Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Centraal in De verbeelding van betekenis staat het werk van twee dichters: Gerrit Achterberg en Paul Celan. Beiden lieten een omvangrijk oeuvre na dat aanleiding heeft gegeven tot interpretatie-discussies. Poëzie en proza van de Duits-Roemeense dichter Celan worden beschouwd als zeer complex en hermetisch. Talrijke literatuurwetenschappers en filosofen hebben zich over de teksten gebogen en getracht de betekenis ervan te doorgronden. Men heeft gepoogd sleutels te vinden om daarmee deze raadselachtige teksten te ontsluiten. Het probleem daarbij is dat die sleutels vaak functioneren als verstarrende waarnemingsperspectieven. Ook de gedichten van Achterberg zijn veelvuldig becommentarieerd en ook zij blijken steeds geïnterpreteerd te worden vanuit één dominant en soms verstikkend referentiekader: de thematiek van de gestorven geliefde. In deze studie wordt inzicht geboden in verschillende leesstrategieën die in de receptie van het werk van beide dichters gehanteerd worden. Ter confrontatie met gangbare interpretatieopvattingen die in het algemeen gericht zijn op cognitie en coherentie, wordt een andere manier van lezen voorgesteld die beïnvloed is door poststructuralistische denkbeelden. Met het loslaten van het uitgangspunt van identificatie van een vooraf gegeven betekenis opent zich een weg naar een vrijere benadering van betekenisgeving waarin niet de auteur, maar de lezer en de tekst in een voortdurende wisselwerking en aflossing als middelpunt worden genomen.
Celan, Paul --- Achterberg, Gerrit --- Celan, P. --- Duitse letterkunde --- Littérature allemande --- Littérature néerlandaise --- Nederlandse letterkunde --- Poetry --- Explication --- Celan, Paul, --- Achterberg, Gerrit, --- Criticism and interpretation --- 752 --- 82.015.9 --- Poëziekritiek --- Literaire stromingen: postmodernisme --- 82.015.9 Literaire stromingen: postmodernisme --- Poetry - Explication --- Celan, Paul, - 1920-1970 - Criticism and interpretation --- Achterberg, Gerrit, - 1905-1962 - Criticism and interpretation --- Theorie van proza en poëzie - Poëziekritiek --- Celan, Paul, - 1920-1970 --- Achterberg, Gerrit, - 1905-1962
Choose an application
Is ontlezing een probleem van deze tijd? Wie beweert dat de huidige beeldcultuur boek en krant terzijde heeft geschoven ten gunste van televisie en het internet, vergeet dat op internet sites gelezen moet worden en dat steeds meer mensen hun zelf geschreven teksten in weblogs zetten, in de hoop dat er lezers op af komen. Leest men liever geen literatuur? Ook dat lijkt niet het geval,want de boekoplagen stijgen en de bijlagen van kranten en weekbladen besteden telkens weer aandacht aan nieuw verschenen literair werk. Het gebrek aan belangstelling voor de letteren heeft te maken met de snelheid van leven waarin mensen worden meegezogen. Er is meer te doen en te zien, meer informatie waarvan men op de hoogte moet zijn en waarover meningen gegeven moeten worden. De concentratie, nodig voor die ene lastige tekst die je insluit en wegtrekt uit de werkelijkheid, is steeds moeilijker op te brengen. Dit boek gaat over het lezen van literatuur, in het bijzonder het lezen van poëzie. Het is een pleidooi voor het creëren van aandacht-voor-het-detail, nodig bij het echte lezen. Het is ook een pleidooi voor traagheid en afwezigheid, voor het trainen van het geheugen en het hervinden van een open blik. De complexiteit van poëtische taal zet aan tot denken. Het is de taal die loskoppelt en relativeert.
Poetry --- Comparative literature --- Poetry, Modern --- European poetry --- History and criticism --- 82-1 --- Poëzie --- 82-1 Poëzie --- Vergelijkende letterkunde --- Poetry, Modern - History and criticism --- European poetry - History and criticism --- LITTERATURE COMPAREE --- POESIE --- INTERTEXTUALITE --- HISTOIRE ET CRITIQUE --- THEORIE, ETC
Choose an application
Choose an application
Rodenko, Paul --- -Rodenko, Paul --- Dutch poetry --- -Poetry --- -Flemish poetry --- Poems --- Poetry --- Verses (Poetry) --- History and criticism --- -Theory, etc --- Philosophy --- -Aesthetics --- Knowledge --- -Literature --- Literature --- History and criticism&delete& --- Theory, etc --- Rodenko, Paul, --- Aesthetics. --- Literature. --- Theory, etc. --- Aesthetics --- Dutch poetry - 20th century - History and criticism --- Poetry - History and criticism - Theory, etc --- Rodenko, Paul - Aesthetics --- Rodenko, Paul - Knowledge - Literature --- RODENKO (PAUL), 1920-1976 --- CRITIQUE ET INTERPRETATION
Choose an application
De Bert van Selm-lezing is een jaarlijks terugkerende lezing ter nagedachtenis van de boekhistoricus Bert van Selm. De lezing is een initiatief van de opleiding Nederlandse taal en cultuur van de Universiteit Leiden.0De 27ste lezing (2018) wordt gehouden door Odile Heynders, hoogleraar Comparative Literature aan Tilburg University.00Internationaal bekende schrijfsters als Zadie Smith, Leïla Slimani of Arundhati Roy geven in hun werk kritische opvattingen over sociale en politieke kwesties. Zij bespreken ervaringen van vrouwen en laten een vrouwelijk engagement zien. In deze lezing wordt onderzocht welke verschillende rollen schrijfsters in Nederland innemen. Wat zijn onderwerpen waarmee zij zich bezighouden en welke retorische strategieën zetten zij in? Jolande Withuis, Joke van Leeuwen en Joke J. Hermsen worden opgevoerd als publieke intellectuelen. Zij dragen, ieder op andere wijze, argumenten aan om sociale kwesties anders te bekijken, en bieden tegengas aan doemdenkers.
Choose an application
This book demonstrates how authors performing the role of a public intellectual discuss ideas and opinions regarding society while using literary strategies and devices in and beyond the text. Their assumed persona thereby reads the world as a book - interpreting it and offering alternative scenarios for understanding it.
Philosophy --- Sociology of culture --- Political systems --- Didactics of the arts --- Linguistics --- Literature --- History --- geletterdheid --- cultuur --- filosofie --- literatuur --- culturele antropologie --- democratie --- literatuurgeschiedenis --- anno 1900-1999 --- Europe --- Politics in literature. --- Authors --- Literature and society. --- Biography & autobiography --- Political and social views. --- Intellectual life. --- Literary. --- European literature. --- Literature, Modern-20th century. --- Literature-Philosophy. --- Culture-Study and teaching. --- Democracy. --- Literature-History and criticism. --- European Literature. --- Twentieth-Century Literature. --- Literary Theory. --- Cultural Theory. --- Literary History. --- Self-government --- Political science --- Equality --- Representative government and representation --- Republics --- European literature --- Literature, Modern—20th century. --- Literature—Philosophy. --- Culture—Study and teaching. --- Literature—History and criticism.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Dutch literature --- Rodenko, Paul --- Hanlo, Jan
Choose an application
This book demonstrates how authors performing the role of a public intellectual discuss ideas and opinions regarding society while using literary strategies and devices in and beyond the text. Their assumed persona thereby reads the world as a book - interpreting it and offering alternative scenarios for understanding it.
Philosophy --- Sociology of culture --- Political systems --- Didactics of the arts --- Linguistics --- Literature --- History --- geletterdheid --- cultuur --- filosofie --- literatuur --- culturele antropologie --- democratie --- literatuurgeschiedenis --- anno 1900-1999 --- Europe
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|