Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Deze scriptie bevat een corpus van 153 termenparen, met telkens een Nederlandse en een Engelse term, gevonden in 148 verschillende artikelen over geweld, 73 artikelen uit De Standaard en de corresponderende 73 artikelen uit The Times. In deze scriptie worden de lexicale keuzes van de journalisten uit De Standaard en The Times vergeleken, op vlak van lexicale specificiteit en op vlak van connotatie. Middelen of methode: De termenparen werden ingedeeld in drie categorieën. Een eerste inleidende categorie over de precisie en de betrouwbaarheid van informatie bevat 13 paren krantenartikels die tegengestelde of verschillende informatie bevatten over eenzelfde feit/situatie. De tweede categorie bevat 46 paren krantenartikels met 60 termenparen met telkens een Engelse en een Nederlandse term, waarvan de lexicale specificiteit wordt vergeleken. De derde categorie bevat 60 paren krantenartikels met 80 termenparen waarvan de connotatie wordt vergeleken. Resultaten: Een corpus van 153 termenparen gevonden in 73 Nederlandse en 73 Engelse krantenartikels. Bij 13 termenparen was de informatie die gegeven werd over eenzelfde situatie/feit verschillend. Bij 60 termenparen werd de lexicale specificiteit vergeleken; bij 10 termenparen was De Standaard specifieker, bij 20 paren was The Times specifieker en bij 30 paren kozen de beide kranten voor de contextueel neutrale lexicale term. Bij 80 termenparen werd de connotatie vergeleken en bij 56 paren had de term uit The Times een negatievere connotatie dan de term uit De Standaard.
Connotatie. --- De Standaard. --- Denotatie. --- Geweld. --- Lexicale specificiteit. --- Lexicografie - semantische studie van een gegeven corpus. --- The Times.
Choose an application
Dienstverlening --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Volwassene --- Doelstelling --- Begeleidingsplan
Choose an application
Geniet, leer en gebruik dit boek om na te denken en te discussiëren over het onderwijs en het leren van je leerlingen te verbeteren! In dit boek vind je een rijke verzameling van belangrijke wetenschappelijke inzichten die in de dagelijkse onderwijspraktijk het verschil kunnen maken voor de leerling én de leraar. Onderwerpen die aan de orde komen zijn: effectieve feedback; hoge verwachtingen; de kracht van een goede relatie met je leerlingen en hoe je die opbouwt; het belang van kennis en de organisatie daarvan; het effectief en efficiënt inzetten van educatieve technologie; beter benutten van het leerpotentieel van alle leerlingen; de positieve impact van goede toetsing en nog veel meer. De Nederlandse, Vlaamse en internationale auteurs van dit boek hebben allemaal hun sporen verdiend in het onderwijs, hetzij als leraar, lerarenopleider of onderzoeker.
Choose an application
Als leerlingen zelfstandig studeren, kiezen ze er vaak voor om de leerstof over te schrijven in een samenvatting of te herlezen, met een markeerstift in de aanslag. Die populaire studeerstrategieën zorgen echter niet noodzakelijk voor een diepgaande verwerking van de leerstof. Welke studeerstrategieën zijn dan wel effectief? En waarom? En vooral: hoe kan je als leraar of leerbegeleider leerlingen leren hoe ze kunnen studeren? Studeren met succes, twee boekjes over effectief studeren, vertaalt de wetenschap van het studeren op een laagdrempelige manier naar een studeergids waar oudere leerlingen zelfstandig mee aan de slag kunnen. De bijhorende handleiding biedt leerkrachten inspiratie om effectieve (meta)cognitieve strategieën expliciet aan te leren in de klas. Leren, studeren en instructie zijn namelijk nauw met elkaar verweven.
450.8 --- leren leren --- studeren --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- onderwijs --- Leren leren --- Studeren --- 370.040 --- Docenten --- Zelfstandig leren --- leerstrategieën
Choose an application
Choose an application
Deze publicatie is een speciale uitgave van Studeren met succes voor de studenten van de Thomas More-hogeschool. De oorspronkelijke publicatie kwam tot stand met de steun van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). De drie auteurs van dit boek combineren de wetenschap van het leren en studeren met de klaspraktijk. Bij elkaar zijn ze goed voor meer dan 15.000 lesuren voor de klas en meer dan 500 wetenschappelijke publicaties. Tine Hoof heeft twaalf jaar ervaring als leerkracht en studiecoach in het secundair en hoger onderwijs. Bij het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More-hogeschool, doet ze onderzoek naar effectieve studeerstrategieën. Daarnaast geeft ze trainingen rond leren studeren voor scholen. Tim Surma is onderzoekmanager van het Expertisecentrum Onderwijs en Leren. Hij kan putten uit 20 jaar ervaring in het lesgeven in het secundair onderwijs, aan de lerarenopleiding en in de masteropleiding Onderwijswetenschappen. Hij doet promotieonderzoek omtrent effectieve leer- en instructiestrategieën en is auteur van het boek Wijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Prof. dr. Paul A. Kirschner, dr.h.c. is emeritus hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit (Nederland) en doctor honoris causa (eredoctor) aan de Universiteit van Oulu (Finland). Paul is ook research fellow van de American Educational Research Association, de International Society of the learning Sciences en het Netherlands Institute for Advances Studies in the Social Sciences and Humanities. Hij is internationaal erkend expert in zijn vakgebied en is gastprofessor aan Thomas More-hogeschool in België. Paul is ook co-auteur van Wijze lessen.
Choose an application
Studeren met succes vertaalt de wetenschap van het studeren in twee toegankelijke boekjes. In het eerste boekje voor studenten wordt op een laagdrempelige manier uitgelegd hoe hun brein (en dat van jou en mij) leert, onthoudt en vergeet. Het legt ook uit welke studeerstrategieën effectief zijn (en vooral waarom). Tien studeerkaarten laten zien hoe ze die effectieve studeerstrategieën kunnen inzetten.
Student --- Studeren --- Studiebegeleiding --- Hoger onderwijs --- Studiemethode
Choose an application
Studeren met succes voor studentenStuderen met succes vertaalt de wetenschap van het studeren in twee toegankelijke boekjes. In het eerste boekje voor studenten wordt op een laagdrempelige manier uitgelegd hoe hun brein (en dat van jou en mij) leert, onthoudt en vergeet. Het legt ook uit welke studeerstrategieën effectief zijn (en vooral waarom). Tien studeerkaarten laten zien hoe ze die effectieve studeerstrategieën kunnen inzetten.Studeren met succes voor docentenDe echte meerwaarde zit echter in de combinatie met het tweede boek: (Leer studenten) studeren met succes. Dit boekje is een handleiding voor docenten. Leren, studeren en instructie hangen immers nauw samen. Het boekje wil docenten inspireren en ondersteunen om effectieve (meta)cognitieve strategieën expliciet aan te leren in de klas.Beide boekjes werden geschreven door een auteurstrio dat de wetenschap van het leren en studeren combineert met heel wat uren klaspraktijk: Tine Hoof, Tim Surma en prof. dr. Paul A. Kirschner. De vavo-scholengroep stelt de boekjes gratis ter beschikking.
Student --- Studeren --- Studiebegeleiding --- Hoger onderwijs --- Studiemethode
Choose an application
Choose an application
450.8 --- leren leren --- studeren --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Leren leren --- Studeren --- Studenten --- brein --- 370.040 --- effectief studeren --- studenten --- studeerstrategieën
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|