Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
De Toolbox Praktijkonderzoek biedt een inspiratiebron voor leerkrachten die het perspectief van kinderen willen meenemen in het verbeteren van het eigen onderwijs.Het ligt zo voor de hand. Dagelijks geef je onderwijs aan kinderen, maar ... denk eens na. Geef jij kinderen écht stem en invloed in jouw onderwijs? Het gaat niet om het samen beslissen hoe de nieuwe huishoek in groep 1-2 eruit gaat zien of welk spel er tijdens het schoolkamp gespeeld gaat worden. Het gaat om een stem in de dagelijkse praktijk.Als leerkracht speel je een cruciale rol en maak je hét verschil tussen goed en slecht onderwijs. Je maakt onderwijs mét je leerlingen. Dag in, dag uit. En je wilt het beste voor je leerlingen. Hoog tijd dus om het perspectief van die leerlingen te bevragen om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Een leerkracht die kritisch en onderbouwd keuzes durft te maken in de talloze vraagstukken die op zijn pad komen, samen met de kinderen, is een leerkracht met lef. Zo'n leerkracht maakt het verschil.Deze toolbox bevat tal van werkvormen voor het inrichten van praktijkonderzoek, waarbij kinderen echt een stem krijgen in onderwijsverbetering. Leerlingen worden learning partners, zij krijgen stem en invloed; ze worden co-onderzoekers en daarmee change agents. De werkvormen zijn onderverdeeld in verschillende categorieën, zoals 'dialoog, interviews en discussie', 'visuele structuren en sjablonen' en 'spel en spelletjes'. Ze zijn inzetbaar bij verschillende fasen van praktijkonderzoek en voor verschillende leeftijden. Dit wordt altijd aangegeven, zodat je zelf een passende keuze kunt maken voor jouw onderzoek. Behalve in praktijkonderzoek, kunnen de activiteiten ook worden ingezet binnen burgerschapsonderwijs, denk aan gebruik bij de klassenvergadering of de leerlingenraad.Daarnaast bevat het boek een theoretisch deel waarin wordt ingegaan op de voordelen van leerlingparticipatie, wanneer dit passend en verantwoord is, en hoe dit werkt voor verschillende leeftijden.Deze toolbox is samengesteld door Loek Schoenmakers, Ph.D, Lector Onderzoek, en tevens lid Lectoraat Leren en Innoveren van de Marnix Academie, en José Hillen, opleidingsdocent, afstudeerbegeleider en specialist Jonge Kind. Beiden zijn werkzaam op Hogeschool De Kempel, alwaar samen met het afstudeerteam en de onderzoeksafdeling gezocht wordt naar onderzoeksaanpakken die aansluiten bij de veranderlijke en onvoorspelbare dynamiek van het onderwijs. De samenwerking met het afstudeerteam heeft geleid tot deze publicatie. De vormgeving en foto?s zijn gemaakt door Frank Coenders, hogeschooldocent bij Hogeschool De Kempel en fotograaf.https://www.uitgeverijvangorcum.nl/onderwijs/100-544_Toolbox-Praktijkonderzoek
Emotie --- 15e eeuw --- Sociale wetenschap --- Geschiedenis --- 2e graad secundair onderwijs --- 16e eeuw --- 17e eeuw --- 18e eeuw --- Maatschappij --- Menselijk gedrag --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Bachelor in het onderwijs : secundair onderwijs --- h.o. --- Praktijkonderzoek --- Onderwijs --- Kind --- Lager onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Professionalisering --- Leraar --- Leerlingenparticipatie --- Basisonderwijs --- Kleuter --- Kleuteronderwijs
Choose an application
Deze publicatie laat zien hoe leidsters en leerkrachten met eenvoudige middelen zelf digitale boeken kunnen maken. De brochure is bedoeld voor leidsters en leerkrachten die weinig of geen ervaring hebben met het maken van een digitaal boek. In een inleidend hoofdstuk beschrijven de acteurs hoe digitale boeken effectief ingezet kunnen worden om de taalontwikkeling van kinderen te bevorderen. Dit gebeurt aan de hand van de uitgangspunten van De Taallijn, een aanpak voor taalstimulering ontwikkeld door het Expertisecentrum Nederlands en Sardes. Vervolgens laten de auteurs stap voor stap zien, met duidelijke instructies en aansprekende voorbeelden, hoe leerkrachten met behulp van basistechnieken in powerpoint een digitaal boek kunnen maken met afbeeldingen, tekst en geluid. In afzonderlijke hoofdstukken wordt vervolgens beschreven hoe de aanpak ingezet kan worden voor prentenboeken, woordenboeken, letterboeken, versjesboeken en rekenboeken. Daarbij geven de auteurs ook suggesties voor gebruik in de groep.
Computer assisted instruction --- Didactics of languages --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- interactief onderwijs --- e-books --- basisonderwijs --- e-learning --- taalverwerving --- digitale boeken --- ICT --- taalontwikkeling --- kleuters --- 092213.jpg --- E-books ; kleuteronderwijs
Choose an application
Choose an application
Taalopvoeding --- Kleuteronderwijs --- Interactief taalonderwijs --- Taalstimulering --- 472.1
Choose an application
Dit boek staat in het teken van taalstimulering voor jonge kinderen, waarbij de nadruk wordt gelegd op de vaardigheden van de leerkrachten. Het boek is geschreven in navolging op het boek "Peuters Interactief met Taal. De Taallijn VVE: Taalstimulering voor jonge kinderen" van Judith Stoep en Willy van Elsäcker (2005). Door dit nieuwe boek voor groep 1 en 2 ontstaat er een doorgaande lijn van peuter naar kleuter. Het boek staat net als het boek voor peuterleidsters, vol met tips, foto's en illustraties. Er is veel aandacht voor activiteiten op het gebied van mondelinge taal, woordenschat, beginnende geletterdheid, ICT en ouderbetrokkenheid, maar natuurlijk ook voor de theoretische achtergrond. Vernieuwend is de aandacht voor het omgaan met leervragen van kinderen en hoe je deze als leerkracht kunt stimuleren in groep 1 en 2. Het boek helpt bij het bepalen van haalbare doelstellingen en bij de keuze van activiteiten die aansluiten bij kinderen met een taalachterstand.
interactief onderwijs --- taalopvoeding --- taalverwerving --- ontluikende geletterdheid --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of Dutch --- Interactief leren --- kleuters --- taal --- taalonderwijs --- 471.41 --- Nederlands --- didactiek --- kleuteronderwijs --- taalvaardigheid --- Didactiek (Vakdidactiek) --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Klasinrichting --- Kleuteronderwijs --- Mondelinge communicatie --- Multimedia --- Observatie --- Ontluikende geletterdheid --- Ontwikkelingsdoelen --- Prentenboeken --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolboeken --- Taal --- Taalontwikkeling --- Toetsen --- Voorlezen --- Woordenschat --- Evaluatie (Beoordeling) --- ICT --- Interactief taalonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerlijnen --- Leeromgeving --- Ouderparticipatie --- Peuters --- Taalactiveringsprogramma's (Taalstimulering) --- Taalvaardigheid --- Vragen stellen --- 471.41 ) Taal en verbale expressie --- mondelinge communicatie --- observatie --- ontwikkelingsdoelen --- woordenschat --- didactiek kleuteronderwijs - taal en verbale expressie --- Taal en verbale expressie --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Contains audio-visual material
Choose an application
Dit boek is geschreven in navolging op het boek 'Peuters interactief met Taal. De Taallijn VVE: Taalstimulering voor jonge kinderen'. Net als het boek voor peuterleidsters staat dit boek voor groep 1 en 2 (2de en 3de kleuterklas) in het teken van taalstimulering voor jonge kinderen, waarbij de nadruk wordt gelegd op de vaardigheden van de leerkrachten. Het boek staat vol met tips, foto's en illustraties. Er is veel aandacht voor activiteiten op het gebied van mondelinge taal, woordenschat, beginnende geletterdheid, ICT en ouderbetrokkenheid, maar ook voor de theoretische achtergrond. Vernieuwend is de aandacht voor het omgaan met leervragen van kinderen en hoe je die als leerkracht kan stimuleren. Het boek helpt bij het bepalen van haalbare doelstellingen en bij de keuze van activiteiten die aansluiten bij kinderen met een taalachterstand. Op de dvd bij het boek staan praktijkvoorbeelden van de verschillende activiteiten.
Choose an application
Fragmenten van 'Hier wonen wij!', 'Uit de kunst!' en 'Kriebelbeestjes!'.
Choose an application
Taalstimulering --- Nederlands --- Baby --- Peuter --- Kinderdagverblijf --- Taalbeleid
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|