Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
PXL-Central Office 2020 --- onderwijs en maatschappij --- onderwijsfilosofie --- onderwijsdoelstellingen --- School management --- Teaching --- onderwijsbeleid
Choose an application
Kinderen komen op school en op straat kinderen tegen met heel verschillende culturele en religieuze achtergronden. De basisschool heeft een verantwoordelijkheid om kinderen te leren in deze culturele en religieuze pluraliteit hun eigen weg te vinden. De basis voor een respectvol samenleven waarin mensen elkaar ontmoeten wordt (mede) in de school gelegd. Er lijkt een breed draagvlak te zijn voor interreligieus leren onder alle betrokkenen. Niet duidelijk is echter wat dit betekent voor de ontwikkeling van het vak godsdienst/ levensbeschouwing en voor de identiteit van de school. Op beide probleemvelden wordt in deze bundel ingegaan. Ten aanzien van het vak godsdienst/ levensbeschouwing gaat het om vragen als: Wat is eigenlijk het doel van interreligieus leren? In hoeverre zijn kinderen in staat om deel te nemen aan een gesprek over andere religies? Hoe pak je dit precies aan in de klas? Kun je als leerkracht de communicatie tussen kinderen vanuit verschillende religies organiseren? Wat voor opvatting heb je over het kind en zijn of haar competenties? De aanwezigheid van kinderen uit andere religies stelt ook nieuwe vragen ten aanzien van de identiteit van de school. Welke competenties hebben leerkrachten nodig om aan deze nieuwe taak van interreligieus leren gestalte te geven? Welke stappen kan een bestuur zetten om schoolontwikkeling met het oog op het verwerven van deze competenties te stimuleren? Hoe kan men deze schoolontwikkeling laten plaatsvinden waarin een koppeling tot stand komt tussen de reflectiviteit van de leerkracht en de identiteit van de school? Over welke competenties moeten leraren beschikken om gestalte te geven aan rituele vorming in de context van een multireligieuze leerlingpopulatie? Hoe ziet een identiteitsberaad eruit, dat uitgaat van betekenissen in de alledaagse schoolpraktijk?
Didactics of religion --- Didactics of primary education --- Religious education of children --- Children
Choose an application
Vrijheid van onderwijs (artikel 23 Grondwet) is een thema dat op veel belangstelling kan rekenen in de pers, politiek, en veel organisaties in en rond het onderwijs. Waar onderwijs vrij is, gaat dit ten koste van zorg van de staat voor de kwaliteit van onderwijs (deugdelijkheid, toegankelijkheid, gelijke kansen). De auteurs van deze bundel doen een voorstel tot wisseling van perspectief: van vrijheid van onderwijs naar vrijheid voor onderwijs. Een perspectiefwisseling vanuit het recht van het kind dat vrij is en de vrijheid van scholen (leraren, schoolleiders, besturen) om te antwoorden op het pedagogisch appel tot persoonsvorming. Een perspectiefwisseling belicht vanuit verschillende invalshoeken: bestuurlijk, pedagogisch, levensbeschouwelijk en juridisch (onderwijsrecht, staatsrecht, internationaal recht).
Teaching --- onderwijsfilosofie --- onderwijsbeleid --- Vrijheid van onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsfilosofie
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Waarom formuleren we niet veel stelliger, dat 'participerend leren' een nieuw vakconcept is dat zich in paradigmatische zin onderscheidt van voorafgaande concepten. Dit heeft twee redenen. De eerste reden is gelegen in de ontwikkeling van het concept participerend leren zelf. De grondslagenstudie over participerend leren (Hermans, 2001) is pas het beginpunt van de ontwikkeling van een nieuw vakconcept en niet het eindpunt. Hierin worden enkele centrale begrippen ontwikkeld, die als pijlers (grondslagen) kunnen dienen voor een nieuw vakconcept. Daarmee zijn echter niet alle conceptuele problemen opgelost, noch de weerbarstige vraag van de operationalisering van grondbegrippen naar concrete onderwijsleerprocessen. Een tweede reden is gelegen in de voorlopigheid van onze analyse van de huidige historische ontwikkelingen. Het is gemakkelijker om terug te kijken in de tijd en vanuit een zekere distantie een bepaald tijdperk te analyseren (zoals de religieuze vorming tot het midden van de zestiger jaren), dan de transformatie te interpreteren waar men middenin zit. De toekomst zal duidelijk maken of onze analyse van de huidige tijd correct is. Daarom past ook enige voorzichtigheid in onze beschrijving van het proces van vernieuwing.
Choose an application
Choose an application
Kun je nog spreken over God? Gods' Naam lijkt steeds verder uit het leven van mensen te verdwijnen. We leven in een cultuur waarin over God gezwegen wordt. Sommige mensen gebruiken Gods' Naam veel en lijken heel precies te weten waarover ze het hebben. Maar kun je zo wel zo uitgesproken over God zijn? Past het niet om te zwijgen, waar je niet over kunt spreken? De auteurs in deze bundel voelen zich uitgedaagd door onze tijdsgeest waarin het spreken over God lijkt te worden uitgezuiverd. Zij vragen zich af of we wel kunnen zwijgen als leraar en opvoeder over wat groter is dan onszelf en ons bestaan voorafgaat: God, de On/eindigheid, de Eeuwigheid?
268.224 --- godsdienst --- basisscholen --- 268.224 Catechese in de lagere school (Grundschule) --- Catechese in de lagere school (Grundschule) --- Didactics of religion --- Didactics of primary education --- 478.6 --- Basisonderwijs --- Bidden --- Bijbelverhalen --- Godsdienstonderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs
Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|