de nationale problemen. Conclusies: GABRIELA heeft een grote impact op het leven van de doorsnee Filippijnse vrouw. Ze bereiken onder andere vrouwen die slachtoffer zijn van geweld. Ze verleent medische, psychische en sociale hulp aan vrouwen, ze geeft vorming en educatie die empowerment en participatie aan het sociaal, economische en politieke leven teweegbrengt en bevordert. Op die manier herwint de vrouw haar kracht, krijgt ze zelfvertrouwen en stijgt haar zelfbeeld waardoor ze weerbaarder en bewust wordt. GABRIELA op haar beurt bouwt hierdoor een stevig basisnetwerk van vrouwen uit die zich samen inzetten voor de bevrijding van het volk.
Choose an application
Probleemstelling: Zuid-Afrika is onlosmakelijk verbonden met de hiv/aidsproblematiek en de impact van dezeproblematiek is enorm. Elke dag stijgt het aantal hiv-geïnfecteerden, waarbij seksueel contact de grootste besmettingsvorm is, en bovendien sterven er ook elke dag mensen aan de gevolgen van aids. Vermits het condoom de enige beschermingsvorm is voor overdracht via seksueel contact werden er dan ook stappen ondernomen om het gebruik ervan bij de bevolking te doen toenemen. Het doel van mijn onderzoek is te achterhalen of jongeren in de omgeving van Plettenberg Bay daadwerkelijk een condoom gebruiken en na te gaan wat de redenen zijn voor dit al dan niet condoomgebruik. Conclusies: Ondanks het feit dat condooms in Zuid-Afrika gratis ter beschikking worden gesteld en jongeren over voldoende kennis beschikken met betrekking tot hiv/aids en condooms, ligt het effectief condoomgebruik van de jongeren relatief laag. Slechts 60% van de seksueelactieve jongeren gebruikt immers altijd een condoom.De redenen die naar voren kwamen bij de jongeren die geen condooms gebruiken, waren het feit dat je condoomgebruik niet op voorhand kan plannen en dat het alles behalve romantisch en leuk is. Bovendien associeerden veel van deze jongeren condoomgebruik met hiv/aids en ontrouw. Ook de verschillen tussen de geslachten kwamen naar voren als oorzaak voor het niet gebruiken van condooms. Dit leidt er toe dat mannen geen condooms willen gebruiken en vrouwen niet in staat zijn deze te eisen. Als laatste werd een stabiele relatie gegeven als reden voor het niet gebruiken van condooms. Waarom zou men immers een condoom moeten gebruiken indien men slechts met één persoon seksueel actief is.Natuurlijk zijn er naast de redenen die deze jongeren aangaven nog andere redenen bekend voor het niet gebruiken van condooms. Enkele van deze redenen zijn een gebrek aan vaardigheden, de misvatting dat condooms net hiv/aids verspreiden of dat condooms toch niet 100% veilig zijn.De redenen die naar voren kwamen om wel condooms te gebruiken hadden in feite allemaal te maken met bescherming. Dit zowel tegen hiv/aids-infecties als tegen ongewenste zwangerschappen.
Choose an application
Probleemstelling: Wat is Gentle Teaching en wat is een hechtingsstoonis? Zijn Gentle Teaching en hechtingsproblemen compatibel in de hulpverlening? Zijn er raakvlakken, contradicties? Conclusies: Gentle Teaching is een weg van hoop en dit zeker voor mensen met hechtingsproblemen. Zonder curatief te willen zijn of op prestatie te zijn gericht is het een onvoorwaardelijke benaderingswijze die deze mensen de kans niet ontneemt nabij andere mensen (begeleiders) te komen.
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|